جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به حومه دمشق پایتخت سوریه

منابع نظامی سوری از فعال شدن پدافند دفاعی سوریه در حومه دمشق و رهگیری تعدادی از موشک‌هایی خبر دادند که گفته می‌شود از سوی رژیم اسرائیل شلیک شده است.

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading

رسانه ها؛ مجادله ترامپ و سنا و…

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: طرح کاهش اختیارات جنگی ترامپ به زودی در سنا، افزایش حضور نظامیان آمریکایی در سوریه، مخالفت چین با تحریم یک جانبه، تاکید رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ بر لزوم پایبندی قاطعانه اروپا به برجام، احتمال تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با سقوط بوئینگ، نشست وزرای خارجه پنج کشور درگیر در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی  در لندن ، خروج چین از فهرست اخلالگران ارزی آمریکا، برگزاری کنفرانس صلح لیبی در آلمان، استقبال اتحادیه عرب  از آتش بس در لیبی ، مذاکرات در سازمان ملل برای تشکیل هیئت ناظر بر آتش‌بس در لیبی، اعزام نظامیان فرانسوی به غرب آفریقا، برگزاری نشست مقامات ارشد امنیتی ترکیه و سوریه، دیدار نخست وزیر ژاپن و ولیعهد ابوظبی ، هشدار آمریکا در مورد تردد کشتی‌های تجارتی در خلیج فارس و موضع چین پس از اعلام نتایج انتخابات در تایوان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم: رهبر اکثریت سنای آمریکا بدون ذکر تاریخ دقیق، از بررسی طرح کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهور این کشور در آینده نزدیک خبر داد. سناتور «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا شامگاه دوشنبه گفت طرح کاهش اختیارات جنگی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور به زودی در سنا مورد بحث قرار می‌گیرد.

خبرگزاری صداو سیما:  آمریکا تعداد نیرو‌های نظامی خود را در شمال شرق سوریه و در مناطق نفتی این کشور افزایش داد.آمریکا در مناطق نفتی سوریه تحت اشغال «پ ک ک» و «ی پ گ»، سلاح و تجهیزات نظامی ارسال کرده است. آمریکا بعد از عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق فرات و مابین راس العین و تل ابیض، صد‌ها دستگاه تریلی حامل سلاح و مهمات را به منطقه ارسال کرد.

رادیو چین: گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین خاطر نشان کرد: چین همواره با تحریم یک جانبه و “مدیریت درازدستانه”مخالفت می کند و از طرفهای مختلف می‌خواهد که با اقدامات واقعی برای کاهش تنش در خاورمیانه تلاش کنند. آمریکا چندی پیش اعلام کرد تحریم های جدیدی را علیه 8 مقام ارشد ایرانی و چند شرکت چینی اعمال کرده است.

الکوثرفارسی: رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ درباره دخالت‌های غرب در امور داخلی ایران هشدار داده و بر لزوم حمایت قاطعانه اروپا از برجام تاکید کرد. “وولفگانگ ایشینگر”، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در تهران به‌دنبال سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، درباره دخالت غرب در این مناقشات و تشدید تنش ها در این کشور هشدار داد.

اسپوتنیک روسیه: دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین گفت: کی یف گزینه تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل را در رابطه با سقوط بوئینگ را بررسی می کند. الکسی دانیلوف اعلام کرد: کی یف گزینه تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد بوئینگ را که در ایران به ضرب موشک ساقط شد، را در نظر می گیرد.

یورونیوز:  نمایندگان پنج کشوری که اتباع‌شان در حادثه ساقط شدن هواپیمای ۷۳۷ خطوط هوایی ایران توسط پدافند موشکی ایران کشته شده‌اند روز پنچشنبه برای تصمیم گیری در باره اقدامات قانونی احتمالی علیه ایران در لندن گردهم خواهند آمد. وادیم پریستایکو، وزیر امور خارجه اوکراین با اعلام این مطلب از بررسی جزئیات بیشتر حادثه یاد شده، روند پیگیری حقوقی و پرداخت غرامت و نیز اتخاذ اقدامات احتمالی به عنوان محورهای اصلی بحث و گفتگو در نشست لندن یاد کرد.

ان .اچ.کی ژاپن:  وزارت خزانه داری آمریکا با ذکر پیشرفت هایی در رویه های پولی چین، این کشور را از فهرست کشورهای دستکاری کننده ارز خارج کرد. این تصمیم در گزارش نیم سالانه این وزارتخانه درباره سیاست های بازار ارز شرکای تجاری عمده آمریکا آمده است. این گزارش می گوید که چین «در حال حاضر» دیگر به عنوان کشور اخلالگر ارزی در نظر گرفته نمی شود.

آناتولی ترکیه:  سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد برلین از کنفرانس بین‌المللی صلح لیبی در تاریخ 19 ژانویه جاری میزبانی خواهد کرد. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد برلین از کنفرانس بین المللی در مورد لیبی در تاریخ 19 ژانویه جاری میزبانی خواهد کرد.در این گزارش به جزئیات بیشتری اشاره نشده است.

تی .آر.تی ترکیه:  اتحادیه عرب در پی دعوت ترکیه و روسیه برای اعلام آتش بس در لیبی از اعلام آتش بس در این کشور اعلام خرسندی کرد. این اتحادیه با انتشار یک اطلاعیه کتبی در این زمینه اعلام کرد : از تمامی طرفین در لیبی می خواهیم تا مقررات آتش بس را رعایت کرده و از فعالیت های افزایش دهنده بحران دوری جویند.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): منابع دیپلماتیک از برگزاری مذاکراتی در سازمان ملل برای اعزام هیئت ناظر بر آتش‌بس در لیبی خبر دادند. منابع دیپلماتیک اعلام کردند مذاکراتی در سازمان ملل برای اعزام هیئت ناظر بر آتش‌بس در لیبی درحال برگزاری است و هدف تشکیل هیئت حافظ صلح نیست بلکه هیئت ناظر بر آتش‌بس است مثل همان هیئتی که در یمن وجود دارد.

خبرگزاری مهر:  رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که این کشور ۲۲۰ نظامی دیگر به غرب آفریقا اعزام می‌کند. «امانوئل ماکرون» گفت که پاریس در راستای مبارزه با داعش و شبه نظامیان مسلح، ۲۲۰ نظامی دیگر به منطقه صحرای بزرگ اعزام خواهد کرد. ماکرون روز دوشنبه به همراه سران ۵ کشور آفریقایی بورکینافاسو، چاد، مالی، موریتانی و نیجر در شهر پائو در جنوب غرب فرانسه نشستی برگزار کرد.

خبرگزاری تسنیم: دیروز روسای امنیت و اطلاعات ترکیه و سوریه برای اولین بار پس از آغاز بحران سوریه با یکدیگر دیدار کردند و از همین روی برخی از رسانه‌ها از آن به عنوان «نشستی نادر» طی سال‌های اخیر یاد کردند. روسای سازمان امنیت و اطلاعات ترکیه و سوریه دیروز، دوشنبه در قالب نشست سه جانبه آنکارا، دمشق و مسکو، در روسیه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری ایرنا: «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن و «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی برای تامین پایدار نفت ژاپن و همچنین همکاری نزدیک برای کاهش تنش ها در خاورمیانه توافق کردند.آبه در این سفر در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی طرح استقرار نیروهای دفاع از خود ژاپن در آبهای خاورمیانه به منظور حفاظت از حمل و نقل تجاری ژاپن را برای ولیعهد این کشور توضیخ داده است.

دویچه وله : نیروی دریای آمریکا نسبت به خطراتی که متوجه امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه است، هشدار داده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی از دوبی و به نقل از نیروی دریایی آمریکا در مورد کشتیرانی تجاری در آب‌های خیلج فارس هشدار داده است.

پارس تودی : در پی پیروزی مجدد رییس اجرایی جزیره تایوان در انتخابات‌‌، دولت چین هشدار داد: پکن‌،‌ تایوان را جزء لاینفک خاک خود می داند و این موضع تغییر نخواهد کرد.وزارت امورخارجه چین با صدور بیانیه‌ای‌ تأکید کرد، نتیجه انتخابات تایوان چیزی را تغییر نخواهد داد و این جزیره همچنان بخشی از حاکمیت چین است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *