جدیدترین مطالب

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

تشریح برنامه کاری احمدیان در روسیه

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در خصوص برنامه کاری خود در روسیه بیان کرد که ضمن شرکت در دو نشست امنیتی با برخی از همتایان خود دیدار خواهد کرد.

Loading

رسانه ها؛ بحران لیبی در ایستگاه پایانی و…

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: امضای توافقنامه آتش بس لیبی در مسکو، اعلام آتش بس مشروط از طرف ارتش ملی لیبی، تاکید مشاور امنیت ملی آمریکا بر مذاکره با ایران، رایزنی فرستاده آمریکا در امور سوریه با الجبیر در ریاض، تماس تلفنی ماکرون با بن‌زاید درباره تنش‌های منطقه‌ای، اظهارات نانسی پلوسی درباره استیضاح ترامپ، هشدار آمریکا به چین در خصوص خرید نفت از ایران، اعزام ناو استرالیایی به خلیج فارس، دیدار نخست وزیر ژاپن با سعودی ها، گزارش پنتاگون درباره امکان فروپاشی ارتش آمریکا، بیانیه مشترک سه کشور بزرگ اروپایی علیه ایران، واکنش ناتو به لغو محدودیت های برجام از سوی ایران، اخراج نظامیان عربستان از آمریکا و آغاز استقرار سامانه تسلیحات پیشرفته هند درمرز با چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: یک رسانه روسی از سفر خلیفه حفتر و فایز السراج رهبران طرفین درگیر در لیبی به مسکو در روزدوشنبه خبر داده است. برخی منابع خبری می‌گویند که خلیفه حفتر و فایز السراج روز دوشنبه در مسکو یک توافقنامه آتش بس امضا خواهند کرد. روز یک شنبه ولادیمیر پوتین با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره لیبی رایزنی کرده بود.

رادیو چین: نیروهای مسلح ارتش ملی لیبی با صدور اعلامیه ای گفتند: در صورت رعایت آتش بس از سوی ارتش دولت وفاق ملی لیبی، ارتش ملی لیبی از ساعت 24، 22 دی عملیات نظامی خود را در غرب لیبی متوقف می کند.دولت وفاق ملی لیبی عصر 18 دی خبر داده بود که از پیشنهاد آتش بسی روسای جمهوری ترکیه و روسیه ارائه داده اند، استقبال می کند.

خبرگزاری مهر:   علیرغم ادعای رئیس ‎جمهوری آمریکا مبنی بر عدم اشتیاق برای مذاکره با ایران، مشاور امنیت ملی او در اظهاراتی متناقض، ایران را به بهانه رفع تحریم‎ها، پای میز مذاکره دعوت کرد.رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با آکسیوس مدعی شد چنانچه ایران مایل به مذاکره باشد؛ دونالد ترامپ رئیس‎جمهوری آمریکا نیز تحریم‌ها علیه این کشور را رفع خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا: در دیدار یکشنبه شب “جیمز جفری” فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه با “عادل الجبیر” وزیر مشاور در امور خارجه عربستان تحولات سوریه و منطقه مورد بحث قرار گرفت. جفری روز شنبه نیز در استانبول با “ابراهیم کالین” سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه دیدار و درباره موضوع سوریه و آخرین تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس‌جمهوری فرانسه و ولیعهد ابوظبی تلفنی درباره آخرین تحولات منطقه‌ای و تنش‌ها در آن گفت‌وگو کردند. طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی به بررسی آخرین رویدادها و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته و بر اهمیت همکاری به منظور برقراری ثبات در منطقه و کاهش تنش‌هایی، که امنیت و ثبات را تهدید می‌کند، تأکید کردند.

خبرگزاری صداو سیما:  نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت : بزودی درباره زمان ارجاع استیضاح به مجلس سنا رأی گیری خواهد شد. پلوسی گفت: صبح روز سه شنبه با اعضا {مجلس نمایندگان آمریکا} مشورت می‌کند و آن‌ها درباره اینکه چه زمان طرح استیضاح (دونالد ترامپ) را به مجلس سنا بفرستند، رأی گیری خواهند کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین هشدار داد در صورت ادامه خرید نفت از ایران با تحریم مواجه خواهد شد. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا با بیان اینکه کشورش در حال رایزنی با چین در خصوص مساله نفت ایران است افزود: ما اکنون درآمدهای ( صادرات) نفت ایران را ۹۵ درصد کاهش داده‌ایم و اکنون آنها تنها به مقدار کمی درآمد نفتی دسترسی دارند.

العالم:  وزارت دفاع استرالیا از اعزام یک ناو جنگی این کشور به منطقه غرب آسیا برای مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا در منطقه خبر داد. شبکه خبری «ای بی سی نیوز» استرالیا از اعزام یک ناو این کشور به همراه 200 ملوان نیروی دریایی ارتش به آبهای خلیج فارس خبر داد وافزود: ناو «اچ ام ای اس توومبا» روز دوشنبه حرکت خود را آغاز می‌ند و به مدت شش ماه در این ماموریت در تنگه هرمز خواهد بود.

ان .اچ.کی ژاپن:  نخست وزیر ژاپن برای گفتگو درباره راه های کاهش تنش های سیاسی در خاورمیانه با ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرده است.مذاکرات بین شینزو آبه و محمد بن سلمان در شهر العُلا در شمال غرب عربستان سعودی، برگزار شد. پیش از آن آبه با پادشاه این کشور ملک سلمان بن عبدالعزیز در ریاض دیدار کرد.

اسپوتنیک روسیه:  بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، خبر از امکان فروپاشی ارتش آمریکا به سبب تغییرات آب و هوایی داده شد.در این گزارش که پاییز سال 2019 منتشر شده تاکید می شود: ترکیبی از عواملی مانند گرسنگی در سطح جهانی، جنگ، بیماری، خشکسالی و وضعیت وخیم تولید انرژی در دنیا می‌تواند اثرات مخربی در توانایی نظامی آمریکا به همراه داشته باشد.

آناتولی ترکیه: انگلیس ، آلمان و فرانسه طی بیانیه مشترکی از ایران خواستند به تمام مفاد برجام پای‌بند باشد و از اعمال خشونت خودداری کند. بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با انتشار بیانیه مشترکی تاکید کردند: ایران به تمام مفاد برجام پای‌بند باشد و از اعمال خشونت امتناع ورزد.

تی .آر.تی ترکیه:  ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که کشورهای عضو ناتو در زمینه جلوگیری از به قدرت هسته ای رسیدن ایران توافق نظر دارند. اعضای ناتو، با هدف ارزیابی وضعیت ایجاد شده در پی کشته شدن قاسم سلیمانی در جریان یک عملیات هوایی طی نشست فوق العاده ای در بروکسل پایتخت بلژیک گرد هم آمدند.

دویچه وله : پس از حمله مرگبار یک نظامی سعودی در پایگاه آموزشی ارتش آمریکا در فلوریدا، وزارت دفاع آمریکا تصمیم دارد شماری از نظامیان تبعه عربستان را اخراج کند. این نظامیان برای گذراندن دوره‌های آموزشی در آمریکا به سر می‌برند.

پارس تودی :  فرمانده ارتش هند از آغاز استقرار سامانه تسلیحات پیشرفته این کشور در مرز با چین خبر داد. ژنرال “مانوج موکوند ناروانه” اعلام کرد، دهلی‌نو در حال استقرار سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی و توسعه زیر ساخت‌هایش در سراسر مرز با چین است. فرمانده ارتش هند با اشاره به همکاری رو به رشد نظامی بین چین و پاکستان گفت: استقرار تسلیحات پیشرفته در منطقه پر تنش “سیاچن” Siachen برای ارتش هند بسیار مهم است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *