جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

آیا پاریس برای میزبانی بازی‌های المپیک آماده است؟

تهران- ایرنا- انتشار اخباری در مورد کمک‌های خارجی به پاریس برای تضمین امنیت بازی‌های المپیک و نیز نتایج نظرسنجی‌ها از میزان آمادگی فرانسه برای میزبانی این مسابقات این سوال را مطرح می‌کند که آیا این کشور واقعا برای میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی جهان، آمادگی کافی را دارد؟

Loading

رسانه ها؛ برگزاری انتخابات تایوان و…

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری انتخابات تایوان زیر ذره‌بین چین، افزایش نیروهای نظامی آمریکا در آسیا- پاسفیک برای مقابله با چین، هشدار ونزوئلا به آمریکا درباره مداخله در امور داخلی این کشور، عدم استقبال آلمان از پیشنهاد ترامپ برای گسترش ناتو،  تاکید رئیس کمیسیون اروپا برحفظ برجام، واکنش بریتانیا به درخواست برجامی  ترامپ، تاکید ترامپ بر پرداخت غرامت ازسوی عراق ، تاکید مقام آمریکایی برادامه حضور ارتش این کشور درعراق ، درخواست عراق از آمریکا برای تشکیل مکانیزمی برای خارج سازی نیروهای خود از عراق، اقدام فرانسه در محکوم کردن گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری ، انتخاب پادشاه جدید عمان، تقابل ناوهای روسیه و آمریکا در دریای عرب، ادامه رزمایش روسیه در دریای سیاه، سفر نخست وزیر ژاپن به سه کشور خاورمیانه،  تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران  و لغو حق رای ۱۰ کشور بدهکار در سازمان ملل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  تایوانی‌ها امروز (شنبه) برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به پای صندوق‌های رای رفتند و این انتخابات در بحبوحه اعتراضات ضد دولتی در هنگ‌کنگ از نزدیک از سوی پکن که روی این جزیره دموکراتیک خودگردان ادعا دارد، رصد می‌شود. تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری کنونی تایوان که برای بار دوم نامزد می‌شود، خواستار حفظ رابطه کنونی با چین است و مناسبات نزدیکتر با پکن را نمی‌خواهد. در همین حال رقیب او هان کو-یو به کاهش تنش‌ها با چین وعده می‌دهد.

خبرگزاری ایرنا:  ارتش آمریکا اعلام کرد: با اعزام نیروهای جدید تلاش های امنیتی واشنگتن در منطقه آسیا- پاسفیک برای اقدامات تقابل جویانه با تهدیدات  پکن دراین بخش از جهان افزایش یابد. براساس اطلاعیه وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون قصد دارد دو نیروی ویژه جدید به منطقه آسیا- پاسفیک اعزام کند که توانایی مقابله با با اقدامات چین در زمینه های مختلف در این منطقه را داراست.

خبرگزاری ایرنا: دولت کاراکاس به آمریکا در مورد هرگونه تلاش برای مداخله در انتخابات مجمع ملی این کشور در سال ۲۰۲۰ هشدار داد. خورخه آرئاسا وزیر خارجه ونزوئلا روز گذشته(جمعه) عنوان کرد که دولت آمریکا قصد دارد طرحی را برای مداخله در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ اجرایی کند.وی تصریح کرد: واشنگتن پیام هایی را به برخی کشورهای داده و از آنها خواسته خواستار برگزاری انتخابات آزاد در ونزوئلا شوند. این مداخله در امور کشور ماست.

دویچه وله : آلمان پیشنهاد ترامپ برای گسترش ناتو با در بر گرفتن برخی کشورهای خاورمیانه را خلاف توافق‌های تشکیل این پیمان عنوان کرد. ترامپ گفته گسترش ناتو در خاورمیانه می‌تواند به کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه منجر شود. اما دولت ائتلافی به ریاست آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با پیشنهاد دونالد ترامپ به سردی برخورد کرده و آن را مغایر توافق‌نامه‌ای می‌داند که ۱۹۴۹ برای تاسیس ناتو به امضاء رسید.

پارس تودی : رئیس کمیسیون اروپا براهمیت “برجام” تاکید کرد و مدعی شد، اتحادیه اروپا از هیچ تلاشی برای حفظ این توافق بین المللی دریغ نخواهد کرد. “اورزولا فن در لاین” Ursula von der Leyen اظهار داشت، “جوزف بورل” Josep Borrell مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «در میان مدت» به تلاش‌‌‌ برای تعامل با تمامی شرکای برجام ادامه می‌دهد به امید آنکه این توافق همچنان حفظ شود.

یورونیوز: بریتانیا درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را مبنی بر خروج دیگر کشورهای باقیمانده در برجام رد کرده است. دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا توافق هسته‌ای میان ایران و قدرتهای جهانی را برای «امنیت مشترک و جلوگیری از اتمی شدن ایران» مهم ارزیابی کرده است.

الکوثر فارسی: رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای هشدار داد در صورتیکه عراق، نظامیان آمریکایی را اخراج کند، باید غرامتی بالغ بر 35 میلیارد دلار به ایالات متحده پرداخت کند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» هشدار داد در صورتیکه عراق، نظامیان آمریکایی را وادار به خروج از این کشور کند، باید هزینه سرمایه‌گذاری‌هایی که ایالات متحده در این کشور غرب آسیایی کرده را بپردازد یا اینکه به واشنگتن اجازه دهد همچنان در عراق بماند.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد دولت متبوعش فعلاً خروج از عراق را در دستور کار خود ندارد. «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «در حال حاضر هر هیئت [دیپلماتیکی] که به عراق اعزام می‌شود، صرفاً به گفتگو درباره نحوه اجرای مجدد تعهداتمان به شراکت راهبردی‌مان [با عراق] خواهد پرداخت و نه بحث درباره خروج نیروها.»

تی .آر.تی ترکیه:  عراق برای عقب نشینی سربازان ایالات متحده آمریکا از  این کشور از حکومت واشنگتن خواستار تشکیل مکانیزم لازمه شد.در بیانیه کتبی صادره از سوی دفتر مطبوعاتی نخست وزیری عراق اعلام گردید : عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق با مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا بطور تلفنی گفتگو کرد.

خبرگزاری مهر: کنسولگری فرانسه در قدس اشغالی، اقدام تل آویو را در خصوص گسترش شهرک سازی ها در کرانه باختری محکوم کرد. کنسولگری فرانسه در قدس اشغالی تاکید کرد که طرح جدید تل آویو در خصوص ساخت ۱۹۳۶ واحد مسکونی جدید برای یهودیان در کرانه باختری یک اقدام محکوم به شمار می رود.در ادامه این بیانیه تصریح شده است که ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی نگران کننده است.

العالم: هیثم بن طارق آل سعید به عنوان سلطان جدید عمان در پی درگذشت سلطان قابوس بن سعید تعیین شد. هیثم بن طارق، وزیر میراث و فرهنگ عمان، ۶۵ ساله پسرعموی سلطان قابوس است. او گهگاهی به عنوان فرستاده ویژه سلطان قابوس فعالیت داشته و پیشتر در وزارت خارجه عمان کار می‌کرده است. دیوان پادشاهی عمان بامداد شنبه از درگذشت «قابوس بن سعید» پادشاه این کشور در سن ۷۹ سالگی خبر داد.

اسپوتنیک روسیه:  وزرات دفاع روسیه از نزدیک شدن خطرناک ناو جنگی آمریکا به ناو روسی خبر داد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که کشتی جنگی آمریکایی بطور تهاجمی قوانین در اقدامی غیرحرفه ای و خلاف عرف دریانوردی بین المللی برای پیشگیری از برخورد را نقض کرده و به کشتی روسی نزدیک شد.در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده؛ خدمه کشتی روسی به صورت حرفه ای عمل کرده و از برخورد با کشتی آمریکایی جلوگیری کردند.

رادیو چین:  ناوگان شمالی و ناوگان دریای سیاه روسیه رزمایش مشترک دامنه داری را در آبهای دریای سیاه برگزار کردند. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با حضور در محل برگزاری این رزمایش بر اجرای بخش هایی از آن نظارت کرد. 31 کشتی جنگی، 22 کشتی کمکی و 39 فروند جنگنده در این رزمایش حضور دارند.

ان .اچ.کی ژاپن:  در میانه تنش های رو به افزایش در منطقه خلیج فارس ، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن عازم دیدار از سه کشور خاورمیانه شد. آبه گفت: «براساس روابط دوستانه ای که ژاپن با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عمان ایجاد کرده است، من از سران این کشورها خواهم خواست که از طریق گفت وگو و اقدامات منطقی به دنبال ثبات در این منطقه باشند.»سفر آبه در حالی انجام می شود که دو هواپیمای گشتی نیروهای دفاع از خود امروز شنبه عازم خاورمیانه شدند.

آناتولی ترکیه:  وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد در واکنش به حملات ایران به نیروهای ایالات متحده و متحدان آن علیه 17 شرکت صنعتی و 8 مقام ارشد ایران تحریم‌های جدید اعمال می‌کنیم. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید اعلام کرد: در واکنش به حملات ایران به نیروهای ایالات متحده و متحدان آن علیه 17 شرکت صنعتی و 8 مقام ارشد ایران تحریم‌های جدید اعمال می‌کنیم.

خبرگزاری صدا وسیما:  سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد ۱۰ کشور از جمله لبنان، ونزوئلا و جمهوری آفریقای مرکزی که بدهی‌های آن در پرداخت سهم مشارکت اجباری در بودجه سازمان ملل متحد افزایش یافته است حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دست دادند.استفان دوژاریک سخنگوی سازمان ملل متحد در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد ۱۰ کشور عضو که بدهی‌های معوقه آن‌ها انباشته شده است مشمول ماده ۱۹ شده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *