جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ درخواست آمریکا برای مذاکره و…

۱۳۹۸/۱۰/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست مشاور امنیت ملی آمریکا از ایران  برای مذاکره، انتقاد سازمان ملل متحد از عملیات آمریکا در بغداد، اعزام سه هزار نظامی  دیگر آمریکا به خاور میانه، واکنش روسیه ، چین و  عربستان به شهادت سردار سلیمانی، قدردانی پمپئو از ولیعهد عربستان، روایت رسانه آمریکایی از تصمیم ترامپ برای ترور سردار سلیمانی، تاکید شورای امنیت ملی عراق بر خاتمه حضور نظامی آمریكا در این كشور ، هشدار مسکو  در مورد امنیت بین المللی پس از شهادت سردار سلیمانی، تشدید تدابیر امنیتی ارتش آلمان در عراق، حمله تروریستی جدید علیه مقاومت عراق، برگزاری نشست  اضطراری کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی ، هشدار سازمان ملل درخصوص وقوع جنگی جدید در خلیج فارس و هشدار دوباره گوترش به ترکیه درباره اعزام نیروی نظامی به لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا:  رابرت اوبریان مشاور امنیت ملی آمریکا در پی تحولات اخیر منطقه و واکنش‌ها و انتقادات به ترور سردار قاسم سلیمانی گفت که ایالات متحده همچنان از ایران می‌خواهد به میز مذاکره بازگردد.  اوبریان در مصاحبه تلفنی همچنین درباره هرگونه اقدام تلافی جویانه ایران درمقابل ترور ژنرال سلیمانی هشدار داد.

تی .آر.تی ترکیه:  وزارت دفاع روسیه اعلام کرد ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران از سوی آمریکا موجب بروز نتایج منفی برای سیستم امنیت بین المللی شده است. در بیانیه صادره از سوی این وزارتخانه اعلام گردید : تا قبل از تشکیل ائتلاف به رهبری آمریکا بر علیه سازمانهای تروریستی داعش و القاعده در سوریه و عراق به رهبری  سردار  سلیمانی مبارزه می شد.

پارس تودی :  گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اقدامی غیرقانونی و بر خلاف قوانین حقوق بین الملل ارزیابی کرد. “اگنس کالامار”، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، با انتشار پیام‌هایی در توئیتر در این رابطه نوشت: «ترور هدفمند قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس غیرقانونی و نقض قوانین حقوق بین الملل است».

ان .اچ.کی ژاپن: آمریکا به عنوان یک اقدام احتیاطی در واکنش به حوادث اخیر در خاورمیانه، حدود ۳۰۰۰ نیروی اضافی در این منطقه مستقر می سازد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد  که نیروی واکنش سریع تیپ هوایی ۸۲ مستقر در فورت براگ در کارولینای شمالی به کویت اعزام می شود.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه روسیه به همتای آمریکایی خود گوشزد کرد که اقدام هدفمند واشنگتن در ترور یک مقام بلندپایه نظامی ایرانی در خاک یک کشور ثالث، نقض شدید قوانین بین‌المللی و محکوم است. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که “سرگئی لاوروف” در گفتگویی تلفنی با “مایکل پامپئو” وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که ترور سردار “قاسم سلیمانی” یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقض آشکار قوانین بین المللی است. وزیر خارجه روسیه همچنین از مقامات واشنگتن خواست تا از روش‌های غیرقانونی نظامی برای حل و فصل مسائل دست برداشته و مشکلات را بر سر میز مذاکره حل کند.

رادیو چین: در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حمله آمریکا، گنگ شونگ سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد، چین مخالف توسل به زور در مناسبات بین المللی و خواستار حفظ خویشتنداری از سوی آمریکا است.گنگ شوانگ گفت، این حادثه مورد توجه گسترده چین قرار دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر مشاور عربستان در امور خارجه در سخنانی گفت که بیانیه اخیر عربستان درباره تحولات عراق بر دیدگاه ریاض نسبت به اهمیت آتش‌بس تأکید می‌کند. عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه با اشاره به بیانیه کشورش درباره تحولات اخیر عراق، تأکید کرد که این بیانیه بر دیدگاه ریاض نسبت به اهمیت آتش‌بس برای دور کردن کشورهای منطقه از خطرات هرگونه افزایش تنش تأکید دارد.

اسپوتنیک روسیه: «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، از حمایت مستمر ریاض از واشنگتن و درک تهدیدات ایران تشکر کرد. پومپئو در پیامی توئیتری نوشت: «با محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان سعودی درباره اقدام دفاعی قاطع برای حمایت از نیروهای آمریکایی در خارج از کشور صحبت کردم.»

الکوثر فارسی: روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی به روند تصمیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای ترور سردار سپهبد سلیمانی پرداخته است. لس آنجلس تایمز در مطلبی نوشته است: هنگامی که تیم امنیت ملی ترامپ روز دوشنبه به اقامتگاه او در فلوریدا رفتند انتظار نداشتند وی عملیات ترور ژنرال قاسم سلیمانی را تایید کند اما به طور غیرمنتظره‌ای ترامپ گزینه ترور سلیمانی را انتخاب کرد .

آناتولی ترکیه:  شورای امنیت ملی عراق اعلام کرد که بغداد می‌تواند تصمیمی برای خاتمه حضور نظامی آمریکا در این کشور اتخاذ کند. شورای عالی امنیت ملی عراق که شب گذشته به ریاست عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور این کشور تشکیل جلسه داد، تحولات اوضاع امنیتی در پی حمله هوایی آمریکا ، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دویچه وله :  فعالیت‌ها و تحرکات زمینی و هوایی نظامیان آلمانی در مقر اتئلاف ضد داعش در بغداد محدود شد. حزب سبزها خواستار تعلیق فوری ماموریت‌های نظامی در عراق شد. حزب دمکرات آزاد از دولت خواست نظامیان آلمانی را از عراق خارج کند.

خبرگزاری صداو سیما:  بر اثر حمله پهپادی به کاروان خودرو‌های گردان‌های امام علی (ع) در منطقه تاجی در شمال بغداد، پنج نفر به شهادت رسیدند. سازمان بسیج مردمی عراق خبر شهادت شماری از فرماندهان خود را در حمله هوایی آمریکا به منطقه تاجی در شمال بغداد تکذیب و از همگان دعوت کرد اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند.

خبرگزاری مهر: کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی فردا(یکشنبه) برای بررسی پیامدهای ترور سردار سلیمانی توسط تروریستهای آمریکایی تشکیل جلسه می دهد. این در حالیست که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس روز جمعه در تلاش برای موجه جلوه دادن حمله تجاوزکارانه نیروهای اشغالگر آمریکا به کاروان نیروهای حشد شعبی در عراق و به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی، مدعی شد که این حمله در راستای بهره مندی آمریکا از حقِ مشروع دفاع از خود صورت گرفت!

العالم:  سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در واکنش به شهادت سپهبد سلیمانی به دست نظامیان آمریکایی در بغداد، درخصوص وقوع جنگی جدید در منطقه خلیج فارس هشدار داد.”فرحان حق” سخنگوی “آنتونیو گوترش” دبیر کل سازمان ملل متحد درخصوص وضعیت موجود در خاور میانه به شدت ابراز نگرانی کرد و با اشاره به ترور سپهبد قاسم سلیمانی درخصوص وقوع جنگی جدید در خاورمیانه هشدار داده و تاکید کرد جهان توانایی تحمل چنین جنگی را نخواهد داشت.

خبرگزاری فارس:  آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درباره پیامدهای اعزام نیروی نظامی به لیبی هشدار داد. وی روز جمعه در بیانیه‌ای بدون اینکه نامی از ترکیه ببرد گفت: هرگونه حمایت خارجی از طرف‌های درگیر فقط به عمیق‌تر شدن درگیری‌ها می‌انجامد و تلاش‌های صورت گرفته برای رسیدن به راه حل سیاسی و فراگیر بحران را پیچیده‌‌تر می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *