جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

رسانه ها؛ بازتاب جهانی و منطقه ای شهادت سردار سلیمانی و…

۱۳۹۸/۱۰/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اذعان پنتاگون به ترور سردار سلیمانی به دستور ترامپ، واکنش نانسی پلوسی و کنگره آمریکا به ترور سردار سلیمانی ، واکنش‌ گروه‌های منطقه‌ای به شهادت سردار سلیمانی، بازتاب جهانی شهادت سردار قاسم سلیمانی، واکنش روسیه به شهادت فرمانده نیروی قدس ایران، اعزام نیروهای تقویتی آمریکا به پایگاههای خود در منطقه، خروج کارکنان سفارت آمریکا از عراق، آماده باش رژیم صهیونیستی در مرز با سوریه، لبنان و غزه، گفتگوی ترامپ و اردوغان درباره اوضاع لیبی و سوریه، تاکید وزیر دفاع آمریکا برادامه  مانورهای نظامی آمریکا با کره جنوبی، تصمیم ژاپنی ها برای مدرنیزه کردن سامانه ضد موشکی خود، امضای توافق گاز شرق مدیترانه میان قبرس ، اسرائیل و یونان ، واکنش ترکیه به توافق ساخت خط لوله گاز مدیترانه شرقی، موافقت پارلمان ترکیه با اعزام نیرو به لیبی و واکنش مصر و  تشکیل نخستین دولت ائتلافی محافظه‌کاران و سبزها در اتریش از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی: وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفته ارتش این کشور به دستور ترامپ به کاروان سردار سلیمانی حمله کرده است.  وزارت دفاع آمریکا روز جمعه درباره حمله به کاروان سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «ارتش آمریکا به دستور رئیس‌جمهور با کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام دفاعی قاطعی برای حراست از پرسنل آمریکا در خارج از کشور انجام داده است.»

الکوثر فارسی:  نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به حمله نظامیان آمریکایی به کاروان سردار سلیمانی گفت نباید با چنین اقدامات تحریک آمیزی ، جان سربازان و دیپلماتهای خود را در معرض خطر قرار دهیم. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزود : حمله شب گذشته موجب تشدید خطرناک خشونت خواهد شد.  

خبرگزاری مهر:  کنگره آمریکا با صدور بیانیه ای از عدم صدور مجوز برای ترور سردار «قاسم سلیمانی» خبر داد. در بیانیه کنگره آمریکا که ساعاتی پس از حمله نیروهای متجاوز این کشور به کاروان حامل نیروهای حشد شعبی در عراق و شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس منتشر شد، آمده است که این نهاد قانونگذاری «مجوز این ترور را صادر نکرده و اینکه مردم آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند».

خبرگزاری تسنیم:  جنبش مردمی برای آزادی فلسطین شاخه فرماندهی کل و جنبش النجباء و جریان صدر و جنبش جهاد اسلامی فلسطین نسبت به شهادت سردار سلیمانی واکنش نشان دادند. جنبش مردمی برای آزادی فلسطین شاخه فرماندهی کل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سردار سلیمانی شهید فلسطین و امت اسلام بوده و شهادت وی نقطه عطف تاریخی در روند آزادسازی فلسطین خواهد بود. در عراق نیز شیخ اکرم الکعبی دبیرکل جنبش النجبا اعلام کرد که آمریکای شرور حماقتی را مرتکب شده است که نسبت به انجام آن پشیمان خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: خبر شهادت سردار سلیمانی در همه رسانه های مهم جهان از جمله بی بی سی ، رویترز، شبکه اسکای نیوز، فرانس پرس، سی ان ان ،  یورونیوز، زد دی اف ، ایندیپندنت ، واشنگتن پست و الجزیره بازتاب داشت . تلویزیون الجزیره اعلام کرد قاسم سلیمانی در ماه‌های اخیر بارها به عراق رفت و آمد زیادی داشت. ایندیپندنت هم  اضافه کرد: به نظر می‌رسد پس از دوره‌ای از افزایش تنش‌ها در خلیج فارس در بهار و تابستان امسال در نتیجه عمیق‌تر شدن بحران بین ایران و آمریکا، اکنون کانون تنش‌ها به عراق منتقل شده است.

خبرگزاری فارس:  رئیس کمیته امور خارجی سنای روسیه خبر ترور سردار سلیمانی را «خبری سخت» توصیف کرده و گفت انتقام این حمله مدت زیادی طول نمی‌کشد. سناتور «کنستانتین کاساچف» با صدور بیانیه‌ای درباره ترور سردار سلیمانی گفت: «این خبر سختی بود که حاکی از درگیری‌های جدید شیعیان با آمریکایی‌ها در عراق است».

تی .آر .تی ترکیه:آمریکا به اعزام نیروی تقویتی به مناطق و پایگاههای تحت اشغال سازمان تروریستی ” YPG/PKK  ” در سوریه ادامه می دهد. به موجب اطلاعات دریافتی از منابع محلی در حسکه ، ارتش آمریکا ظرف یک هفته اخیر از طریق گذرگاه مرزی ا لولید در مرز مشترک عراق با سوریه ، 250 تریلر متشکل از سه قافله حامل لوازم کمکی به این مناطق ارسال کرده است.

العالم: منابع آگاه عراقی اعلام کردند در پی ترور سردار سلیمانی سفارت آمریکا از تمامی کارکنان آمریکایی خود خواسته فورا عراق را ترک کنند. منابع آگاه عراقی در همین باره گزارش دادند که در پی ترور سردار سلیمانی توسط نیروهای جنایتکار آمرکیایی، 1317سفارت آمریکا از تمامی کارکنان خود خواسته فورا عراق را ترک کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در پی حمله آمریکا به کاروان حشد شعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد و شهادت قاسم سلیمانی و تعدادی از رهبران حشد شعبی ارتش رژیم صهیونیستی آماده‌باش خود را در مرز با سوریه، لبنان و غزه افزایش داد. همچنین وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خواهان برگزاری نشست امنیتی در مقر فرماندهی ارتش این رژیم در تل‌آویو برای ارزیابی حمله آمریکا به کاروان حشد شعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد شد.

رادیو چین:  دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه درباره اوضاع لیبی و سوریه تلفنی گفتگو کردند.این تماس تلفنی ساعتی پس از آن انجام شد که مجلس ترکیه لایحه اعزام نیروهای نظامی این کشور به لیبی را تصویب کرد.

ان .اچ.کی ژاپن:  مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، می گوید از سر گرفته شدن برگزاری رزمایش های عظیم نظامی کشورش با کره جنوبی همچنان یکی از گزینه های موجود است و به اقدام بعدی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، بستگی دارد. اسپر این مطلب را در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی MSNBC عنوان کرد.

اسپوتنیک روسیه:  ژاپن بررسی امکان تولید سیستم ضدموشکی پیشرفته را آغاز کرده است. به نظر می رسد که سیستم پیشرفته موجود ژاپنی به موشک های با برد متوسط SAM-4 مجهز می شود که بتواند نواقص سیستم ضد موشکی را برطرف نماید.

یورونیوز:  اسرائیل، یونان و قبرس شامگاه پنجشنبه توافقنامه گازی شرق مدیترانه موسوم به «ایست‌مد» (EastMed) را در آتن امضاء کردند. بر اساس این پروژه، قرار است گاز استخراجی از منطقه جنوب شرقی دریای مدیترانه با خط لوله زیر دریایی به قاره اروپا منتقل شود.

آناتولی ترکیه: سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به توافقنامه ساخت 17 اعلام کرد پروژه‌‌هایی که ترکیه و تُرک‌های قبرس را نادیده می‌گیرند، با شکست مواجه خواهند شد.حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت:  ترکیه امن‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر برای ارزیابی و انتقال منابع طبیعی در مدیترانه شرقی به بازارهای مصرفی در اروپا به شمار می‌رود.

پارس تودی :  پارلمان ترکیه با لایحه اعزام نیروی نظامی جهت حمایت از دولت وفاق ملی لیبی موافقت کرد. نمایندگان پارلمان ترکیه در نشست خود برای رأی‌ گیری در مورد اعزام نیرو به لیبی، با اکثریت آرا (325 رأی از مجموع 550 نماینده) با این تصمیم دولت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه موافقت کردند.

خبرگزاری صدا و سیما:  وزارت امور خارجه مصر موافقت پارلمان ترکیه با اعزام نیروی نظامی به لیبی را نقض قوانین بین المللی دانست. وزارت امور خارجه مصر با صدور بیانیه ای، موافقت پارلمان ترکیه با اعزام نیروی نظامی به لیبی را به شدت محکوم کرد و افزود: مصر تاکید می‌کند این اقدام پارلمان ترکیه، نقض قوانین بین المللی است.مجلس ترکیه مجوز حضور نظامی این کشور در لیبی را با ۳۲۵ رای موافق در برابر ۱۸۴ رای مخالف به تصویب رساند.

دویچه وله :  برای نخستین بار در تاریخ اتریش محافظه‌کاران و حزب سبزها برای تشکیل یک دولت ائتلافی به توافق رسیدند. انتظار می‌رود سباستیان کورتس رهبر حزب مردم که بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در اختیار دارد صدراعظم اتریش شود. سباستیان کورتس در جمع خبرنگاران اذعان کرد که مذاکرات ائتلاف به هیچ وجه ساده نبوده زیرا دو حزب برنامه‌ها و رویکردهای “بسیار بسیار” متفاوتی دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *