جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

رسانه ها؛ بحران لیبی و جنگ نیابتی و..

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره لیبی، تاکید مسکو بر لزوم آغاز گفت‌گوهای سیاسی در لیبی ، درخواست حفتر از جامعه بین‌المللی، اعتراضات ضد آمریکایی در شهرهای مختلف عراق، انتقاد چین و روسیه  از حمله آمریکا به نیروهای بسیج مردمی در عراق، واکنش سعودی به تجاوز آمریکا به مواضع حشد شعبی، تاکید مقتدی صدر بر ضرورت اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، رد آتش بس موقت از سوی طالبان، ناتو به دنبال ایجاد زیرساخت‌ و استقرار نیرو در اردن ،طرح تشکیل دولت ائتلافی در اسپانیا، انتقاد چین از سیاه نمایی مبارزه با تروریسم شین جیانگ از سوی آمریکا، احتمال امضای «مرحله اول» توافق تجاری آمریکا و چین در هفته آینده، فاجعه هسته‌ای در کمین منطقه خلیج فارس و سفر مایک پمپئو به قبرس ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم: اتحادیه عرب امروزسه شنبه  درباره اوضاع لیبی نشست اضطرای برگزار می کند. بنابر گزارش رسانه‌های لیبی، نشست اتحادیه عرب ، به درخواست مصر و در سطح نمایندگان خواهد بود.از زمان سرنگونی رژیم «معمر قذافی» دیکتاتور معدوم لیبی در سال 2011، این کشور به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده است.

آناتولی ترکیه: وزیر امور خارجه روسیه خواستار توقف درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی برای حل بحران لیبی شد.سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در باره بحران لیبی در مسکو گفت: درگیری ها در لیبی باید متوقف شوند. توقف درگیرها میان طرف‌ها شرط اصلی آغاز گفت‌وگوهای سیاسی در این کشور است.

خبرگزاری فارس:  فرمانده نیروهای شرق لیبی از جامعه بین‌الملل خواست تا مانع از اعزام نیروهای ترکیه‌ای به لیبی شوند. «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی که به مصر سفر کرده است، روز دوشنبه از کشورهای عربی خواست تا با دخالت‌های ترکیه در لیبی مقابله کنند. وی همچنین از کشورهای عربی خواست تا مانع از آن شوند که ترکیه «ثروت‌های ملت لیبی را به یغما ببرد».در حالی که سازمان ملل دولت وفاق ملی را در لیبی به رسمیت شناخته است، اما مصر، امارات عربی متحده و عربستان سعودی از خلیفه حفتر حمایت می‌کنند.

خبرگزاری صداو سیما: در پی حمله آمریکا به مواضع نیروهای بسیج مردمی عراق، معترضان حمله آمریکا به مواضع نیروهای بسیج مردمی عراق با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور، پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. ساکنان شهرهای مختلف عراق از جمله نجف و  بصره در محکومیت حملات آمریکا به مواضع سازمان بسیج مردمی تظاهرات اعتراضی برگزار کردند. پهپادهای آمریکایی یک شنبه شب مواضع گردان‌های حزب الله عراق وابسته به الحشد الشعبی در شهر مرزی القائم استان الانبار در غرب این کشور را بمباران و 75نفر را شهید و زخمی کردند.

پارس تودی:   سخنگوی وزارت امور خارجه چین از آمریکا به خاطر حمله به نیروهای بسیج مردمی “الحشد الشعبی” در عراق، انتقاد کرد. «گنگ شوانگ» در واکنش به حمله آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در عراق، با بیان اینکه «چین با ادامه بهره‌گیری از خشونت در امور بین‌الملل مخالف است»؛ تأکید کرد: «باید به حاکمیت و استقلال سوریه و عراق احترام گذاشته شود»

خبرگزاری مهر:  وزارت خارجه روسیه از حملات هوایی آمریکا علیه مواضع حشد شعبی که روز یکشنبه انجام شد، انتقاد کرد. وزارت خارجه روسیه حملات هوایی آمریکا علیه مواضعی در عراق و سوریه را غیرسازنده و غیرقابل پذیرش عنوان کرد و از همه طرفین خواست از دامن زدن به تنش‌ها در منطقه پرهیز کنند.

خبرگزاری تسنیم:  «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی گفتگو کردند.17 در این مکالمه تلفنی به بررسی اوضاع در منطقه، تلاش‌های صورت‌گرفته برای تقویت امنیت و ثبات و همچنین بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند.در همین راستا، یک منبع در وزارت خارجه عربستان سعودی، بدون موضع‌گیری درباره بمباران مواضع حشد شعبی توسط آمریکا، مدعی شد که ریاض خواهان یکپارچه شدن تلاش‌ها برای حفظ امنیت و ثبات در عراق است.

الکوثرفارسی: مقتدی صدر رهبر جریان صدر از همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی و اجتماعی عراق خواست برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق ، متحد شوند. رهبر جریان صدر عراق شامگاه دوشنبه با صدور بیانیه‌ای بر آمادگی خود برای اخراج نیروهای آمریکایی از روش‌های سیاسی و قانونی تأکید کرد و از همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی و اجتماعی عراق خواست علیه اخراج دشمن اصلی ملت عراق متحد شوند.

خبرگزاری ایرنا: “ذبیح‌الله مجاهد”، سخنگوی گروه طالبان، ضمن رد اخبار رسانه‌ها درباره موافقت شورای حاکمیت این گروه با آتش‌بس موقت، گفت‌وگوهای نمایندگان طالبان و آمریکا بر سر کاهش سطح خشونت و عملیات است. مجاهد افزود، گفت وگوها درباره کاهش سطح خشونت و عملیات همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  برخی منابع از مذاکرات جدی ناتو و برخی کشورهای اروپایی با دولت اردن برای ایجاد زیرساخت‌ها و استقرار نیرو در خاک این کشور خبر دادند.به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، برخی ارتباطات ویژه پشت پرده از رایزنی‌ها میان دولت اردن و فرماندهی ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) و برخی کشورهای اروپایی درباره همکاری‌های جدی‌تر با اردن در آینده خبر دادند.

یورونیوز:  احزاب سوسیالیست و پودموس در اسپانیا روز دوشنبه طرح مشترک خود برای تشکیل دولت ائتلافی در این کشور را اعلام کردند. این دو حزب چپگرا برای اجرای برنامه مشترک خود که شامل افزایش مالیات ثروتمندان و افزایش حداقل دستمزد می شود به حمایت حزب چپ جمهوری‌خواه کاتالونیا، یکی از احزاب ملی گرای منطقه کاتالونیا نیاز خواهند داشت.

رادیو چین: گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به سخنان مقامات آمریکا جهت سیاه نمایی مبارزه با تروریسم شین جیانگ چین اعلام کرد: چین به آمریکا توصیه می کند که امور خود را به طور مطلوب انجام دهد، درازدستی سبب آسیب رساندن به خود خواهد شد.

ان .اچ.کی ژاپن: به گزارش رسانه های متعدد احتمالا در هفته آینده «مرحله اول» از پیمان تجاری آمریکا و چین امضا می شود. واشنگتن و پکن در ماه دسامبر اعلام کردند که به توافقنامه «مرحله اول» دست یافته اند. بر اساس این پیمان، چین ملزم به خرید میزان عظیمی از محصولات کشاورزی آمریکا و حفاظت بهتر از مالکیت معنوی می شود.بر اساس پیمان تجاری آمریکا و چین، دولت ترامپ قصد دارد تعرفه های بیشتری که در ماه سپتامبر بر کالاهای چینی اعمال کرد را یک ماه پس از امضای توافقنامه نصف کند.

اسپوتنیک روسیه:  راکتورهای هسته‌ای در حال ساخت امارات احتمالا راه را برای رقابت تسلیحاتی در منطقه هموار می‌کنند. پل دورفمن، رئیس گروه مشورتی هسته‌ای اعلام کرد که چهار راکتور هسته‌ای در حال ساخت امارات احتمالا راه را برای رقابت تسلیحاتی در منطقه هموار می‌کنند که همین امر احتمالا فاجعه هسته‌ای مثل فاجعه چرنوبیل را در منطقه خلیج فارس به دنبال خواهد داشت.

تی .آر.تی ترکیه: مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحد آمریکا هفتم ماه ژانویه سال 2020 به جزیره قبرس سفر خواهد کرد. مایک پمپئو در قبرس با مصطفی آکینجی رئیس جمهور جمهوری ترک قبرس شمالی و نیکوس آناستا سیادیس رهبر بخش یونانی نشین قبرس دیدار خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *