جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

Loading

رسانه ها؛ نشستی برای بهبود روابط کره شمالی و آمریکا و…

۱۳۹۸/۱۰/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تلاش چین، ژاپن و کره جنوبی برای بهبود روابط کره شمالی و آمریکا، مخالفت رژیم صهیونیستی با توافق دریایی ترکیه و لیبی، تاکید آلمان بر تکمیل «نورد استریم ۲» به رغم تحریم‌های آمریکا ، شرط روسیه برای لغو تحریم‌ها علیه اوکراین، هشدار وزیر خارجه چین درباره هرگونه دخالت خارجی در این کشور، اظهارات جدید مورالس، ابراز نگرانی سازمان ملل از روند رو به رشد شهرک‌سازی صهیونیست‌ها، تلاش کویت و عربستان برای حل اختلافات بر سر میدان مشترک نفتی، توافق کی‌یف و جدایی‌طلبان اوکراین برای مبادله اسرا پیش از آغاز سال جدید میلادی، مخالفت چین با تصویب لایحه اختیارات دفاع ملی 2020 در آمریکا، ورود ارتش سوریه به شهر مهم استراتژیک جرجناز، نشست  مقامات ترکیه و روسیه درباره سوریه ، واکنش عفو بین‌الملل به تصمیم ریاض درباره عاملان قتل خاشقجی، انتقادهای بین‌المللی به احکام پرونده قتل جمال خاشقجی و تشدید مداخلات خارجی و گسترش بحران در لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: در حالی که اختلافات میان دو کشور کره شمالی و آمریکا در هفته‌های اخیر بالا گرفت، امروز نشست سه جانبه ای در چین برای حل این مشکل برگزار شد. در نشست سه جانبه «چنگدو» در چین که با حضور سران سه کشور چین، ژاپن و کره جنوبی برگزار شد، تحولات اخیر شبه جزیره کره و بررسی راه‌های تقویت همکاری‌های این سه کشور برای دستیابی به صلح پایدار و توقف فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ان .اچ.کی ژاپن: شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن که  برای شرکت در اجلاس سه روزه سران با همتایان چینی و کره جنوبی اش، وارد چین شده است،  دردیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین گفت که دو رهبر، آینده روابط میان ژاپن و چین و نیز دیدار رسمی شی از ژاپن در بهار سال آینده را مورد گفتگو قرار داده باشند. در روز سه شنبه، آبه در یک اجلاس سه جانبه با لی کچیانگ، نخست وزیر چین، و مون جه این، رئیس جمهور کره جنوبی، در چنگدو واقع در استان سیچوان شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری مهر:  وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از مخالفت این رژیم با توافق امضایی بین لیبی و ترکیه درباره ترسیم مرزهای دریایی در شرق مدیترانه خبر داد. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی  گفت که این رژیم با توافق امضایی بین لیبی و ترکیه درباره ترسیم مرزهای دریایی در شرق مدیترانه مخالفت است. «یسرائیل کاتص» گفت: این موضع رسمی اسرائیل است اما به این معنا نیست که ما کشتی های جنگی را برای مواجهه با ترکیه ارسال خواهیم کرد.

خبرگزاری ایرنا: آلمان اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا پروژه احداث خط لوله انتقال گاز از روسیه به اروپا را چند ماه متوقف خواهد کرد اما در نهایت، سال آینده تکمیل می‌شود.«پیتر بایر» از نمایندگان نزدیک به «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت که تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های فعال در پروژه احداث «نورد استریم ۲» «تکمیل این پروژه را به تأخیر می‌اندازد.»

خبرگزاری تسنیم:  نخست‌وزیر روسیه با تأکید اینکه بررسی لغو تحریم‌های متقابل باید از طرف اوکراین مطرح شود، ابراز اطمینان کرد: به‌رغم تحریم‌های آمریکا، گزینه‌های جایگزینی برای تکمیل خط لوله گاز “جریان شمالی‌ــ‌۲” با کمی تأخیر پیدا خواهد شد. “دیمیتری مدودف” نخست وزیر روسیه اعلام کرد که مسکو آماده است تا مسئله لغو تحریم‌ها را با دولت اوکراین بررسی کند، ولی ابتکارعمل باید از طرف کی‌یف آغاز شود.

خبرگزاری صداو سیما: وزیر خارجه چین درباره هرگونه دخالت خارجی در این کشور هشدار داد. وانگ یی(Wang Yi) وزیر خارجه چین گفت: پویا سازی بزرگ ملت چین روند اجتناب ناپذیری در تکامل تاریخ بشر است و با مشکلات و چالش های بی سابقه ای همراه خواهد بود. هرچه به این هدف نزدیک تر باشیم ، بیشتر با انواع مختلف مداخلات و حتی خرابکاری ها روبرو خواهیم شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  اوو مورالس در مصاحبه‌ای تاکید کرد، مخالفان وی نمی‌توانند جلوی شرکت حزب او موسوم به “جنبش برای سوسیالیسم” را در رقابت انتخابات 2020 در فصل بهار آینده بگیرند و چنین تلاشهایی با توجه به این که حزب او نماینده نیمی از جمعیت کشور است، ضد دموکراسی است. رئیس جمهور سابق بولیوی گفت: آنها نمی‌توانند جلوی شرکت حزب در انتخابات را بگیرند.

الکوثرفارسی: «نیکولای ملادینوف» فرستاده ویژه صلح سازمان ملل متحد در خاورمیانه در گزارشی اعلام کرد؛ روند نگران کننده احداث شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی در سال ۲۰۱۹ با ۷۰ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۸ به ۱۰ هزار واحد مسکونی رسیده است. ملادینوف با ابراز نگرانی از افزایش احداث شهرک های صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی گفت: در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ میلادی ۶ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی در این منطقه از سوی اسرائیل احداث یا با ساخت آن موافقت شد.

العالم:  از سرگیری تولید از میادین نفتی خفجی و وفرا در منطقه بی طرف بین عربستان و کویت، عرضه جهانی نفت را افزایش نخواهد داد چون کویت و عربستان، هر دو تابع سهمیه تولید شان طبق قرارداد اوپک هستند.کویت و عربستان به زودی تولید از دو میدان نفتی را که در منطقه بی طرف بین دو کشور قرار دارد آغاز می‌کنند. خالد الفاضل، وزیر نفت کویت در یک کنفرانس خبری گفت:« ما امیدواریم تا پایان سال جاری میلادی همه چیز مشخص شود و به شرایط معمول بازگردد».

یورونیوز: کی‌یف و جدایی‌طلبان هوادار روسیه بر سر تبادل زندانیان تا پیش از سال جدید میلادی به توافق رسیدند. تبادل اسرا میان دو طرف یکی از اقدامات مورد نظر برای کاهش تنش در منطقه شرق اوکراین است که در نشست صلح پاریس وعده آن داده شده بود.

رادیو چین: آمریکا اخیرا لایحه اختیارات دفاع ملی 2020 را به عنوان قانون تصویب کرد. این قانون با سیاه‌نمایی درباره توسعه نظامی چین و منفی نشان دادن مسائل تایوان، هنگ کنگ و شین جیانگ در راستای ایجاد ممنوعیت خرید کالاهای چینی به تصویب رسیده است. گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین مخالفت چین با این اقدام را رسماً اعلام کرد.گنگ شوانگ از آمریکا خواست با کنار گذاشتن اندیشه جنگ سرد و تبعیض ایدئولوژیک، نگاهی منطقی به توسعه چین و روابط آمریکا و چین داشته باشد .

اسپوتنیک روسیه: پیشروی ارتش سوریه در استان ادلب همچنان ادامه دارد و ارتش این کشور کنترل جرجناز را به دست گرفت. ارتش سوریه روز دوشنبه وارد شهر جرجناز، واقع در نزدیکی بزرگراه اصلی که از حماه تا طرابلس که تحت کنترل شبه نظامیان بود.

تی .آر.تی ترکیه:  مقامات روسیه و ترکیه در نشستی درباره وضعیت ادلب بحث و تبادل نظر کردند. صدات اونال معاون وزیر امور خارجه ترکیه سرپرستی هیئت ترکیه را بر عهده گرفت. در اجلاس هیئت ترکیه با مقامات روسیه به تلفات جانی غیر نظامیان در حملات واقع اشاره شده و به موج کوچ به ترکیه جلب دقت گردید.

آناتولی ترکیه:  سازمان عفو بین‌الملل حکم دادگاه عربستان سعودی درباره عاملان قتل جمال خاشقجی را لاپوشانی توصیف کرد.لین مالوف، مدیر تحقیقات بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل نیز در این زمینه اعلام کرده است: “احکام مذکورعادلانه نیست و حقیقت را نمایان نمی‌سازد. ناظران مستقل را به جلسات رسیدگی به این پرونده راه ندادند و اطلاعی درباره نحوه انجام تحقیقات ارائه نشده است.

دویچه وله : ترکیه و گزارشگر سازمان ملل احکام پرونده قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول را ناکافی خواندند. انتقادها بیشتر متوجه تبرئه دو نفر از نزدیکان ولیعهد عربستان در این پرونده است. سعود بن عبدالله معجب، دادستان کل عربستان سعودی صبح دوشنبه اعلام کرد رسیدگی به پرونده قتل خاشقجی به پایان رسیده و احکام ۱۱ متهم این پرونده صادر شده است.

پارس تودی : امضای توافقنامه نظامی- امنیتی و دریایی میان لیبی و ترکیه خشم بازیگران منطقه ای و فرمنطقه ای را برانگیخته و در سوی دیگر، دولت وفاق ملی تهدید کرده است که درصورت درگیری ها این توافق را اجرایی و از دولت ترکیه کمک نظامی خواهد خواست. برخی کشورهای منطقه درباره توافق طرابلس – آنکارا هشدار داده و آن را خطری برای لیبی و منطقه دانسته اند. در تازه ترین موضع گیری “نیکوس دیندیاس” وزیر خارجه یونان در سفر به شرق لیبی، منطقه در اختیار مخالفان دولت وفاق ملی لیبی، گفت: دولت وفاق ملی لیبی به نخست‌ وزیری “فائز السراج” حق امضای هیچگونه توافقنامه امنیتی و دریایی با ترکیه را ندارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *