جدیدترین مطالب

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

ویترین تسنیم شماره 645

اسرائیل پس از تحمل تنبیه از ناحیه ایران، سیاست عملیات روانی متناقضی را پی گرفته است. از یک سو می‌گوید ضربه سنگینی به او‌ وارد نشده و از طرف دیگر برخی مقاماتشان می‌گویند ضربه آنقدر سنگین بوده که می‌خواهند از زیر بار فشار روانی ناشی از آن خارج شوند.

فراخوان حماس برای تشدید مقاومت در کرانه باختری

در پی تشدید تجاوزات وحشیانه شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست به شهرها و روستاهای کرانه باختری، جنبش حماس فلسطین خواستار تشدید خشم مردمی و افزایش فعالیت‌های مقاومتی در همه اشکال آن در این منطقه شد.

Loading

رسانه ها؛ تحریم پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا و…

۱۳۹۸/۰۹/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: رأی کنگره آمریکا به تحریم پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا، مخالفت کنگره آمریکا با بودجه ترامپ برای معامله قرن، لغو تحریم تسلیحاتی قبرس از سوی آمریکا، امضای توافقنامه همکاری‌های امنیتی میان قطر و روسیه، راهپیمایی موافقان استیضاح ترامپ، ترکیه درصدد اعزام نیرو به مدیترانه، هشدار السیسی در خصوص لیبی، رزمایش مشترک دریایی روسیه و سوریه، سفر نماینده آمریکا در امور کره شمالی به چین، پیام «مقتدی صدر» خطاب به معترضان و نیروهای امنیتی عراقی، واکنش ارتش پاکستان به صدور حکم اعدام برای مشرف، تحویل نخستین ناو هواپیمابر ساخت داخل به نیروی دریایی ارتش چین، اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره کره شمالی، نشست گفت‌وگو‌های امنیت منطقه‌ای در تهران و درخواست آمریکا از ترکیه درباره تعطیلی پایگاه اینجرلیک از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه‌ها بازتاب يافت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

یورونیوز: کنگره آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای به تحریم پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به «نورد استریم ۲» رای داد. واشنگتن به همراه دو متحد خود در اروپا یعنی اوکراین و لهستان معتقد است که این پروژه سبب افزایش وابستگی اروپا به گاز روسیه و تقویت نفوذ مسکو درقاره سبز می‌شود حال آنکه حامیان این پروژه آنرا برای تامین گاز اروپا حیاتی و استراتژیک می دانند. خط لوله «نورد استریم ۲» قرار است با دور زدن اوکراین و لهستان گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به اروپا منتقل کند.

پارس تودی: کنگره آمریکا با اختصاص بودجه 175 میلیون دلاری برای پیشبرد اهداف “معامله قرن”، مخالفت کرد. روزنامه صهیونیستی “هاآرتص” اعلام کرد، نمایندگان کنگره آمریکا روز دوشنبه با درخواست “دونالد ترامپ” رئیس‌جمهور این کشور در زمینه بودجه ویژه 175 میلیون دلاری برای حمایت از معامله قرن مخالفت کرده‌اند. روزنامه صهیونیستی “هاآرتص” خاطرنشان کرد، «این تصمیم یک توافق دو حزبی در زمینه بودجه نظامی پیشنهادی ترامپ برای سال 2020 بود.

خبرگزاری فارس: کنگره آمریکا در اقدامی مخالف منافع ترکیه، به تحریم تسلیحاتی کشور قبرس پایان داد.‌ مجلس سنای آمریکا بامداد چهارشنبه در جلسه‌ای به لغو تحریم تسلیحاتی سی‌ودو ساله قبرس رأی مثبت داد. خبرگزاری فرانسه این اقدام کنگره آمریکا را برخلاف منافع ترکیه در بحبوحه افزایش تنش بین آنکارا و نیکوزیا توصیف کرده و نوشت: «سنای [آمریکا] این اقدام را به‌عنوان بخشی از لایحه بودجه نظامی هنگفت با ۸۶ رأی موافق و هشت رأی مخالف تصویب کرد».

خبرگزاری مهر:  ولادیمیر کولوکولتسیو و عبدالله بن ناصر آل ثانی وزرای کشور روسیه و قطر یک توافق‌نامه در خصوص همکاری‌های امنیتی در دوحه امضا کردند. دو طرف در جریان یک نشست مشترک در خصوص روابط میان قطر و روسیه و راه‌های تقویت آن رایزنی کردند.

خبرگزاری ایرنا:  نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از موافقان استیضاح چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا در چندین ایالت این کشور راهپیمایی کردند تا حمایت خود را از برکناری دونالد ترامپ اعلام کنند. تارنمای «استیضاح و برکناری» در یک فراخوان سراسری خواستار برگزاری راهپیمایی در چندین منطقه از هر ایالت شدند تا به‌این‌ترتیب حمایت خود را از فرایند استیضاح ترامپ که هم‌اکنون در مجلس نمایندگان جریان دارد، اعلام کنند.

آناتولی ترکیه: معاون رئیس‌جمهور ترکیه گفت اگر لازم باشد نیروی نظامی به دریای مدیترانه شرقی اعزام کرده و عملیات فرامرزی انجام می‌دهیم. فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه طی سخنانی در حاشیه بررسی لایحه پیشنهادی بودجه دولت برای سال 2020 در مجمع عمومی مجلس ملت کبیر کشور در آنکارا گفت: در صورت لزوم در دریای عملیات حفاری در مدیترانه شرقی آغاز کرده و اگر لازم باشد با اعزام نیرو عملیات فرامرزی انجام می‌دهیم.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس‌جمهور مصر گفت که کشورش اجازه نخواهد داد کسی لیبی را تحت سلطه خویش در بیاورد. عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر گفت: سودان و لیبی از همسایگان مصر هستند و مصر دست از حمایت ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر بر نخواهد داشت.

خبرگزاری صداو سیما: مقام نظامی روس از آغاز رزمایش مشترک دریایی روسیه و سوریه در شرق مدیترانه خبر داد و اعلام کرد هدف از این رزمایش تمرین برای مقابله با حملات گروه‌های مسلح غیرقانونی است. دریابان الکساندر یولداشف، از مقامات نیروی دریایی روسیه اعلام کرد رزمایش مشترک نیروی دریایی روسیه و سوریه در دریای مدیترانه آغاز شد. هدف از این رزمایش تمرین برای مقابله با حملات گروه‌های مسلح غیرقانونی است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از سفر نماینده ویژه ایالات‌متحده در امور کره شمالی به پکن در روزهای پنج‌شنبه و جمعه خبر داد. پیش از آن چین و روسیه پیشنهادی مبنی بر لغو برخی از تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی ارائه کردند.  در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است استیون بیگان، نماینده ویژه ایالات‌متحده پس از مذاکرات با مقام‌های کره جنوبی و ژاپن به چین می‌رود.

الکوثرفارسی: رئیس جریان صدر با انتشار یک پست توئیتری پیامی را خطاب به معترضان عراقی و نیروهای امنیتی این کشور ارسال کرد. صدر در این پیام توئیتری تأکید کرد: ترورها را تمام کنید. آزموده را آزمودن خطاست.

العالم: در پی صدور حکم اعدام توسط دادگاه پاکستان برای رئیس‌جمهور سابق این کشور، ارتش پاکستان اعلام کرد: این حکم دلایل درستی ندارد. «آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد: حکم اعدام صادر شده توسط دادگاه پاکستان برای «پرویز مشرف» رئیس‌جمهور سابق کشور بر اساس شواهد و قرائن درستی صادر نشده است. وی تصریح کرد: قانون‌شکنی پرویز مشرف محرز نشده و او به دلیل بیماری حتی نتوانسته از خود دفاع کند.

رادیو چین:  ناو هواپیمابر «شان دونگ» که نخستین ناو هواپیمابر ساخت داخل چین محسوب می‌شود، در بندری واقع در شهر سان یا در استان هایی نان به نیروی دریایی ارتش چین تحویل داده شد. شی جین پینگ، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست، رئیس‌جمهوری خلق و رئیس کمیته نظامی مرکزی چین در آیین تحویل حضور داشت.

ان .اچ.کی ژاپن: مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا گفته است که کره شمالی ممکن است به آزمایش‌های نامشخص خود ادامه دهد اما ایالات‌متحده برای آن‌ها آمادگی دارد.کره شمالی برای اینکه آمریکا تحریم‌ها را لغو کند یا در مذاکرات دوجانبه غیرهسته‌ای شدن امتیازاتی قائل شود، به‌طور یک‌جانبه مهلت نهایی آخر سال را تعیین کرده است.

اسپوتنیک روسیه: مقامات عالی امنیت ملی روسیه، هند و افغانستان برای شرکت در دومین نشست گفت‌وگوی‌های امنیت منطقه‌ای وارد تهران شدند. نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه، راجیندر خانا معاون مشاور امنیت ملی هند و حمدالله محب مشاور امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان به همراه هیئت‌های عالی‌رتبه امنیتی برای شرکت در دومین نشست گفتگو‌های امنیتی منطقه‌ای وارد تهران شدند.

تی .آر.تی ترکیه:  از زمان تأسیس اسرائیل تاکنون یعنی از سال 1948 بدین طرف حدود سه میلیون و سیصد هزار یهودی از دیگر کشورهای جهان مهاجرت کرده است. به‌موجب گزارش منتشره از سوی اداره آمار مرکزی اسرائیل ، بیش از 43 درصد سه میلیون و سیصد هزار یهودی که به اسرائیل کوچ کرده است ، پس از سال 1990 به تل‌آویو رفته‌اند.

دویچه وله : ترکیه بارها تهدید کرده است که پایگاه هوایی آمریکا در اینجرلیک و ایستگاه رادار ارتش آمریکا در کورجیک را خواهد بست. وزیر دفاع آمریکا می‌خواهد با همتای ترک خود در این زمینه گفت‌وگو کند. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا  به خبرنگاران گفت می‌خواهد با خلوصی آکار، همتای ترک خود درباره بسته شدن دو پایگاه نظامی این کشور در خاک ترکیه گفت‌وگو کند تا روشن شود که ترکیه تا چه اندازه در این تصمیم جدی است و چه هدفی را دنبال می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *