جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش کرملین به جذب تروریست‌ها از تلگرام، اعدام اسیران روس و پیشنهاد صلح شرودر

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به گزارش‌ها درباره جذب عوامل حادثه تروریستی کروکوس از طریق یک کانال تلگرامی، بر لزوم رصد بیشتر این شبکه اجتماعی به منظور تبدیل نشدن آن به ابزار تروریست‌ها تأکید کرد.

ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ / این اتحاد فعلا «ترسناک» نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

Loading

رسانه ها؛ نشست نورماندی دریچه ای به صلح اوکراین و…

۱۳۹۸/۰۹/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری گفت‌وگوهای صلح رهبران روسیه و اوکراین در نورماندی، هشدار کره شمالی به لفاظی های ترامپ، درخواست آمریکا برای برگزاری جلسه شورای امنیت درباره کره شمالی، تاکید چین بر حمایت قطعی از چندجانبه گرایی، توافق کنگره درباره بودجه نظامی آمریکا، افزایش اعزام نیروی نظامی آمریکا به اروپا در سال آینده، هشدار دیک چنی نسبت به عقب‌نشینی آمریکا از خاورمیانه، شرط آمریکا برای احداث نیروگاه اتمی در عربستان، تلاش ژاپن برای ماندن هند در پیمان آرسپ، هشدار ایران برای آماده سازی کاهش جدید در تعهدات برجامی، افشای اسناد مربوط به شکست ایالات متحده در افغانستان، ابراز تمایل اردوغان برای اعزام نیرو به لیبی، اعتراض مردم نیجریه به دخالت‌های فرانسه و آغاز چهاردهمین دور مذاکرات صلح سوریه در پایتخت قزاقستان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: روسای جمهور روسیه و اوکراین برای نخستین بار در نشست پاریس با هدف پیشبرد تلاش‌ها برای برقراری صلح در شرق اوکراین دیدار کردند.ولادیمیر پوتین پس از پایان این نشست در اظهاراتی کوتاه به خبرنگاران، از برگزاری نشست «نورماندی ۴» اظهار «خوشحالی» کرد. ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی در تلاش با پایان دادن به درگیری‌هایی که از سال ۲۰۱۴ منجر به کشته شدن بیش از ۱۳ هزار نفر شده است همراه با رهبران فرانسه و آلمان پشت یک میز نشستند.

خبرگزاری ایرنا: عضو دفتر سیاسی و نائب رییس کمیته مرکزی حزب کارگر کره شمالی، حزب حاکم بر این کشور، تهدیدها و توهین های «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری آمریکا نسبت به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را بیانگر ترس درونی ترامپ از پیونگ یانگ دانست و از آمریکا خواست به این توهین ها و لفاظی ها خاتمه دهد. «ری سو یانگ»  در بیانیه ای افزود: ممکن است ترامپ در شرایط خوبی باشد اما اگر می خواهد وضع از این بدتر نشود باید دست از یاوه گویی علیه رهبر کره شمالی بردارد.

العالم: یک مقام وزارت خارجه آمریکا از دستور به نمایندگی این کشور در سازمان ملل برای درخواست نشست شورای امنیت درباره اقدامات اخیر کره شمالی خبر داد.این دیپلمات آمریکایی بدون اشاره به زمان برگزاری این نشست یا علنی بودن آن، گفت حداقل هشت عضو از 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری این نشست درباره کره شمالی هستند.

رادیو چین: جانگ جون نماینده دائمی چین در سازمان ملل باردیگر اعلام کرد چین قاطعانه از چندجانبه گرایی حمایت می کند. جانگ جون در نشست رسیدگی به موضوع ” کمک ورزش به توسعه و صلح” در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل گفت، جهان امروز با چالش های جدی مواجه است. یک جانبه گرایی، حمایت گرایی و استیلاجویی به طور جدی ضمن آسیب رساندن به چند جانبه گرایی، قانونمندی را در جهان تحت تأثیر قرار داده و با ایجاد رویارویی تعمدی، اعتماد، دوستی و همکاری بین مردم کشورهای مختلف جهان را تخریب کرده است.

خبرگزاری مهر:  مجالس نمایندگان و سنای آمریکا بودجه نظامی این کشور برای سال مالی ۲۰۲۰ را با ۳ درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته، رقم ۷۳۸ میلیارد دلار تعیین کردند. کمیته‌های نیروهای مسلح مجالس نمایندگان و سنای آمریکا طی بیانیه‌ای از توافق برای تعیین بودجه نظامی سال آتی (۲۰۲۰) این کشور خبر دادند.

خبرگزاری صداو سیما: ارتش آمریکا از بزرگترین استقرار نیروهای نظامی این کشور در اروپا در یک ربع قرن گذشته خبر داد. مقامات ارتش آمریکا با اشاره به استقرار بزرگترین نیرو‌های نظامی این کشور در ۲۵ سال گذشته در اروپا، در حالی از اعزام ۲۰ هزار نیروی نظامی برای مشارکت در تمرینات مشترک نظامی در کشور‌های اروپایی خبر می‌دهند که روابط خصمانه با روسیه رو به افزایش است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دیک چنی، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با بیان اینکه “جدایی و عقب‌نشینی آمریکا” از خاورمیانه صرفا در راستای منافع ایران و روسیه خواهد بود، به طور غیر مستقیم از تعهد دونالد ترامپ برای خارج‌سازی نیروهایش از این منطقه انتقاد کرد. دیک چنی گرچه تاکید داشت که دیگر در دولت حضور ندارد، اما سخنان او در دبی به سیاست‌های متعدد دونالد ترامپ اشاره داشت که شامل خروج نیروهای آمریکایی از سوریه هم می‌شد.

الکوثرفارسی: دو منبع دموکرات در کنگره ایالات متحده می‌گویند در لایحه قانون دفاع ملی این کشور، شرطی برای دولت‌هایی مانند ریاض که خواستار ساخت نیروگاه اتمی توسط آمریکا در کشورهایشان هستند، گنجانده شده است. منابعی در کنگره آمریکا می‌گویند عربستان سعودی و دیگر کشورهایی که می‌خواهند از فناوری آمریکا برای ساخت نیروگاه اتمی استفاده کنند، باید رژیم‌های بازرسی سازمان ملل را ذیل یک قانون تصویب کنند تا در لایحه سیاست دفاعی آمریکا گنجانده شوند.

ان .اچ.کی ژاپن:  وزیر صنایع ژاپن در هفته جاری از دهلی نو دیدار می کند. او می خواهد دولت هند را تشویق کند که در یک پیمان تجاری منطقه ای برنامه ریزی شده باقی بماند. هیروشی کاجی یاما، با وزیر مسئول مذاکرات این پیمان از هند ملاقات خواهد کرد. این پیمان مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای یا آرسپ نامیده می شود. وزیر صنایع روز سه شنبه ژاپن را برای این سفر دو روزه ترک خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه: تهران به زودی  مقدمات مرحله بعدی کاهش تعهدات تحت برجامی را آغاز می کند. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: به زودی تهران مقدمات مرحله بعدی کاهش تعهدات تحت برجامی را آغاز می کند. معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران یادآور شد که حدود یک ماه تا مهلت مقرر برای حل این وضعیت برای طرفین برجام باقی مانده است.

آناتولی ترکیه:  بر اساس اسناد محرمانه ای که در رسانه های آمریکایی منتشر شده مقامات ارشد آمریکا حقایق پیرامون جنگ در افغانستان را پنهان می‌کنند. واشنگتن پست اولین رسانه‌ای بود که اسناد محرمانه مربوط به جنگ ناموفق ویتنام منتشر کرده بود این بار نیز اسناد مخفی افغانستان را که از سال 2002 به اشغال آمریکا درآمده است را به دست آورده است. اسناد محرمانه فاش کرد که آمریکا در افغانستان ناموفق بوده است.این سند 2000 صفحه ای به دست آمده شامل مقامات، ژنرال ها و دیپلمات هایی است که نقش مستقیمی در جنگ افغانستان داشته اند.

تی .آر.تی ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه گفت: اگر لیبی درخواست کند، ترکیه خود تصمیم به ارسال و یا عدم ارسال سربازانش خواهد گرفت. رجب طیب اردوغان همچنین ابراز داشت: یونان، اسرائیل، مصر و بخش یونانی نشین قبرس بدون اجازه ما حق برداشتن گام در مدیترانه شرقی را نخواهند داشت.

پارس تودی : معترضان نیجریه‌ای با تجمع مقابل کنسولگری فرانسه در لاگوس، دخالت پاریس را در امور کشورشان محکوم کردند. معترضان در قالب «جنبش آزادی آفریقا» که بسیاری از آن‌ها کهنه سربازان هستند، روز دوشنبه با تجمع مقابل کنسولگری فرانسه در شهر لاگوس، “امانوئل ماکرون” رئیس جمهوری فرانسه را به دخالت در امور داخلی نیجریه و فروش سلاح به گروه تروریستی بوکوحرام متهم کردند.

خبرگزاری فارس:  چهاردهمین دور مذاکرات صلح سوریه در پایتخت قزاقستان آغاز به کار کرد.«آیبیک سمادیارف» نماینده رسمی وزارت امور خارجه قزاقستان با اعلام این خبر گفت: تمام هیأت‌های شرکت کننده در این مذاکرات وارد «نورسلطان» شدند. هیأت سازمان ملل در این مذاکرات تحت سرپرستی «گیر پیترسون» فرستاده ویژه دبیر کل این سازمان در امور سوریه شرکت می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *