جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به حومه دمشق پایتخت سوریه

منابع نظامی سوری از فعال شدن پدافند دفاعی سوریه در حومه دمشق و رهگیری تعدادی از موشک‌هایی خبر دادند که گفته می‌شود از سوی رژیم اسرائیل شلیک شده است.

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading

رسانه ها؛ وضعیت زرد در دریای مدیترانه و…

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تشدید مناقشات بین ترکیه و یونان بر سر منابع دریای مدیترانه، ادامه روند استیضاح ترامپ، تاکید هند بر همکاری سارک برای مقابله موثر با تروریسم، تعویق رایزنی‌‌های پارلمان لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر، افزایش فروش سلاح در جهان، ابراز نگرانی شویگو از روابط روسیه و ناتو، استقرار اس-400 روسیه در قطب شمال، برگزاری بزرگترین تظاهرات پس از انتخابات محلی در هنگ کنگ، اقدام کره شمالی به انجام یک آزمایش «خیلی مهم»، هشدار شدید ترامپ به کره شمالی، تاکید چین بر پیشبرد روند صلح خاورمیانه، ورود نیروهای روسیه به پایتخت سابق داعش، آلمان خواستار تحرک بیشتر روسیه برای حل مناقشه با اوکراین، انتخابات آتی آخرین شانس بریتانیا به روایت جانسون  و برگزاری هشتمین کنفرانس «قلب آسیا» در استانبول امروز از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم:  منابع خبری از ایجاد خطر درگیری مسلحانه بین ترکیه و یونان در جریان مناقشات بر سر منابع نفت و گاز دریای مدیترانه خبر می دهند. روزنامه “تاگس سایتونگ” آلمان در مطلبی نوشت: بین یونان و متحد وی در ناتو یعنی ترکیه خطر یک درگیری مسلحانه ایجاد شده است. “آنجلوس سیریگوس”، از نمایندگان حزب حاکم دموکراسی نوین در یونان  در این باره گفته است که ما این مسئله که ترکیه حقوق ما را نقض کند تحمل نمی کنیم. نیروی دریایی ما در حالت آماده باش است.

خبرگزاری مهر:  رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا از احتمالِ به رأی گذاردن مواد قانون استیضاح «دونالد ترامپ» طی هفته جاری خبر داد. «جری نادلر» رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که کمیته تحت ریاست وی احتمال دارد در هفته جاری مواد قانون استیضاح «دونالد ترامپ» را به رأی گذارد.

خبرگزاری ایرنا: نارندرا مودی نخست وزیر هند در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد تشکیل اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا (سارک) اعلام کرد اگرچه سارک پیشرفت زیادی به دست آورده است، اما همکاری اعضای این سازمان برای مبارزه موثر با تروریسم باید افزایش یابد. مودی ضمن تاکید بر اینکه تروریسم بر تلاش های مشترک جهت تحقق ظرفیت ها تاثیر می گذارد گفت: همه کشورها در منطقه باید برای شکست معضل تروریسم اقدامات لازم را انجام دهند و با نیروهایی که از تروریسم حمایت می کنند مقابله کنند.

خبرگزاری فارس:  رایزنی‌های پارلمانی لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور به دوشنبه هفته آینده موکول شد. با اعلام انصراف «سمیر خطیب» از تشکیل کابینه جدید لبنان، پارلمان این کشور به ریاست «نبیه بری» تصمیم گرفته رایزنی‌ها برای انتخاب نخست‌وزیر جدید را به هفته آینده موکول کند.

خبرگزاری صداو سیما: موسسه تحقیقاتی صلح بین المللی استکهلم روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد فروش سلاح در جهان در سال ۲۰۱۸ در بازاری که آمریکا بر آن سلطه دارد، به اندازه ۴/۶ درصد افزایش یافته است.۱۰۰ تولید کننده سلاح در جهان با ۴۲۰ میلیارد دلار گردش مالی موضوع این تحقیق است.صنعت تسلیحات آمریکا که ۵۹ درصد بازار فروش سلاح را در اختیار دارد، در راس این تجارت قرار دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر دفاع روسیه تاکید کرد، روابط روسیه و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رو به وخامت بوده و کمرنگ می‌شود. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار کرد: روابط روسیه و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رو به وخامت است و همکاری‌های دو طرف متوقف شده‌اند و هر ساله کمرنگ می‌شوند.

العالم:  نیروی دریایی روسیه اعلام کرد که همه هنگهای ناوگان شمال این کشور طی چند سال آینده با سامانه دفاع هوایی اس-400 مجهز خواهد شد تا یک سپر دفاع موشکی در برابر تهدیدات دشمن ایجاد شود. «الکساندر موئیسیف» فرمانده ناوگان شمالی ارتش روسیه اعلام کرد که نیروهای موشکی ضدهواپیمای روسیه و نیروهای فنی-رادیویی مجهزترین سامانه دفاع هوایی دور برد را به تدریج تحویل خواهند گرفت.

یورونیوز: هزاران معترض به سیاستهای دولت محلی هنگ کنگ  بار دیگر به خیابانهای این شهر آمدند تا بزرگترین تظاهرات ضددولتی پس از اعلام نتایج انتخابات محلی را برگزار کنند.انتخابات محلی هنگ کنگ یکشنبه ۲۴ نوامبر برگزار شد. بر اساس نتایج منتشر شده، نامزدهای طرفدار دموکراسی توانسته‌اند ۳۹۰ کرسی از ۴۵۲ کرسی شورای شهر را از آن خود کنند.

ان .اچ.کی ژاپن: کره شمالی می گوید بعدازظهر یکشنبه آزمایشی «بسیار پراهمیت» را در محل پرتاب ماهواره سوهه خود به انجام رسانده است. خبرگزاری دولتی مرکزی کره در روز یکشنبه بیانیه ای از سوی سخنگوی دانشکده علوم دفاع ملی را منتشر کرد. در این بیانیه آمده که نتایج این آزمایش تاثیر مهمی بر تغییر موضع راهبردی کره شمالی در آینده ای نزدیک خواهد داشت.

آناتولی ترکیه: رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی تاکید کرد در صورتی که رهبر کره شمالی «اقدام خصمانه‌ای انجام دهد، همه چیز» را از دست خواهد داد. ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود در واکنش به اظهارات «کیم سانگ» نماینده کره‌ شمالی در سازمان ملل متحد مبنی بر این که پیونگ یانگ مسئله خلع سلاح اتمی را از روی میز مذاکره حذف کرده است، اعلام کرد: ” کیم جونگ اون خیلی باهوش است و چیزهای زیادی هم برای از دست دادن دارد، اگر واقعا رفتار خصمانه ای انجام دهد، همه چیز را از دست خواهد داد”.

رادیو چین: فرستاده ویژه دولت چین در مسئله خاورمیانه در حاشیه دیدار از فلسطین بر مواضع چین در مسئله فلسطین و اسراییل تاکید و از کشورهای مختلف جهان درخواست کرد بر اساس اصول بین المللی، روند صلح خاورمیانه را به پیش سوق دهند.جیا جون در یک نشست خبری گفت که باید با پایبندی به “طرح دو کشور”، بر اساس موارد قطعنامه های سازمان ملل، اصول “زمین در برابر صلح” و شناخت مشترک و مقررات بین المللی مانند “پیشنهاد صلح اعراب”، از طریق گفتگو و مشورت برابر، اختلافات موجود میان فلسطین و اسراییل را حل و برای یافتن راه حلی که مورد پذیرش دو طرف باشد تلاش کرد.

اسپوتنیک روسیه:  نیروهای نظامی روسیه برای نخستین بار وارد شهر رقه، پایتخت سابق گروه ترویستی داعش شدند.همچنین گزارش شده که پزشکان نظامی روسیه نیز برای کمک به ساکنین رقه، وارد این شهر شدند. ولادیمیر وارناوسکی از افسران مرکز مصالحه روسیه در سوریه به خبرنگاران گفت: زیرساخت های شهر رقه در پی عملیات آزادسازی ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا کاملا نابود شده است.

دویچه وله :  وزیر خارجه آلمان از روسیه خواست برای پایان دادن به مناقشه با کشور همسایه، اوکراین گام‌های بیشتری بردارد. هایکو ماس اقدامات رئیس جمهوری اوکراین برای حل این مناقشه را شجاعانه خواند. در هفته‌های گذشته مسکو و کی‌یف برای حل بحران شرق اوکراین انعطاف زیادی از خود نشان داده‌اند و انتظار می‌رود در دیدار میان سران دو کشور این روند مثبت ادامه یابد.

پارس تودی : “بوریس جانسون” نخست وزیر بریتانیا مدعی شد، انتخابات آتی پارلمانی این کشور آخرین شانس، نه تنها برای نجات برگزیت بلکه نجات بریتانیا از بروز هرج و مرج است. سه روز مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی بریتانیا، “بوریس جانسون” در گفت وگو با نشریه دیلی اکسپرس که بامداد دوشنبه منتشر شد، از رای دهندگان بریتانیایی خواست تا از پیروزی حزب کارگر به رهبری “جرمی کوربین” و در نتیجه آنچه او بروز هرج و مرج در برگزیت خواند، جلوگیری کنند.

الکوثر فارسی:  هشتمین کنفرانس وزرای امور خارجه « قلب آسیا» موسوم به روند استانبول امروز دوشنبه با سخنرانی‌ رجب طیب اردوغان و محمد اشرف غنی روسای جمهوری ترکیه و افغانستان آغاز به کار می کند.کنفرانس قلب آسیا که هشتمین دوره آن امروز برگزار می شود، در سال ۲۰۱۱ با محوریت افغانستان و با تلاش ترکیه با هدف گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در قبال کابل با مشارکت ۱۴ کشور از جمله ایران، ترکیه و افغانستان و حمایت ۱۷ کشور و چندین نهاد و سازمان بین الملی آغاز به کار کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *