جدیدترین مطالب

آغاز به کار اجلاس بین‌المللی سن‌پترزبورگ

دوازدهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی کشور‌ها در امور امنیتی روز چهارشنبه با حضور مقامات امنیتی و دفاعی بیش از یکصد کشور، از جمله جمهوری اسلامی ایران در سن پترزبورگ روسیه آغاز شد.

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

تداوم سیاستی بی‌تاریخ

مجید خورشیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: چهل و چهارسال قبل در یک تصمیم ناسنجیده و مغرورانه، جیمی کارتر و مشاورنش تصمیم گرفتند تا با عملیات و حمله ای مشابه فیلم های هالیوودی به خاک ایران بتوانند جاسوس هایشان را از تهران خارج کرده و پیروزمندانه در واشنگتن و نیویرک رژه افتخار بروند. آن روز طوفان شن در آستین دست انتقام الهی در روزهای نخست انقلاب اسلامی که هنوز شیرازه امور قوام کافی نیافته بود و نوعی از پراکندگی و ابهام بر فضا حاکم بود آمریکایی ها را ناکام و سرافکنده کرد.
Loading

أحدث المقالات

فارن پالسی: اوکراین، حتی با بسته کمکی آمریکا هم شکست می‌خورد

تهران- ایرنا- تارنمای «فارن پالسی» با اشاره به موانع، محدودیت‌ها و اولویت‌های اروپا و آمریکا در کمک به اوکراین تاکید کرد با وجود تصویب لایحه کمک نظامی ۶۰ میلیارد دلاری کنگره آمریکا به کی‌یف، ‌همچنان احتمال دارد این کشور در ماه‌های باقی‌مانده از سال جاری میلادی (۲۰۲۴)، از روسیه شکست بخورد.

کره‌شمالی: یک کلاهک موشک کروز فوق‌العاده بزرگ و یک موشک ضد هوایی جدید را آزمایش کردیم

کره‌شمالی امروز -شنبه- اعلام کرد که یک کلاهک موشک کروز «فوق‌العاده بزرگ» و یک موشک ضد هوایی جدید را در منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است تا در مواجهه با تشدید تنش‌ها با ایالات متحده و کره‌جنوبی، توانایی‌های نظامی خود را گسترش دهد.

Loading

رسانه ها؛ قطعنامه حمایت از فلسطین درمجلس نمایندگان آمریکا و…

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: تصویب قطعنامه حمایت از راه حل دو دولتی در فلسطین در مجلس نمایندگان آمریکا، برگزاری چهاردهمین دور مذاکرات صلح سوریه در نورسلطان، مخالفت ترامپ با وام بانک جهانی به چین، ادامه مذاکرات آمریکا و طالبان، بیانیه مرجعیت درباره ضرورت حفظ امنیت در عراق، تاکید رهبران آمریکا و کره جنوبی بر لزوم حفظ مذاکرات با کره شمالی، اولین اظهارنظر علنی قطر درباره انجام مذاکرات با عربستان، انتشار بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام، اتخاذ تدابیری برای ادامه فعالیت کارشناسان روس در سایت فردو، ادامه ائتلاف حزب سوسیال دموکرات آلمان با آنگلا مرکل، برگزاری نشست گروه رهبری چین درباره اقتصاد سال 2020، تاکید دوباره دبیرکل سازمان ملل متحد بر مقابله جدی کشورها با تغییرات اقلیمی، کاهش تولید کشورهای صادرکننده نفت و واکنش روسیه به تحریم‌های آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر:   در تضادی آشکار با سیاست ترامپ در قبال اسرائیل؛ مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه حمایت ازراه حل دودولتی را تصویب کرد. مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل اکثریت دموکرات قرار دارد، با ۲۲۶ رأی موافق در برابر ۱۸۸ رأی مخالف قطعنامه ای غیرالزام آور را به تصویب رساند که تنها «راه حل دودولتی» را ضامن بقای اسرائیل به عنوان یک دولت یهودی و تحقق «خواست و آرزوهای مشروع» فلسطینیان برای تشکیل دولت مستقل خود می داند.

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه روسیه از برگزاری چهاردهمین دور مذاکرات صلح سوریه در روزهای 10 و 11 دسامبر در پایتخت قزاقستان خبر داد.«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در جریان همایش گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای از برگزاری دور آتی مذاکرات در زمینه حل و فصل بحران سوریه در پایتخت قزاقستان خبر داد.

خبرگزاری ایرنا: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اعطای وام از سوی بانک جهانی به چین مخالفت کرد.دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بامداد شنبه در پیامی توئیتری وام دادن بانک جهانی به چین را به باد انتقاد گرفت و نوشت: چین پول فراوانی دارد، و اگر ندارد ایجادش کند. [وام دادن را] متوقف کنید!

خبرگزاری تسنیم: منابع خبری گزارش دادند که مذاکره‌کننده ارشد آمریکا پس از دیدار با مقامات افغان در کابل برای گفت‌وگو با طالبان وارد قطر شده است.منابع خبری با اظهار این مطلب بدون اعلام زمان مشخصی افزودند که خلیلزاد قرار است “بزودی” گفت‌وگوهای رسمی با طالبان را از سرگیرد.

خبرگزاری صداو سیما:  عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت الله سیستانیدر خطبه‌های نماز جمعه کربلا تاکید کرد: مرجعیت عراق بر مخالفت با هرگونه هرج و مرج و ضرورت بازگشت امور به روند طبیعی تاکید دارد. در بیانیه آیت الله سیستانی که کربلایی قرائت کرد ، بر ضرورت حفظ امنیت و تلاش برای بازگرداندن امور به روال طبیعی خود، پرهیز از هرج و مرج و خرابکاری و همچنین بر انتخاب نخست وزیر جدید طبق قانون اساسی عراق و بر اساس آرمان‌های مردمی، تاکید شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): روسای جمهور کره جنوبی و آمریکا در گفتگوی تلفنی نیم ساعته به بررسی راه‌هایی برای حفظ روند دیپلماتیک با کره شمالی پرداختند. این گفتگو میان مون جائه‌این، رئیس جمهوری کره جنوبی و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در حالی صورت گرفت که پیونگ یانگ نسبت به تمام شدن صبرش در قبال مذاکرات اتمی که به بن بست رسیده، هشدار داده است.

الکوثرفارسی:  وزیر خارجه قطر اعلام کرد، مذاکراتی طی هفته‌های گذشته بین کشورش و عربستان انجام شده است. او ابراز امیدواری کرد که نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. اظهارات محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در جریان کنفرانس گفت‌وگوی مدیترانه در رم مطرح شد. این اولین اظهار نظر رسمی دوحه درباره تحولات مربوط به مصالحه در پرونده کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

العالم: بیانیه هماهنگ‌کننده نشست کمیسیون مشترک برجام متعاقب نشست مورخ 15 آذرماه 1398 صادر شد.نشست کمیسیون مشترک برجام در تاریخ15 آذرماه 1398 در وین برگزار شد. بر اساس برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای این توافق را بر عهده دارد. تمامی اعضاء بر اهمیت کلیدی اجرای کامل و موثر برجام توسط تمامی طرف‌ها و عزم آن‌ها جهت پیگیری تلاش‌ها برای حفظ توافق، تاکید کردند.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد کارشناسان شرکت “روس اتم” تدابیری را اتخاذ می کنند که قرار است در ادامه کار آنها در سایت هسته ای فردو در ایران کمک کنند. یابکوف اعلام کرد روسیه در نشست  کمیسیون مشترک  برجام در وین “دو طرح بزرگ با این موضوع با شرکت مقامات روس اتم” ارائه داد.

 یورونیوز: حزب سوسیال دموکرات آلمان ائتلاف خود با دولت آنگلا مرکل را حفظ خواهد کرد. سرانجام دو رهبر تازۀ حزب سوسیال دموکرات آلمان (SPD) پس از رای گیری درون حزبی اعلام کردند که در ائتلاف با دولت آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور باقی خواهند ماند و به این ترتیب حیات این دولت را تضمین خواهند کرد.

رادیو چین: در نشست دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین که در پکن به ریاست شی جین پینگ دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین برگزار شد، درباره امور اقتصادی کشور در سال 2020 برنامه ریزی شده و پس ازشنیدن گزارش کمیته مرکزی بازرسی انضباطی حزب، درباره مبارزه با فساد در سال آینده میلادی برنامه ریزی شد.

ان .اچ.کی ژاپن: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از دولت های جهان خواسته است که شجاعت لازم برای مقابله با تغییرات اقلیمی را داشته باشند.گوترش پس از شرکت در کنفرانس تغییرات اقلیمی موسوم به «کوپ ۲۵» که هم اکنون در اسپانیا در جریان است،  گفت تغییرات اقلیمی یک بحران زمان حال است، نه مشکلی برای آینده. او از کشورها خواست که برای آلایندگی مالیات وضع کنند و ساخت نیروگاه های جدید با سوخت ذغال سنگ را متوقف کنند.

آناتولی ترکیه: کشورهای صادرکننده نفت طی نشستی در وین تصمیم گرفتند تولید روزانه خود را 500 هزار بشکه کاهش دهند.کشورهای عضو اوپک و غیراوپک طی نشستی در وین پایتخت اتریش تصمیم به کاهش دوباره تولید روزانه نفت خود به مقدار 500 هزار بشکه گرفتند.

پارس تودی : وزارت امور خارجه روسیه، در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌ها و شهروندان روسیه تاکید کرد که این تحریم‌ها بدون واکنش باقی نخواهند ماند. وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدامات جدید آمریکا علیه روسیه اقدامی سیاسی بوده و در راستای تلاش‌های واشنگتن  علیه  مسکو  است.وزارت خزانه‌ داری آمریکا، روز پنجشنبه گذشته‌ اعلام کرد که 17 شهروند روس و اوکراینی و هفت شرکت روسیه ‌را در ارتباط با امینت سایبری تحریم کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *