جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

رسانه ها؛ کنفرانس «کوپ ۲۵» در مادرید و…

۱۳۹۸/۰۹/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل  در مادرید، هشدار رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ درباره آینده غرب، تهدید تغییرات اقلیمی ضدآفریقا، هشدار دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس اقلیمی مادرید،تشدید بن بست سیاسی در رژیم صهیونیستی،اذعان دبیرکل سابق ناتو به اختلافات سیاسی گسترده در این ائتلاف،آخرین اظهارات وزیر دفاع آمریکا درباره خروج از افغانستان،سفر هیأت رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای بحث درباره «معاهده عدم تجاوز» با اعراب،آغاز بهره برداری از خط لوله شرقی انتقال گاز چین-روسیه، سناتورهای آمریکا خواستار تحریم ترکیه، حمله لفظی ترامپ به نمایندگان دموکرات‌ کنگره آمریکا، وضع تحریم‌های جدید چین علیه آمریکا به خاطر دخالت در هنگ‌گنگ و تاکید شورای امنیت بر خواستار "آتش‌بس" در لیبی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان .اچ.کی ژاپن:  یک کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل موسوم به «کوپ ۲۵» در مادرید پایتخت اسپانیا آغاز شد. این همایش ابتدا قرار بود در شهر سانتیاگو، پایتخت شیلی، برگزار شود ولی دولت شیلی به دلیل ناآرامی ها در این کشور، در ماه اکتبر از میزبانی این همایش انصراف داد. هدف کنفرانس سال جاری به توافق رسیدن بر سر بعضی از مقررات به منظور اجرایی کردن توافق پاریس است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ درباره وقوع جنگی بزرگ در دنیا و عواقب فاجعه بار آن برای محیط زیست هشدار داده و آینده غرب را در معرض خطر دانست.”وولفگانگ ایشینگر”، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ وقوع یک جنگ بزرگ را به عنوان یک خطر برای محیط زیست که کمتر مورد توجه قرار می گیرد دانسته و در گفتگو با “آ ار دی” آلمان تاکید کرد که کسی که خواهان حفاظت از آب و هوا است باید همچنین شرایطی را ایجاد کند که هیچ جنگی به وقوع نپیوندد.

تی .آر.تی ترکیه: صندوق نجات کودکان ( Save the Children) طی بیانیه‌ای در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که در مادرید اسپانیا برگزار شد، نسبت به پیامدهای مخرب این موضوع در آفریقا هشدار داد.براساس این بیانیه، تنها طی سال جاری بالغ بر 1200 نفر در کشورهای موزامبیک، سومالی، کنیا، سودان، مالاوی، اتیوپی و زیمباوه به دلیل سیل، طغیان رودخانه و طوفان جان باخته‌اند.

یورونیوز: افزایش نگرانی‌های زیست محیطی که با تغییرات بی‌سابقه آب و هوایی در جهان همراه شده، به قدری جدی است که دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست افتتاحیه کنفرانس مادرید از آن به عنوان «تسلیم» یاد کرده و آنرا در مقابل «امید» به آینده‌ای بهتر قرار داده است.آنتونیو گوترش طی سخنانی در کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی تاکید کرد که بشریت باید در تقابل با تغییرات آب و هوایی میان تلاش برای دستیابی به «امید» به دنیایی بهتر و یا «تسلیم» یکی را انتخاب کند.

خبرگزاری مهر: رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» بر مخالفت خود با ائتلاف با احزاب لیکود و «آبی-سفید» تاکید کرد. آویگدور لیبرمن اعلام کرد که حزب وی با دو نفری که مامور تشکیل کابینه این رژیم شده بودند، ائتلاف نمی‌کند.وی تاکید کرد تا زمانی که «بنیامین نتانیاهو» رهبر حزب لیکود و «بنی گانتز» رهبر حزب آبی‌ و سفید با یکدیگر جهت تشکیل کابینه توافق نکنند، او نیز با آنها ائتلاف نمی‌کند.

خبرگزاری ایرنا:  دبیرکل سابق ناتو تصریح کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) هرگز پیشتر به اندازه این مقطع زمانی اختلافات سیاسی میان اعضایش را تجربه نکرده بود.همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو، آندرس فوگ راسموسن در گفت وگو با رادیو دانمارک تاکید کرد که اوضاع کنونی این ائتلاف از شرایط ایده آل و کامل بسیار فاصله دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، هرگونه کاهش تعداد نیروهای کشورش در افغانستان «لزوماً» با توافق با طالبان مرتبط نیست. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز به موضوع کاهش احتمالی نیروهای نظامی کشورش در افغانستان پرداخت و گفت که معتقد است، طالبان با آتش‌بس موافقت خواهد کرد.

العالم:  هیأتی متشکل از مقام‌های امنیتی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی برای رایزنی در مورد امضای معاهده عدم تجاوز با چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس وارد واشنگتن شده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده‌اند که یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی و امنیتی این رژیم برای رایزنی در مورد حرکت به سمت عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی، وارد واشنگتن پایتخت آمریکا شده است.

رادیو چین:  شی جین پینگ رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با برقراری تماس ویدئویی شاهد آغاز بهره برداری از خط لوله شرقی انتقالی گاز چین – روسیه بودند. شی جین پینگ در این تماس ویدئویی ابتدا به پوتین درود گفت و سپس آغاز بهره برداری از خط لوله شرقی انتقال گاز از روسیه به چین را به همتای چینیش تبریک گفت و از سازندگان چینی و روسی این خط لوله انتقال گاز تشکر کرد.

اسپوتنیک روسیه:  لیندسی گراهام و کریس ون هولن سناتورهای آمریکایی پیامی را به وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو ارسال کردند و خواستار تحریم ترکیه به دلیل خرید سامانه های دفاع هوایی اس-400 از روسیه شدند. در ادامه این نامه آمده است: “زمان صبر خیلی وقت است که به پایان رسیده . زمان اجرای قانون فرا رسیده است.” در این حالت، قانون مقابله با مخالفان آمریکا از طریق تحریم ها باید اجرا شود.

آناتولی ترکیه: رئیس جمهور آمریکا آغاز جلسه استیضاح توسط کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا همزمان با سفرش به لندن را عمدی و شرم آور خواند.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که تحقیقات استیضاح نمایندگان دموکرات این کشور همزمان با سفرش به لندن عامدانه و شرم آور است.

دویچه وله : چین از تصویب قوانین آمریکا که از جنبش‌دموکراسی‌خواهی هنگ‌کنگ حمایت می‌کند، سخت ناخرسند است و از این رو دست به وضع تحریم‌هایی علیه ایالات متحده زده است. به این ترتیب تنش میان دو کشور بار دیگر بالا گرفته است.وزارت خارجه چین اعلام کرد که کشتی‌های نظامی آمریکا از این پس امکان توقف موقت و پهلوگرفتن در بندر هنگ‌کنگ را ندارند. همچنین اقدامات تحریمی علیه شماری از سازمان‌های آمریکایی در دست بررسی و تصویب است.

پارس تودی : شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای باردیگر خواستار برقراری آتش‌بس در لیبی و بازگشت طرف‌های درگیر به میز مذاکره شد. در روزهای اخیر درگیری ها میان نیرو‌های گروه موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی “خلیفه حفتر” و نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در حومه طرابلس، پایتخت به اوج خود رسیده است.شورای امنیت پیش از این نیز بارها خواستار برقراری آتش بس در لیبی شده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *