جدیدترین مطالب

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پیام‌های راهبردی سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به دست حزب‌الله

حزب‌الله از ابتدای ورود به نبرد طوفان الاقصی تاکنون علاوه بر عملیات‌های موشکی پیشرفته ضد مواضع صهیونیست‌ها در داخل فلسطین اشغالی، یک معادله جدید را در برابر دشمن ترسیم کرده که مربوط به قدرت پدافندی مقاومت و سرنگونی اهداف اسرائیل در آسمان است.

نیوزویک: آمریکا رو به افول است

تهران-ایرنا- نشریه آمریکایی “نیوزویک” در مقاله‌ای با اشاره به شکست‌های متعدد امریکا در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های ناکارآمد فزاینده، تا اپیدمی مشکلات روانی در میان جوانان آمریکایی نوشت: آمریکای قرن بیست‌ویکم روبه‌زوال می‌رود.

بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرآنلاین درباره اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل گفت: تصور آنها این است که اگر رای مثبت بدهند، مبارزات فلسطینی گسترش پیدا کرده و مبنای سیاسی پیدا می‌کند. چون به عنوان یک دولت دیده می‌شوند و مساله اتهام تروریست بودن به گروه‌های فلسطینی رنگ می‌بازد.

Loading

رسانه ها؛ چالش ترامپ با استیضاح و…

۱۳۹۸/۰۹/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعلام اولین جلسه استماع استیضاح ترامپ، دعوت کنگره آمریکا از دونالد ترامپ برای شرکت در جلسه استیضاح، پایان رایزنی‌های آمریکا و طالبان، رایزنی‌های «میشل عون» برای تعیین نخست وزیر جدید لبنان، تقویت مواضع ارتش کره‌شمالی در مرز همسایه جنوبی، تاکیدآلمان بر اصلاحات اساسی در ناتو، پرتاب ۱۴ ماهواره هندی و آمریکایی از هند، موافقت حماس با برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین ، تاکید چین بر اجرای کامل برجام، سفر مقام ارشد نظامی آمریکا به عراق ، تاکید شی جین پینگ بر ادامه تعمیق اصلاحات ، بازدید آمریکا از سامانه موشکی آوانگارد روسی، تاکید ترکیه برادامه عملیات چشمه صلح و  برگزاری رزمایش سه جانبه ایران، چین و روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  اولین جلسه استیضاح ترامپ چهارم دسامبر( ۱۳ آذر) در کمیته قضایی مجلس نمایندگان برگزار می‌شود. کنگره آمریکا نیز رئیس‌جمهوری را دعوت کرده که در جلسه استیضاحش شرکت کند. رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا به رئیس جمهوری تا اول ماه دسامبر مهلت داده تا اعلام کند که حاضر است خود یا وکیلش در این جلسات شرکت کنند و از او خواسته که وکیلش را هم معرفی کند.

دویچه وله : دموکرات‌ها دو گزینه در برابر ترامپ قرار داده‌اند: شرکت در جلسه استیضاح یا پایان دادن به شکایت از تحقیقات. ترامپ تحقیقات پیرامون استیضاح خود را جانبدارانه و ناعادلانه می‌داند. تحقیقات پیرامون پرونده اوکراین ادامه دارد. دونالد ترامپ تحقیقات ناظر بر تماس تلفنی خود با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را پرونده‌سازی علیه خود و تبلیغات انتخاباتی دموکرات‌ها می‌داند. موضوعی که ترامپ آخرین بار در جریان شرکت در بین طرفداران خود در فلوریدا بار دیگر تکرار کرد.

خبرگزاری فارس: برخی منابع آگاه می‌گویند نشست زلمی خلیل‌زاد نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان و نمایندگان طالبان در قطر پس از چهار روز گفت‌وگوهای فشرده خاتمه یافته و طرفین به توافقات کلی دست یافته‌اند. منابع نزدیک به طالبان تایید کردند روند مذاکرات صلح بعد از دو ماه توقف، روند ابتدایی آن به شکل پنهانی روز شنبه (2 قوس) در قطر آغاز و روز گذشته خاتمه یافته است.

خبرگزاری مهر:منابع آگاه از آغاز رایزنی های رئیس جمهور لبنان برای تعیین نخست وزیر آتی این کشور طی روز پنجشنبه خبر دادند. منابع نزدیک به کاخ ریاست جمهوری لبنان اعلام کردند که به احتمال زیاد میشل عون رئیس جمهور این کشور رایزنی های پارلمانی خود را در خصوص تعیین نخست وزیر آتی لبنان از روز پنجشنبه آغاز خواهد کرد.

خبرگزاری ایرنا: کره جنوبی از ساخت استحکامات و تقویت مواضع امنیتی و تجهیزات کره‌شمالی در دهانه رودخانه “هان” در ساحل غربی این کشور در حدود سه کیلومتری جزیره “گیودونگ” همسایه جنوبی‌ اش خبر داد. تقویت تجهیزات و افزایش نیرو در منطقه “یون بیک” در استان “هوانگ هائه ساوت” تهدیدی برای کره جنوبی در منطقه ای محسوب می شود که سئول در آنجا به دنبال جلب همکاری پیونگ یانگ در انجام نقشه برداری مشترک آبراهه های مرزی بوده و طبق توافقنامه امضا شده بین دو کره در سال 2018، منطقه صلح تعریف شده است.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر امور خارجه آلمان با رد اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه علیه ناتو، خواستار اصلاحات اساسی در این ائتلاف نظامی با تشکیل کمیته‌ای از نخبگان برای این منظور شد. “هایکو ماس”، وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی انتقادات اخیر “امانوئل ماکرون”، رئیس جمهور فرانسه درباره وضعیت ائتلاف نظامی ناتو را رد کرد. وی اظهار داشت که ناتو زندگی می کند و البته از سر تا پا.

خبرگزاری صداو سیما:  ماهواره بر “پی اس ال وی – سی ۴۷” با چهارده ماهواره آمریکایی و هندی از ایالت آندراپرادش هند به فضا پرتاب شد.یکی از این ماهواره‌ها ساخت هند و سیزده ماهواره دیگر متعلق به آمریکا بود که از مرکز فضایی ساتی دهاوان در ایالت آندرپرادش صبح امروز پرتاب شد.با پرتاب امروز تاکنون، سازمان تحقیقاتی فضای هند (اسرو) بیش از سیصد ماهواره خارجی به فضا ارسال کرد.

الکوثرفارسی: رئیس دفتر سیاسی حماس از موافقت این جنبش با برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین خبر داد.اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس از موافقت این جنبش با برگزاری انتخابات در فلسطین خبر داد و تاکید کرد که این جنبش در انتخاباتی که قرار است در موعد مقرر برگزار شود، شرکت خواهد کرد. وی تصریح کرد که انتخابات وسیله‌ای برای خروج از بحران کنونی فلسطین و پایان دادن به اختلافات است.

العالم:  سخنگوی وزارت امور خارجه چین بار دیگر تاکید کرد از دیدگاه کشورش تنها راه کارآمد برای کاهش تنش بر سر مساله هسته ای ایران، اجرای کامل و موثر برجام است. گنگ شوانگ در جمع خبرنگاران در پکن افزود: چین با هدف حمایت و اجرای برجام، ارتباط مستقیمی با سایر طرف ها برقرار کرده است و در همین راستا در جلسه آینده کمیسیون مشترک برجام که اواسط آذر سال جاری در سطح معاونان وزارت خارجه در وین برگزار می‌شود شرکت خواهیم کرد.

یورونیوز: مارک رایلی، ژنرال برجسته ارتش آمریکا درحالی وارد عراق شد که از یک سو سراسر خاورمیانه درگیر تظاهرات ضددولتی است و از سوی دیگر این پرسش مطرح است که آمریکا چطور می‌تواند نفوذ ایران را در منطقه محدود کند. شماری از کارشناسان بر این باورند که اعتراض‌های منطقه‌ای فرصت مناسبی در اختیار آمریکا می‌گذارد تا از تأثیر ایران در منطقه بکاهد اما هشدار می‌دهند که این کار می‌تواند به منافع ایالات متحده نیز آسیب برساند.

رادیو چین: شی جین پینگ دبیر کل کمیته مرکزی حزب، رییس جمهور و رییس کمیسیون نظامی مرکزی و رییس کمیسیون تعمیق همه جانبه اصلاحات وابسته به کمیته مرکزی حزب ریاست یازدهمین نشست کمیسیون تعمیق همه جانبه اصلاحات را برعهده گرفت و به سخنرانی پرداخت.شی جین پینگ تاکید کرد: باید بر نظام سوسیالیسم با ویژگی چین پایبند بود و آن را تکمیل کرد، همچنین، باید توانمندی سیستم مدیریت کشور را به پیش سوق داد و از راه اصلاحات، خودآگاهی در پیشبرد نظام کشور و سیستم مدیریت کشور را تقویت بخشید و لازم است تا اصلاحات با محوریت توانمند سازی نظام را به طور همه جانبه تعمیق بخشید.

اسپوتنیک روسیه:  روسیه بر اساس پیمان “استارت 3″، سامانه موشکی آوانگارد را به آمریکا نشان داد. وزارت دفاع روسیه، به عنوان بخشی از معاهده پیمان استارت3، معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه، مسکو سامانه موشکی آوانگارد خود را به بازرسان آمریکایی نشان داده شد.

آناتولی ترکیه: شورای امنیت ملی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای پس از جلسه امروز خود اعلام کرد که عملیات چشمه صلح ارتش کشور تا دست‌یابی به اهداف خود ادامه خواهد یافت. اعضای شورای امنیت ملی ترکیه امروز در مجتمع بش‌تپه آنکارا تشکیل جلسه‌ای داد. در پایان این جلسه با انتشار بیانیه‌ای تاکید شده که عملیات چشمه صلح ترکیه تا رسیدن به اهداف خود ادامه خواهد یافت.

پارس تودی :  فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از نصب سلوهای موشکی عمودپرتاب بر روی ناوشکن‌های نیروی دریایی خبر داد و گفت: رزمایش سه جانبه ایران، چین و روسیه در آینده‌ای نزدیک در شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود.فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: طراحی و برنامه‌ریزی‌های مقدماتی آن در ماه گذشته انجام شده و نیروها در حال آماده شدن برای برگزاری این رزمایش هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *