جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ انتخابات هنگ کنگ و واکنش چین و…

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پیروزی مخالفان در انتخابات هنگ کنگ و واکنش پکن، انتخاب پایگاه فرانسه در امارات به عنوان مرکز ائتلاف امنیت دریایی خلیج فارس، رقابت تسلیحاتی آمریکا و فرانسه در خلیج فارس برای افزایش ایران هراسی، افشای اسناد تازه جنایات امارات در یمن، تصویب پروژه‌های جدید میان ایران و آژانس انرژی اتمی، تاکید وزیر خارجه چین برگسترش روابط پکن- توکیو، درخواست پاپ برای جهانی عاری از تسلیحات هسته ای، ورود ناو روسی به آفریقای جنوبی، موافقت نتانیاهو با برگزاری انتخابات درون حزبی، تظاهرات اسرائیلی ها  علیه نتانیاهو در تل‌آویو، اخراجی دیگر از کاخ سفید، شروع مذاکرات غیررسمی آمریکا و طالبان، مشاجره مرکل و ماکرون و  توافق دولت موقت بولیوی با مخالفان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):       گزارش‌ها حکایت از آن دارند که مخالفان در انتخابات شورای شهر هنگ‌کنگ به پیروزی قاطعی رسیده‌اند. احزاب طرفدار دموکراسی هنگ‌کنگ توانسته‌اند ۳۹۰ کرسی از ۴۵۲ کرسی شوراهای محلی را به خود اختصاص دهند که نزدیک به ۹۰ درصد آرا است.حدود ۱۰۰۰ نامزد برای راهیابی به شوراهای محلی هنگ‌کنگ رقابت کردند. اکثر کرسی‌های شورا تا به حال در اختیار نمایندگان طرفدار چین بوده است.

خبرگزاری صداو سیما: چین بر حاکمیت خود بر هنگ کنگ تاکید کرد. وانگ ایی وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد نتیجه انتخابات هنگ کنگ هر چه باشد‏، این منطقه بخشی از چین است.همچنین رئیس اجرایی هنگ کنگ بعد از نتیجه انتخابات اخیر گفت در کمال فروتنی به نظر مردم این جزیره گوش خواهد داد.

دویچه وله:  فرانسه رهبری اروپایی‌ ائتلاف امنیت دریایی خلیج‌فارس را بر عهده گرفت. پایگاه فرانسه در امارات مرکز فرماندهی ائتلاف خواهد بود. رهبری ائتلاف قرار بود بر عهده آمریکا باشد. وزیردفاع فرانسه از انفعال آمریکا انتقاد کرده است. فلورنس پارلی وزیر دفاع فرانسه در پایگاه دریایی فرانسه در ابوظبی در جمع خبرنگاران تأکید کرد که هدف از تشکیل ائتلاف دریایی اروپا کاهش تنش با ایران است.

یورونیوز: آمریکا و فرانسه تقویت سیستم راداری عربستان را آغاز کردند. دو ماه پس از وقوع حمله پهپادی و موشکی به تاسیسات نفتی عربستان، آمریکا و فرانسه تقویت سیستم رادار این کشور را آغاز کردند.ژنرال کِنت مَکنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در جریان برگزاری مجمع امنیتی بحرین گفت که پس از بررسی اطلاعات به دست آمده از حمله‌های ماه سپتامبر، راهکارهای تقویت سیستم دفاعی عربستان شناسایی شده و پیاده‌سازی آنها آغاز شده است.فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه  نیز از تحویل سامانه پیشرفته راداری به عربستان خبر داد.

الکوثرفارسی:  شبکه خبری الجزیره در یک پژوهش مفصل و مبتنی بر اسناد و شهادت شاهدان مهر تایید دیگری بر نقش امارات در ترورهای زنجیره‌ای جنوب یمن و شکنجه‌های بازداشتی‌ها در زندان‌های سری آن زده است.براساس گزارش‌های سازمان ملل بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ ترور در جنوب یمن رخ داده است. هزاران یمنی نیز در زندان‌های مخفی تحت کنترل شبه نظامیان امارات و مزدوران خارجی دستگیر و ناپدید شده اند.

العالم:  سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، از تصویب چندین پروژه جدید همکاری فنی میان جمهوری اسلامی و آژانس در جریان اجلاس هفته گذشته شورای حکام آژانس خبر داد. کاظم غریب آبادی در این خصوص اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته و مذاکرات فنی میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس، علاوه بر تداوم اجرای دو پروژه همکاری فنی در حوزه نیروگاهی و درمان سرطان برای سال هال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، چهار پروژه جدید همکاری فنی نیز برای دوره زمانی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برای کشورمان به تصویب رسید.

رادیو چین:  وزیر خارجه چین گفت که چین و ژاپن باید تبادلات مردمی و همکاری در سطح محلی را بیش از پیش گسترش دهند.وانگ یی که برای شرکت در نشست وزیران خارجه گروه بیست در ژاپن به سر می برد، در ایالت آیچی ژاپن در دیدار با هیدیاکی اومورا فرماندار آن ایالت گفت: بین دو کشور بیش از 205 زوج شهر خواهرخوانده وجود دارد، با توجه به این مورد، دو طرف در قرن 21 باید عصر جدید تبادلات مردمی و همکاری در سطح محلی را بین خود ایجاد کنند.

ان .اچ.کی ژاپن: پاپ خواستار جهانی عاری از تسلیحات هسته ای شد. پاپ فرانسیس از شهر ناگاساکی ژاپن بازدید کرده و در آنجا خواستار از میان برداشته شدن سلاح های هسته ای شده است. او می گوید این سلاح ها تعرضی هستند که صدای شان به آسمان بلند شده است.در طول تقریبا ۴۰ سال گذشته، این اولین بار است که یک پاپ از ژاپن و از دو شهر ناگاساکی و هیروشیمای این کشور که در جنگ جهانی دوم بمباران اتمی شدند، بازدید می کند.

اسپوتنیک روسیه: ناو روسی “مارشال اوستینوف” در تمرینات آفریقای جنوبی حضور می یابد. ناو اوستینوف روسیه برای شرکت در تمرینات دریایی به همراهی ملوانان چین و جمهوری آفریقای جنوبی وارد پایتخت افریقای جنوبی کیپ تاون شد.

خبرگزاری مهر:  نخست وزیر رژیم صهیونیستی که با افزایش انتقادها از خود در داخل حزب لیکود مواجه شده، با برگزاری انتخابات درون حزبی موافقت کرد. «جدعون سعار» عضو ارشد حزب لیکود و رقیب سیاسی بنیامین نتانیاهو از برگزاری انتخابات درون حزبی لیکود در آینده نزدیک خبر داده است. در پی صدور کیفرخواست علیه بنیامین نتانیاهو، فشار بر وی برای کناره گیری از قدرت بالا گرفته است.

تی .آر.تی ترکیه: صدها اسرائیلی با تجمع در میدان «حبیمه» تل‌آویو خواهان بنیامین نتانیاهو استعفای نخست‌وزیر شدند و وی را که در 3 پرونده فساد متهم شده است، به استعفا فراخواندند. معترضان پلاکاردهای حاوی شعار «نخست‌وزیر مجرم» ، «بیبی به خانه‌ات برو» و «نتانیاهو استعفا» را سردادند.

خبرگزاری تسنیم: فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا به علت مخالفت با دستور دونالد ترامپ از طرف وزیر دفاع ایالات متحده برکنار شده است. ریچارد اسپنسر وزیر نیروی دریایی آمریکا به دلیل مخالفت با دستور توئیتری دونالد ترامپ و با دستور مستقیم مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده از این سمت برکنار شده است.

خبرگزاری ایرنا: مقامات نزدیک به طالبان اعلام کردند که مذاکرات غیررسمی این گروه و آمریکا درباره کاهش خشونت‌ها و ازسرگیری مذاکرات رسمی مذاکره کنندگان دو طرف در قطر از سرگرفته شد.  “سید اکبر آغا”، از فرماندهان سابق طالبان که در حال حاضر مقیم کابل است، گفت: مذاکرات واشنگتن و طالبان مخفیانه در جریان است. به اعتقاد من، این مذاکرات به نفع افغانستان است و تا آنجا که می دانم مذاکرات رسمی به سبک گذشته در جریان نیست.

خبرگزاری فارس:  روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشته است که اظهارات ماکرون در مورد وضعیت ائتلاف ناتو، مرکل را به شدت خشمگین کرده و صدر اعظم آلمان در یک دیدار دوجانبه به شدت از رئیس‌جمهور فرانسه انتقاد کرده است.ماکرون ماه گذشته در مصاحبه با نشریه «اکونومیست» گفته بود که ناتو اکنون در وضعیت «مرگ مغزی» به سر می‌برد. این اظهارات حاشیه‌های فراوانی به همراه داشت و حتی موجب شد تا «ینس استولتنبرگ» دبیر کل این سازمان به صورت عمومی اظهارات رئیس‌جمهور یکی از اعضای مهم ناتو را رد کند.

پارس تودی : دولت موقت بولیوی و سران گروه‌های مخالف در راستای کاهش تنش‌ها و آرام شدن فضای این کشور به توافق رسیدند. “جینین آنز” Jeanine Anez رئیس جمهور موقت بولیوی طی توافقی با مخالفان، با عقب‌نشینی ارتش این کشور از مناطق تجمع معترضان و لغو مجوز ارتش برای استفاده از زور علیه معترضان، موافقت کرد.در مقابل سران گروه‌های مخالف نیز موافقت کردند به اعتراضات در بولیوی پایان دهند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *