جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

رسانه ها؛ یکسالگی جلیقه زردها و…

۱۳۹۸/۰۸/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ادامه اعتراضات در فرانسه همزمان با یکسالگی جنبش اعتراضی علیه نظام سرمایه‌داری ، تقویت حضور نظامی روسیه در سوریه،  برگزاری نشست نرماندی با محور صلح اوکراین، تاکید روسیه بر لغو تحریم های کوبا، انتقاد شدید ترامپ از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، درخواست هشت میلیارد دلاری ترامپ از ژاپن برای حفظ حضور نظامی آمریکا، اخراج دیپلمات‌های ونزوئلا از بولیوی، آغاز حفاری نفتی ترکیه در قبرس به رغم تهدید اتحادیه اروپا، برگزاری نشست سران بریکس، انتقاد پلیس از ادامه اعتراضات در هنگ کنگ، هشدار چین به آمریکا درباره هنگ کنگ، انتخاب نخست وزیر جدید لبنان ، حمایت ناتو از ترکیه و افزایش چشمگیر صادرات اسلحه ازآلمان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: جنبش اعتراضی علیه نظام سرمایه‌داری در فرانسه و سیاست های دولت «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور امروز به یک سالگی خود رسید؛ جنبشی که با حدود ۲۸۲هزار نفر در ۱۷نوامبر سال میلادی گذشته آغاز شد و هنوز به حیات خود ادامه می دهد. امروز پایان پنجاه و سومین هفته اعتراض های مردمی علیه نظام سرمایه داری در فرانسه است؛ انتظار می رود که این کشور تا پایان هفته پیش رو بویژه روزهای شنبه و یکشنبه شاهد اعتراض های عظیم مردمی باشد. بیش از ۲۰۰ اقدام اعتراضی برای امروز و در یک سالگی جنبش برنامه ریزی شده است.

خبرگزاری فارس:  روسیه به دنبال عقب نشینی نظامیان آمریکایی از بخشی از شمال شرق سوریه و طی توافق سوچی، حضور نظامی خود را در این منطقه با تاسیس چندین پایگاه تقویت کرد. وبگاه خبری الجزیره گزارش داد، به دنبال عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از چندین پایگاه نظامی خود در شمال شرق سوریه معروف به «شرق [رود] فرات» و پیشروی نیروهای ارتش سوریه در این منطقه، نیروهای روسیه حضور خود را در آنجا از طریق استقرار چندین پایگاه نظامی تقویت کرده‌اند.

خبرگزاری مهر:  نشست نرماندی بعد از وقفه‌ای ۴ ساله، با هدف حصول صلح در شرق اوکراین روز ۱۸ آذر در پاریس برگزار خواهد شد. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه از میزبانی پاریس برای برگزاری نشست نرماندی با حضور سران آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین خبر داد. این نشست قرار است در تاریخ ۹ دسامبر (۱۸ آذر) با هدف تشدید تلاش‌ها برای رفع مسالمت‌آمیز تنش‌ها در شرق اوکراین برگزار شود.

خبرگزاری تسنیم:  رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه تأکید کرد که جامعه جهانی دیر یا زود به این خواسته دست می‌یابد که تحریم‌های یک‌جانبه، غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا علیه کوبا که نقض جدی حقوق بین الملل است، بالاخره لغو شوند. “والنتینا ماتوینکو” رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است که جامعه جهانی دیر یا زود به این خواسته دست خواهد یافت که تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه کوبا که نقض جدی حقوق بین الملل است، بالاخره لغو شوند. 

خبرگزاری صداو سیما:  رئیس جمهوری آمریکا به شدت از رئیس مجلس نمایندگان این کشور انتقاد کرد. “دونالد ترامپ”، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار پیام هایی در صفحه توئیتر خود از “نانسی پلوسی”، رئیس مجلس نمایندگان این کشور به شدت انتقاد کرد و نوشت: با آنچه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه اوکراین دیشب اعلام کردند، آزار رقبای سیاسی با استفاده از استیضاح باید خاتمه یابد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نشریه فارین پالِسی به نقل از مقامهای فعلی و سابق آمریکایی گزارش کرد، دونالد ترامپ از دولت ژاپن خواسته پولهای پرداختی در ازای استقرار نظامیان آمریکا در این کشور را چهار برابر افزایش دهد.طبق گزارش نشریه فارین پالِسی، سه مقام نظامی سابق آمریکایی که نامشان را فاش نکرده‌اند گفتند، واشنگتن از توکیو درخواست کرده هزینه سالانه خود برای استقرار 54000 سرباز آمریکایی در خاک ژاپن را از میزان دو میلیارد دلار فعلی به حدود هشت میلیارد دلار افزایش دهد.

العالم: وزیر خارجه دولت موقت بولیوی از تصمیم این دولت برای اخراج تمامی دیپلمات‌های ونزوئلا از این کشور خبر داد. «کارن لوگاریک» وزیر خارجه دولت موقت بولیوی اعلام کرد که تمامی دیپلمات‌های ونزوئلا به دلیل نقض معیارهای دیپلماتیک از این کشور اخراج می‌شوند.

یورونیوز: ترکیه به رغم تهدید اتحادیه اروپا حفاری نفتی در شرق قبرس را آغاز کرد. فواد اوکتای، معاون رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد «فاتح»، کشتی حفاری نفت و گاز این کشور عملیات خود را از روز سه‌شنبه در جنوب دماغه «قارپوز» آغاز کرده است. دولت ترکیه در حالی آغاز عملیات حفاری خود را اعلام می‌کند که اتحادیه اروپا در مورد این عملیات «غیرقانونی» در آب‌های قبرس هشدار داده و این کشور را تهدید به تحریم کرده است.

رادیو چین: یازدهمین نشست رهبران کشورهای بریکس روز 23 آبان در پایتخت برزیل با موفقیت برگزار شد. گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در نشستی خبری در پکن گفت: رهبران پنج کشور درباره همکاری بریکس و مسایل بزرگ و مهم جهان تبادل نظر کرده و با رسیدن به شناخت مشترک دستاوردهای مثبت را از طریق این مذاکرات حاصل کردند.

ان .اچ.کی ژاپن: پلیس هنگ کنگ انتقادات از دانش جویان تظاهرکننده را تشدید کرده است و می گوید برخی از دانشگاه ها پایگاه شورشیان شده اند.روز جمعه طی یک کنفرانس عادی خبری، پلیس بعضی از دانش جویان را بخاطر آتش زدن های عمدی و دیگر اقدامات خشونت آمیز محکوم کرد.

پارس تودی : سخنگوی وزارت خارجه چین به واشنگتن در خصوص تلاش برای تصویب پیمان “حمایت از دموکراسی و حقوق بشر هنگ کنگ” در کنگره آمریکا  هشدار داد.”گنگ شوانگ”، اقدام گستاخانه آمریکا در خصوص هنگ کنگ را مداخله  در امور داخلی چین دانست.

اسپوتنیک روسیه:  احزاب اصلی لبنان بر سر نامزد تصدی نخست وزیر این کشور به توافق رسیده‌اند.جبران باسیل وزیر خارجه لبنان اعلام کرد: الصفدی موافقت خود را برای تشکیل دولت بعدی اعلام کرده است. توافق بر سر نخست وزیری آقای صفدی در ملاقات سعد حریری با علی حسن خلیل، نماینده جنبش امل، و حسین الخلیل، نماینده حزب‌الله لبنان به دست آمد.

آناتولی ترکیه:  دبیرکل ناتو ترکیه را متحدی ارزشمند عنوان کرد که نقش مهمی در مبارزه با تروریسم دارد.ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» با اشاره به عملیات چشمه صلح اظهار داشت: نظرات مختلفی در رابطه با حضور ترکیه در شمال سوریه وجود دارد اما آنکارا متحدی ارزشمند برای ناتو بوده که نقش مهمی در مبارزه با تروریسم ایفا می‌کند.

تی .آر.تی ترکیه:  سطح بدهی جهانی در نیمه اول سال جاری، با افزایش 7.5 تریلیون دلاری، به 250.9 تریلیون دلار افزایش یافته و به سطحی رکوردی رسید. بر اساس گزارش “صفحه نمایش بدهی جهانی” که از سوی انستیتوی دارایی بین المللی منتشر گردید، اعلام شد که منبع بیش از 60 درصد بدهی جهانی در نیمه اول سال جاری، از سوی ایالات متحده امریکا و چین بوده است.

دویچه وله :  ارزش تسلیحات صادراتی آلمان در ده ماه نخست سال جاری میلادی رکورد تازه‌ای برجا گذاشته است. مدافعان حقوق بشر و کلیساهای آلمان از صادرات اسلحه به‌ویژه به مناطق بحرانی انتقاد می‌کنند.دولت آلمان در پاسخ به پرسشی از جانب سویم داغدلن (Sevim Dagdelen)، نماینده حزب چپ در پارلمان این کشور اعلام کرد که در ده ماه نخست امسال صادرات اسلحه به ارزش هفت میلیارد و ۴۲۰ میلیون یورو را تصویب کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *