جدیدترین مطالب

قدردانی اردن از تلاش ایران برای توقف جنگ علیه غزه

ایمن الصفدی در دیدار با امیرعبداللهیان دیدگاه‌های دو کشور اردن و ایران مبنی بر لزوم پایان بخشیدن به جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن را دیدگاهی مشترک دانست و بر تداوم تلاش‌های در این مسیر تاکید کرد.

Loading

أحدث المقالات

روایت خبرگزاری روسی از سخنان جلالی درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

تهران-ایرنا- تاس خبرگزاری روسی به نقل از کاظم جلالی سفیر تهران در مسکو گفت: عملیات تلافی جویانه علیه رژیم صهیونیستی کامل شده است، اما ایران در صورت هرگونه حمله ای به اسرائیل و همدستان غربی اش با ابزار و قدرت بیشتری پاسخ می دهد.

دستان خالی غرب برای دلداری بی‌بی

لندن – ایرنا – کشورهای غربی درحالی برای دلداری سران رژیم اسرائیل درپی عملیات کوبنده وعده صادق، به تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران متوسل شده‌اند که اولا چوب خط تحریم‌های تسلیحاتیِ غرب علیه ایران پرشده و اهرمی برای فشار بیشتر باقی نمانده و در ثانی توان نظامی ایران هرگز تابع و در بند محدودیت‌های غیرقانونی وضع شده از سوی طرف‌های غربی نبوده است.

سیاستمدار اسپانیایی وضع تحریم علیه ایران را ریاکارانه خواند

تهران- ایرنا- «یونه بلارا» رهبر حزب پودموس اسپانیا از «ریاکاری» اتحادیه اروپا در وضع تحریم علیه ایران و چشم‌پوشی از جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و این اتحادیه را به همدستی در کشتار فلسطینی‌ها متهم کرد.

واکنش رژیم صهیونیستی به وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

تهران-ایرنا-یسرائیل کاتس وزیر امورخارجه این رژیم نیز در واکنش به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد از سوی آمریکا گفت: به ایالات متحده به خاطر وتو این قطعنامه تبریک می گویم.

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

تهران- ایرنا- فرانسه با اعلام اینکه در رهگیری تعدادی از پهپادها و موشک‌های ایران علیه رژیم صهیونیستی در آسمان اردن در عملیات تنبیهی «وعده صادق» نقش داشته است، اعلام کرد که این اقدام به درخواست امان انجام شد.

وزرای خارجه ایران و امارات درباره تحولات منطقه رایزنی کردند

نیویورک – ایرنا- شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات عربی متحده در تماس تلفنی، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، درباره تحولات منطقه ای گفتگو و رایزنی کردند.

Loading

رسانه ها؛ آغاز غنی سازی در فردو  و…

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آغاز غنی سازی در فردو و برگزاری نشست شورای حکام، اعلام دوباره نظر مسکو درباره تحریم های آمریکا علیه ایران، آغاز روند استیضاح ترامپ از هفته آینده، اختلاف نظر روسیه و اسرائیل درباره ایران، تقویت حضور نظامی آلمان در عملیات‌های خارجی ، برگزاری رزمایش مشترک دفاع هوایی روسیه و مصر، توافق مصر، اتیوپی و سودان برای بستن پرونده سد النهضه ، تکذیب استقرار نیروی نظامی روسیه در شمال لیبی، استفاده آمریکا از فناوری های چینی و روسی در ساخت کشتی های جنگی، کمک رژیم صهیونیستی به کردهای سوریه ، چین ریاست دوره‌ای سازمان نظارت بر کره زمین ، آغاز تبلیغات انتخاباتی در بریتانیا و  ادامه نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در ژنو  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی: سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه از آغاز مجدد فعالیت تأسیسات هسته‌ای شهید علیمحمدی “فُردو” جهت غنی‌سازی اورانیوم خبر داد.سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه ای اعلام کرد،  با ابلاغ رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آغاز فعالیت مجدد سایت “فُردو” جهت غنی سازی اورانیوم از دقایق اولیه روز پنج شنبه عملیات گازدهی زنجیره ها و ماشین های سانتریفیوژ و جمع آوری اورانیوم غنی شده در این سایت آغاز شد.

دویچه وله : در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی که در وین برگزار می‌شود گزارش بازرسان از فعالیت‌های ایران مورد بحث قرار می‌گیرد.  در سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که نشست شورای حکام برای رسیدگی به موضوعات پادمانی (حفاظتی)  مرتبط با ایران در روز پنج‌شنبه (۱۶ آبان) در وین برگزار می‌شود. این نشست به صورت غیرعلنی خواهد بود.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به درخواست تفسیر تصمیم آمریکا درباره ادامه فشار حداکثری بر ایران اعلام کرد تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای گوناگون جهان غیر قانونی بوده و عملاً وسیله زور گویی هستند. ریابکوف در جریان سفر کاری خود به اسرائیل  ضمن بیان این مطلب افزود:” تحریم های امریکا با موازین حقوق بین الملل مطابقت نداشته و وسیله ای  برای تحمیل اراده خود و عملاً زورگویی و نشان دادن دیگر تجلیات  سیاست سلطه طلبانه در رابطه با ایران و دیگر مناطق جهان هستند”.

پارس تودی : رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: جلسات علنی برای تحقیقات استیضاح “دونالد ترامپ” رئیس جمهور این کشور از هفته آینده آغاز می‌شود. “آدام شیف” Adam Schiff  خاطرنشان کرد، نخستین جلسه علنی شهادت‌دهی مربوط به تحقیقات استیضاح ترامپ با حضور دو تن از مقام‌های دولت وی برگزار خواهد شد.مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته قطعنامه علنی شدن روند استیضاح ترامپ را تصویب کرد.

خبرگزاری ایرنا: معاون وزیر امور خارجه روسیه با اعلام اینکه در سفر به اسرائیل درخصوص ایران نیز گفت وگو کرده است، افزود که ما با تل آویو درباره ایران اختلاف نظر داریم. ریابکوف ، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه در مذاکرات برجام، ادامه داد: ما درباره موضوعات مختلفی از جمله کنترل تسلیحات، منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و همچنین در مورد ایران بحث کردیم، قطعا دو طرف در مورد همه چیز توافق نداشتیم.

خبرگزاری تسنیم: وزیر دفاع آلمان از تصمیمات خود برای افزایش حضور نظامی ارتش این کشور در عملیات‌های خارجی خبر دارد. “آنگرت کرامپ- کارن بائر”، وزیر دفاع آلمان در گفتگو با روزنامه “زوددویچه سایتونگ” تاکید کرد که می خواهد حضور نظامی ارتش آلمان در عملیات های خارجی را پر رنگ تر کند. وزیر دفاع آلمان در ادامه گفت که در سال های گذشته ما اغلب به اندازه کافی فعال عمل نمی کردیم. آلمان باید در آینده خود ابتکارعمل را به دست گیرد .

خبرگزاری صداو سیما: روسیه و مصر رزمایش مشترک دفاع هوایی برگزار کردند. دفتر مطبوعاتی حوزه نظامی جنوب روسیه در بیانیه ای اعلام کرد یگان های پدافند هوایی نیروهای مسلح روسیه و مصر در رزمایشی نزدیک قاهر اقدام به شلیک از سامانه های دفاع هوایی کردند. رزمایش مشترک روسیه و مصر تحت عنوان کمان دوستی 2019 از 26 اکتبر تا 7 نوامبر برگزار شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد، وزرای خارجه مصر، اتیوپی و سودان برای حل اختلافاتشان درباره آب‌گیری و راه اندازی سد النهضه در اتیوپی تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ به توافق رسیدند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکرات خوبی را با مسئولان مصر، اتیوپی و سودان درباره سد النهضه برگزار کرده است؛ سدی که اتیوپی اقدام به بنای آن بر روی رودخانه نیل کرده است.

خبرگزاری مهر:  روسیه گزارش‌ها در آمریکا در ارتباط با حضور نظامی در شمال لیبی را رد و چنین اظهاراتی را باعث آسیب روابط دوجانبه مسکو و واشنگتن عنوان کرد. «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه برخی گزارش‌ها در آمریکا را در ارتباط با حضور پیمانکاران روسی در  شمال لیبی را به شدت رد کرد.

العالم:  «ریچارد اسپنسر» وزیر مشاور نیروی دریایی آمریکا از استفاده فناوری های پیشرفته نظامی روسیه و چین در کشتی های جنگی این کشور خبر داد.اسپنسر در گفت وگو با روزنامه فایننشال تایمز گفته، آمریکا از تجهیزات بسیار دقیق و پیشرفته وارداتی از کشورهای روسیه و چین برای ساخت کشتی های جنگی استفاده می کند.روزنامه فایننشال تایمز در ادامه نوشته است، که استفاده آمریکا از فناوری های نظامی از کشورهای خارجی نشان می دهد که اقتصاد این کشور همچنان به جهان وابسته است.

یورونیوز:  اسرائیل می گوید که برای مقابله با نفوذ ایران در شمال سوریه کردهای ساکن در این منطقه را مورد حمایت و کمک قرار می دهد و در مذاکرات پیشین با مقامات آمریکا نیز از نیروهای کرد حمایت کرده است. زیپی هوتوولی، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل با اعلام این مطلب تصریح کرد که پیشنهاد کمک به کردهای سوریه مورد موافقت قرار گرفته است.

رادیو چین: چین ریاست دوره‌ای سال 2020 سازمان نظارت بر کره زمین را بر عهده گرفت. شانزدهمین نشست عمومی سازمان نظارت بر کره زمین چهارشنبه 15 آبان در کانبرا استرالیا گشایش یافت.

ان .اچ.کی ژاپن:  تبلیغات انتخابات سراسری بریتانیا آغاز شده است. خروج از اتحادیه اروپا در حال حاضر مسئله اصلی در این کشور است. دوره پنج هفته ای مبارزات برای انتخاباتِ ۱۲ دسامبر به طور رسمی از روز چهارشنبه، یعنی پس از انحلال پارلمان، آغاز شد. در این رای گیری نامزدها بر سر ۶۵۰ کرسی مجلس عوام رقاب خواهند کرد.

آناتولی ترکیه: سومین روز از دومین دور نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه با محوریت 12 اصل اساسی که در بیانیه پایانی نشست سه‌جانبه سوچی نیز ذکر شده است، در رفتر ژنو سازمان ملل متحد پیگیری شد. در نشست امروز 12 اصل اساسی که از سوی استفان دی میستورا، نماینده سابق سازمان ملل در امور سوریه در هشتمین دور مذاکرات ژنو تعیین شده بود را مورد بررسی قرار داده‌اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *