جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به حومه دمشق پایتخت سوریه

منابع نظامی سوری از فعال شدن پدافند دفاعی سوریه در حومه دمشق و رهگیری تعدادی از موشک‌هایی خبر دادند که گفته می‌شود از سوی رژیم اسرائیل شلیک شده است.

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading

رسانه ها ؛ نگرانی آ. سه.آن از اژدهای زرد و…

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ابراز نگرانی رهبران آ. سه.آن نسبت به فعالیت ها در دریای چین جنوبی، واکنش نخست وزیر چین به بیانیه آ.سه .آن، امضای معاهده تجاری جدید آسیا ۲۰۲۰ ، مذاکره «مون» و «آبه» برای حل اختلافات کره جنوبی و ژاپن، انتقاد کوبا و ونزوئلا از سیاست‌های آمریکا، رایزنی ماکرون و بن سلمان درباره تحولات منطقه، آغاز رزمایش  دریایی عربستان و متحدانش، احضار جان بولتون به کنگره آمریکا، هشدار اسپانیا به بلژیک ، حمله شبه نظامیان طرفدار ترکیه به ارتش آمریکا، هشدار سازمان ملل به میانمار درباره وضعیت مسلمانان ،دیدار خلوصی آکار با نخست وزیر قطر، ادامه اعتراض‌ها در لبنان و دخالت ترامپ در انتخابات بریتانیا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

ان .اچ.کی ژاپن:  در بیانیه رئیس نشست سران «اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا»، آسه آن، به نگرانی هایی درباره دریای چین جنوبی، جایی که چین حضور خود را افزایش داده، اشاره شده است. اما در این بیانیه در آنچه که بنظر می رسد موضعی مصالحه آمیز باشد از پیشرفت در تهیه پیش نویس مرامنامه ای برای آبهای مورد مناقشه، نیز استقبال شده است.رهبران ۱۰ کشور عضو «آسه آن» روز یکشنبه این بیانیه را صادر کردند.

رادیو چین:  لی که‌چیانگ نخست وزیر چین ضمن حضور در بیست و دومین نشست رهبران چین و آ‌سه‌آن(10+1) در بانکوک تصریح کرد: با تلاش مشترک چین و آسه آن ، اوضاع دریای جنوبی به طور کلی ثبات خود را حفظ کرده‌است. نخست وزیر چین ابراز امیدواری کرد که همه طرف‌ها ضمن رعایت اصول بیانیه عملکرد طرف های دریای جنوبی، برطرف کردن دخالت ها و موانع، در یک جهت حرکت کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): تایلند اعلام کرد، کشورهای جنوب شرق آسیا متعهد شده‌اند تا فوریه ۲۰۲۰ معاهده‌ای را به امضا برسانند که می‌تواند بزرگترین بلوک تجاری جهان را شکل دهد.وزارت خارجه چین پس از دیدار لی کچیانگ، نخست‌وزیر پکن با رهبران جنوب شرق آسیا اعلام کرد: «دستیابی به نتیجه‌ فوری از مذاکرات “مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای” (آرسی‌ای‌پی) بنیان یکپارچگی اقتصادی شرق آسیا را رقم خواهد زد.»

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور کره جنوبی و نخست‌وزیر ژاپن در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های جنوب شرق آسیا (آسه آن) با یکدیگر در خصوص حل اختلافات میان دو کشور گفت‌وگو کردند. «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی روز دوشنبه مذاکرات سطح بالایی را برای حل عمیق‌تر مناقشات سیاسی و تجاری با ژاپن در دیدار با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن پیشنهاد کرد.

خبرگزاری صداو سیما: کانل و مادورو، روسای جمهور کوبا  و ونزوئلا  در اختتامیه نشست کنفرانس همبستگی در هاوانا،  اتهامات آمریکا مبنی بر دست داشتن کوبا و ونزوئلا در ناآرامی‌های کشور‌های دیگر را به سخره گرفتند. این کنفرانس در هاوانا و با حضور بیش از ۱۳۰۰ فعال اجتماعی عمدتاً از آمریکای لاتین برگزار شد. مادورو و دیاز-کانل جلسه اختتامیه را که به طور مستقیم از طریق تلویزیون دولتی پخش می‌شد با سخره گرفتن اتهامات آمریکا مبنی بر اینکه آن‌ها در پشت ناآرامی‌های کشور‌های دیگر قرار دارند یا مسئول دولت‌های چپگرا هستند به پایان رساندند.

 خبرگزاری مهر:  رئیس جمهور فرانسه و ولیعهد عربستان به صورت تلفنی در خصوص تحولات منطقه رایزنی کردند.دو طرف در این گفتگوی تلفنی در خصوص آخرین تحولات منطقه بحث و تبادل نظر کردند.آنها در زمینه امنیت و ثبات منطقه نیز گفتگو کردند.

خبرگزاری تسنیم: وزارت دفاع عربستان سعودی از آغاز رزمایش دریایی با مشارکت ۵۶ کشور، از جمله آمریکا، در خلیج‌فارس و خلیج العقبه خبر داد. وزارت دفاع عربستان سعودی اعلام کرد نیروی دریایی سلطنتی سعودی در فعالیت‌های رزمایش بین‌المللی دریایی مختلط چند ملیتی موسوم به (imx 19) مشارکت کرده‌اند.

العالم: در روند تحقیقات برای استیضاح ترامپ، جان بولتون نیز به کنگره احضار شد. قرار است در روزهای آینده شماری از مقامات آمریکایی و افراد مطلع در این خصوص در کنگره حاضر شوند تا در مقابل اعضای کنگره شهادت بدهند. احتمالا سخنان آنها می تواند تایید کننده اظهارات افراد مطلعی باشد که به افشاگری پرداخته اند.

یورونیوز: اسپانیا به بلژیک در صورت عدم استرداد رهبر سابق جدایی طلب کاتالونیا هشدار داد.دولت اسپانیا در تازه ترین واکنش به امتناع بلژیک از استرداد کارلوس پوجدمون، رئیس سابق منطقه خودگردان کاتالونیا که نقش مهمی در برپایی همه پرسی استقلال این کشور داشت بار دیگر به بروکسل هشدار داد.

اسپوتنیک روسیه: آمریکا از گلوله باران ارتش آمریکا در سوریه توسط شبه نظامیان طرفدار ترکیه به روسیه خبر داد. رئیس مرکز آشتی احزاب درگیر در سوریه سرلشکر یوری بورنکوف گفت ، ایالات متحده از گلوله باران ارتش آمریکا در سوریه توسط شبه نظامیان طرفدار ترکیه به روسیه خبر داده است.

آناتولی ترکیه: آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد طی سخنانی در سی و پنجمین نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در خصوص فراهم کردن شرایط بازگشت امن مسلمانان آراکان به وطن شان به آنگ سان سو چی رهبر میانمار هشدار داد.وی در این نشست که در بانکوک، پایتخت تایلند برگزار شد با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت مسلمانان آراکان، گفت: میانمار مسئولیت دارد شرایط بازگشت امن، شرافتمندانه، داوطلبانه و پایدار آوارگان آراکانی به سرزمین شان را فراهم کند.

تی .آر.تی ترکیه:  خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه با شیخ عبدالله بن ناصر آل ثانی نخست وزیر قطر دیدار کرد. در این دیدار در موازات موضوعات امنیتی و دفاعی ، همکاری های دو جانبه نیز مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

دویچه وله :  اندکی پس از تجمع شماری از حامیان رئیس جمهوری، هزاران معترض لبنانی بار دیگر در مرکز بیروت دست به تظاهرات زدند. معترضان به وعده اصلاحات میشل عون بی‌اعتمادند و خواستار اعتصاب عمومی شده‌اند.رئیس جمهوری لبنان پنج‌شنبه گذشته و دو روز پس از آنکه نخست‌وزیر سعد حریری بر اثر ادامه فشار معترضان از سمت خود کناره‌گیری کرد، وعده داد اصلاحات سیاسی و اقتصادی گسترده و عمیقی را در دستور کار قرار داد.

پارس تودی :  رئیس جمهور آمریکا، بار دیگر با دخالت در امور داخلی بریتانیا، از “بوریس جانسون” نخست وزیر و “نایجل فاراژ”، رهبر حزب “برگزیت” این کشور خواست در انتخابات پارلمانی بریتانیا با یکدیگر متحد شوند. “دونالد ترامپ” تاکید کرد، “بوریس جانسون” و “نایجل فاراژ” باید با یکدیگر متحد شوند تا روابط تجاری واشنگتن و لندن گسترش یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *