جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

یک منبع نزدیک به دولت بایدن گفت که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند. این منبع گفت: یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران می‌بیند.

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین / رویترز: دو مورد از این تحریم‌ها می‌توانند در صورت اجرا بطور مستقیم بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور، تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت ایران گنجاندند. این تحریم‌ها در صورت تصویب در هر دو مجلس نمایندگان و سنا و امضای آن توسط جو بایدن و سپس اجرایی شدن، می‌توانند بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند. زمان دقیق تصویب و اجرای این تحریم‌ها مشخص نیست، زیرا این اقدامات همچنان در حال بررسی است و به رئیس جمهور آمریکا اختیار تخصیص معافیت نیز می‌دهد.

واکنش وزیر خارجه ایران به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading

رسانه ها؛ تحریم های ترامپ ضد ترکیه و…

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعمال تحریم های آمریکا ضد مقامات و نهادهای ترکیه، هشدار پامپئو به آنکارا، واکنش دبیرکل ناتو به عملیات نظامی چشمه صلح ترکیه در سوریه، اعلام رسمی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ،ورود ارتش سوریه به منبج، انتقال شماری از نظامیان آمریکایی از سوریه به عراق، هشدار الحشد الشعبی نسبت به تبعات تحولات شمال سوریه، هشدار ماکرون درباره بازگشت داعش، برگزاری نشست کشورهای ترک‌زبان در باکو ، امضای بیست تفاهمنامه وقرارداد میان عربستان سعودی و روسیه، سفر پوتین به امارات، درخواست کمک معترضان هنگ کنگی ازآمریکا ، هشدار چین به آمریکا درخصوص مداخله در امور داخلی هنگ کنگ، باج خواهی تجاری آمریکا از چین، نشست فوق العاده اتحادیه اروپا درباره توافق برگزیت و انتقاد شدید از احکام صادره علیه استقلال‌طلبان کاتالونیا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی ترکیه:  کاخ سفید بامداد سه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مجوز اعمال تحریم سه وزیر و دو وزارت‌خانه ترکیه توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده را صادر کرده است.طبق بیانیه کاخ سفید، “به باور رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا عملیات نظامی اخیر دولت ترکیه در سوریه، ماموریت شکست داعش را تضعیف کرده، غیرنظامیان را به خطر انداخته و صلح، ثبات و امنیت در منطقه را تهدید می‌کند.

خبرگزاری صداو سیما: وزیر امور خارجه آمریکا گفت : ترامپ فرمان اجرایی را امضا کرد که طبق آن به ترکیه فشار آورده تا عملیات نظامی در سوریه را متوقف کند و یک آتش بس فوری را بپذیرد. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن اعلام تحریم‌هایی علیه ترکیه به دلیل یورش یکجانبه به شمال شرقی سوریه تاکید کرد اگر ترکیه این حملات را متوقف نکند با تحریم‌ها بیشتری مواجه می‌شود.

تی .آر.تی ترکیه: ین استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست مجمع پارلمانی این سازمان در لندن با اشاره به نگرانی مشروع ترکیه درخصوص امنیت مرزهای جنوبی، گفت: ترکیه نگرانی های امنیتی مشروعی دارد. هیچ کدام از متحدان ما بیش از ترکیه هدف حملات تروریستی قرار نگرفته اند. او گفت: هیچ کدام دیگر از متحدان ما بیش از ترکیه در معرض خشونت، بی ثباتی و هرج و مرج موجود در خاورمیانه قرار نگرفته است. هیچ متحد دیگر ما از این تعداد پناهجوی سوری میزبانی نمی کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): پنتاگون از نشست هفته آتی ناتو و مطرح شدن موضوع وضع تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه ترکیه در این نشست خبر داد. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در سخنانی اعلام کرد که واشنگتن به همراه اعضای ناتو هفته آتی نشستی را درباره حمله ترکیه به شمال سوریه برگزار خواهد کرد.

رادیو چین: منابع رسانه‌ای از ورود ارتش سوریه به شهر منبج خبر دادند. پیشتر اعلام شده بود در پی توافق بین نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای دولت این کشور، نیروهای وابسته به نظام سوریه حرکت به سمت شمال این کشور را آغاز کردند و به تدریج در حال در اختیار گرفتن شهرک‌ها و مناطق تحت کنترل کردها هستند تا به این ترتیب به رویارویی با عملیات خصمانه ترکیه بپردازند.

الکوثرفارسی:  منابع سوری از انتقال نیروهای آمریکایی در حومه المالکیه سوریه به عراق خبر دادند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز دوشنبه اعلام کرد : 150 نیروی  آمریکایی به همراه  تجهیزات نظامی از طریق فرودگاه رحیبه (روباریا) در حومه المالکیه سوریه به عراق منتقل شدند.رویترز نیز اعلام کرد، با تعطیلی نمایندگی امریکا در شرق سوریه یک تیم دیپلماتیک آمریکا که مسئول هماهنگی و حفظ ثبات در شمال شرق سوریه بودند، این منطقه را ترک کردند.

خبرگزاری ایرنا:  معاون سازمان الحشد الشعبی با خطرناک خواندن تحولات جاری در شمال سوریه، نسبت به تبعات آن بر عراق هشدار داد. “ابومهدی المهندس” معاون سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) با صدور بیانیه ای نسبت به تحولات شمال سوریه (در پی تهاجم ترکیه) و احتمال آزادسازی هزاران تروریست داعشی و نفوذ دوباره آنها به خاک عراق، هشدار داد.

العالم:  رئیس‌جمهور فرانسه در تماس تلفنی با همتایان آمریکایی، ترکیه‌ای و عراقی خود درباره افزایش خطر بازگشت تروریست‌های داعشی به قدرت بعد از عملیات نظامی آنکارا در سوریه هشدار داد.«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بامداد سه‌شنبه با رؤسای جمهور سه کشور آمریکا، ترکیه و عراق به صورت تلفنی درباره وضعیت سوریه و عملیات نظامی آنکارا در شرق رودخانه فرات صحبت کرد.

خبرگزاری فارس: نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان کشورهای ترک‌زبان در شهر«باکو» پایتخت آذربایجان برگزار شد. همچنین این مقامات درباره همکاری منطقه‌ای در زمینه تجارت، اقتصاد و فرهنگ تبادل نظر داشتند.محور اصلی گفت‌وگوی وزرای امور خارجه بیشتر در مورد برنامه نشست سران سازمان کشورهای ترک‌زبان و موضوع اصلی آن «توسعه کسب و کار کوچک و متوسط» بود.

یورونیوز: ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان سفر رسمی به ریاض با ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد.در جریان این دیدارها، بیست تفاهم‌نامه و قرارداد در زمینه‌های فضا، فرهنگ، بهداشت، فنآوری‌های نوین و کشاورزی میان دو طرف امضاء شد و رهبران روسیه و عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری‌های به ارزش چندین میلیارد دلار توافق کردند. مهم‌ترین حوزه مذاکرات دو طرف، تفاهم در بازار نفت بود.

خبرگزاری مهر:  رئیس‌جمهوری روسیه بعد از سفر روز گذشته خود به عربستان سعودی، عازم امارات است تا با مقامات این کشور درباره مسائل منطقه‌ای و دوجانبه گفتگو کند.وی قرار است در دیدار با محمدبن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی درباره مسائل منطقه‌ای و دوجانبه بحث و تبادل نظر داشته باشد.

ان .اچ.کی ژاپن: جمع زیادی از تظاهرکنندگان در هنگ کنگ گردهم آمدند تا از قانونگذاران آمریکایی بخواهند طرحی را که خواستار احترام به حقوق بشر در این سرزمین است را تصویب کنند. شرکت کنندگان از اعضای کنگره آمریکا خواستند تا به «مصوبه حقوق بشر و دموکراسی هنگ کنگ، سال ۲۰۱۹» رای دهند.

پارس تودی:  وزارت امور خارجه چین به آمریکا در خصوص مداخله در امور داخلی هنگ کنگ هشدا داد. وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای به سناتور «تد کروز» نماینده جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا، هشدار داد که باید هرچه سریعتر به اظهارات و اقدامات مداخله جویانه خود ضد منطقه هنگ کنگ پایان دهد.

اسپوتنیک روسیه:  استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا گفت : اگر چین ظرف دو ماه آینده توافق نامه تجاری با ایالات متحده امضا نکند، واشنگتن تعرفه های وارداتی را که در ماه اوت اعلام کرده بود را در ماه دسامبر اجرا خواهد کرد. وی تأکید کرد: من دلیلی برای این باور دارم که اگر توافقی حاصل نشود، این تعرفه ها معتبر خواهند بود، اما امیدوارم که بتوانیم به توافقی برسیم.

خبرگزاری تسنیم:  یک شبکه خبری از تصمیم اتحادیه اروپا برای برگزاری یک نشست فوق العاده جدید درباره توافق برگزیت خبر داده است. بر اساس این گزارش، نشست اتحادیه اروپا درباره برگزیت قرار است تا پایان ماه جاری میلادی برگزار شود.همچنین سخنگوی نخست وزیر انگلیس تاکید کرده است که بوریس جانسون حتی اگر پارلمان هم برنامه های دولت لندن را رد کند، از سمتش کناره گیری نخواهد کرد.

دویچه وله : رهبر پیشین دولت محلی کاتالونیا، کارلس پوجدمون خواستار مقابله جدی با احکام صادره علیه استقلال‌طلبان شد. دادگاه عالی اسپانیا برای نه نفر از چهر‌ه‌های اصلی جنبش استقلال‌طلبی کاتالونیا ۹ تا ۱۳ سال حبس پیش‌بینی کرده است.بحران برخاسته از جنبش استقلال‌طلبانه کاتالونیا به دنبال صدور احکام دادگاه عالی اسپانیا علیه شماری از وابستگان این جنبش بار دیگر شدت گرفته است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *