جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

پس از «۲۰۰ روز مقاومت» امروز در جایگاه به کرسی‌نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم

تهران – ایرنا – دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، انتقال اجباری فلسطینیان از غزه را غیرممکن دانست و تصریح کرد: پس از «۲۰۰ روز مقاومت»، امروز در جایگاه به کرسی نشاندن شروط مقاومت ایستاده‌ایم.

بورل اوضاع غزه را بدتر از ویرانه‌های آلمان در جنگ جهانی دوم توصیف کرد

لندن- ایرنا- جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اوضاع وخیم انسانی در غزه گفت که شمار شهرهایی که بر اثر حملات رژیم اسرائیل در این باریکه ویران شده است، بیشتر از مناطقی است که در جریان جنگ جهانی دوم در آلمان ویران شد.

۲ چالش پیش‌روی توسعه روابط اقتصادی ایران و پاکستان

« تا زمانی که تهران و اسلام آباد به نحوی جدی و فعال تر از گذشته، برای مقابله با تروریسم با یکدیگر وارد تعامل نشوند، اینکه معادلات و پیوندهای اقتصادی میان دو طرف توسعه قابل توجه پیدا کند، گزاره‌ای است که تحقق آن با اما و اگرهای زیادی همراه است.  »

Loading

رسانه ها؛ورود ارتش سوریه به مناطق کردنشین و…

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ورود ارتش سوریه به منبج ، ادامه عملیات چشمه صلح ترکیه، درخواست ترامپ از ترکیه و کُردها، ابراز نگرانی رئیس جمهور فرانسه ازشرایط اروپا و جهان، هشدار روسیه به حضور تروریست های القاعده در ادلب، فرار عناصر داعشی از کمپ‌های تحت کنترل کردها ، درخواست فرانسه برای تحریم تسلیحاتی ترکیه، تاکید صدراعظم  آلمان بر پایان عملیات ترکیه در شمال سوریه، هشدار طالبان به آمریکا، پیشنهاد هند به پاکستان برای مبارزه مشترک با تروریسم، سفر محرمانه مشاور امنیت ملی امارات به تهران، پیروزی حزب حاکم «قانون و عدالت» در انتخابات پارلمانی لهستان، ملاقات سران فرانسه و آلمان پیرامون «برگزیت»، سفر پوتین به عربستان سعودی، جزئات گفتگوی تلفنی اردوغان و جانسون و  هشدار گوترش درباره بودجه سازمان ملل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی:  ارتش سوریه برای به دست گرفتن ابتکار عمل در درگیری‌های شمال این کشور، وارد شهر “منبج” در استان حلب شد. خبرگزاری رسمی سوریه “سانا” اعلام کرد،  ارتش این  کشور برای مقابله با تجاوزات ارتش ترکیه به سمت شمال سوریه حرکت کرده‌ است. کُردهای سوریه نیز یکشنبه شب از توافق با دولت سوریه برای استقرار نیروهای ارتش این کشور در مرز سوریه با ترکیه خبر دادند.

آناتولی ترکیه: وزارت دفاع ملی ترکیه اعلام کرد شمار نیروهای  پ.ک.ک/پ.ی.د-ی.پ.گ که در چارچوب عملیات چشمه صلح از پای درآمدند، به 550 تن رسید. وزارت دفاع ملی ترکیه صبح امروز دوشنبه با انتشار پیامی در حساب رسمی خود در توئیتر همچنین افزود: عملیات چشمه صلح طبق برنامه ریزی در شرق فرات با موفقیت ادامه دارد.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آمریکا از ترکیه و نیروهای کرد خواست اجازه ندهند عناصر زندانی داعش فرار کنند و از اروپا خواست آنها را تحویل بگیرند. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با ژستی تحکم آمیز از کشورهای اروپایی خواست تا عناصر داعشی زندانی در سوریه را تحویل بگیرند. ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: «آمریکا بدترین زندانیهای داعشی را در اختیار دارد. ترکیه و کردها نباید اجازه دهند داعشیها فرار کنند.

خبرگزاری صداو سیما:  رئیس جمهـور فـرانسه در نشست خبری با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، اوضـاع بین المللی را سخت و نگـران کننده توصیف کرد. مانـوئل مکـرون در نشست خبری با اشاره به چالش هایی که از خـارج اروپـا بر این قـاره تحمیل می شود، جنگ تجـاری آمـریکا-چین، و همچنین موضوعاتـی نظیر روسیـه و تـرکیه را از جمله عوامل تهدیدکننده و برهم زننده تعادل در شـرایط کنونی توصیف کرد.

رادیو چین:  صدر اعظم آلمان از اردوغان خواست عملیات ترکیه در شمال سوریه را فوراً متوقف کند. او هشدار داد که عملیات مذکور، می‌تواند به بی‌ثباتی در منطقه و از سرگیری فعالیت داعش منجر شود. طبق بیانیه دفتر آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، او طی تماس با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در خصوص “توقف سریع عملیات نظامی” این کشور در شمال سوریه گفتگو کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): معاون دبیر شورای امنیت روسیه از حضور حدود ۳۶ هزار تروریسم وابسته به القاعده در استان ادلب سوریه خبر داد. یوری کوکوف، معاون دبیر شورای امنیت روسیه در سخنانی اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۳۶ هزار تروریست مسلح وابسته به القاعده در استان ادلب سوریه مستقر هستند که به آنها اجازه می‌دهد با نیروهای دولت سوریه به طور موثر مواجه شوند.

دویچه وله : بیش از ۸۰۰ داعشی از کمپ‌‌ “عین عیسی” که تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد سوریه قرار دارد فرار کرده‌اند. ترامپ گفته است که مسئولیت حفاظت از زندانیان داعش بر عهده ترکیه است.  بیش از ۸۰۰ نفر از افراد داعشی‌ بعد از حمله جنگنده‌های ترکیه به همراه  زن و فرزندان خود از اردوگاه‌ “عین عیسی” که توسط نیروهای کرد در شمال سوریه محافظت می‌شد، گریخته‌اند.

 خبرگزاری مهر:   وزیر خارجه فرانسه خواستار موضع‌گیری جدی کشورهای اتحادیه اروپا در قبال صادرات سلاح به ترکیه در واکنش به تهاجم این کشور به شمال سوریه شد. ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه می‌گوید کشورهای اتحادیه اروپا باید بار دیگر تهاجم ترکیه به (نیروهای دموکراتیک) سوریه را محکوم کرده و علاوه بر تحریم تسلیحاتی آنکارا، از آمریکا بخواهند جلسه‌ای با کشورهای عضو ائتلاف به‌اصطلاح مبارزه با داعش داشته باشد.

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفت که پس از چندین دور گفت‌وگو با آمریکا توافق صلح آماده امضا شد حالا به آمریکا بستگی دارد که می‌خواهد مسئله افغانستان را از طریق صلح‌آمیز و یا نظامی حل کند. «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که این گروه آماده است تا توافقی را که پیش از این با آمریکا درباره آن صحبت کرده را امضا کند.

خبرگزاری ایرنا:  راجنات سینگ وزیر دفاع هند ، آمادگی این کشور را برای اعزام نیرو به پاکستان برای مبارزه مشترک با تروریسم اعلام کرد. وزیر دفاع هند که در ایالت هاریانا سخنرانی می کرد افزود،اگر پاکستان در مبارزه خود با تروریسم جدی باشد، هند آماده کمک به این کشور است.وی در عین حال از موضع عمران خان در خصوص کشمیر انتقاد کرد.

العالم: پایگاه خبری «میدل ایست آی» مدعی شد که مشاور امنیت ملی امارات و برادر کوچک ولیعهد ابوظبی اخیرا به صورت محرمانه به تهران سفر کرده‌اند.پایگاه خبری «میدل ایست آی» مدعی شد که «تهنون بن زاید»، مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به همراه برادر کوچک «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی اخیرا طی یک سفر محرمانه به مدت 48 ساعت در تهران بوده‌اند تا درباره کاهش تنشها در زمینه بحران خلیج فارس با طرف ایرانی گفت‌وگو و رایزنی کنند.

یورونیوز:  محافظه کاران ملی گرا با پیروزی در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه لهستان اکثریت مطلق خود در پارلمان این کشور را حفظ کردند. برآوردهای اولیه که براساس نتایج غیرقطعی منتشر شده است نشان می دهد که حزب «قانون و عدالت» ۴۹.۳ درصد آراء را به دست آورده است. به این ترتیب محافظه کاران ملی گرا ۲۳۹ کرسی از ۴۶۰ کرسی پارلمان آینده را در اختیار خواهند داشت.

ان .اچ.کی ژاپن:  امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در پاریس ملاقات کردند. احتمال دارد که آنها پیرامون این که آیا می توان درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به توافقی دست یافت یا خیر، صحبت کرده باشند.مهلت فعلی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، «برگزیت»، روز سی و یکم اکتبر است.

اسپوتنیک روسیه:  رئیس جمهور روسیه به دعوت پادشاه عربستان سعودی به این کشور سفر می کند. سفر رسمی قبلی ولادیمیر پوتین به ریاض در فوریه سال 2007 انجام شد. اما دقیقاً در سالهای اخیر، همانطور که طرف سعودی تأکید کرد، روابط بین دو کشور به افق جدیدی رسیده است. مذاکرات فعلی می تواند میلیارد ها دلار در معاملات تجاری فراهم کند.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان تلفنی گفت‌وگو کرد. اردوغان در این گفت‌وگو جانسون را در جریان عملیات چشمه صلح ترکیه در شمال سوریه قرار داده و اهداف این عملیات را به وی تشریح کرد.

پارس تودی :  پرداخت نکردن حق عضویت از سوی برخی از اعضای سازمان ملل متحد به ویژه آمریکا سبب افزایش بحران مالی این سازمان شده است؛ به طوری که “آنتونیو گوترش” دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه تدابیری را برای کاهش هزینه‌ های این سازمان ابلاغ کرد. گفته می شود سازمان ملل متحد با بدترین بحران مالی در دهه گذشته رو به رو شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *