جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ آغاز تجاوز نظامی ترکیه به سوریه و واکنش ها و…

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آغاز عملیات نظامی چشمه صلح  ترکیه در شمال سوریه، پاسخ کردهای سوریه به حمله نظامی ترکیه، نشست فوری  شورای امنیت و اتحادیه عرب برای درباره عملیات ترکیه ، واکنش های مقامات و کشورها به تجاوز ترکیه علیه شمال سوریه ، بزرگترین اشتباه تاریخ آمریکا به روایت  ترامپ، رد طرح جانسون درباره برگزیت از سوی   مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا، درخواست بایدن برای  استیضاح ترامپ ، نگرانی صهیونیست‌ها از غافلگیری سعودی‌ها و آمریکا از حمله به آرامکو، سفر وزیر دفاع روسیه به کره شمالی و گسترش همکاری های چین و اروپا در چارچوب ابتکار کمربند و جاده از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

تی آرتی ترکیه:  عملیات نظامی چشمه صلح از سوی نیروی مسلح ترکیه علیه سازمان تروریستی پ ک ک / ی پ گ و داعش در شمال سوریه آغاز شد. رجب طیب اردوغان عصر دیروز آغاز این عملیات را از حساب تویتتری اش اعلام کرد. اردوغان در پیغامش که هم به زبان ترکی و هم به زبان انگلیسی منتشر کرد با تاکید بر اینکه هدفشان نابود کردن کریدور ترور و ایجاد صلح و آرامش در منطقه است، افزود: “توسط عملیات چشمه صلح از تمامیت ارضی سوریه حمایت کرده و ملتی که در منطقه زندگی میکنند را از پنجه ترور نجات خواهیم داد.”

پارس تودی:  نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) در پاسخ به حمله ارتش ترکیه، شهر مرزی «جیلان پینار» و «نصیبین» را هدف حمله‌های خمپاره‌ ای قرار دادند.تلویزیون دولتی سوریه تصاویری از گلوله‌ باران شهر نصیبین ترکیه توسط نیروهای دموکراتیک کُرد پخش کرد.نیروهای دموکراتیک کُرد همچنین چاه‌های نفت در استان حسکه را آتش زدند.«مصطفی بالی» سخنگوی نیروهای دمکراتیک کُرد سوریه نیز از دولت دمشق خواست برای تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت توقف تجاوز نظامی ترکیه به شمال سوریه، اقدام کند.

یورونیوز:   در پی آغاز حمله ارتش ترکیه به خاک سوریه، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز پنج‌شنبه ۱۸ مهر نشست اضطراری برگزار می‌کند. این نشست محرمانه بوده و پشت درهای بسته انجام خواهد شد. این دیپلمات‌ها گفته‌اند که نشست روز آینده ۱۵ عضو دائم و موقت شورای امنیت برای بررسی حمله ترکیه به سوریه به درخواست پنج عضو اروپایی این شورا یعنی بریتانیا، فرانسه، آلمان، بلژیک و لهستان برگزار می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  اتحادیه عرب اعلام کرد، روز شنبه نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی حمله ترکیه به مواضع کردها در شمال سوریه برگزار خواهد کرد. حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای اعلام کرد: قرار است نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه روز شنبه (۱۲ اکتبر جاری) بنا به درخواست مصر برگزار شده و اعضا مساله حمله ترکیه به خاک سوریه را بررسی خواهند کرد. حسام زکی افزود: آنچه رخ داده همان حمله‌ای غیرقابل قبول علیه حاکمیت یکی از کشورهای عضو اتحادیه عرب است.

ان .اچ.کی ژاپن:  دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، می گوید کشورش یورش ارتش ترکیه به داخل شمال سوریه را تأیید نمی کند و این نکته که این عملیات ایده بدی است را به ترکیه توضیح داده است. به گفته ناظران، در حال حاضر، ترامپ در تلاش است از این عملیات نظامی ترکیه فاصله بگیرد.

خبرگزاری مهر: دبیرکل سازمان ملل در واکنش به تجاوز ترکیه علیه سوریه، خواستار احترام به تمامیت ارضی سوریه شد. سخنگوی «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به تجاوز نظامی ترکیه علیه شمال سوریه، خواستار احترام به تمامیت ارضی سوریه شد.

العالم: «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر توقف حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، اظهار داشت: این اقدام موجب آوارگی بیشتر مردم و تضعیف ثبات در کل منطقه می‌شود.موگرینی در سخنانی در پارلمان اروپا گفت: ما از ترکیه می‌خواهیم که فورا اقدام نظامی یکجانبه را متوقف کند.

الکوثرفارسی: تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه با واکنش‌های بین المللی گسترده‌ روبرو شده است.  فرانسه ضمن محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه از آنکارا خواست فورا این عملیات را متوقف کند. هلند و انگلیس هم نشست شورای امنیت برای بررسی این اقدام را خواستار شدند.

دویچه وله:  هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان پیشروی ترکیه به شمال سوریه را به شدت محکوم کرد و اقدام آنکارا را سوق دادن منطقه به بی‌ثباتی و زمینه‌ساز احیای داعش خواند. هایکو ماس گفت: «ما از ترکیه می‌خواهیم این پیشروی را متوقف سازد و منافع امنیتی خودش را از طریق مسالمت آمیز دنبال کند.»

اسپوتنیک روسیه:  رئیس‌جمهور آمریکا حضور چندین دهه‌ای کشورش در خاورمیانه را «بزرگترین اشتباه تاریخ» این کشور خواند و تأکید کرد که نیروهای آمریکایی را به خانه بازخواهد گرداند. ترامپ  در پاسخ به سؤالی درباره واکنش آمریکا به آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی گفت: «آنها [ترکیه و شبه‌نظامیان کُرد] سال‌هاست که با هم مشکل دارند. وقتی به تاریخ نگاه کنید، متوجه می‌شوید که آنها سال‌های زیادی است که از هم متنفرند. ما وارد عمل شدیم تا برای مدتی آنها با یکدیگر کنار بیایند. »

خبرگزاری صداو سیما:  میشل بارنیه،مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در زمینه برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) پیشنهاد بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس را فرضی، موقتی و غیرقابل قبول توصیف کرد. میشل بارنیه گفت: پیشنهاد نخست وزیر انگلیس درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا به گونه‌ای است که ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم.

خبرگزاری تسنیم:  جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 برای اولین بار خواستار استیضاح دونالد ترامپ شده است.بایدن در جمع گروهی از طرفدارانش در روچستر گفت: دونالد ترامپ سوگند ریاست جمهوری اش را نقض کرده ، به این کشور و مردم خیانت کرده و اقدامات قابل استیضاح را مرتکب شده است.

خبرگزاری فارس: منابع اطلاعاتی در دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی گفته‌اند آمریکا و عربستان سعودی از حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی غافلگیر شده‌اند. این منابع در گفت‌وگو با پایگاه Breaking Defense مدعی شده‌اند دستگاه اطلاعات اسرائیل، ایران را عامل حمله چند هفته پیش به تأسیسات نفت سعودی دانستند. منابع اسرائیلی گفته‌اند سعودی‌ها هیچ اطلاعی از اینکه ممکن است اتفاقی رخ بدهد نداشته‌اند. یک منبع گفت: «به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هم اطلاعی از این حمله نداشته‌اند که خیلی نگران‌کننده است.»

خبرگزاری ایرنا:  رسانه‌های روسیه به نقل از رادیو و تلویزیون دولتی ژاپن (ان‌اچ‌کی) خبر داده‌اند که وزیر دفاع این کشور تا پایان ماه میلادی جاری به «پیونگ‌یانگ» پایتخت کره‌شمالی سفر خواهد کرد. در این گزارش‌ها آمده که ان‌اچ‌ک به نقل از منابع دولتی اعلام کرده است که «سرگئی شایگو» پیش از بازدید از چین که تا چند هفته دیگر برگزار می‌شود به کره شمالی خواهد رفت.

رادیو چین:   نخستین قطار باری مخصوص تجارت الکترونیکی به نام«ای دبلیو تی» (e WTP)دیروز 16 مهر از دلتای رود یانگ تسه چین به سمت اروپا راه افتاد.هر هفته دو قطار«ای دبلیو تی» عازم این سفر خواهد شد. از 18 نوامبر سال 2014 در چارچوب ابتکار کمربند و جاده تاکنون 900 قطار به کاروان حمل و نقلی بین شهر یی وو و شهرهای آسیایی و اروپایی پیوسته و 70 هزار کانتینر کالا شامل فرآورده های هشت استان چین از جمله شانگهای، جیانگ شی، ان هویی و جیانگ سو را به 37 کشور اروپایی و آسیایی حمل کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *