جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading

رسانه ها؛ تنش کنگره و کاخ سفید بر سر استیضاح و..

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: افزایش تنش بین کنگره و کاخ سفید بر سر تحقیق برای استیضاح ترامپ، هشدار نانسی پلوسی به کاخ سفید، حمایت کارتر از استیضاح ترامپ، مخالفت چین با درخواست ترامپ برای تحقیق درباره بایدن، بالا گرفتن دعوا میان لندن و بروکسل بر سر برگزیت، تحویل اولین جنگنده فرانسوی به هند، درخواست پکن از دهلی و اسلام آباد برای حل مسئله کشمیر، توصیه جدید اروپایی‌ها به کره شمالی، واکنش چین به تحریم های جدیدآمریکا، هشدار صندوق بین المللی پول درباره اقتصاد جهانی، گفتگوی چاووش‌اوغلو و لاوروف با محور سوریه، اقدام ترکیه و روسیه به استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری، ورود نیروهای ترکیه به  مرز سوریه ، حمایت ترامپ از کردها و نشست ویژه پوتین با اعضای شورای امنیت ملی روسیه درباره سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز:  تنش بین کنگره آمریکا و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور بر سر تحقیق برای استیضاح رئیس جمهوری روز سه شنبه با مخالفت قوه مجریه با ادای شهادت سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا برابر اعضای مجلس نمایندگان وارد مرحله جدیدی شد.دونالد ترامپ ضمن دفاع از این تصمیم تاکید کرده است که جلسات پرسش و پاسخ در مجلس نمایندگان «بی خاصیت» است.این در حالی است که روسای سه کمیته مجلس نمایندگان که در حال تحقیق برای استیضاح دونالد ترامپ هستند تاکید کرده اند که جلوگیری از ادای شهادت یکی از «بازیگران کلیدی» در رابطه واشنگتن و کی یف می تواند «کارشکنی در مقابل اجرای عدالت» محسوب شود.

خبرگزاری صداو سیما:  نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به خودداری کاخ سفید از همکاری با نمایندگان دموکرات در زمینه تحقیقات استیضاح ترامپ گفت: دونالد ترامپ فراتر از قانون نیست و به خاطر اقداماتش بازخواست خواهد شد.نانسی پلوسی گفت نامه کاخ سفید مبنی بر همکاری نکردن در زمینه تحقیقات از ترامپ، آخرین تلاش‌ها برای سرپوش گذاشتن بر خیانت رئیس جمهور است.

العالم: رئیس جمهور اسبق امریکا روز چهارشنبه گفت: بسیار خوشحالم که نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان پرونده استیضاح ترامپ را دنبال می کند.جیمی کارتر که پیش از این مخالف اقدام نمایندگان مجلس آمریکا برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور بود، با تغییر نظر خود از پیگیری رسوایی اخیر ترامپ و ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین حمایت می کند.

خبرگزاری مهر: چین امروز چهارشنبه با درخواست رئیس جمهوری آمریکا برای تحقیق درباره «جو بایدن» و پسرش مخالفت کرد. «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین، درخواست «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا برای تحقیق درباره فعالیت های اقتصادی بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پسرش در چین را رد کرد. ترامپ خواستار آن شده بود که چین درباره روابط تجاری بایدن و پسرش با پکن تحقیقاتی انجام دهد اما سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد که این کشور به اصل مداخله نکردن در امور داخلی دیگران پایبند است.

خبرگزاری مهر:  جنگ لفظی میان مقامات لندن و بروکسل بر سر برگزیت بعد از اظهارات روز گذشته «دونالد تاسک» شدت گرفته است. «دونالد تاسک» رئیس شورای اروپا روز گذشته با اظهارات تندی «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس را مورد خطاب قرار داد و در صفحه توئیتر خود خطاب به جانسون نوشت: مسأله بر سر پیروزی در یک بازی احمقانه و ملامت یکدیگر نیست. اکنون پای آینده اروپا و انگلیس و امنیت و منافع ملت های ما در میان است.

خبرگزاری تسنیم: هند پس از تلاش فراوان و برای تقویت نیروی هوایی خود سرانجام موفق شد موافقت سران پاریس برای فروش جنگنده را جذب کند. در حالی که وخامت اوضاع کشمیر شرایط در شبه قاره را غیر عادی کرده و سران دو کشور هند و پاکستان از احتمال جنگ سخن می‌گویند دولت فرانسه اولین فروند جنگنده رافال خود را به هند تحویل داد.طبق قراردادی که میان سران دو کشور امضا شده است فرانسه متعهد به تحویل 35 فروند جنگنده دیگر به دهلی‌نو خواهد بود.

خبرگزاری ایرنا:پکن در آستانه برگزاری نشست غیررسمی چین و هند، از دهلی نو و اسلام آباد خواست مساله کشمیر را با گفت و گو حل کنند. “جنگ شوان”، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، چین و هند همسایگانی مهم برای یکدیگر هستند و هر دو از کشورهای بزرگ در حال توسعه و بازارهای نوظهور هستند. پس از نشست غیررسمی “ووهان” در سال گذشته، روابط دو کشور شاهد پیشرفت و توسعه بوده است.وی افزود، موضع چین در قبال مساله کشمیر، واضح و شفاف است و پکن از هند و پاکستان می خواهد برای تقویت اعتماد متقابل و بهبود روابط، مناقشات خود، از جمله مساله کشمیر، را با گفت وگو حل و فصل کنند.

خبرگزاری فارس: پنج عضو اروپایی شورای امنیت سازمان ملل با محکوم کردن آزمایش موشکی جدید کره شمالی، خواستار برگزاری مذاکرات معنادار پیونگ‌یانگ با آمریکا شدند.نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد سه شنبه جهت بررسی آخرین آزمایش موشکی کره شمالی برگزار شد و اعضای اروپایی آن از پیونگ یانگ خواستند که تمام سلاح‌های کشتار جمعی را کنار گذاشته و با آمریکا مذاکرات «معنا‌دار»  برگزار کند.

رادیو چین:  سخنگوی وزارت بازرگانی چین به سؤالات خبرنگاران درباره گنجانده شدن نام 28 شرکت چینی در فهرست کنترل صادرات آمریکا پاسخ داد.این سخنگو گفت: آمریکا به دلخواه و بر اساس قوانین داخلی خود، نهادهای چینی را هدف تحریم یکجانبه قرار داده است و این بار نیز به بهانه حقوق بشر، 28 نهاد دول محلی و شرکتهای چینی را در فهرست کنترل صادرات و هدف تحریم قرار داده است. به علاوه، آمریکا با سوءاستفاده از این فرصت دست به سیاهنمایی سیاست چین دربارۀ شین جیانگ زده و گستاخانه در امور داخلی چین دخالت می کند.

اسپوتنیک روسیه:  امسال کشورهایی که 90 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند، با کاهش رشد اقتصادی رو به رو می شوند. مدیر عامل صندوق بین المللی پول کریستالینا جورجیووا، اقتصاد جهانی، صدها میلیارد دلار از دست می دهد. جورجیووا همچنین اطمینان داد که در صورت رکود جدی ، بدهی صندوق به 19 هزار میلیارد دلار افزایش می یابد.

آناتولی ترکیه:  وزرای امور خارجه ترکیه و روسیه درباره آخرین تحولات شمال شرق سوریه به صورت تلفنی گفتگو کردند. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه و سرگئی لاوروف، همتای روس وی به صورت تلفنی گفتگو و درباره آخرین تحولات شمال شرق سوریه تبادل نظر کردند.وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به این گفتگوی تلفنی اعلام کرد که مساله سوریه و به ویژه آخرین تحولات شمال شرق این کشور محور گفتگوی دو طرف بوده است.

تی .آر.تی ترکیه: ترکیه و روسیه، استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری را افزایش می دهند. وزارت دارایی روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: قرارداد مربوط به استفاده از پول ملی در تجارت بین ترکیه و روسیه در 4 اکتبر به امضا رسید. بر اساس توافقی که بین برات آلبایراک وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه با آنتون سیلوانوف معاون نخست وزیر و وزیر دارایی روسیه به امضا رسیده است، بانک‌های ترکیه در سامانه SPFS روسیه که جایگزینی برای سامانه SWIFT آمریکا می باشد، عضو خواهند شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  روابط عمومی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، نیروهای مسلح ترکیه به همراه شورشیان “ارتش آزاد سوریه” در ساعات اولیه صبح امروز (چهارشنبه) از مرزهای سوریه عبور خواهند کرد.فخرالدین آلتون، رئیس اداره روابط عمومی ریاست‌جمهوری ترکیه در توییتر نوشت: ارتش ترکیه با همکاری “ارتش آزاد سوریه” (مخالفان مسلح سوریه) به زودی از مرزهای سوریه و ترکیه عبور خواهند کرد.

دویچه وله :  یک روز پس از انتشار خبر خروج نظامیان آمریکایی از مناطق کردنشین شمال سوریه و حرکت نظامیان ترکیه به سمت این مناطق، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به بروز هر گونه درگیری نظامی “غیر اجباری و غیرضروری” به آنکارا هشدار داد. دونالد ترامپ می‌گوید آمریکا در صورت ترک مناطق کردنشین سوریه هم “به هیچ وجهه” کردها را رها نخواهد کرد. او تهدید کرد که هر حمله غیرضروری به کردها برای اقتصاد و ارز شکننده ترکیه پیامدهای ویرانگری خواهد داشت.

پارس تودی : کاخ کرملین در بیانیه‌ای از نشست ویژه “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه با اعضای شورای امنیت ملی این کشور درباره موضوع تهاجم ترکیه به شمال سوریه خبر داد. کاخ کرملین در این بیانیه از دولت ترکیه خواست تا “راه‌حل مسالمت‌آمیز” بحران سوریه را از بین نبرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *