أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه ها؛ عملیات ترکیه در شمال سوریه و…

۱۳۹۸/۰۷/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انصراف آمریکا از شرکت در  عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه  و  واکنش کردهای سوری، گسیل نیرو و تجهیزات نیروهای مسلح ترکیه به مرز سوریه، خروج کامل نیروهای آمریکایی از پایگاهی در «راس العین» سوریه، ورود افشاگر دوم به پرونده اوکراین گیت، گفت‌وگوی عبدالمهدی با پامپئو درباره تظاهرات اخیر عراق، سفر لاوروف به عراق ، ابراز نگرانی آلمان از بحران جدید آوارگان ، افزایش حضور نظامی هند در مرز مشترک با چین، ضرب‌الاجل کره شمالی به آمریکا، تاکید رهبران چین و کره شمالی برگسترش روابط ، اسرائیل در تلاش امضای معاهده عدم تجاوز با کشورهای عربی   و واکنش اعراب ، حمایت هند از مذاکرات صلح افغانستان  و درخواست طالبان از آمریکا برای از سرگیری مذاکرات صلح از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: کاخ سفید پس از مکالمه تلفنی روسای جمهوری ترکیه و آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده در عملیات ترکیه در شمال سوریه مشارکت ندارد و از این عملیات حمایت نمی‌کند. در بیانیه کاخ سفید آمده است که ترکیه بزودی عملیاتش را در شمال سوریه آغاز خواهد کرد. کاخ سفید می گوید نیروهای آمریکایی «خلافت داعش» را شکست داده‌اند و دیگر در منطقه نزدیک به مرز ترکیه حضور ندارند.

خبرگزاری مهر: نیروهای دموکراتیک سوریه می گویند عقب نشینی نظامیان آمریکایی از مرزهای ترکیه به منزله پشت پا زدن واشنگتن به تعهداتش در قبال کردهای سوریه است. نیروهای دموکراتیک سوریه که هدف اصلی عملیات قریب‌الوقوع ترکیه در شرق رود فرات هستند، هشدار دادند تهاجم به شمال سوریه موجب بازگشت داعش به این کشور خواهد شد. این درحالیست که آنها روز شنبه نیز در واکنش به احتمال  وقوع این حمله، هشدار داده بودند هرگونه اقدام تحریک‌آمیزی را با جنگ تمام‌عیار پاسخ خواهند داد.

تی .آر.تی ترکیه:  کاروان حامل تانک و نفربرهای نیروهای مسلح ترکیه به منظور پشتیبانی از یگان‌های مرزی به حتای اعزام شدندکاروان حامل تانک و نفربرهای نیروهای مسلح ترکیه به منظور پشتیبانی از یگان‌های مرزی سوریه وارد شهرستان ریحانلی استان حتای شدند.

خبرگزاری تسنیم:  ارتش آمریکا همزمان با خارج کردن نیروها و تجهیزاتش از پایگاهی در شهر «راس العین» سوریه، همچنین از مناطق هم‌مرز با ترکیه عقب‌نشینی کرده است. ارتش آمریکا مهمات و تجهیزات خود را از پایگاه «تل أرقم» در شهر رأس العین واقع در حومه شمال غربی استان الحسکه کاملا خارج کرده است.

خبرگزاری صداو سیما:  رسانه ها تصاویری از افشاگر دوم در حال صحبت با ناظر داخلی «جامعه اطلاعاتی آمریکا» منتشر کردند.دیروز تایید شد که افشاگر دومی، اطلاعاتی دست اول درباره تماس‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور اوکراین در اختیار دارد. افشاگر دوم در حال صحبت کردن با ناظر داخلی «جامعه اطلاعاتی» آمریکا دیده می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نخست وزیر عراق امروز (دوشنبه) با وزیر امور خارجه آمریکا درباره تظاهرات اخیر این کشور تلفنی گفت وگو کرد. دفتر عبدالمهدی در بیانیه‌ای اعلام کرد که نخست‌وزیر عراق در این گفت‌وگو پامپئو را در جریان تحولات اخیر این کشور قرار داد و بر بازگشت اوضاع به روال عادی و لغو ممنوعیت آمد و شد تأکید کرد. عبدالمهدی همچنین تأکید کرد که نیروهای امنیتی کنترل اوضاع را به دست گرفته و ثبات بار دیگر به عراق بازگشته است.

الکوثرفارسی: وزیر امور خارجه روسیه برای دیدار با نخست‌وزیر و وزیر خارجه عراق وارد خاک این کشور شد.دیدار از منطقه کردستان و گفت‌وگو با مقامات این منطقه نیز در دستور کار وزیر امور خارجه روسیه قرار دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  وزیر کشور آلمان با تاکید بر کمک به ترکیه و یونان در مساله پذیرش آوارگان در عین حال هشدار داد، اروپا ممکن است با یک بحران جدید آوارگان و پناهجویان حتی بزرگتر از ۲۰۱۵ روبرو شود. هورشت  زیهوفر، وزیر کشور آلمان در گفت‌وگو با روزنامه بیلد آم زونتاگ و در پی سفرش به یونان و ترکیه گفت: ما باید برای کمک به شرکای اروپایی خود با کنترل بر مرزهای خارجی اتحادیه اروپا کارهای بیشتری انجام دهیم. ما آنها را مدت‌هاست که تنها گذاشته‌ایم.

خبرگزاری ایرنا: هند حضور نظامی خود را در مرز مشترک با چین در ایالت اروناچال پرادش با افزایش استقرار تجهیزات نظامی افزایش می دهد.نشریه ” اکونومیک تایمز” روز دوشنبه به نقل از یک مقام نظامی هند نوشت،بر اساس تصمیم دهلی نو، توپ های “ام ۷۷۷” ارتش هند که از آمریکا خریداری شده اند به ایالت اروناچال پرادش منتقل خواهند شد. هند و چین دارای چهار هزار کیلومتر مرز مشترک هستند که در اکثر این منطقه دارای اختلاف می باشند.

العالم:  کره شمالی با تاکید بر اینکه علاقه‌ای به از سرگیری مذاکرات با آمریکا تا تغییر رویکرد واقعی واشنگتن ندارد درباره وقوع اتفاقی «وحشتناک» در صورت شکست گفتگوها هشدار داده است. کیم میونگ-گیل مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کره شمالی امروز دوشنبه گفت که این به آمریکا بستگی دارد که آیا بخواهد دو کشور گفتگوهای خلع سلاح بیشتری برگزار کنند یا خیر. این اظهارنظر پس از آن مطرح شد که مذاکرات روز شنبه میان پیونگ یانگ و واشنگتن در سوئد به شکست انجامید.

رادیو چین: شی جین پینگ دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس جمهوری خلق چین و کیم جونگ اون رییس حزب کارگران و رییس کمیسیون امور دولتی کره شمالی هفتادمین سالگرد تاسیس روابط دو کشور را با ارسال پیام به یکدیگر تبریک گفتند. شی جین پینگ تاکید کرد: دوستی سنتی چین و کره شمالی ثروت گرانبهای مشترک دو حزب، دو کشور و مردم دو کشور است. حفاظت، تحکیم و توسعه خوب روابط چین و کره شمالی، همواره اصل پایدار و تغییرناپذیر حزب و دولت چین است.

دویچه وله :  اسرائیل اعلام کرده است که درحال بررسی امضای توافق‌نامه عدم‌تجاوز با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است. اسرائیل امیدوار است نظر کشورهای حاشیه خلیج فارس را به طرف “دشمن مشترک” یعنی ایران بکشاند.یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل در توئیتی اعلام کرده که در صدد امضای توافقنامه عدم تجاوز با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. او امضای این معاهده را یک “حرکتی تاریخی” توصیف کرده است.

خبرگزاری فارس:  یک روزنامه کویتی نوشت که دو وزیر خارجه عربی به طور مستقیم طرح اسرائیلی «معاهده عدم تعرض» را دریافت کردند اما کویت دریافت این طرح حتی از طریق میانجی را رد کرد. برخی منابع آگاه گفتند که طرح رژیم صهیونیستی در خصوص امضای معاهده عدم تعرض با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، با پاسخ منفی این کشورها مواجه شده است.

پارس تودی : وزارت خارجه هند اعلام کرد، از مذاکرات صلحی در افغانستان حمایت می کند که نماینده دولت جدید این کشور در آن حضور داشته باشد. “راویش کومار” سخنگوی وزارت خارجه هند با بیان اینکه مذاکرات آمریکا و طالبان باید همه جانبه باشد، گفت: توافق صلح نباید منجر به فراهم شدن فرصتی برای تقویت تروریست ها شود.

ان .اچ.کی ژاپن:  یک عضو ارشد طالبان از ایالات متحده درخواست کرده تا مذاکرات را از سر بگیرند.سهیل شاهین، سخنگوی طالبان به ان اچ کی گفت که در مذاکره برای صلح باز است. او افزود که این گروه با مقامات دولتی روسیه، چین، ایران و پاکستان گفت وگو کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *