جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

این تسلیحات نظامی ساخت همسایه ایران است!/ عکس

به عنوان یک شرکت با آهنگ سریع توسعه، نخستین محصول کراکال یک تپانچه نیمه خودکار بود و پس از آن یک تفنگ تهاجمی 5.56 میلیمتری در سال 2014 و سه سال بعد یک تفنگ تک تیرانداز توسط این شرکت معرفی شد.

طوفان شدید در استرالیا صدها نفر را گرفتار کرد

تهران – ایرنا – صدها نفر از ساکنان منطقه ای در شمال استرالیا به تازگی با وقوع «طوفان استوایی مگان» و تعلیق روند تخلیه گرفتار شده و ارتباطشان با سایر مناطق این کشور قطع شده است.

Loading

رسانه ها؛ ایده امنیتی پوتین برای خلیج فارس و…

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: درخواست پوتین برای تشکیل سازمان تأمین امنیت درخلیج فارس،  واکنش اتحادیه اروپا به پیشنهاد لندن برای مذاکره، احضار سفیر آمریکا به وزرات خارجه اسپانیا در اعتراض به افزايش تعرفه گمرکي، ابراز نگرانی سازمان ملل از اوضاع لیبی ، تاکید گوترش بر حل مناقشه کشمیر، تکذیب استقرار موشک‌های بردمتوسط روسیه در کوبا، هشدار پامپئو درباره نفوذ چین در بالکان، برگزاری نشست امنیتی عراق به ریاست عبدالمهدی، محدودیت جدید ترامپ برای ورود مهاجران، استقبال نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه  ازتشکیل کمیته قانون اساسی در این کشور، دیدار مقام های آمریکا و کره شمالی در سوئد، اعلام شرایط تعلیق تحریم های کره شمالی از سوی آمریکا، دیدار وزیر دفاع ترکیه با رئیس ستاد ارتش انگلیس و ادامه اعتراضات در  هنگ‌کنگ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی: اقدامات بی ثبات کننده آمریکا و شرکای آن در خلیج فارس و تنگه هرمز، واکنش روسیه را برانگیخته است. ولادیمیر پوتین” رئیس‌ جمهور روسیه  در کنفرانس “والدای” خواستار تشکیل سازمانی برای تأمین امنیت در خلیج فارس شد. وی گفت: روسیه در این چارچوب در ژوئیه 2019 طرحی را برای تضمین امنیت جمعی در خلیج فارس پیشنهاد کرد که با در نظر گرفتن اوضاع ناپایدار و پیش‌‌بینی‌ناپذیر منطقه، این طرح بسیار بجا است. پوتین گفت: «ما پیشنهاد کرده‌ایم اختلافاتمان را کنار بگذاریم و سازمانی برای تأمین امنیت و همکاری در منطقه تشکیل دهیم.

خبرگزاری مهر:  کمیسیون اروپا پیشنهاد لندن برای اینکه پایان هفته جاری میلادی مذاکرات فشرده‌ای پیرامون طرح جدید نخست‌وزیر انگلیس با موضوع برگزیت برگزار شود را رد کرد. کمیسیون اروپا می‌گوید هیچ راهی برای پذیرش درخواست لندن مبنی بر برگزاری مذاکرات فشرده در پایان هفته جاری میلادی وجود ندارد.

خبرگزاری صداو سیما: در یک اقدام کم سابقه، وزارت امور خارجه اسپانیا مراتب اعتراض شدید مادرید به تصمیم جدید آمریکا درخصوص افزایش تعرفه گمرکی را به سفیر این کشور در اسپانیا منتقل کرد. دولت اسپانیا سفیر آمریکا را در اعتراض به اعلام واشنگتن مبنی بر افزایش تعرفه گمرکی کالاهای اروپایی از جمله محصولات اسپانیایی، احضار کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  هیات سازمان ملل در لیبی نسبت به تهدیدات علیه فعالیت و مدیریت شرکت ملی نفت این کشور ابراز نگرانی کرده و در عین حال، نسبت به تقسیم مسئولیت‌های این شرکت هشدار داد.این هیئت هشدار داد، تلاش‌های مداوم برای تقسیم وظایف شرکت ملی نفت باعث به خطر افتادن درآمدهای نفتی کشور و در ادامه منافع تمامی مردم لیبی می‌شود و این اقدامات می‌تواند موجب نقض قطعنامه‌های شورای امنیت شود و مجازات‌هایی نیز باید برای عاملان آن تعیین گردد.

خبرگزاری ایرنا: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ضمن نگرانی مجدد نسبت به تشدید اوضاع در منطقه کشمیر، خواستار ازسرگیری گفت وگوها میان هند و پاکستان برای حل این بحران شد. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گزارش داد: همزمان با شصتمین روز از اعمال حکومت نظامی در کشمیر و تداوم محدودیت های شدید ارتباطی گوترش بار دیگر نگرانی جدی خود را نسبت به وضعیت متشنج در این منطقه اعلام کرد.

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر خارجه روسیه گفت، این کشور مسئله استقرار موشک‌های برد متوسط روسی در خاک کوبا را با مقامات هاوانا در میان نگذاشته و مسکو همانطور که بارها اعلام شده، قصد استقرار پیش‌‌دستانه چنین سامانه‌هایی در هیچ نقطه از جهان را ندارد. “سرگئی ریابکوف” معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو و هاوانا مسئله استقرار موشک‌های روسی دارای برد کوتاه و متوسط در خاک کوبا را بررسی نمی‌کنند.

خبرگزاری فارس:  وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به مونته‌نگرو و مقدونیه شمالی درخصوص نفوذ چین در کشورهای بالکان هشدار داد. «مایک پامپئو» پس از دیدار با مقامات ارشد مقدونیه شمالی در شهر «اوهرید» گفت: «همانطور که در سفرهای مختلف به اروپا انجام داده‌ام، بار دیگر در مورد خطرات سرمایه‌گذاری چینی‌ها در فناوری‌های حساس و راهبرد رشوه‌دهی چین برای تامین معاملات زیرساختی هشدار دادم.»

العالم:  نشست مقام‌های امنیتی در عراق به ریاست نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور به منظور بررسی تحولات این کشور برگزار شد.نجاح الشمری وزیر دفاع و یاسین الیاسری وزیر کشور عراق در این نشست حضور داشتند. در این نشست، تحولات عراق به ویژه تظاهرات اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.اعتراض‌های مسالمت آمیز شهروندان عراقی به وضعیت اجتماعی و سیاسی خود با دخالت گروهی از عوامل نفوذی به صورت مشکوکی به خشونت کشیده شده که در اثر آن تعدادی کشته یا زخمی شدند.

یورونیوز: دونالد ترامپ ورود مهاجرانی را که بیمه نیستند یا توانایی پرداخت هزینه‌های پزشکی خود را ندارند به خاک آمریکا موقتا ممنوع کرد.رئیس جمهوری آمریکا ابلاغیه‌ای را امضا کرد که مطابق آن ورود مهاجران خارجی به خاک آمریکا محدود می‌شود. این دستور شامل آن دسته مهاجرانی است که نتوانند دست کم برای ۳۰ روز نخست اقامت خود در خاک آمریکا مدارکی دال بر پوشش بیمه‌ یا توانایی پرداخت هزینه‌های پزشکی و بیمارستانی خود ارائه کنند.

رادیو چین: گیر پیترسون فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو ابراز امیدواری کرد تشکیل کمیته قانون اساسی به حل مسئله سوریه یاری کند.وی گفت که قانون اساسی برای حل اختلافات بین گروه‌های مختلف سوریه و پیشبرد روند حل سیاسی مسائل این کشور مفید است.

ان .اچ.کی ژاپن:  مقام هایی از ایالات متحده آمریکا و کره شمالی قبل از مذاکرات سطح کاری بین دو کشور که برای روز شنبه برنامه ریزی شده است در سوئد ملاقات کردند. که این مقام ها روز جمعه در حومه استکهلم دیدار کرده اند.استیون بیگان، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی، و کیم میونگ گیل، مذاکره کننده ارشد هسته ای کره شمالی قرار است که روز شنبه برای اولین مذاکرات سطح کاری دو جانبه ظرف هفت ماه گذشته، ملاقات کنند.

اسپوتنیک روسیه:  دونالد ترامپ در ازای برچیدن رآکتور هسته ای در یونبن آماده است به مدت سه سال تحریم های سازمان ملل را در زمینه صادرات محصولات نساجی و زغال سنگ تعلیق نماید.ترامپ در جلسه کاخ سفید  هنگامی که مشاوران به وی درمورد تلاش های پیونگ یانگ برای ساخت موشک هایی با توانایی پرتاب از زیردریایی، خبر دادند، ابراز علاقه نکرد. رئیس جمهور آمریکا عقیده دارد که علیرغم قصد کره شمالی به برای توسعه قابلیت های نظامی خود، ادامه مذاکرات با این کشور ضروری است.

تی .آر.تی ترکیه:  حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه با سر نیکولاس پاتریک کارتر رئیس ستاد ارتش انگلستان دیدار و گفتگو کرد.در این دیدار که در آنکارا صورت گرفت، برخی از مقامات نظامی ترکیه از جمله ژنرال یاشار گولر رئیس ستاد ارتش کشور نیز حضور داشتند.هنوز از محتوای گفتگوی طرفین گزارشی مخابره نشده است.

دویچه وله :  اعتراض‌ها در هنگ کنگ باوجود درگیری‌های شدید بین تظاهرکنندگان با پلیس ادامه دارد. دولت هنگ‌کنگ برای مهار اعتراضات “قانون شرایط اضطراری” را فعال و استفاده از ماسک و پوشاندن چهره در تظاهرات را ممنوع کرده است.کری لام، رئیس دولت هنگ‌کنگ دیروز در یک نشست خبری اعلام کرد که استفاده از ماسک در هرگونه تظاهرات ممنوع اعلام شده است. او تاکید کرد که پوشاندن صورت در تظاهرات طبق قانون شرایط اضطراری که از نیمه شب جمعه اجرایی می‌شود ممنوع است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *