جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه ها؛ آغاز دور جدید جنگ تجاری آمریکا و اروپا  و…

۱۳۹۸/۰۷/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: افزایش تعرفه گمرکی کالاهای اروپایی از سوی آمریکا، تاکید چین برمقابله با جنگ تجاری آمریکا، ارائه آخرین طرح برگزیتی جانسون، هشدار فرانسه به بریتانیا درباره خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، تایید آزمایش موشک بالستیکی از سوی کره شمالی، درخواست آمریکا از کره شمالی برای متوقف کردن اقدامات تحریک آمیز، انتقاد لاوروف از تلاش آمریکا برای عضویت بوسنی در ناتو، درخواست ونزوئلا از  شورای امنیت، توقف فعالیت‌های انتخاباتی‌ برنی سندرز ، طرح کنگره برای تحمیل کاپیتولاسیون به متحدان آمریکا در منطقه، ادامه رسوایی اوکراین‌گیت، تاکید فرانسه بر مذاکره  ایران و آمریکا و  تاکید روسیه بر آشتی ترکیه و سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: آمریکا اعلام کرده که از ۱۸ اکتبر تعرفه گمرکی برای واردات هواپیما از اروپا را ده درصد افزایش می‌دهد. این افزایش شامل قطعات هواپیما نمی‌شود. تصمیم آمریکا برای افزایش تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا بیشتر شرکت هواپیمایی ایرباس را هدف قرار می‌دهد.گرچه شرکت هواپیمایی ایرباس در کانون دور جدید جنگ تجاری میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار دارد، افزایش تعرفه‌های گمرکی شامل برخی دیگر از کالاهای اروپایی نیز می‌شود که ارزش آنها هفت و نیم میلیارد دلار گزارش شده است.

رادیو چین: گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه با اشاره به خبر اعلام اجرای تحریم علیه چند شرکت و فرد چینی از سوی آمریکا، گفت: چین نارضایتی شدید خود را از تحریمهای آمریکا علیه شرکتها و اشخاص چینی اعلام و قاطعانه با آن مخالفت می کند. چین همواره با تحریم یکجانبه و به اصطلاح «مهار درازدست» آمریکا مخالف بوده و با قلدرمآبی آمریکا برای سرکوب شرکتهای چینی با استناد به قوانین داخلی آن کشور مخالفت می کند.

خبرگزاری تسنیم: نخست‌وزیر انگلیس با ارائه کلیاتی از آخرین طرح پیشنهادی خود برای توافق با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت تأکید کرد که برگزیت حتی در صورت پذیرفته نشدن این طرح نیز اتفاق خواهد افتاد. «بوریس جانسون» طی یک سخنرانی در شهر منچستر کلیات آخرین طرح خود برای توافق با اتحادیه اروپا را ارائه و خاطرنشان کرد: «ما پیشنهاداتی را که فکر می‌کنیم سازنده و منطقی هستند و می‌توانند منجر به شکل‌گیری یک توافق بین طرفین شوند را روی میز گذاشته‌ایم. بگذارید صراحتاً بگویم که جایگزین این طرح پیشنهادی بدون شک برگزیت بدون توافق است.»

پارس تودی:  دولت فرانسه در واکنش به تاکید دولت بریتانیا بر اجرای برگزیت، نسبت به هرگونه اقدام لندن برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هشدار داد. «سیبت اندیای» سخنگوی دولت فرانسه با انتقاد از دولت بریتانیا برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، اعلام کرد: پاریس انتظار دارد تا لندن تغییرات اساسی در روند خروج از اتحادیه اروپا را اجرا کند.اندیای افزود، نحوه و زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بسیار مهم است .

خبرگزاری ایرنا:  کره شمالی اعلام کرد در راستای تقویت توانایی های دفاعی خود، یک موشک بالستیک (SLBM) را با موفقیت آزمایش کرده است.خبرگزاری مرکزی کره شمالی روز پنجشنبه اعلام کرد آکادمی علوم دفاعی این کشور بامداد چهارشنبه نوع جدیدی از موشک بالستیک «Pukguksong-3» را در آبهای خلیج وونسان به صورت عمودی به سمت دریای شرقی پرتاب کرده است.

 ان .اچ.کی ژاپن:  وزارت امور خارجه ایالات متحده از کره شمالی خواسته است تا پیش از مذاکرات آتی غیر هسته ای شدن میان واشنگتن و پیونگ یانگ از اقدامات تحریک آمیز خودداری کند.همچنین این وزارتخانه از پیونگ یانگ خواسته است تا قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل درباره متوقف کردن آزمایش های هسته ای و موشکی را رعایت کند.

خبرگزاری صداو سیما:  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی در شانزدهمین نشست سالانه «باشگاه گفتگوی والدای» گفت: آمریکا و برخی از حامیان اروپایی اش با نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاش کرده اند بوسنی و هرزگوین را به ناتو بکشند. وی افزود: «آمریکا و برخی کشور‌های عمده اروپایی غربی می‌خواهند که احزاب بوسنیایی و برخی احزاب کروات برای تشکیل دولتی اتحادی در بوسنی تلاش کنند. هدف ساده است: کشاندن بوسنی به ناتو.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): ونزوئلا از شورای امنیت خواسته است تا تایید کند که آمریکا و ۱۰ کشور دیگر هیچ حقی برای توسل به “پیمان کمک متقابل بین آمریکایی” و استفاده از قوه قهریه علیه این کشور آمریکای لاتین ندارند. ساموئل مونکادا، سفیر ونزوئلا در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت تاکید کرد این پیمان سال ۱۹۴۷ به عنوان “ابزاری” برای اجرای محاصره دریایی استفاده می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در تاریخ اول اوت تهدید کرده بود.

 خبرگزاری مهر: برنی سندرز، یکی از نامزدهای حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل مشکلات جسمی و اختلال در سلامتی خود، فعالیت‌های انتخاباتی‌اش را متوقف کرد. در همین ارتباط گفته شده، برنی سندرزِ ۷۸ ساله به دلیل احساس درد در ناحیه قفسه سینه، در یک بیمارستان در شهر «لاس وگاس» ایالت نوادا بستری شده است.

خبرگزاری فارس: سناتورهای آمریکایی با افزودن یک متمم به بودجه دفاعی این کشور، درصدد غیرقانونی کردن بازداشت اتباع خود و همچنین کارمندان محلی نهادهای دیپلماتیک آمریکا در عربستان سعودی، مصر و ترکیه است. قانونگذاران سنای آمریکا به منظور اعمال فشار بر ریاض، قاهره و آنکارا در موضوع دستگیری اتباع آمریکایی و کارکنان سفارت‌ و کنسولگری‌های این کشور، یک متمم بحث‌برانگیز را تصویب کردند که طبق آن واشنگتن می‌تواند به بهانه بازداشت اتباع خود، علیه این سه کشور متحد آمریکا تدابیر تنبیهی وضع کند.

العالم:  روزنامه آمریکایی گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد معاون ترامپ هم در افتضاح موسوم به اوکراین‌گیت دخیل بوده است.«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بارها پای «مایک پنس»، معاون خود را نیز به پرونده «اوکراین‌گیت» کشانده است. این مطلب را روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی که روز دوم اکتبر منتشر کرده فاش کرده است.

یورونیوز:  ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید ایران و آمریکا یک بازۀ زمانی یک ماهه تا روز ششم نوامبر (۱۵ آبان) برای مذاکره بر سر برنامۀ هسته‌ای ایران و امنیت در خاورمیانه در اختیار دارند. ایران تهدید کرده است که گام چهارم کاهش تعهدات برجامی خود را در روز هفتم نوامبر (۱۶ آبان) اعلام خواهد کرد.وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه در کمیسیون امور خارجی پارلمان ملی این کشور گفت: «ما بر این باوریم که ابتکارات ما که تاکنون جواب نداده، همچنان روی میز قرار دارد.»

آناتولی ترکیه:  وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو خواهان آشتی و برقراری ارتباط میان ترکیه و سوریه در خصوص شرق فرات است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه طی سخنانی در شانزدهمین نشست باشگاه بین‌المللی مباحثه‌ای والدای در سوچی پیرامون عملیات احتمالی ترکیه در شرق فرات اعلام کرد: از دیدگاه ما طرفین می توانند به آشتی برسند. در این خصوص آماده ارائه هر گونه کمک هستیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *