أحدث المقالات

گروسی: به‌زودی به ایران سفر می‌کنم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با تکرار ادعاهای خود علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

Loading

رسانه ها؛ آزمایش موشکی کره شمالی در دریای ژاپن و…

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اقدام پیونگ یانگ به آزمایشی موشکی دیگر، دیدار مقامات ارشد نظامی آمریکا،کره جنوبی و ژاپن، پایان افسانه «رادارگریز» بودن جنگنده اف-۳۵، آزمایش‌ موفق «اس ۵۰۰» در سوریه، واکنش ترامپ به آغاز روند استیضاح،تشدید فشارهای سیاسی و قضایی علیه نتانیاهو، لغو نشست حزب گانتس با نتانیاهو، سفرهیات طالبان به پاکستان برای گفتگو درباره صلح افغانستان، واکنش مثبت قطر به طرح «صلح هرمز»، استقبال ریاض ازکمیته قانون اساسی سوریه، آماده باش کامل ارتش ترکیه، اعتراضات در عراق، پیشنهاد بوریس جانسون برای حل چالش مرزی بین دو ایرلند و هشدار آلمان درباره خطر فزاینده راست گرایان افراطی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: کره شمالی بامداد امروز ۱۰ مهر (۲ اکتبر) و چند ساعت پس از اینکه اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را از سر می‌گیرد، احتمالا از یک زیردریایی دستکم یک فروند موشک بالستیک شلیک کرده است. مقامات کره جنوبی می‌گویند که موشک از نزدیکی بندر ونسان در استان کانگوون پرتاب شده و پس از پیمودن مسافتی حدودا ۴۵۰ کیلومتر در دریای ژاپن فرود آمده است. این یازدهمین آزمایش موشکی کره شمالی در سال جاری میلادی محسوب می‌شود.

ان .اچ.کی ژاپن: فرماندهان ارتش های ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی و نیز نیروهای دفاع از خود ژاپن گفت و و گوی سه جانبه ای را برگزار کرده اند. از زمانی که کره جنوبی تصمیم گرفت پیمان اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه با ژاپن را به کنار بگذارد، این اولین گفت و گوی سه کشور از این دست بود.به گفته منابع آگاه، ژنرال کوجی یامازاکی، رئیس ستاد نیروهای دفاع از خود ژاپن، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا، و ژنرال پاک هان-کی، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، در وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا ملاقات کردند.

خبرگزاری ایرنا:کارشناسان آلمانی با ردیابی چندباره جنگنده فوق مدرن اف-۳۵ آمریکایی ها به افسانه رادارگریز بودن پر هزینه ترین پروژه تاریخ پایان دادند.کارشناسان شرکت تسلیحاتی هنسولت آلمان موفق شدند هواپیمای F-۳۵A را که از آمریکا به طرف برلین پرواز کرده بود چندین بار ردیابی کنند. هواپیمای “اف-۳۵” که “چند منظوره”، “فوق مدرن” و با صرف هزینه بسیار زیاد ساخته شده در روزهای گذشته به دلیل مخالفت آمریکا با فروش آن به ترکیه نیز بر سر زبان‌ها افتاده است.

العالم: وزارت دفاع روسیه از آزمایش‌ موفق «اس ۵۰۰» در سوریه خبر داد.روزنامه روسی «ایزوستیا» به نقل از منابع وزارت دفاع این کشور خبر داد، روسیه در سوریه سامانه پدافندی اس ۵۰۰ را با موفقیت آزمایش کرده است. اگرچه مشخصات فنی اس ۵۰۰ همچنان موضوعی محرمانه باقی است اما گزارش‌ها حاکی است که این سامانه قادر به نابود کردن اهداف تا فاصله ۶۰۰ کیلومتری است و می‌تواند تا ۱۰ موشک بالستیک با سرعت فوق فراصوت (هر یک ثانیه هفت کیلومتر) را ردیابی و هدف قرار دهد.

اسپوتنیک روسیه:  رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، پروسه استیضاحی که توسط دموکرات ها در کنگره آغاز شده را کودتا خواند. دونتالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با واکنش به طرح استیضاح علیه او در کنگره در توییتر خود نوشت: ” هر روز بیشتر و بیشتر متقاعد می شوم که آنچه اتفاق می افتد استیضاح نیست، بلکه یک کودتا است.”

خبرگزاری صداو سیما: فشارهای سیاسی و حقوقی بر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تشدید شد.بر اساس این گزارش, دادستان اسرائیل روند صدور کیفرخواست را در ارتباط با سه پرونده جداگانه را آغاز کرده است. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو اعلام بیگناهی کرده است. صدور این کیفرخواست سبب می شود تلاش های او برای مذاکره با دیگر احزاب برای تقسیم قدرت در پی برگزاری انتخابات سراسری ماه گذشته, دشوار شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): حزب “آبی-سفید” به ریاست بنی گانتس از لغو مذاکرات امروز(چهارشنبه) با حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی خبر داد. قرار بود نمایندگان حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز با نمایندگان حزب “آبی-سفید” به رهبری بنی گانتس دیدار کنند و بعد از آن نیز دیداری میان نتانیاهو و گانتس برگزار شود.

 خبرگزاری مهر: در ادامه سفر نمایندگان طالبان به کشورهای منطقه در خصوص صلح افغانستان، امروز چهارشنبه هیاتی از این گروه در پاکستان با مقامات اسلام آباد در این رابطه دیدار می کند. ریاست هیات اعزامی به پاکستان بر عهده «ملا عبدالغنی برادر» است. عبدالغنی بردار، یکی از بنیانگذاران طالبان محسوب می شود. طالبان تاکنون با دولت افغانستان وارد مذاکره نشده است.   

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه در واکنشی مثبت به طرح «صلح هرمز» که از سوی رئیس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد شد، اعلام کرد که ما برای تسهیل هر فرایندی برای حضور طرف‌ها در چنین روندی آمادگی داریم. «لولوه الخاطر» سخنگوی وزارت خارجه گفت: «درخصوص همین طرح، ما هم مانند شما از آن مطلع شده‌ایم و هنوز این طرح در مرحله ابتدایی صحبت درباره آن قرار دارد. با این حال، برداشت ما درباره طرح مذکور این است که طرف ایرانی به مشارکت در یک گفت‌و‌گوی سازنده تمایل دارد.

الکوثرفارسی: کابینه سعودی در نشست امروز به ریاست ملک سلمان درباره سوریه موضع گیری کرد. سعودی ها اعلام کردند که حامی روند سیاسی برای حل بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ که ضامن وحدت و تمامیت اراضی سوریه باشد، هستند.

آناتولی ترکیه: خلوصی آکار، وزیر دفاع ملی ترکیه گفت: تحولات شرق رود فرات را از نزدیک پیگیری می کنیم و نیروهای مسلح ما در حالت آماده باش هستند.آکار همچنین درباره ایجاد منطقه امن و عملیات احتمالی در شرق فرات نیز گفت: “همانطور که رئیس جمهور‌مان بارها تاکید کرد، این مساله شوخی‌بردار نیست. این را باید همه بدانند و درک کنند”.

تی .آر.تی ترکیه:  تظاهرات اعتراض آمیز در شهرهای بغداد ، بصره و برخی دیگر از شهرهای عراق در جنوب این کشور برگزار شد. دهها نفر با تجمع در مرکز میدان تحریر در بغداد ؛ حکومت بغداد را بعلت عدم پیدایش راه حل به معضل بیکاری و مبارزه با سو استفاده های مالی مورد اعتراض قرار دادند.

دویچه وله :  بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، مدعی شده که راه حلی برای این مشکل یافته است. این راه حل قرار است در نشست رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا مطرح شود.اظهارات روز سه‌شنبه نهم مهر (اول اکتبر) بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، درباره چالش مرزی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، در کانون توجه خبرگزاری‌ها قرار گرفته است.جانسون در گفت‌وگویی با “بی‌بی‌سی” مدعی شده که پیشنهاد خوبی برای حل معضل مرزی بین دو ایرلند دارد.

پارس تودی :  “هورست زیهوفر” وزیر کشور آلمان، راست گرایی افراطی را خطری بزرگ برای این کشور ارزیابی و تاکید کرد که روند روزافزون تسلیح نیروهای راست افراطی را در جامعه آلمان تحمل نخواهد کرد. وزیر کشور آلمان شمار روزافزون تسلیحات کشف شده از گروه های راست افراطی را مسئله‌ای نگران کننده ارزیابی کرد. آمارهایی که اخیرا منتشر شده است نشان می دهد میزان دسترسی نیروهای راست افراطی به تسلیحات و جرائم خشونت بار آنها در آلمان افزایش پیدا کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *