جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading

رسانه ها؛آغاز روند استیضاح ترامپ و…

۱۳۹۸/۰۷/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آغاز روند استیضاح ترامپ از سوی دمکرات ها و واکنش ترامپ ، دیدار برجامی وزرای خارجه ایران و ۱+۴، در خواست مکرون از ایران و آمریکا برای  مذاکره، هشدار دبیرکل سازمان ملل به وقوع درگیری در خلیج فارس، لفاظی  نتانیاهو ضد ایران و ترکیه، تلاش آمریکا برای ایجاد جبهه ضدایرانی در دیدار با اعضای شورای همکاری، مخالفت روسیه با اعزام نیروهای آمریکایی به منطقه، بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه درباره کمیته قانون اساسی سوریه، واکنش مثبت چین به انتشار لیست معافیت از افزایش تعرفه از سوی آمریکا، پیشنهاد رئیس جمهور کره جنوبی برای منطقه غیرنظامی میان دو کره، تلاش پاکستان برای ورود به پرونده قره باغ، افزایش نیروهای آمریکایی در لهستان و مخالفت دیوان عالی بریتانیا با تعلیق پارلمان این کشور از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: دموکرات ها، امروز استیضاح ترامپ را عملی می کنند. اعضای  حزب دموکرات‌ آمریکا خواهان ایجاد کمیته ویژه برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده شده اند. پیش از این، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس ، گفت که اگر گزارش هایی مبنی بر فشار ترامپ بر ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تأیید شود ، استیضاح می تواند تنها وسیله باشد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور آمریکا به آغاز روند استیضاحش از سوی مجلس نمایندگان واکنش نشان داد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه ضمن محکوم کردن تصمیم نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان برای آغاز رسمی تحقیقات مربوط به استیضاح وی، تاکید کرد: این اقدام از نظر سیاسی برای من مثبت خواهد بود. بیش از 150 نماینده دموکرات از اقدام پلوسی برای اعلام روند استیضاح ترامپ حمایت کرده‌اند.

 خبرگزاری مهر: قرار است امروز چهارشنبه وزرای خارجه ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام در راستای بررسی راه‌های اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای، دیداری در نیویورک داشته باشند. سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از دیدار امروز وزرای خارجه ۱+۴ و ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در نیویورک در حال برگزاری است؛ خبر داد.

یورونیوز:  امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیش از ترک نیویورک گفت معتقد است شرایط برای بازگشت سریع به میز مذاکرات رهبران ایران و آمریکا فراهم شده اما به خود آنها بستگی دارد که از این فرصت استفاده کنند. مکرون با اشاره به اینکه حضور فیزیکی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد «بهترین فرصت» برای شروع مذاکرات است، از رهبران ایران و آمریکا خواست که این فرصت را از دست ندهند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه: دبیرکل سازمان ملل متحد در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد که خلیج فارس با احتمال یک درگیری مسلحانه مواجه است.آنتونیو گوترش گفت: با احتمال یک درگیری مسلحانه در خلیج فارس مواجه هستیم که نمی توانیم تبعات آن را تحمل کنیم.

خبرگزاری ایرنا: «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهاراتی بی اساس و تکراری،‌ به ایران و ترکیه حمله کرد. نتانیاهو در پیامی ویدئویی که در صفحه شخصی خود در توییتر منتشر کرد، از بیانیه سه کشور اروپایی که در آن ایران را متهم به دست داشتن در حمله به تأسیسات نفتی عربستان کرده بودند، حمایت کرد.

خبرگزاری فارس: بعد از برگزار شدن نشست مشترک وزرای خارجه آمریکا، شورای همکاری خلیج فارس، اردن و عراق، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای بر ضرورت مقابله با «رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران» تاکید کرده است.وزرای خارجه آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به علاوه عراق و اردن شب گذشته (سه‌شنبه) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کرده‌اند. ایران، یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست بوده است.

خبرگزاری صداو سیما: در پی اعلام اعزام نیروی آمریکا به عربستان، معاون وزیر خارجه روسیه گفت اعزام نیروهای اضافی آمریکایی به خاورمیانه مشکلی را حل نخواهد کرد. سرگئی فرشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: اعزام نیروهای بیشتر آمریکایی به خاورمیانه و تقویت ظرفیت های نظامی واشنگتن در منطقه مشکلات منطقه بحرانی خلیج فارس را پس از حمله اخیر به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان حل نخواهد کرد.

الکوثرفارسی: وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه‌ای مشترک توافق خود را برای کمک به تشکیل اولیه جلسه کمیته تدوین قانون اساسی سوریه را اعلام کرده‌اند.سه کشور در این بیانیه بار دیگر تعهد خودشان را به حاکمیت ارضی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه اعلام کرده‌اند.

رادیو چین:  کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات و وزارت بازرگانی چین اعلام کرد ، چندی پیش آمریکا سه لیست معافیت از افزایش تعرفه بر محصولات چین را منتشر کرد که شامل بیش از 400 نوع کالا بود. چین از شرکت های مربوط برای ادامه خرید پشتیبانی می کند. کمیسیون مقررات تعرفه شورای دولت چین همچنین برای خریدهای مذکور معافیت از افزایش تعرفه خواهد داشت.

ان .اچ.کی ژاپن:  مون جه این رئیس جمهور کره جنوبی پیشنهاد داده است که برای کمک به تثبیت صلح در شبه جزیره کره، منطقه غیرنظامی شده بین کره شمالی و جنوبی تبدیل به یک منطقه صلح بین المللی شود. مون این پیشنهاد را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد.او گفت که ملاقات بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در منطقه غیرنظامی پانمونجوم در ماه ژوئن اعلامیه ای برای آغاز واقعی دوره جدیدی از صلح بود.

تی .آر.تی ترکیه:  شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان از ارمنستان خواست تا سربازان خود را از قره‌باغ خارج کرده و به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پایبند بماند. شاه محمود قریشی در نشست گروه سازمان همکاری‌های اسلامی در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: مناقشه قره‌باغ کوهستانی همانند مسئله کشمیر امنیت و صلح منطقه را تهدید می کند.

دویچه وله :  رئیس جمهور آمریکا حضور نظامی آمریکا در لهستان را تقویت می‌کند. در این ارتباط توافقنامه‌ای میان آمریکا و لهستان به امضا رسیده است. شاید در آینده‌ای نزدیک شهروندان لهستانی برای سفر به آمریکا نیازی به ویزا هم نداشته باشند.ترامپ همچنین از خروج و اعزام نیروهای مازاد آمریکایی از دیگر کشورهای اروپایی خبر داده است.

پارس تودی : دیوان عالی بریتانیا با صدور حکمی تاریخی، تصمیم دولت محافظه کار این کشور مبنی بر تعلیق «مجلس عوام» را غیرقانونی اعلام کرد. یازده قاضی دیوان عالی بریتانیا دیروز اقدام دولت را در تعلیق پارلمان این کشور غیر قانونی اعلام کردند.بنا براین رای، جانسون، در ارائه مشورت به ملکه و کسب نظر موافق وی برای معلق کردن پنج هفته ای مجلس عوام، سیاسی عمل کرده و لذا اقدامش، غیر قانونی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *