جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading

رسانه ها؛ سیاهچاله ای به اسم برگزیت و…

۱۳۹۸/۰۶/۲۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پیشنهاد انگلیس برای اصلاح طرح خروج از اتحادیه اروپا، ابراز امیدواری رئیس کمیسیون اروپا به نحوه اجرای برگزیت، ارائه گزینه های جدید در خصوص ایران به ترامپ، واکنش پنتاگون به حمله  پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان، سفر پمپئو به عربستان و امارات، پیوستن امارات متحده عربی به  ائتلاف دریایی آمریکا، پیشتازی ژنرال‌ها بر لیکودی‌ها، طرح ابتکاری هشت گروه فلسطینی برای آشتی ملی، هشدار رئیس صندوق بین المللی پول درخصوص رشد شکننده اقتصادی جهان، ابراز تمایل طالبان برای ادامه گفتگو با آمریکا، مخالفت قاطع چین با دخالت آمریکا در امور شین جیانگ چین، کره شمالی در حال ساخت زیردریایی بالستیک، شرکت روسیه در مناقصه ساخت نیروگاه هسته ای برای عربستان، اقدام روسیه و چین به وتوی طرح برقراری آتش‌بس در ادلب و تاکید مکزیک و اوروگوئه بر لزوم مذاکره برای حل بحران در ونزوئلا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم: سخنگـوی کمیسیون اروپـاتأیید کرد که دولت انـگلیس پیشنهادهای کتبی، برای اصـلاح تـوافق نامـه خـروج از اتحادیـه اروپـا ارائه داده است.«مینـا آندریوا» سخنگـوی کمیسیون اروپـا گفت: ما اسنـادی را از انـگلستان دریافت کرده ایم و به همین خاطر امروز و فردا درباره آن‌ها بحث فنی خواهیم کرد، درباره مواردی نظیر جنبـه‌های گمـرکی، کالا‌های تولیـدی و قـوانین بهـداشتی-گیـاهی.«استفان بـارکلی»، وزیر بـرگـزیت انگـلیس، روز جمعه در بـروکسل با «میشل بـارنیه»، مذاکـره کننده اروپـایی، ملاقات و گفتگو خواهد کرد.

 خبرگزاری ایرنا: رئیس کمیسیون اروپا ابراز امیدواری کرد ک پیش از مهلت ۳۱ اکتبر (۹آبان) درباره نحوه اجرای برگزیت، توافق کنند.«ژان‌کلود یونکر» به ملاقات چند روز پیش خود با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اشاره کرد و  افزودکه تمام تلاش خود را می کند تا با لندن به توافق برسد. او گفت: برگزیت بی‌توافق را دوست ندارد چون دست کم یک سال پیامدهای فاجعه باری را به دنبال خواهد داشت.

خبرگزاری مهر:  یک رسانه غربی اعلام کرده که امروز جمعه گزینه های جدیدی در خصوص ایران به کاخ سفید ارائه می شود. مقامات پنتاگون قرار است تا ساعاتی دیگر طیفی وسیع از گزینه‌های نظامی در قبال ایران را در اختیار رئیس جمهور آمریکا قرار دهند.این خبرگزاری صبح جمعه به نقل از مقاماتی که نخواستند نام‌شان فاش شود نوشت که در ادامه بررسی راه‌های مختلف واکنش به ایران روز جمعه جلسه امنیت ملی در کاخ سفید برگزار می‌شود.

یورونیوز:  وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که پس از حملۀ روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان، به سعودی‌ها دربارۀ روش‌های کاهش تهدیدات از سمت شمال این کشور، مشاوره داده است.این سخنان در حالی مطرح شد که طی روزهای اخیر مقامات آمریکا بارها تهران را عامل این حملات معرفی کرده‌اند؛ حملاتی که بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار داد.پنتاگون همچنین اعلام کرد که در پی تحقیقات بین‌المللی که هم اکنون در عربستان سعودی در حال انجام است، «متقاعد» شده است که می‌تواند مقصر حملات به تاسیسات نفتی آرامکو را نام ببرد.به این ترتیب سخنگوی پنتاگون حاضر نشد مقابل خبرنگاران به این پرسش که آیا به باور ارتش آمریکا پهپادها و موشک‌های استفاده شده در این حملات از خاک ایران اوج گرفته و پرتاب شده‌اند، پاسخ روشنی دهد.

تی .آر.تی ترکیه: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در ریاض پیرامون مساله ایران دیدار و گفتگو کردند.در این دیدار تاکید گردید که حمله ایران به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان غیرقابل قبول است. طرفین همچنین از جامعه جهانی خواستند در مقابل اقدامات خرابکارانه ایران در منطقه از خود همبستگی نشان داده و در برابر این اقدامات بایستد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا امروز به منظور بررسی تحولات منطقه پس از حمله به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان، به ابوظبی سفر کرد.پامپئو پیش از عزیمت به امارات به عربستان سفر کرده و با مسئولان سعودی از جمله شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار کرده بود.

دویچه وله : به دنبال حمله به نفتکش‌ها موضوع تشکیل یک ناوگان دریایی برای تضمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس مطرح شده بود. امارات متحده عربی نیز پس از عربستان برای مشارکت در ماموریت ناوگان دریایی تحت فرماندهی آمریکا ابراز آمادگی کرد.پیوستن امارات به این ماموریت یک روز پس از اقدام مشابه عربستان سعودی صورت گرفته است.

خبرگزاری تسنیم: پیشنهاد اغواکننده نتانیاهو به پرتز برای پذیرفتن پیوستن به ائتلافش، پیشتازی حزب گانتس بر لیکود بر اساس نتایج شبه رسمی انتخابات کنست و اتهام جدید لیبرمن به نتانیاهو و پاسخ منفی گانتس به نتانیاهو از جمله خبرهای مربوط به رژیم صهیونیستی است. براساس نتایج شبه رسمی انتخابات کنست، حزب کاحول لاوان(آبی سفید) به ریاست بنی گانتس به 33 کرسی و حزب لیکود نتانیاهو به 31 کرسی دست یافته است.رسانه‌های اسرائیلی از پیشنهاد اغواکننده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به رهبر حزب کار-جشر برای پذیرفتن پیوستن به ائتلافش پرده برداشتند.

خبرگزاری فارس:  هشت گروه فلسطینی یک طرح ابتکاری مشترک برای تحقق وحدت و پایان دادن به دودستگی‌ها با استناد به توافقنامه‌های قبلی آشتی ملی در قاهره و بیروت ارائه کردند. هشت گروه فلسطینی در بیانیه‌ای مشترک دیدگاه ملی فراگیر برای تحقق وحدت و پایان دادن به دوستگی‌ها و یک جدول زمانی برای اجرای این توافقنامه ارائه کردند. این گروه‌ها با اشاره به اینکه مصر تلاش‌های خود برای آشتی فلسطینیان را طی چند هفته آینده ازسر می‌گیرد، ابراز امیدواری کردند که این طرح به پایان دادن به دودستگی‌ها کمک کند.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد رشد اقتصادی جهان به ویژه به علت تنش‌های تجاری “شکننده” و “در معرض خطر” است. کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد رشد اقتصادی جهان “شکننده” و “در معرض خطر” است.وی هشدار داد رشد اقتصادی جهان به ویژه به علت تنش‌های تجاری “شکننده” و “در معرض خطر” است.

الکوثرفارسی:  مذاکره کننده ارشد طالبان گفت، این گروه شبه‌نظامی در را به روی از سرگیری مذاکرات با آمریکا باز گذاشته است. این اظهارات شیر محمد عباس استانکزی، مذاکره‌ کننده ارشد طالبان ساعتی بعد از آن مطرح شد که در دو حمله منسوب به این گروه شبه نظامی در افغانستان دست کم 48 تن کشته شدند.استانکزی گفت: آمریکایی‌ها در مذاکراتشان به کشتن هزاران تن از اعضای طالبان اذعان کردند و این گروه با ادامه دادن به حملاتش در ضمن انجام مذاکرات کار اشتباهی انجام نداده است.

رادیو چین: گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین بار دیگر اعلام کرد: امور شین جیانگ کاملا امور داخلی چین است و کشورهای خارجی حق دخالت در آن ندارند. در روزهای اخیر مقامات آمریکایی بارها واقعیت ها را نادیده گرفته و با بهانه حقوق بشر به شکل غیرمسوولانه درباره سیاست چین در مدیریت شین جیانگ صحبت می کنند. چین کاملا با این مساله مخالف است.

ان .اچ.کی ژاپن:  پژوهشگران آمریکایی می گویند تصاویر ماهواره ای نشان می دهند که کره شمالی احتمالا در حال آماده شدن برای استقرار یک زیردریایی با توانایی پرتاب موشک بالستیک است.پژوشگران موسسه مطالعات بین المللی «میدلبری» و «پلانت لبز»، گرداننده خصوصی ماهواره، به ان اچ کی گفته اند که تصاویر یک کارخانه کشتی سازی در شهر بندری «سینپو» در شرق کره شمالی را تجزیه و تحلیل کرده اند.

اسپوتنیک روسیه:  روسیه یک مرحله از ورود به مناقصه ساخت نیروگاه اتمی در عربستان را پشت سر گذاشت. روسیه یکی از پنج کشوری است که انتخاب اولیه را برای شرکت در احداث نیروگاه هسته ای در عربستان سعودی را با موفقیت گذرانده است.رئیس روس اتم، الکسی لیخاچف به خبرنگاران اذعان کرد:این خبر در مورد ورود روسیه به تعداد کشورهای منتخب درست است. این خبر خوب است.

آناتولی ترکیه: روسیه و چین طرح شورای امنیت مبنی بر لزوم رعایت حقوق بشر و برقراری آتش‌بس در ادلب را وتو کردند.جمهوری خلق چین و روسیه قطعنامه پیشنهادی آلمان، بلژیک و کویت به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رعایت حقوق بین‌المللی بشردوستانه و برقراری آتش‌بس در ادلب را وتو کردند.

پارس تودی : مکزیک و اوروگوئه، مذاکره را یگانه راه قابل قبول برای پایان دادن به بحران سیاسی در ونزوئلا دانستند. دولت های مکزیک و اوروگوئه با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند: بار دیگر همانند بیانیه مذاکرات ششم فوریه در “مونته ویدیو” تاکید می کنند، مذاکره و گفتمان (میان دولت ونزوئلا و مخالفان) یگانه راه قابل قبول برای دستیابی به راه حلی صلح آمیز به منظور پایان دادن به وضعیتی می دانند که کاراکاس هم اکنون با آن روبروست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *