جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

Loading

رسانه ها؛ انتخابات کنست : لیکود یا ائتلاف آبی؟ و…

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انتخابات پارلمان رژیم صهیونیستی، بیانیه پایانی نشست سران ترکیه، روسیه، ایران در آنکارا، تاکید اردوغان بر تاسیس کریدور صلح در شمال سوریه ، ایجاد شهری برای آوارگان در مرزهای سوریه ، افزایش بی سابقه قیمت نفت، سفر پمپئو به عربستان، واکنش ائتلاف سعودی به حملات به تاسیسات نفتی آرامکو، هشدار انصارالله یمن به سعودی ها، تاکید مجلس عراق بر اخراج نیروهای آمریکایی، رد دعوت رهبرکره شمالی از سوی ترامپ، واکنش مقامات روسی به استقرار موشک‌های آمریکایی، اظهارات جدید ترامپ درباره ایران، تاکید پوتین برحفظ برجام و دیدار رسمی نخست وزیر چین از روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم: انتخابات پارلمان رژیم صهیونیستی در میان تدابیر شدید امنیتی امروز آغاز شد.  صهیونیست‌ها برای دومین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی، برای انتخاب اعضای کرسی‌های پارلمان رژیم صهیونیستی ( کنست) به پای صندوق‌های رای می‌روند.پس از برگزاری این انتخابات در اوایل سال جاری (۲۰ فروردین ماه ) بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رهبر حزب لیکود مامور تشکیل کابینه شد اما با وجود اختلافات بسیار در میان احزاب راست افراطی در امر تشکیل کابینه ناکام ماند.

آناتولی ترکیه: سران ترکیه، روسیه، ایران در بیانیه نهایی خود بر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.روسای جمهور سه کشور ترکیه، روسیه، ایران در بیانیه پایانی خود در پنجمین نشست سران در آنکارا درباره سوریه بر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور و پای‌بندی به مصوبات سازمان ملل تاکید کردند.سران سه کشور همچنین مخالفت خود با ایجاد گروه‌های جدید به بهانه مبارزه با تروریسم در سوریه را ابراز داشتند.

تی .آر.تی ترکیه:  رییس جمهور ترکیه گفت : تا زمانی که سازمان تروریستی ی پ گ – پ ی د – پ ک ک  به موجودیت خود در سوریه ادامه دهد، نه سوریه و نه منطقه به آرامش نخواهد رسید.رجب طیب اردوغان ضمن بیان اینکه هدف نهایی مان تاسیس کوریدور صلح در شمال سوریه و جلوگیری از تجزیه این کشور می باشد افزود:‌کوریدور صلح در شرق فرات برای پناهجویان نیز به منزله بندری امن خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد، کشورش اجازه نخواهد داد تروریست‌ها در منطقه‌ای که در مرزها با سوریه ایجاد شده است، سر بر آورند. وی همچنین پیشنهاد کرد این منطقه به شهری برای اسکان آوارگان سوری تبدیل شود.

خبرگزاری صداو سیما:  حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان، ۵ درصد صادرات نفت را در جهان کاهش داد. در پی حمله به تاسیسات نفتی عربستان، قیمت نفت خام برنت (دریای شمال)، بیش از ۱۷ درصد و نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت، بیش از ۱۴ درصد افزایش یافت.شبکه تلویزیونی بلومبرگ نیز اعلام کرد در پی حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان‏، قیمت نفت ۱۹ درصد افزایش یافت. این حمله ۵ درصد صادرات نفت را در جهان کاهش داد.

 خبرگزاری مهر:  وزیر امور خارجه آمریکا طی روزهای آینده برای رایزنی با مقامات عربستان سعودی در خصوص حملات انجام شده به تاسیسات نفتی آرامکو، به ریاض سفر می کند.موضوع این سفر گفتگو با مقامات عربستانی در خصوص حملات انجام شده به تاسیسات نفتی ارامکو است.

ان .اچ.کی ژاپن:  بنابه گفته ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که در حال جنگ با جنبش حوثی در یمن است، در حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان سعودی از تسلیحات ایرانی استفاده شده بود. سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی دولت ائتلاف برای اولین بار از زمان حملات روز شنبه که شورشیان حوثی در یمن مسئولیت آن را برعهده گرفته اند، یک نشست خبری برگزار کرد.

الکوثرفارسی: محمد البخیتی عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن گفت حملات پهپادی به متجاوزان سعودی را گسترش می دهیم. محمد البخیتی گفت: اینکه رژیم سعودی از هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی اش نگران باشد، امری طبیعی و ثمره حملات و جنایات گسترده این کشور و همدستانش علیه یمن است.

الکوثرفارسی: جمعی ازنمایندگان پارلمان عراق با امضای بیانیه‌ای تاکید کردند پارلمان باید طرح قانون درباره اخراج نیروهای آمریکایی را در دستور کار خود قرار دهد. در بیانیه نمایندگان پارلمان عراق آمده است: ما به عنوان نمایندگان عراقی با امضای این بیانیه، از پارلمان می‌خواهیم بررسی و تصویب طرح مربوط به اخراج نیروهای خارجی را در دستور کار خود قرار دهد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهوری آمریکا در پی گزارش‌ها مبنی بر دعوت رهبر کره شمالی برای دیدار از این کشور، گفت که اکنون زمان مناسبی برای چنین دیداری نیست.ترامپ که هفته گذشته گفته بود انتظار دارد زمانی در سال جاری میلادی با کیم دیدار کند، ملاقاتی در آینده را رد نکرد.رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به اینکه آیا اخبار مبنی بر دعوت کیم از وی درست است، از اظهارنظر خودداری کرد، اما درباره تمایلش به دیدار از کره شمالی ابراز داشت: فکر نمی‌کنم آماده باشیم.

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با اشاره به افزایش خطر مناقشه هسته‌ای در جهان به‌خاطر اقدامات غیرمسئولانه واشنگتن، هشدار داد: مسکو به استقرار موشک‌های برد متوسط و کوتاه توسط آمریکا و ناتو، پاسخ متقارن یا غیرمتقارن خواهد داد. “سرگئی ریابکوف” در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان.تی‌وی» تاکید کرد، لازم است تا آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو توقف یک‌جانبه استقرار چنین موشک‌هاییی در منطقه نفوذ خود را اعلام کنند.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آمریکا در سخنانی گفت که گزینه دیپلماسی با ایران هنوز پایان نیافته و آمریکا به دنبال جنگ با هیچ کسی نیست. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شامگاه دوشنبه مدعی شد که «قطعا به نظر می‌رسد» که ایران عامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان بوده است.وی که در ابتدای دیدار با ولیعهدبحرین صحبت می‌کرد گفت که گزینه دیپلماسی با ایران هنوز پایان نیافته است.

پارس تودی :  رئیس‌جمهور روسیه بار دیگر بر اهمیت “برجام” تاکید کرد و خواستار حفظ این توافق بین المللی شد. “ولادیمیر پوتین” پس از دیدار با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود در آنکارا گفت: برجام، علی‌رغم خروج آمریکا از آن هنوز زنده است و جایگزینی ندارد.”پوتین” تاکید کرد، روسیه تمام تلاش خود را برای اطمینان از اجرای کامل برجام انجام خواهد داد.

رادیو چین:  بنابه دعوت نخست وزیر روسیه، لی که چیانگ نخست وزیر شورای دولتی چین وارد فرودگاه سن پترزبورگ شد و دیدار رسمی خود از روسیه را آغاز کرد. او همچنین با همتای روسی خود بیست و چهارمین ملاقات نخست وزیران چین و روسیه را انجام می دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *