جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن فاش کرد که درگیری در نوار غزه چگونه می تواند پایان یابد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک مراسم جمع آوری کمک های مالی برای کمپین انتخاباتی مجدد خود در نیویورک گفت که چندین کشور خلیج فارس آماده به رسمیت شناختن اسرائیل در توافق آینده برای حل مناقشه در نوار غزه هستند.

کنعانی: حمله به سوریه گواهی روشن بر حمایت رژیم صهیونیستی از گروه‌های تروریستی است

سخنگوی وزارت امور خارجه تجاوز رژیم صهیونیستی را به استان حلب سوریه به شدت محکوم کرد و این اقدام را تلاشی زبونانه و ناامیدانه برای تداوم و گسترش بحران در منطقه با هدف ترمیم چهره شکست خورده این رژیم در مقابل ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت دانست.

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading

رسانه ها؛ هشدار آمریکا به فرانسه و…

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار وزیر خزانه داری آمریکا به فرانسه، درخواست آمریکا از همه کشورها برای نخریدن نفت ایران، تاکید اروپا بر پایبندی ایران به برجام ، طرح فرانسه برای ایجاد ناوگان دریایی در خلیج فارس بدون انگلیس، تحریم های جدید آمریکا علیه کره شمالی، واکنش انگلیس به بحران کشمیر،  انتقاد سازمان ملل از سیاست های مهاجرتی دولت ترامپ، ایجاد سامانه موشکی مشترک در فضای کشورهای «همسود» ، دیدار نمایندگان روسیه و طالبان در مسکو، اقدام چین به خودداری از افزایش تعرفه بر محصولات کشاورزی آمریکا ، ادامه اعتراضات در هنگ کنگ ،اظهارات سخنگوی پنتاگون درباره اعزام نیروهای آمریکایی به سوریه، انتقاد اردوغان از آمریکا، مخالفت عشایر کُرد سوری با منطقه امن  سوریه ،  تلاش روسیه و ایران برای  راه‌اندازی سامانه جایگزین "سوئیفت" و  ادامه تظاهرات در شهرهای مختلف الجزایر از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

اسپوتنیک روسیه: وزیر خزانه داری امریکا هشدار داد که فرانسه نمی تواند بدون موافقت کاخ سفید به ایران اعتبار واگذار کند. استیون منوچین در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن اعلام کرد فرانسه نمی تواند بدون موافقت واشنگتن 15 میلیارد دلار اعتبار به ایران واگذار کند و خاطرنشان ساخت کارزار فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی  ادامه دارد.

اسپوتنیک روسیه: خزانه داری ایالات متحده از همه کشورها خواسته تا نفت ایران را خریداری نکنند. معاون وزیر خزانه داری آمریکا مارشال بیلینگزلی، در کنفرانس تلاش برای مبارزه با تأمین مالی تروریسم در جمع خبرنگاران گفت: وزارت خزانه داری ایالات متحده از همه کشورها می خواهد که از ایران نفت خریداری نکنند.

یورونیوز: اتحادیه اروپا به همراه فرانسه، آلمان و بریتانیا از ایران خواستند تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همه «موضوعات مربوطه به‌طور کامل همکاری کند.»سخنگوی وزاتخانه‌های امور خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا به همراه فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک «نگرانی عمیق» خود را درباره اقدام‌های ایران که در تضاد با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است اعلام کردند.

خبرگزاری مهر: دیپلمات ها از تصمیم فرانسه برای ایجاد ناوگان دریایی در خلیج فارس بدون حضور انگلیس خبر داده اند. فرانسه در نظر دارد در روز ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) بار دیگر ایجاد نیرویی برای تامین امنیت کشتیرانی را در خلیج فارس پیگیری کند.در همین رابطه دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در نظر دارد ۱۵ کشور اروپایی را در پاریس گردهم آورد تا در مورد راه های پیش رو برای ایجاد نیروی تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس با یکدیگر گفتگو کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  به تازگی سه گروه مرتبط با دولت کره شمالی هدف تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفت. طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این سه گروه -که طبق گزارشات به نام‌های لِزاروس، بلونوروف و انداریال شناخته می‌شوند- سرقت‌های عظیمی از موسسات مالی و حساب‌های ارز دیجیتال به عمل آورده‌اند.

خبرگزاری ایرنا: انگلیس کشمیر را یک مساله دوجانبه میان هند و پاکستان دانست. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در اظهارات کتبی خود که امروز (شنبه) منتشر شد اعلام کرد که هند و پاکستان باید به صورت دو جانبه و با توجه به درخواست مردم کشمیر این مساله را میان خود حل کنند.

خبرگزاری تسنیم: کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از رای دادگاه عالی آمریکا در خصوص محدود کردن اعطای پناهندگی به پناهجویان خارجی در مرز مکزیک به شدت انتقاد کرده است. این نهاد سازمان ملل اعلام کرد: رای دادگاه عالی آمریکا در محدود کردن اعطای پناهندگی به آوارگان و پناهجویان در مرز مکزیک می تواند به ضرر افرادی باشد که از خشونت و تعقیب به سوی مرزهای ایالات متحده گریخته اند، کسانی که نیاز به حمایت دارند.

خبرگزاری فارس: هشتاد و سومین نشست شورای اقتصادی سازمان همسود در پایتخت ترکمنستان برگزار شد.نمایندگان کشورهای عضو سازمان مذکور توافقنامه همکاری اقتصادی استراتژیک را تدوین کردند. شرکت کنندگان همچنین اسناد همکاری از جمله اجرای توافقامه ایجاد منطقه آزاد تجاری، انجام سرشماری، حمایت از محیط زیست در برابر تأثیرات استخراج اورانیوم و ایجاد سامانه موشکی ضدهوایی مشترک را به امضا رساندند.

الکوثرفارسی: پس از کنار کشیدن آمریکا از انجام مذاکرات صلح با طالبان افغانستان، نماینده روسیه با نمایندگان این گروه در مسکو دیدار کرد. پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، دستور به توقف مذاکرات با طالبان افغانستان داد، گزارش‌هایی از حضور هیاتی از دفتر قطر طالبان در مسکو جهت گفگو با مقامات روسیه منتشر شد. مسکو پیش از این برای دو دور میزبان مذاکرات میان طالبان و سیاستمداران شاخص افغانستان در سال جاری بوده است.

رادیو چین: کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات و وزارت بازرگانی چین اعلام کرد ، چندی پیش آمریکا تصمیم گرفت زمان افزایش تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین از اول اکتبر را به تعویق بیاندازد، چین از موسسات این کشور در خرید محصولات کشاورزی مانند سویا و گشت خوک که طبق اصل بازاری و مقررات سازمان تجارت جهانی صورت گرفته حمایت می کند، کمیته تعرفه شورای دولتی چین معافیت از افزایش تعرفه بر این محصولات را اجرا خواهد کرد.

ان .اچ.کی ژاپن: اعتراضات ضد دولتی در هنگ کنگ دیشب هم در حالی که جشنواره سنتی نیمه پاییز برگزار می شد، ادامه داشت.حتی پس از آنکه دولت لایحه جنجال برانگیزی را که اجازه می دهد مظنونان کیفری در هنگ کنگ برای محاکمه به سرزمین اصلی چین تحویل داده شوند را پس گرفت، باز هم هیچ نشانه ای از پایان یافتن این تظاهرات که ماه ها است ادامه دارد دیده نمی شود.

آناتولی ترکیه:  سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در ارتباط با ادعا‌هایی مبنی بر اعزام سربازان آمریکایی به شمال شرقی سوریه اعلام کرد که هیچ تغییری در تعداد نظامیان این کشور به وجود نیامده است. شون رابرتسون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گفتگو با خبرنگار آناتولی درباره گزارش روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر اعزام حدود 150 سرباز آمریکایی به شمال شرقی سوریه، گفت: “در تعداد نیروهای نظامی مان در سوریه تغییری وجود ندارد. میزان نظامیان طبق شرایط در منطقه مشخص خواهد شد”.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه تامین سلاح از سوی ایالات متحده آمریکا برای تروریست هایی که با ترکیه می جنگند را مورد انتقاد قرار داد. رییس جمهور ترکیه گفت :‌ نتوانستیم این مساله را به غرب بفهمانیم. ایالات متحده آمریکا به تروریست ها در سوریه ده ها هزار تریلی حامل مهمات آورد. آنچه که در قبال پول به ترکیه متفق تان در ناتو نمی دهید برای اینها به شکلی رایگان تامین می کنید.

العالم:  عشایر کُرد سوریه در شهر الحسکه همایشی برگزار و در پایان، بیانیه‌ای منتشر و در آن اعلام کردند که هیچ مشکلی با دولت سوریه و برافراشته شدن پرچم این کشور در منطقه شرق فرات ندارند.شیوخ و افراد سرشناسی عشایر کُرد حاضر در شمال و شرق سوریه، همایش عشایر کُرد را با حضور صدها تن از نمایندگان این عشایر و نمایندگانی از نهادهای جامعه مدنی و عشایر عربی برگزار کردند.

پارس تودی : دستیار رئیس جمهور روسیه در امور سیاست خارجی اعلام کرد، کشورش و ایران در حال انجام اقدامات لازم در راستای راه‌اندازی یک سامانه پیام‌رسان بین بانکی به‌عنوان جایگزین “سوئیفت” SWIFT (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) هستند. “یوری اوشاکوف”، تصریح کرد این اقدام مشترک روسیه و ایران  در راستای حفظ روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در برابر تحریم‌های کشورهای ثالث صورت می گیرد.

خبرگزاری صداو سیما: شهرهای مختلف الجزایر شاهد برگزاری تظاهرات و درخواست کناره گیری شخصیت های رژیم سابق این کشور بود. شهروندان الجزایری با تظاهرات در برخی شهرهای این کشور خواستار کنار رفتن عوامل رژیم عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور سابق شدند و بر ضرورت انتقال دموکراتیک و واقعی قدرت در کشور تاکید و مخالفت خود را با برگزاری شتابزده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *