أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading

رسانه ها؛ واکنش ها به گام سوم ایران و…

۱۳۹۸/۰۶/۱۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش فرانسه و اسرائیل به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران، گسترش تحریم های آمریکا علیه ایران، مخالفت قانونگذاران بریتانیایی با برگزاری انتخابات زودهنگام، بررسی طرح جلوگیری از برکسیت بدون توافق در مجلس اعیان بریتانیا، تمدید تحریم های اتحادیه اروپا ضد روسیه، حملات سایبری آمریکا ضد شرکت چینی هواوی، سفر نتانیاهو به انگلیس، روایت نشریه انگلیسی از تلاش آمریکا برای تطمیع ناخدای نفتکش ایرانی، هشدار دبیرکل جنبش انصارالله یمن به امارات، برگزاری  سیزدهمین دور مذاکرات تجاری چین و آمریکا ، اعلام برنامه های جدید رییس هنگ کنگ، گفتگوی فرماندهان ارتش‌ روسیه و آمریکا درباره سوریه، اختصاص بودجه از سوی پنتاگون برای ساخت دیوار مکزیک و توافق آمریکا-کانادا برای پذیرش 100 هزار آواره فلسطینی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

پارس تودی : وزارت خارجه فرانسه بامداد پنجشنبه در واکنش به گام سوم کاهش تعهدهای برجامی ایران از تهران خواست از آنچه پاریس اقدامات دارای پیام منفی خواند، اجتناب کند. وزارت خارجه فرانسه  در بیانیه ای تاکید کرد ایران باید از هرگونه اقدامی که پیام منفی ارسال می‌کند خودداری کند.رئیس جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب در پایان نشست سران قوا اعلام کرد، ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی را از روز جمعه برخواهد داشت و در چارچوب آن سازمان انرژی اتمی باید هر آنچه کشور در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته ای نیاز دارد، انجام دهد.

 خبرگزاری مهر:  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به جدیدترین گام برجامی ایران خواستار عدم مذاکره و افزایش فشار بر تهران شد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه سفر به لندن، به سومین مرحله از کاهش تعهدات برجامی ایران واکنش نشان داد.وی در این باره مدعی شد: امروز از یکی دیگر از موارد نقض‌شده از سوی ایران باخبر شدیم. این بار موضوع اشاعه هسته‌ای در میان است.

اسپوتنیک روسیه: وزارت خزانه داری آمریکا گسترش تحریم های این کشور علیه جمهوری اسلامی را اعلام کرد. واشنگتن با گسترش تحریم ها علیه ایران، 9 شخصیت حقیقی، 16 شرکت و شش کشتی را در فهرست مربوطه گنجاند.

ان .اچ.کی ژاپن: بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، نتوانسته است حمایت دوسوم از اکثریت لازم برای تصویب طرحی که خواستار برگزاری یک انتخابات عمومی زودهنگام در روز پانزدهم ماه اکتبر است را بدست آورد.قانونگذاران مجلس عوام روز چهارشنبه به طرحی که از سوی جانسون پیشنهاد شده بود رای مخالف دادند.

یورونیوز:  طرح جلوگیری از برکسیت بدون توافق روز جمعه در مجلس اعیان این کشور مورد بررسی قرار می گیرد.دولت بریتانیا بر خروج این کشور از اتحادیه اروپا در موعد مقرر (۳۱ اکتبر یا ۹ آبان) با توافق یا بدون توافق اصرار دارد.گروهی از نمایندگان حزب محافظه کار بریتانیا همسو با نمایندگان احزاب مخالف دولت به طرح جلوگیری از برکسیت بدون توافق رای مثبت دادند.

خبرگزاری ایرنا: یک مقام اتحادیه اروپا از توافق نمایندگان دائمی کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تمدید تحریم‌های روسیه خبر داد. مقام اروپایی گفت که تحریم ها به دلیل اینکه روسیه حق حاکمیت اوکراین را همچنان نقض می کند، تمدید می شوند.گفتنی است، اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ همراه آمریکا مجموعه‌ای از تحریم‌های گسترده علیه روسیه در رابطه با اوضاع اوکراین به اجرا گذاشته است و هر شش ماه نیز آنها را تمدید می‌کند.

خبرگزاری صداو سیما:شرکت هواوی چین مقامات آمریکا را به تلاش برای دسترسی به منابع اطلاعاتی این شرکت متهم کرد.شرکت چینی تولیدکننده تجهیزات و لوازم مخابراتی هواوی مقامات آمریکا را متهم کرد که با وادار کردن کارکنان این شرکت تلاش می کند ضمن دسترسی به سامانه ها ، اطلاعات مورد نیاز خود را از این شرکت جمع آوری کند.آمریکا، استرالیا، ژاپن و دیگر دولت ها محدودیت هایی برای استفاده از فن آوری هواوی اعمال کرده اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز (پنجشنبه) در سفری غیر منتظره به منظور دیدار با همتای انگلیسی خود و وزیر دفاع آمریکا که در انگلیس به سر می‌برد، به لندن می‌رود. این نخستین دیدار نتانیاهو با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا پس از تصدی سمت‌های کنونی توسط این دو مقام خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم: نشریه انگلیسی فاش کرد که آمریکا قصد داشته است با تطمیع ناخدای هندی‌تبار نفتکش آدریان دریا، وی را متقاعد کند تا این نفتکش را به منطقه‌ مورد نظر آمریکایی‌ها انتقال دهد. فایننشال تایمزدر گزارشی فاش کرد که یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا با ارسال پیامی به «آکلیش کومار» ناخدای نفتکش «آدریان دریا 1» و ارائه پیشنهاد مالی گزاف به وی، سعی کرده است این ناخدای هندی‌تبار را برای هدایت نفتکش آدریان دریا به منطقه‌ای مناسب برای توقیف نفتکش راضی کند اما مقاومت ناخدا آکلیش کومار در برابر این خواسته درنهایت باعث تحریمش از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا شده است.

الکوثرفارسی: دبیرکل جنبش انصارالله یمن اعلام کرد: ادامه تجاوز امارات و مشارکتش در جنگ علیه یمن، برایش بسیار خطرناک خواهد بود و ابوظبی باید مسئولیت اقداماتش را به عهده بگیرد. «عبدالملک بدرالدین» در سخنانی به امارات توصیه کرد ، در مساله عقب‌نشینی از یمن صادق باشد زیرا اوضاع در ابوظبی به خصوص بخش اقتصادی نامناسب است. 

العالم: مقامات چین و آمریکا سرانجام بعد از یک ماه سردی روابط، تصمیم گرفتند سیزدهمین دور مذاکرات تجاری خود را ماه اکتبر (مهر ۱۳۹۸) در واشنگتن برگزار کنند. این تصمیم امروز پنجشنبه و به دنبال تماس تلفنی میان ‘لیوخه’ معاون نخست وزیر و مسئول طرف چینی گفت و گوهای همه جانبه اقتصادی چین با آمریکا و رابرت لایتیزر نماینده تجاری آمریکا و استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا اخذ شد.

رادیو چین: کری لام رئیس منطقه اداری ویژه هنگ کنگ در یک سخنرانی تلویزیونی از چهار اقدام برای حل مساله کنونی هنگ کنگ نام برد که عبارتند از: برگزاری یک نشست برای لغو پیش‎نویس تجدید نظر در قانون مربوط به مجرمان فراری؛ پشتیبانی همه جانبه از شورای نظارت بر پلیس؛ گفتگوی رئیس منطقه اداری هنگ کنگ با شهروندان و رؤسای بخش‎های مختلف از ماه جاری برای یافتن راه حل مساله؛ دعوت از کارشناسان، دانشمندان و شخصیتهای نامدار جامعه برای بررسی مساله و ارائه طرح‎های پیشنهادی خود به دولت.

آناتولی ترکیه: روسای ستاد کل نیروهای مسلح روسیه و آمریکا به‌صورت تلفنی در مورد سوریه گفتگو کردند.وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش این کشور با جوزف دانفورد، همتای آمریکایی خود در مورد سوریه به‌صورت تلفنی گفتگو کرده است. طرفین در این گفتگو به بررسی اقدامات لازم برای جلوگیری از حوادثی که در جریان عملیات‌ علیه تروریسم در سوریه رخ می دهد پرداخته اند.

دویچه وله :  وزارت دفاع آمریکا مبلغ زیادی از بودجه خود را به پروژه مناقشه‌برانگیز دونالد ترامپ برای ساخت دیوار مرزی مکزیک واگذار کرده است. این پول از محل سایر پروژه‌ها تأمین خواهد شد و اجرای ده‌ها پروژه را به بعد موکول خواهد کرد.به گفته جاناتان هوفمان، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) این وزارت‌خانه با تخصیص بودجه‌ای هنگفت زمینه را برای ساخت قسمتی از دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک به طول ۲۸۰ کیلومتر فراهم کرده است.

خبرگزاری فارس: یک روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، آمریکا و کانادا در ارتباط با طرح موسوم به «معامله قرن» توافق کرده‌اند 100 هزار آواره فلسطینی را بپذیرند. روزنامه «الاخبار» به نقل از منابع فلسطینی (که نامی از آنها نبرد) از تفاهمی آمریکایی-کانادایی خبر داد که به موجب آن قرار است از ۱۰۰ هزار آواره فلسطینی در ارتباط با طرح ادعایی صلح آمریکا موسوم به «معامله قرن» پذیرش شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *