جدیدترین مطالب

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

پنتاگون: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست

«سابرینا سینگ» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در گفت‌گویی در پاسخ به این که آیا آمریکا در صورت پاسخ نظامی اسرائیل علیه ایران در پی عملیات «وعده صادق»، از این عملیات حمایت خواهد کرد یا نه، گفت: ما نمی‌خواهیم شاهد گسترش جنگ غزه و اسراییل در منطقه باشیم و این دلیل مستقر کردن جنگ‌افزارهایمان در منطقه است.

فرمانده ناتو درباره بروز «جنگ ترکیبی» در عمق دریاها هشدار داد

تهران- ایرنا- فرمانده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مدعی شد که زیرساخت‌های مستقر در اعماق دریاها، بعد از خرابکاری در خطوط لوله گاز [نورد استریم]، در مقابل تهدیدهای روسیه آسیب‌پذیر هستند و بروز «جنگ ترکیبی» در این مناطق، امنیت اروپا و آمریکای شمالی را تهدید می‌کند.

Loading

رسانه ها؛ چالش “برگزیت بی‌توافق”و…

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: چالش پارلمان انگلیس و نخست وزیر برسر برگزیت، تظاهرات مردم انگلیس علیه آشفتگی سیاسی و اولتیماتوم جانسون به مخالفان، تحرکات تازه کنگره آمریکا علیه ائتلاف سعودی، دیدار هیئت انصارالله و وزیر خارجه سوئد در مسقط، برگزاری نشست سران ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه ، تاکید دوباره ژاپن به  عدم الحاق به ائتلاف آمریکا در خلیج فارس، بریتانیا بدنبال اعزام پهپاد به خلیج فارس ، رایزنی مشاور امنیت ملی عراق با روسها درباره همکاری‌های نظامی، گسترش همکاری های دفاعی هند و ژاپن، انتشار کتاب سفید «امنیت هسته ای چین»، شکایت چین از وضع تعرفه های آمریکا به سازمان تجارت جهانی ، خروج آمریکا از5پایگاه خود در افغانستان در صورت توافق با طالبان، ادامه اعتراضات در هنگ کنگ و مذاکرات ایران و فرانسه به ریاست "عراقچی" در پاریس ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: طرحی که نخست‌وزیر انگلیس را به دستیابی به توافق برای خروج از اتحادیه اروپا ملزم می‌کند، قرار است در پارلمان انگلیس به رأی گذاشته شود.پارلمان انگلیس با وجود هشدار جانسون در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام، قصد دارد لایحه‌ای را بررسی کند که از اقدام «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر (۹ آبان) جلوگیری می‌کند.حتی گروهی از هم‌حزبی‌های جانسون هم گفته‌اند که به این طرح رأی مثبت می‌دهند.

خبرگزاری صداو سیما: مردم انگلیس بار دیگر علیه اوضاع آشفته سیاسی کشورشان تظاهرات کردند.بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بار دیگر در مقابل دفتر کارش در لندن حاضر شد و به ادای توضیحاتی درباره اوضاع سیاسی کشورشان پرداخت. در حالیکه جانسون دیدگاههایش را درباره طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت مطرح می کرد، معترضان انگلیسی در خیابانهای لندن تجمع کرده بودند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نخست‌وزیر انگلیس با انتشار اولتیماتیوم نهایی خود درباره بریگزیت به نمایندگان مخالف پارلمان هشدار داد اگر مجلس عوام همچنان بخواهد از بریگزیت بدون توافق ممانعت به عمل آورد خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام طی ماه آینده خواهد شد.جانسون در نشست اضطراری کابینه به نمایندگان محافظه‌کار و سپس در سخنان تلویزیونی خود گفت که تحت هیچ شرایطی برنامه خروج از اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر تغییر نمی‌کند.

خبرگزاری فارس: تعدادی از قانونگذاران هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، به منظور توقف حمایت‌های واشنگتن از ائتلاف متجاوز سعودی در یمن، تلاشی تازه را برای افزودن یک متمم به لایحه بودجه دفاعی آمریکا آغاز کرده‌اند.طبق این گزارش، «هدف این قانونگذاران، ممنوع کردن حمایت لجستیکی آمریکا از حملات هوایی ائتلاف (سعودی) از طریق افزودن یک متمم به لایحه سالیانه بودجه دفاعی است؛ اقدامی که آنها امیدوارند با منع ارسال قطعات یدکی هواپیماها که عربستان سعودی به آنها برای هواپیماهایش نیاز دارد عملا سبب زمینگر شدن کارزار حملات هوایی به یمن شود.

خبرگزاری تسنیم:  هیئت دولت نجات ملی یمن به ریاست «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنش انصارالله، روز گذشته در مسقط پایتخت عمان با وزیر خارجه سوئد و هیئت همراهش دیدار کرد.طی این دیدار، اوضاع سیاسی در یمن، روند پیشرفت‌ها در توافق صلح سوئد و گام‌های هیئت ملی در مسیر اجرای توافق الحدیده، از جمله استقرار مجدد یک‌جانبه در بنادر، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

الکوثرفارسی: سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: نشست سران ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه ۲۵ شهریور ماه برگزار می‌شود. ابراهیم کالین در شهر قونیه اعلام کرد: نشست سران ایران، ترکیه و روسیه ۱۶ سپتامبر (دوشنبه ۲۵ شهریور ماه) در آنکارا درباره سوریه برگزار می شود.سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در ادامه بدون اشاره به حملات مکرر تروریست ها به مواضع ارتش سوریه و نیز غیرنظامیان این کشور ادعا کرد که توافقنامه آتش بس در ادلب باید اجرائی شود!

العالم:  روزنامه ژاپنی به نقل از منابع مطلع نوشته است که مقام‌های این کشور به پیوستن به ائتلاف تحت رهبری آمریکا در خلیج فارس تمایلی ندارند، و ترجیح می‌دهند نیروهای نظامی ژاپنی به صورت مستقل در منطقه حضور داشته باشند.روزنامه «یومیوری» به نقل از منابع مطلع نوشته است که توکیو به جای پیوستن به ائتلاف تحت رهبری آمریکا، قصد دارد ناوگان دریایی خود را به مأموریت‌های جمع‌آوری اطلاعات در اطراف تنگه هرمز و تنگه باب المندب اعزام کند. مقام‌های ژاپنی حضور در داخل تنگه هرمز را هم به موافقت ایران منوط کرده‌اند.

یورونیوز: بریتانیا در نظر دارد به دنبال افزایش تنش‌ها با ایران در خلیج فارس دست به اعزام پهپاد به منطقه بزند.شبکه خبری «اسکای نیوز» گزارش داده است که شماری از پهپادهای ریپر (Reaper) بریتانیا در کویت مستقر هستند و بر فراز عراق و سوریه هم پرواز می کنند. بنا به همین گزارش ممکن است بریتانیا از این پهپادها در خلیج فارس استفاده کند.

 خبرگزاری مهر:  مشاور امنیت ملی عراق در جریان دیدار با مسئولان نظامی روسیه در مسکو در خصوص همکاری های نظامی مشترک رایزنی کرد. فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق و رئیس نهاد حشد شعبی این کشور برای دیدار با مسئولان نظامی روسیه وارد مسکو شد.

خبرگزاری ایرنا:  راجنات سینگ و تاکشی ایوایا وزیران دفاع هند و ژاپن در دیداری که در توکیو برگزار شد بر گسترش روابط دفاعی و راهبردی تاکید کردند.وزیر دفاع  هند که برای سفری پنج روزه در منطقه بسر می برد بعدازظهر امروز (سه شنبه ) توکیو را به مقصد سئول ترک می کند.هند، ژاپن و آمریکا همچنین برای کاهش نفوذ چین در منطقه با یکدیگر همکاری می کنند.

رادیو چین: دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین کتاب سفید «امنیت هسته ای چین» را منتشر کرد. این نخستین کتاب سفید امنیت هسته ای چین است.در این کتاب آمده است: چین همواره تضمین امنیت هسته ای را به عنوان وظیفه مهم کشور تلقی می کند و آن را در روند کامل توسعه و استفاده از انرژی هسته ای مد نظر قرار داده و همواره با پیش شرط امنیت، امور هسته ای را توسعه داده و براساس جدی ترین معیار بر امور هسته ای نظارت و مدیریت کرده است.

ان .اچ.کی ژاپن:  چین می گوید که دور جدید تعرفه های آمریکا را نقض قوانین بین المللی تجارت می داند و از این کشور به سازمان تجارت جهانی شکایت می کند. آمریکا اعمال تعرفه های جدید ۱۵ درصدی بر کالاهای چینی به ارزش بیش از یکصد میلیارد دلار را از یکشنبه آغاز کرد.چین در گذشته هم از آمریکا به خاطر وضع تعرفه های بیشتر که از سال گذشته آغاز کرد، شکایت کرده است.

آناتولی ترکیه: نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان اعلام کرد که براساس متن توافق‌نامه خروج آمریکا از پنج پایگاه در افغانستان پیش بینی شده است.زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور صلح افغانستان پس از دیدار با محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله سران حکومت وحدت ملی این کشور اظهار داشت: آمریکا در اصول با طالبان به توافق رسیده است، براساس متن توافق‌نامه خروج آمریکا از پنج پایگاه در افغانستان پیش بینی شده است.

دویچه وله :   بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان هنگ کنگی در نخستین روز سال تحصیلی جدید به جای حضور در کلاس درس در خیابان تجمع کردند. پس از درگیری‌های شدید میان معترضان و نیروهای پلیس در هنگ‌ کنگ بیش از ۶۰ نفر از جمله یک نوجوان ۱۳ ساله بازداشت شده‌اند. همزمان، تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان از حضور در کلاس درس خودداری کردند.

پارس تودی : مذاکرات هیات های کارشناسی ایران و فرانسه با هدف بررسی راه های تقویت “برنامه جامع اقدام مشترک” (برجام) روز دوشنبه در پاریس برگزار شد.در مذاکرات فشرده هیات های کارشناسی ایران و فرانسه در پاریس، جزییات سناریوهای محتمل برای پیشبرد ابتکار مطرح شده بین روسای جمهور ایران و فرانسه درباره تقویت “برجام” مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *