رسانه ها ؛ هشدار چین به اتحادیه اروپا و کانادا و…

۱۳۹۸/۰۵/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدارچین به اتحادیه اروپا و کانادا درباره هنگ کنگ،   برگزاری تظاهرات بزرگ  مسالمت آمیز در هنگ کنگ، خروج نفتکش ایرانی از جبل الطارق، کاهش قدرت نظامی آمریکا در اقیانوس آرام، مذاکرات محرمانه آمریکا با رهبر حزب سوسیالیست ونزوئلا، بالاگرفتن مناقشات آبی هند و پاکستان، اعزام کماندوهای ترکیه به مرزهای مشترک با سوریه، اعتراض سوریه به حمایت ترکیه از جبهه النصره در ادلب، تهدید نتانیاهو به آغاز عملیات نظامی گسترده علیه نوار غزه، نقض گسترده حریم هوایی یونان از سوی ترکیه، نخست‌وزیر بریتانیا به دنبال مذاکرات جدید با رهبران اروپایی، استقبال پاکستان از نشست شورای امنیت درباره کشمیر و واکنش نخست وزیر دانمارک به طرح ترامپ برای خرید گرینلند از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

پارس تودی: در پی ناآرامی ها در هنگ کنگ، چین به اتحادیه اروپا و کانادا هشدار داد از دخالت در امور داخلی این منطقه خودداری کنند. “فدریکا موگرینی” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته (یکشنبه) در بیانیه ای بدون اشاره به خشونت‌های معترضان هنگ‌کنگی، از دولت چین خواسته بود به حقوق معترضان احترام بگذارد.

ان .اچ.کی ژاپن: معترضان ضددولتی در هنگ کنگ، دیروزیک تجمع صلح آمیز عظیمی برگزار کردند. سازمان دهندگان این رویداد می گویند که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در این تجمع شرکت کردند.این رشته اعتراضات ابتدا چند هفته پیش در مخالفت با یک لایحه استرداد که اجازه می دهد مظنونان کیفری به سرزمین اصلی چین فرستاده شوند، آغاز شد.

خبرگزاری تسنیم: آمارها و اطلاعات کشتیرانی نشان می‌دهد که نفتکش ایرانی که پیش از این توسط نیروی دریایی انگلیس در جبل الطارق توقیف شده بود، یکشنبه شب این منطقه را ترک کرده است. چند ساعت پس از مخالفت دولت محلی جبل الطارق با درخواست آمریکا برای ادامه توقیف نفتکش ایرانی، این نفتکش جبل الطارق را ترک کرده است.

خبرگزاری صداو سیما:  یک اندیشکده مطرح استرالیایی هشدار داد آمریکا دیگر از برتری نظامی در منطقه اقیانوس آرام برخوردار نیست و در دفاع از هم پیمانان خود در برابر چین احتمالا با چالش روبرو شود. در گزارش مرکز مطالعات آمریکا در دانشگاه سیدنی که روز دوشنبه منتشر شد آمده است ارتش آمریکا یک ”نیروی در حال تحلیل رفتن“ است که برای تقابل با چین آمادگی ندارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): به گفته یک مقام ارشد دولت ترامپ، آمریکا تماس محرمانه‌ای با رئیس حزب سوسیالیست ونزوئلا داشته است. در همین حال متحدان نزدیک به نیکولاس مادورو به دنبال دریافت تضمین‌هایی هستند تا اگر تسلیم درخواست‌هایی برای عزل او شدند، بابت سوءاستفاده‌ها و جرایم ادعایی تحت پیگرد قرار نگیرند. دیوسدادو کابیو که قدرتمندترین شخصیت پس از نیکولاس مادورو در ونزوئلا شناخته می‌شود، ماه گذشته در کاراکاس با فردی که ارتباط نزدیکی با دولت دونالد ترامپ دارد، ملاقات کرد.

خبرگزاری ایرنا: پس از بالا گرفتن تنش های دیپلماتیک و نظامی میان هند و پاکستان بر سر کشمیر در پی لغو امتیازات این منطقه ،مناقشات آبی و باز کردن دریچه سدها به موضوع جدیدی در روابط پرتنش دو کشور همسایه تبدیل شده است .رسانه های پاکستانی روز دوشنبه به نقل از  مقامات سازمان مدیریت بحران و بلایای طبیعی این کشور اعلام کردند که هند در اقدامی خودسرانه و بدون اطلاع، دریچه های سد را باز کرده و باعث شده تا پاکستان با خطر سیل گسترده روبرو شود.

 خبرگزاری مهر: منابع نظامی از اعزام نیروهای کماندوی ترکیه به سمت مرزهای مشترک با سوریه خبر دادند.منابع نظامی اعلام کردند که یگان های کماندوی ترکیه از پایگاه های موجود در سراسر ترکیه به منطقه ای در نزدیکی شهر هاتای ترکیه رسیده اند و به سمت نوار مرزی مشترک با سوریه در حرکت هستند.

خبرگزاری  فارس: یک منبع در وزارت خارجه سوریه رفتار دولت ترکیه را «خصمانه» توصیف و اعلام کرد که این کشور در حال کمک‌رسانی به تروریست‌ها جبهه النصره در محور خان‌شیخون است.طبق اعلام دمشق، پس از آنکه ارتش سوریه یکشنبه شب (18 اوت) موفق شد پس از چند روز درگیری و محاصره شهر خان‌شیخون در جنوب استان ادلب، پس از پنج سال وارد آن شود، امروز ترکیه به کمک تروریست‌های جبهه النصره آمده است.

الکوثرفارسی: نخست وزیر رژیم صهیونیستی تهدید کرد عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه نوار غزه آغاز می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد: صرف نظر از انتخاباتی که در سپتامبر آتی برگزار خواهد شد، در صورتی که لازم باشد، عملیات نظامی گسترده‌ای را آغاز خواهیم کرد.

العالم: وزارت دفاع یونان از نقض مکرر حریم هوایی خود از سوی جنگنده‌ها و هواپیماهای تجسسی ارتش ترکیه در روزهای گذشته خبر داد.مقام‌های نظامی یونان شنبه از نقض حریم هوایی خود از سوی جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه در روزهای گذشته خبر دادند. یونان و ترکیه بر سر مالکیت بر تعدادی از جزایر اختلاف  نظر دارند.

یورونیوز:  بوریس جانسون، نخست‌ وزیر بریتانیا به دنبال مذاکرات جدیدی با رهبران کشورهای اروپایی در مورد برکسیت است.برخی ناظران تلاش نخست وزیر بریتانیا برای مذاکره با رهبران کشورهای اروپایی را به گزارش منتشر شده در برخی رسانه‌های این کشور مرتبط می‌دانند.این گزارش که برای نخستین بار در نشریه ساندی تایمز منتشر شده نشان می‌دهد که بریتانیا با مساله کمبود سوخت، مواد غذایی و دارو روبرو است.

رادیو چین:  نخست وزیر پاکستان از تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی بحران کشمیر استقبال کرد.عمران خان نخست وزیر پاکستان در کانال خود در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: از تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی بحران کشمیر استقبال می کنیم. تنش در منطقه کشمیر اخیرا شدت گرفته و ارتشهای هند و پاکستان نیز بارها در این منطقه درگیر شدند.

اسپوتنیک روسیه: نخست وزیر دانمارک، برنامه دونالد ترانپ، رئیس جمهور آمریکا برای خرید جزیره گرینلند را یک شوخی خواند. مت فردریکسن, نخست وزیر دانمارک درگفتگوبا روزنامه Sermitsiaq احتمال فروش جزیره گرینلند را رد کرد.سیاستمداران دانمارک نسبت به طرح دونالد ترامپ اظهار نارضایتی کرده و وزارت خارجه این کشور نیز اعلام کرد که این جزیره برای تجارت است و نه برای فروش! 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *