جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

واکنش بن‌سلمان به پیروزی پوتین در انتخابات

کرملین اعلام کرد، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دوشنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی پیروزی و انتخاب مجدد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در انتخابات را تبریک گفت.

وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری در پاکستان

مرکز علوم زمین‌شناسی آلمان (GFZ) اعلام کرد زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر در ساعات اولیه صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی مناطقی از پاکستان را لرزاند.

اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل به «توافق سیاسی» دست یافت

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا عصر دوشنبه اعلام کرد که پس از هفته‌ها اختلاف‌نظر، سرانجام اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل، به یک «توافق سیاسی» دست یافتند. این توافق در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه حاصل شد.

Loading

رسانه ها؛ تشدید تنش در شبه قاره و…

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: واکنش شدید رئيس‌جمهور پاکستان به دولت هند، تنش در مرز هند و پاکستان، نشست شورای امنیت درباره کشمیر، تأکید روسیه بر ضرورت از بین بردن تنش در روابط پاکستان-هند، ابراز نگرانی آمریکا نسبت به تحرکات چین در مرز هنگ کنگ، پیشنهاد ترامپ برای دیدار با رهبر چین، آزادی نفتکش ایرانی در جبل الطارق  ، اظهارنظر مرکل درباره طرح تشکیل ناوگان دریایی اروپایی در تنگه هرمز، استقبال سازمان ملل از حل مسألۀ یمن با گفتگو، شرط شبه‌نظامیان امارات در جنوب یمن برای عربستان سعودی، استقرار بمب افکن های با قابلیت حمل سلاح هسته ای روسیه نزدیک آمریکا ، اتهامات جدید بولتون به روسیه ،تاکید جانشین موگرینی و تروئیکای اروپایی بر حفظ برجام، لغو رزمایش های ارتش رژیم صهیونیستی و درخواست بریتانیایی ها برای خروج از اتحادیه اروپا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی ترکیه: رئیس‌جمهور پاکستان در واکنش به تصمیم اخیر دولت هند درباره جامو و کشمیر تاکید کرد گامی به عقب بر نخواهیم داشت.عارف علوی، رئیس‌جمهور پاکستان طی سخنانی در مراسم روز استقلال این کشور گفت: مسلمانان خواهان جنگ نیستند اما اگر جنگ بر ما تحمیل شود، گامی به عقب بر نخواهیم داشت.وی افزود: تصمیم دولت هند برای تقسیم ایالت جامو و کشمیر به دو سرزمین اتحادیه جداگانه مغایر با قوانین بین‌المللی است.

خبرگزاری مهر: پاکستان با متهم کردن هند به نقض آتش بس، کاردار هند را به دلیل کشته شدن یک غیرنظامی در منطقه مرزی به وزارت خارجه احضار کرد. پاکستان هند را متهم به نقض آتش بس در مناطق مرزی دو کشور کرد و بر همین اساس نیز «گاراو آهِل والیا»، کاردار این کشور را احضار کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  یک منبع دیپلماتیک در سازمان ملل اعلام کرد، به دنبال تایید چین، شورای امنیت احتمالا فردا (جمعه برابر با 16 اوت) نشستی را حول محور وضعیت جامو و کشمیر برگزار خواهد کرد. این منبع دیپلماتیک گفت: پس از آنکه چین نیز با تایید درخواست پاکستان خواستار برگزاری یک نشست غیرعلنی درباره وضعیت جامو و کشمیر شد، شورای امنیت احتمالا روز جمعه این نشست را برگزار خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای پاکستانی خود، بر ضرورت از بین بردن تنش در روابط با هند و غیرقابل جایگزین بودن حل و فصل اختلافات بین دو کشور همسایه، صرفاً از طریق سیاسی-دیپلماتیک تأکید کرد. “سرگئی لاوروف”  در جریان مذاکراتی تلفنی با “شاه محمود قریشی” وزیر امور خارجه پاکستان که روز چهارشنبه انجام گرفت، ضرورت از بین بردن تنش کنونی در روابط با هند را مورد تاکید قرار داد.

ان .اچ.کی ژاپن: یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به ان اچ کی گفته است که آمریکا نسبت به گزارش هایی از آنچه که این وزارتخانه آن را “تحرکات شبه نظامی” ماموران مسلح پلیس چین در شنژن در امتداد مرز با هنگ کنگ می خواند، “عمیقا نگران” است. این سخنگو گفت که آمریکا قویا از پکن می خواهد که به تعهد خود در بیانیه مشترک چین بریتانیا که به هنگ کنگ اجازه می دهد تا از درجه بالایی از خودمختاری برخوردار باشد، پایبند بماند.

دویچه وله: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ارتباط با تشدید بحران سیاسی در هنگ‌کنگ خواستار دیدار با شی‌ جین‌پینگ، رهبر چین شد. پیش از آن، کنگره آمریکا از موضع انفعالی دولت این کشور در قبال بحران هنگ‌کنگ انتقاد کرده بود.

اسپوتنیک روسیه:  مقامات جبل الطارق به این نتیجه رسیدند که کشتی گریس 1 عازم سوریه نیست و دلیلی بر تمدید توقیف این کشتی نمی بینند.گفته می‌شود که ناخدای این نفتکش تعهدی کتبی به فابیان پیکاردو سروزیر جبل الطارق داده بر این اساس روز پنجشنبه در جلسه دادگاه از قاضی درخواست تمدید توقیف گریس 1 را نخواهد کرد.

یورونیوز : آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می گوید طرح تشکیل ناوگان دریایی اروپایی در تنگه هرمز در جریان جلسه غیررسمی وزرای خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در فنلاند به بحث گذاشته می شود. صدراعظم آلمان گفت: «فکر کنم مساله ماموریت اروپایی در آنجا بار دیگر بررسی خواهد شد زیرا درباره آن هنوز جایی بحث نشده است و در نتیجه بر این باورم که ریاست [دوره ای] فنلاند بر اتحادیه اروپا می تواند نقش هماهنگ کننده در این زمینه داشته باشد.»

رادیو چین:  سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد که سازمان ملل نگران اوضاع عدن پایتخت یمن و تأثیر خشونتها بر غیرنظامیان است. سازمان ملل از پیشنهاد عربستان سعودی به برگزاری نشست طرفهای ذی ربط در عربستان سعودی و حل مسأله و اختلافات از طریق گفتگو استقبال می کند.

خبرگزاری فارس: سخنگوی شورای انتقالی جنوب در یمن، درخواست دولت «منصور هادی» برای عقب نشینی از عدن را رد کرد و گفت تنها راه حل بحران واگذاری کامل اداره جنوب به شورای انتقالی است. «صالح النود»، سخنگوی شورای انتقالی جنوب یمن عقب نشینی شبه نظامیان این تشکیلات از عدن را در حال حاضر منتفی دانست و گفت: ما به یک دلیل مثبت اینجاییم. اینکه مراقب ثبات عدن باشیم.

خبرگزاری ایرنا: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دو فروند بمب افکن دورپرواز راهبردی توپولف۱۶۰ که توانایی حمل موشک های هسته ای دارد را در منطقه آنادیر خود که در شرقی ترین نقطه روسیه و در فاصله نزدیک از شرق آمریکا قرار دارد، مستقر کرده است.وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود گفت: دو بمب افکن راهبردی حامل موشک توپولف-۱۶۰ واحد هواپیمایی دورپرواز نیروی هوافضای روسیه از یک نقطه کشور با پیمودن فاصله بیش از شش هزار کیلومتری در فرودگاه منطقه آنادیر فرود آمدند.

خبرگزاری صداو سیما: مشاور امنیت ملی آمریکا، در واکنش به انفجار در یکی از تاسیسات نظامی روسیه می گوید روسیه فن آوری پیشرفته آمریکا را سرقت می‌کند. جان بولتون در اظهارنظری درباره انفجار اخیر در تاسیسات نظامی روسیه در منطقه آرخانگلسک گفت: این حادثه نشان می‌دهد روسیه فناوری موشک آوانگارد (یک موشک بالستیک قاره پیمای مافوق صوت) و موشک‌های کروز مافوق صوت از آمریکا به سرقت برده، ساخته است.

الکوثرفارسی: اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی به عنوان اعضای گروه 1+4 همواره مدعی حمایت از توافق هسته ای برجام و اجرای آن بوده اند اما با این حال اروپا در برهه کنونی با چالش بسیار بزرگی در زمینه حفظ برجام مواجه است. این مساله باعث تاکید مجدد بروکسل و تروئیکای اروپایی بر حفظ برجام شده است.جوزف بورل که قرار است به زودی به عنوان جانشین “فدریکا موگرینی” به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز به کار کند، برلزوم ادامه تلاش ها برای حفظ برجام تاکید کرد.

العالم: ارتش رژیم صهیونیستی برخی تمرین‌های نظامی خود را لغو کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که ارتش این رژیم به دلیل کسری بودجه، برخی از مانورها و تمرین‌های نظامی خود را تا پایان سال 2019 لغو کرده است.

پارس تودی : اکثر مردم بریتانیا در یک نظرسنجی اعلام کردند بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور باید لندن را به هر طریقی از اتحادیه اروپا خارج کند حتی اگر ضروری باشد پارلمان را تعلیق کند. بر اساس نظرسنجی که روزنامه دیلی تلگراف  نتایج آن را منتشر کرده، 54 درصد پاسخ دهندگان با این موضوع اعلام موافقت کردند که جانسون باید برگزیت را به هر طریقی انجام دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *