جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

رسانه ها؛ هشدار چین به آمریکا و…

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: چین:  هشدار شدید چین به آمریکا در باره هنگ کنگ، اعتراض چین به سازمان ملل،آمادگی ارتش چین برای مقابله با ناآرامی‌های هنگ‌کنگ ، تعویق افزایش تعرفه های آمریکا بر کالاهای چینی ، برگزاری نشست کشورهای تضمین کننده روند آستانه، اظهارات ترامپ درباره خروج احتمالی از سازمان تجارت جهانی،شکایت ایالت‎های آمریکا از قوانین مهاجرتی و زیست محیطی ترامپ، سفر پوتین به فرانسه برای رایزنی درباره برجام ، پاکستان خواهان برگزاری نشست شورای امنیت درباره کشمیر، نگرانی سازمان ملل درباره تحولات عدن، انتقال فوری جنگنده های F-35 به کشورهای بالتیک و لهستان و آغاز روند ایجاد مرکز عملیات مشترک بین ترکیه و آمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه چین اظهارات چند قانونگذار و مقام آمریکایی درباره آشوب‌ها و اغتشاشات هنگ کنگ را رد و تاکید کرد که آنها در جایگاهی نیستند که درباره هنگ کنگ اظهار نظر کنند. وزارت خارجه چین اظهارات چند نماینده و مقام آمریکایی درباره تحولات هنگ کنگ را رد و تاکید کرد که این اظهارات به دنبال تخریب واقعیت است.

یورونیوز: مقامات وزارت خارجه چین با انتشار بیانیۀ ای به موضع  سازمان ملل در قبال تحولات هنگ‌کنگ واکنش نشان دادند. بیانیه از سوی نمایندگی چین در دفتر سازمان ملل در ژنو، در واکنش به گزارش جدید میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل صادر شد.

رادیو چین:  چین اعلام کرد: اجازۀ خرابکاری به نیروهای بیگانه در هنگ کنگ نمی دهد. دولت چین اعلام کرد  اخیراً تخلفات و خشونتها در منطقۀ هنگ کنگ پیوسته رو وخامت داشته است. برخی اتباع آمریکا و غرب با اهداف مغرضانه پا به عرصه گذاشته اند و با تبانی با فتنه گران گستاخانه در امور هنگ کنگ دخالت می کنند.

دویچه وله :  ارتش چین برای مقابله با ناآرامی‌های هنگ‌کنگ آماده می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار یک پست توییتری اعلام کرده است که بر اساس اطلاعات منابع امنیتی این کشور، چین واحدهای نظامی خود را در مناطق مرزی با هنگ‌کنگ مستقر کرده است.این در حالی است که بر اساس اخبار منتشر شده، وضعیت حاکم بر فرودگاه هنگ‌کنگ به حالت عادی باز می‌گردد.

ان .اچ.کی ژاپن:  دولت آمریکا می گوید یک افزایش ۱۰ درصدی برنامه ریزی شده تعرفه بر کالاهای چینی را به اواسط ماه دسامبر موکول خواهد کرد. دفتر نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد که این تعرفه بر اقلامی شامل تلفن های همراه، کامپیوترهای لپ تاپ، و برخی از اسباب بازی ها به ۱۵ دسامبر موکول خواهد شد.

خبرگزاری صداو سیما:  سخنگوی کرملین اعلام کرد نشست روسیه، ایران و ترکیه برای بحث و تبادل نظر درخصوص تحولات سوریه، ماه آینده در ترکیه برگزار خواهد شد دمیتری پسکوف گفت: نشست روسیه، ایران و ترکیه کشورهای تضمین کننده روند آستانه، برای بحث و تبادل نظر درخصوص بحران سوریه، ماه آینده در ترکیه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد، اگر شرایط و رویکردها در قبال کشورش در سازمان تجارت جهانی تغییر نکند، ایالات متحده را از این سازمان خارج می‌کند. دونالد ترامپ در جمع شماری از هوادارانش در کارخانه‌ای در پنسیلوانیا گفت: اگر مجبور شویم، [از سازمان تجارت جهانی] خارج خواهیم شد.این البته نخستین بار نیست که ترامپ هشدار می‌دهد ممکن است واشنگتن را از این نهاد بین‌المللی خارج کند.

 خبرگزاری مهر: قوانین جدید مهاجرتی و زیست محیطی دولت آمریکا موجب حساسیت ایالت های مختلف این کشور شده بطوریکه برخی از این ایالت ها قصد ارائه شکایت از کابینه ترامپ را دارند. شهرهای «سان فرانسیسکو» و «سانتا کلارا» در ایالت کالیفرنیا از دولت ترامپ به دلیل وضع قانون جدیدی که صدور روادید برای مهاجران فقیر را منع می‌کند، شکایت کردند.

خبرگزاری تسنیم: روسای جمهوری روسیه و فرانسه هفته آینده با یکدیگر ملاقات کرده و مواضع خود درباره برخی مسائل مهم بین‌المللی، از جمله برجام، اوضاع در سوریه و لیبی و دورنمای همکاری‌ها در چارچوب گروه نرماندی برای حل و فصل بحران در اوکراین را هماهنگ خواهند کرد. روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو نوشت: “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهوری روسیه هفته آینده برای یک سفر کاری یک روزه به فرانسه می‌رود.

الکوثرفارسی: پاکستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرد تا درباره تصمیم هند مبنی بر لغو وضعیت ویژه کشمیر تشکیل جلسه دهد. براساس تصمیم دولت هند «ایالت جامو و کشمیر» دیگر حق تصویب قوانین داخلی خود را ندارد و غیرکشمیری‌ها می‌توانند در این ایالت زمین و مستغلات بخرند. با اعلام لغو این امتیازات، خطوط تلفن، اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی در کشمیر قطع شده و دولت هند محدودیت‌هایی برای رفت‌وآمد و تجمعات اعمال کرده است.

العالم: سازمان ملل متحد با ابزار نگرانی از تحولات اخیر در عدن اعلام کرد که تحولات میدانی در این شهر را پیگیری می‌کند و درباره تاثیر خشونت‌ها بر روی غیرنظامیان در این شهر نگران است.سازمان ملل تاکید کرد که همه طرف‌ها باید به گونه‌ای اقدام کنند که حوادث در عدن به افزایش بی ثباتی در این شهر منجر نشود.

اسپوتنیک روسیه:  جفری لی هریگیان ، اعلام نمود که نیروهای هوایی امریکا تابستان امسال در اروپا، تمرینات خود را با جدیدترین جنگنده های F-35 در کشورهای حوزه بالتیک انجام خواهد داد در این راستا برخی جنگنده های آمریکا به منطقه بالتیک و لهستان ارسال شده است. جفری لی هریگیان می افزاید: «تمرین F-35 شامل دو بخش است، تمرین مشترک چند ملیتی پدافند هوایی و دفاع موشکی، با حضور امریکا، ایتالیا، کرواسی و اسلوونی بزرگ می شود.

آناتولی ترکیه:  روند تشکیل مرکز عملیات مشترک میان ترکیه و آمریکا به منظور ایجاد منطقه امن در شمال سوریه آغاز شد.وزارت دفاع ترکیه با اعلام اینکه این مرکز در شهر شانلی‌اورفا تاسیس خواهد شد، هدف اصلی از تشکیل مرکز اقدام مشترک با آمریکا را تامین امنیت و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه معرفی کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *