جدیدترین مطالب

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

خط لوله صلح و پاشنه آشیل‌های آن/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

خط لوله صلح یک خط لوله انتقال گاز است که هدف آن اتصال ایران، پاکستان و در نهایت هند است. این خط لوله این پتانسیل را دارد که مسیر جدیدی را برای عرضه گاز طبیعی از ایران به بازارهای جنوب آسیا باز کند. خبرآنلاین جدیدترین وضعیت ساخت این خط لوله را بعد از موافقت طالبان و پاکستان بررسی کرده است.

یمن: عملیات علیه کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهد داشت

تهران – ایرنا- وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن بامداد سه‌شنبه در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره عملیات نیروهای مسلح این کشور در دریای سرخ تاکید کرد که این عملیات تا توقف تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه ادامه خواهد داشت.

Loading

رسانه ها؛ هشدار هند به چین برسرکشمیر و…

۱۳۹۸/۰۵/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار شدید دهلی نو به پکن برای دورماندن از مناقشه کشمیر، نگرانی پامپئو از  پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران، اعزام سومین کشتی جنگی انگلیس به خلیج فارس ، مخالفت بغداد با حضور رژیم صهیونیستی در ائتلاف دریایی آمریکا، حمایت قاطعانه کره شمالی از موضع چین در مساله هنگ کنگ ، استقرار نیروهای مسلح پلیس چین در نزدیک هنگ کنگ، اجرایی‌شدن ممنوعیت خرید تجهیزات چینی در آمریکا، دیدار محرمانه روسای اطلاعات دو کُره، طرح رژیم صهیونیستی برای ساخت دیوار در مرز غزه، حضور هیئت آمریکایی در شهر شانلی اورفا ترکیه ، ناکامی پارلمان ایتالیا در حل بحران دولت، نقض آتش‌بس موقت  در لیبی ، سفر بی حاصل جان بولتون به بریتانیا و افزایش کسری بودجه دولت آمریکا ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  پس از آنکه پاکستان اعلام کرد مساله کشمیر را با حمایت چین به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می‌دهد، هندوستان به پکن هشدار داد که از مناقشه کشمیر دور بماند. اظهارات مطرح شده از سوی سوبراهمانیام جیشانکار، وزیر خارجه هندوستان پس از آن گفته شد که همتای پاکستانی‌ وی به چین رفت تا حمایت متحدان را برای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه دهلی تو درباره لغو خودمختاری کشمیر جلب کند. وزارت خارجه هندوستان اعلام کرد: تصمیمات درباره مساله کشمیر یک موضوع شخصی برای هندوستان است. هندوستان درباره موضوعات داخلی کشورهای دیگر اظهارنظر نمی‌کند و انتظار دارد که سایر کشورها هم چنین کاری کنند.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه آمریکا با انتشار توئیتی از نزدیک شدن زمان پایان تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه تهران ابراز نگرانی کرده است. مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر ضمن ابراز نگرانی نسبت به نزدیک شدن زمان پایان تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، از متحدان ایالات متحده خواسته است تا فشارها علیه تهران ار افزایش دهند.

یورونیوز: بریتانیا اعلام کرد که یکی دیگر از کشتی‌های جنگی خود موسوم به «اچ‌ام‌اس کنت» را رهسپار خلیج فارس کرده تا به ائتلاف نظامی دریایی بپیوندد که تحت رهبری ایالات متحده آمریکا قصد تامین امنیت کشتی‌های تجاری در این منطقه را دارد.یک هفته پیش از این بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا ضمن اعلام رسمی الحاق کشورش به این ائتلاف نظامی گفته بود: «ما همچنان به کار در کنار ایالات متحده و دیگران ادامه خواهیم داد تا به راه حلی بین‌المللی در تنگه هرمز دست پیدا کنیم.»

الکوثرفارسی:  وزیر امور خارجه عراق در واکنش به احتمال حضور رژیم صهیونیستی در ائتلاف خودخوانده نظامی آمریکا در خلیج فارس تاکید کرد بغداد با مشارکت رژیم صهیونیستی در این ائتلاف دریایی مخالف است. محمدعلی الحکیم وزیر امور خارجه عراق در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: وجود نیروهای غربی در منطقه، عامل افزایش تنش هاست. «یسرائیل کاتز» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفته بود اسراییل در ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس مشارکت می کند. 

رادیو چین: سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی اظهار داشت: کره شمالی با تمام نیرو از موضع و اقدامات چین در رابطه با مساله هنگ کنگ پشتیبانی می کند.سخنگوی کره شمالی خاطر نشان کرد: اخیرا، کره شمالی نسبت به تلاش های اخیر نیروهای خارجی برای مداخله در امور هنگ کنگ که امور داخلی چین است، تضعیف امنیت و نظم اجتماعی هنگ کنگ و آسیب رسانی به جان و مال شهروندان این منطقه، ابراز نگرانی و مخالفت خود را اعلام کرده است.

ان .اچ.کی ژاپن: روزنامه گلوبال تایمز چین می گوید که نیروهای مسلح پلیس خلق در شنژن، شهر مجاور هنگ کنگ، مستقر شده اند.نسخه انگلیسی این رسانه وابسته به حزب کمونیست گزارش داد که نیروی شبه نظامی پلیس «ظاهرا برای تمرین های گسترده» در این شهر مستقر هستند.

اسپوتنیک روسیه: آمریکا خرید تجهیزات مخابراتی از شرکت های مخابراتی چینی، توسط نهادهای فدرال را ممنوع اعلام کرد.این ممنوعیت روز 13 ماه اوت به اجرا درمی‌آید. در فهرست منتشره از وزارت دفاع آمریکا، ناسا و دفتر خدمات عمومی نام برده شده است.

خبرگزاری فارس: یک رسانه کره جنوبی گزارش داد که روسای اطلاعاتی سئول و پیونگ یانگ 2 هفته بعد از نشست ناکام رهبران آمریکا و کره شمالی در ویتنام با یکدیگر دیدار کرده بودند. روسای سازمان‌های اطلاعاتی کره جنوبی و کره شمالی در ماه آوریل (۱۲ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸) بعد از شکست دیدار و نشست «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون» در هانوی ویتنام، دیداری محرمانه داشتند.

العالم:  رژیم صهیونیستی در ادامه تنگ تر کردن محاصره نوار غزه، قصد ساخت یک “دیوار امنیتی” در مرز غزه و سرزمین اشغالی فلسطین را دارد. بر اساس این گزارش، این دیوار به ارتقاع ۶ متر و طول ۹ کیلومتر در مرز شمالی غزه کشیده خواهد شد. وزارت جنگ و دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی برای ساخت این دیوار تصمیم خواهند گرفت.

آناتولی ترکیه:   وزارت دفاع ترکیه از حضور یک هیئت آمریکایی در شهر شانلی اورفای ترکیه در چارچوب زمینه‌سازی برای تشکیل مرکز اقدام مشترک جهت ایجاد منطقه امن در شمال سوریه خبر داد.وزارت دفاع ترکیه طی اطلاعیه ای اعلام کرد: در چارچوب زمینه‌سازی برای تشکیل مرکز اقدام مشترک جهت ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، هیئت 6 نفره از آمریکا به شانلی‌اورفا آمدند.

تی .آر.تی ترکیه: وزارت کشور ترکیه  اعلام کرد: در عملیات نیروهای ژندارمری کشور در مناطق روستایی شهرستان یوکسک اوا در استان حکاری 4 تروریست پ.ک.ک از پای درآمدند.گفتنی است عملیات نیروهای امنیتی ترکیه برای نابودی تروریست‌ها در منطقه همچنان ادامه دارد.

 خبرگزاری مهر:  پارلمان ایتالیا در نشست ویژه خود درباره بررسی طرح رای عدم اعتماد به دولت این کشور نتوانست به توافق دست پیدا کند.بر این اساس قرار است نشست ویژه دیگری در پارلمان ایتالیا برگزار شود.گفتنی است این تصمیم از آنجا اتخاذ شده است که حزب راست افراطی «لیگ» به رهبری «متئو سالوینی» وزیر کشور ایتالیا روز پنجشنبه اعلام کرد که به دنبال ارائه طرح رای عدم اعتماد به دولت ائتلافی است.

دویچه وله :  توافق بر سر آتش‌بس موقت در لیبی که با میانجیگری سازمان ملل کسب شده بود، دوام چندانی نداشت. اخبار حکایت از حمله به فرودگاه معیتیقه دارند. بر اساس اظهارات مسئولان این فرودگاه، همه پروازها تا اطلاع ثانوی لغو شده‌اند.طرفین درگیر در جنگ لیبی پذیرفته بودند که به جنگ در طرابلس به طور موقت پایان دهند.

پارس تودی :  سفر دو روزه جان بولتون به لندن و دیدارهایی که تاکنون با مقامات ارشد بریتانیایی داشته است، آشکار کرد که مقامات این کشور روی خوشی به درخواست های زیاده طلبانه دولت ترامپ نشان نداده اند.بولتون امیدوار بود که در جریان این سفر موفق به کسب همراهی کامل دولت جانسون با خواسته های واشنگتن درباره ایران و چین شود، اما اکنون وی آشکارا در این باره ابراز ناامیدی کرده است.

خبرگزاری صداو سیما: وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد :کسری بودجه سال مالی جاری تا ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال قبل 27درصد افزایش نشان می دهد.با افزایش دو برابری هزینه ها نسبت به درآمدهای مالیاتی، کسری بودجه دولت آمریکا در 10 ماه اول سال مالی جاری با افزایش 183 میلیارد دلاری به مبلغ 867 میلیارد دلار رسید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *