جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

Loading

رسانه ها؛آمریکا عامل افزایش تنش ها درخلیج فارس و…

۱۳۹۸/۰۵/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: انتقاد روسیه از تنش آفرینی آمریکا در خلیج فارس ، حضور ژاپن در تنگه باب المندب به جای تنگه هرمز، سفر وزیر دفاع جدید آمریکا به کره جنوبی، هشدار کره شمالی به همسایه جنوبی، اقدام جدید آمریکا ضد شرکت های چینی، اعتراض شدید چین به دخالت های آمریکا در هنگ کنگ، ابراز نگرانی شدید سازمان ملل از وضعیت وخیم کشمیر اشغالی، تلاش مودی برای توجیه لغو خودمختاری کشمیر، هشدار سازمان ملل درباره تحریم‌های آمریکا ضد ونزوئلا، افزایش درگیری نیابتی عربستان و امارات در جنوب یمن، بحران سیاسی در ایتالیا، بیانیه پنتاگون درباره  تاسیس مرکز عملیات مشترک ترکیه و آمریکا و هشدار روسیه به آلمان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صداو سیما: معاون نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرد آمریکا عامل افزایش تنش ها در خلیج فارس است.دیمیتری پولیانسکی گفت خروج‌ آمریکا از برجام موجب افزایش تنش ها در خلیج فارس شده است. معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفت: ما به دنبال فرمولی برای ایجاد امنیت در منطقه خلیج فارس هستیم.

خبرگزاری فارس: یک مقام ژاپنی گفت که دولت «آبه شینزو» قصد ندارد با مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس به روابط خود با تهران آسیب بزند و به جای تنگه هرمز به تنگه باب المندب کشتی و هواپیمای گشت زنی اعزام می‌کند. خبرگزاری کیودو گزارش داد که توکیو به جای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس یک کشتی جنگی به آبهای یمن اعزام می‌کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا که به کره‌جنوبی سفر کرده به دیدار رهبران این کشور رفته تا با آنها در خصوص چالش‌های منطقه‌ای اعم از تنش‌های اخیر میان سئول و توکیو، تحولات کره شمالی و همچنین تعهد مالی کره جنوبی به پرداخت پول در قبال حضور نظامیان آمریکایی در این کشور به بحث بپردازد.

تی .آر.تی ترکیه:  آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا از توافق فروش تسلیحات 800 میلیون دلاری به کره جنوبی خبر دادآژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا (DSCA) وابسته به وزارت دفاع این کشور «پنتاگون» امروز طی اطلاعیه‌ای از تصویب فروش سلاح و تجهیزات نظامی به کره جنوبی به ارزش 800 میلیون دلار خبر داد.

العالم:  کره شمالی ضمن هشدار جدی به همسایه جنوبی به دلیل برگزاری رزمایش مشترک با آمریکا و استقرار تجهیزات جنگی دارای فناوری های بالا در شبه جزیره، تاکید کرد که سئول بهای گزافی برای این اقدامات خود پرداخت خواهد کرد. کمیسیون صلح  کره شمالی روز جمعه در بیانیه ای تاکید کرد رزمایش های نظامی مشترک که سال های سال است توسط کره جنوبی با نیروهای خارجی برگزار می شود، دلیل اصلی تشدید تنش در شبه جزیره کره و جلوگیری از توسعه روابط بین کره ای است.

خبرگزاری ایرنا: آمریکا با انتشار یک آیین‎نامه موقت، خرید تجهیزات مخابراتی از پنج شرکت چینی، توسط نهادهای فدرال را ممنوع اعلام کرد.چاینا دیلی روز جمعه گزارش کرد، این آیین نامه که در «قانون اختیارات دفاع ملی» به آن اشاره شده و از روز سه شنبه آینده اجرایی خواهد شد سازمان های دولتی آمریکا را از خرید کالا یا خدمات از شرکت های Huawi (هوآوی)،  ZTE (زد تی ای)، تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی Hikvision (هیک ویژن) و Dahua (داخوا) و تولیدکننده دوربین های نظارتی Hytera (هیترا) منع کرده است.

رادیو چین: در پی انتشار اخباری مبنی بر ملاقات مقام‎های کنسولگری آمریکا در هنگ کنگ و ماکائو با سران سازمان‎ جدایی‎طلب هنگ کنگ ، مسئول دفتر وزارت امور خارجه چین در هنگ کنگ ضمن احضار فوری کنسول آمریکا در هنگ کنگ مراتب نارضایتی و مخالفت شدید خود نسبت به این تماس‎ها را به وی ابلاغ کرد و از آمریکایی‎ها خواست که این موضوع را هر چه زودتر روشن کنند.

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت وخیم کشمیر اشغالی اعلام کرد: متاسفانه هند در حال نقض حقوق بشر در این منطقه است.«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: وضعیت وخیم کشمیر را با نگرانی تمام دنبال می‌کنیم.وی تصریح کرد: اعلام حکومت نظامی از سوی هند در کشمیر و بسته شدن مسیرهای ارتباط با دیگر نقاط جهان نقض آشکار حقوق بشر است.

ان .اچ.کی ژاپن: نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در پی آن است تا لغو خودمختاری بخشی از منطقه کشمیر که تحت کنترل کشورش بوده است را توجیه کند. روز پنجشنبه، مودی یک سخنرانی تلویزیونی سراسری ایراد کرد. دو روز پیش از آن، هند خودمختاری ویژه ای که ایالت جامو و کشمیر برای دهه ها از آن برخوردار بود را لغو کرده بود. هند در ادامه این ایالت را به دو منطقه جداگانه تحت کنترل دولت فدرال تقسیم کرده است.

 خبرگزاری مهر: کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد تحریم‌های یکجانبه آمریکا جز افزایش درد و رنج مردم ونزوئلا دستاورد دیگری ندارد. «میشل باشله» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتقاد از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ونزوئلا، هشدار داد این اقدام به تشدید رنج میلیون‌ها نفر از مردم این کشور آمریکای لاتین منجر خواهد شد.

الکوثرفارسی: درگیری ها میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات در جنوب یمن افزایش یافته که نگرانی نماینده سازمان ملل متحد را در پی داشته است.درگیری ها میان نیروهای وابسته به امارات و مزدوران عربستانی در جنوب یمن از چهارشنبه گذشته آغاز شد. وضعیت در جنوب یمن و به خصوص در استان عدن پیچیده است. نیروهای اماراتی و نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارند، در جنوب یمن مستقر هستند. 

یورونیوز: تداوم اختلاف در دولت ائتلافی ایتالیا و تنش میان رهبران دو حزب، بحران سیاسی کنونی را برای دولت این کشور رقم زده است. این بحران از اختلاف نظر میان دو حزب بر سر پروژه قطار سریع‌السیر بین شهرهای تورین در ایتالیا و لیون در فرانسه آغاز شد و همچنان ادامه دارد. جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا خطاب به ماتئو سالوینی، وزیر کشور (رهبر حزب لیگ) گفت که باید برای ایتالیایی‌ها توضیح دهد که چرا به دنبال سقوط دولت ائتلافی این کشور است.

آناتولی ترکیه: وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد پیشرفت‌هایی در خصوص راه اندازی ساز و کار امنیتی برای نگرانی‌های مشروع ترکیه حاصل شده و یک مرکز عملیات مشترک تاسیس می‌کنیم.شان رابرتسون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به پرسش‌های کتبی خبرنگار آناتولی به ارزیابی توافق آنکارا و واشنگتن بر سر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه پرداخت.

پارس تودی : وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، به دنبال دعوت شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان از مردم روسیه برای شرکت در تظاهرات غیرقانونی به دیپلمات‌های برلین هشدار داده است. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تصریح کرد، به دیپلمات‌های برلین هشدار داده که چنین اقداماتی غیرقابل پذیرش هستند و مسکو این حق را برای خود محفوظ می‌داند که در صورت تکرار چنین اتفاقاتی، با شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان برخورد کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *