جدیدترین مطالب

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

پیام ایران به اسرائیل: از این پس دیگر می‌زنیم

اعظم ملایی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به حمله اول آوریل رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد روانه سرزمینهای اشغالی کرد تا یک پیام روشن به اسرائیل بدهد؛ از این پس دیگر می زنیم؛ آن هم نه از طریق نیروهای جبهه مقاومت، بلکه مستقیم از خاکمان به سرزمین‌های اشغالیتان!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

اسرائیل در استفاده از توان هسته ای علیه ایران درنگ نخواهد کرد!

مرتضی موسوی خلخالی با تاکید بر این نکته می گوید که اسرائیل تنها بازیگر خاورمیانه دارای قدرت اتمی است و متذکر می‌شود که، «اگر سلسله کنش‌ها و واکنش‌ها و حملات و ضدحملات بین تهران و تل‌آویو ادامه پیدا کند تا نقطه‌ای که اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، برای استفاده از تمام قدرت خود درنگ نخواهد کرد». به همین دلیل دیپلماته پیشین کشورمان دامن زدن به شرایط کنونی را و به تبعش احتمال وقوع یک جنگ منطقه‌ای با اسرائیل را به هیچ وجه به نفع خاورمیانه نمی‌داند، چرا که امنیت و حتی موجودیت کل غرب آسیا به شکل جدی تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

اسرائیل بدون توجه به مقررات به فکر حمله به ایران خواهد بود؟

یوسف مولایی می گوید که چون شورای امنیت بدون صدور قطع‌نامه و حتی بیانیه‌ای برای محکومیت حمله ایران به کار خود پایان داده است، از یک سو می‌تواند دست اسرائیل را برای حمله متقابل علیه ایران را ببندد. چرا که پشتوانه و چراغ سبز شورای امنیت را ندارد، اما مولایی همزمان اذعان داد که قوانین و حقوق بین‌الملل مُصرح توسط کشورها رعایت نمی‌شوند، به خصوص اسرائیل که سابقه طولانی در نادیده گرفتن قوانین و حقوق بین‌الملل دارد. از این حیث وی هشدار می‌دهد که تل‌‌آویو با برخورداری از حمایت سیاسی قدرت‌های بین‌المللی به راحتی می‌تواند این حق را برای خود متصور شوند که از توسل به زور با هر شدتی بهره ببرد. در نتیجه به گفته این حقوقدان، «اسرائیل شاید بدون توجه به آنکه شورای امنیت چه نگاهی دارد مستقیماً دست به اقداماتی بزند».

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

فضای ملتهب اقتصادی و اجتماعی در روزهای آتی فروکش می‌کند

علی مطهری می گوید: چون اگر بنیامین نتانیاهو حمله متقابلی به ایران داشته باشد تنها به گرفتاری و بحران‌های فعلی خود اضافه کرده است. در حال حاضر اسرائیل و نتانیاهو با مشکلات بسیار زیادی دست به گریبان است. به همین دلیل من تصور می‌کنم که نتانیاهو مجبور است از کنار آن بگذرد و پاسخی به ایران ندهد. به هر حال اسرائیل دو هفته پیش با حمله به سفارت ایران در دمشق یک اشتباه جدی مرتکب شد و بایستی تاوان آن را می‌داد؛ اکنون هم که ایران این حمله را انجام داده است، من بعید می‌دانم که نتانیاهو بخواهد موضوع را بیش از این ادامه بدهد.

ایران تصویر جدیدی از موازنه قوا در منطقه ایجاد کرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در دفاع موشکی و پهپادی خودش، تصویر جدیدی را در زمینه موازنه قوا در منطقه ایجاد کرده که حامل این پیام برای رژیم صهیونیستی است که این رژیم نمی‌تواند به تجاوزات خود ادامه دهد و هر تجاوز با هزینه سنگینی مواجه خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

نامه وزیر خارجه اسرائیل به ۳۲ کشور برای قراردادن سپاه در لیست تروریسم و تحریم برنامه موشکی ایران

کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آن‌ها خواست تا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند و سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

پاسخ نظامی اسرائیل به تهران ممکن است در قالب حمله به نیرو‌های نیابتی در خارج از ایران باشد / انتظار نمی‌رود که تل آویو مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد

مقامات ایالات متحده انتظار دارند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله آخر هفته ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حمله به نیرو‌های نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.

بورل: اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند / تحریم‌های جدید علیه تهران مستلزم وجود چیز‌هایی است که قابل تحریم باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند.

Loading

رسانه ها ؛ تشدید جنگ ارزی چین و آمریکا و…

۱۳۹۸/۰۵/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: جنگ ارزی چین و آمریکا در پی تشدید جنگ تجاری، هشدار چین به ژاپن و کره جنوبی درباره استقرار موشک های آمریکا، آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی، تظاهرات مردم کره جنوبی علیه رزمایش آمریکا، افشای طرح عربستان برای سرنگونی اردوغان، تحریم کامل ونزوئلا ، هشدار بولتون به چین و روسیه در خصوص حمایت از مادورو، ملاقات مجدد مقام‌های ارشد نظامی ترکیه و آمریکا در خصوص «سوریه»، هشدار ترکیه به آمریکا درباره شبه‌نظامیان کُرد سوریه ، پیوستن بریتانیا به ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس ، تاکید دوباره چین بر دست برداشتن آمریکا از مداخله در امور هنگ کنگ، برگزاری مراسم سالگرد انفجار بمب اتمی در هیروشیما، واکنش پوتین به استقرار موشکهای آمریکا و واکنش سازمان ملل به لغو خودمختاری کشمیر ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله:  دونالد ترامپ چین را متهم کرده است که با دستکاری در ارزش واحد پول خود، از یوان همچون سلاحی در جنگ تجاری علیه آمریکا استفاده می‌کند. دونالد ترامپ با انتشار یک پست توییتری این اقدام چین را “دستکاری ارزی” نامیده و مدعی شده است که این اقدام منجر به تضعیف بیشتر چین خواهد شد و برای آن کشور زیان‌بار خواهد بود. آمریکا نگران آن است که چین از واحد پولی خود همچون سلاحی در جنگ تجاری با آمریکا بهره گیرد. ترامپ این سیاست را به زیان چین دانسته است.نرخ برابری یوان در برابر دلار به نازل‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ به این سو رسیده است.

خبرگزاری صداو سیما: چین به ژاپن و کره جنوبی درباره استقرار موشک‌های آمریکا در این دو کشور هشدار داد. چین روز سه شنبه در مورد استقرار موشک‌های آمریکا در منطقه آسیا- اقیانوس آرام به واشنگتن هشدار داد و از کشور‌های منطقه به ویژه ژاپن، کره جنوبی و استرالیا خواست “محتاط” باشند.

خبرگزاری تسنیم: کره‌شمالی بامداد سه‌شنبه دو موشک جدید شلیک کرد. برای چهارمین بار طی چند روز اخیر است که کره‌شمالی اقدام به پرتاب موشک می‌کند.بر اساس گزارش خبرگزاری کره‌جنوبی، این موشک‌ها از ستان «هوان‌قائه» در جنوب جمهوری خلق کره شلیک شده است.دوشنبه آمریکا و کره جنوبی تمرین‌های نظامی مشترک خود را طبق آنچه قبلا اعلام کرده اند و با وجود هشدارهای اخیر کره شمالی آغاز کردند.

پارس تودی : شماری از شهروندان کره جنوبی در اعتراض به برگزاری رزمایش مشترک این کشور و آمریکا، در سئول تظاهرات کردند. شهروندان کره جنوبی در جریان اعتراضات خود که از روز دوشنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد اعلام کرده‌اند، برگزاری چنین رزمایشی باعث افزایش تنش ها با کره شمالی می شود و خواستار لغو آن شده‌اند. رزمایش 15 روزه  مشترک نظامی آمریکا و کره جنوبی ازدیروز (دوشنبه) آغاز شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رسانه انگلیسی اعلام کرد، به اسنادی از یک هیئت اماراتی دست یافته است که نشان می‌دهند عربستان اجرای یک طرح استراتژیک برای کاهش نفوذ ترکیه در منطقه و سرنگونی دولت کنونی این کشور را آغاز کرده است. پایگاه خبری میدل ایست آی اعلام کرد که یک گزارش محرمانه از مرکز سیاست‌گذاری امارات وابسته به دستگاه اطلاعات ابوظبی حاکی از آن است که ریاض به دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اجرای یک طرح استراتژیک را آغاز کرده و هدف از این طرح براندازی دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است.

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهوری آمریکا با امضای فرمانی همه اموال حکومت ونزوئلا را توقیف کرده و هرگونه تبادل مالی و تجاری با آن را برای شرکت ها و افراد آمریکایی و غیرآمریکایی ممنوع کرد.شبکه خبری سی ان ان صبح سه شنبه گزارش داد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دوشنبه شب (به وقت محلی) اعلام کرد که از طریق فرمانی اجرایی تحریم های موجود علیه ونزوئلا را تبدیل به یک تحریم اقتصادی کامل کرده است.

 خبرگزاری مهر: مشاور امنیت ملی آمریکا به چین و روسیه درباره ادامه حمایت از رئیس جمهوری ونزوئلا هشدار داد. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به چین و روسیه درباره ادامه حمایت از رئیس جمهوری ونزوئلا هشدار داد. وی با اعلام این هشدار عنوان داشت که چین و روسیه نباید حمایت خود از نیکلاس مادورو را افزایش دهند چون در این صورت ونزوئلا باید بعد از کنار رفتن مادورو بدهی خود به این دو کشور را بپردازد.

الکوثرفارسی: وزارت دفاع ترکیه از برگزاری نشست مجدد با مقامات ارشد نظامی آمریکا در آنکارا و در زمینه ایجاد منطقه امن در شمال شرقی سوریه خبر داد. مقامات نظامی ترکیه و آمریکا در مورد ایجاد منطقه امن در شمال شرقی سوریه و رفع نگرانی‌های آنکارا درباره حضور نیروهای کرد سوریه در آن منطقه  باهم دیدار کردند.

العالم:  وزیر امور خارجه ترکیه از واشنگتن خواست تا حمایت از یگان‌های مدافع خلق در سوریه را متوقف کند.«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه  که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت: آمریکا باید به صورت مثبت به درخواست ما برای پایان مشارکت با وای‌پی‌جی (YPG) در سوریه پاسخ دهد.

یورونیوز:  بریتانیا اعلام کرد که این کشور به ائتلاف نظامی آمریکا در خلیج فارس برای تامین امنیت کشتی‌های تجاری می‌پیوندد. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، در این باره گفت: «بریتانیا مصمم است تا ناوگان دریایی‌اش را در مقابل تهدیدات غیرقانونی حفاظت کند و از این رو ما امروز به ائتلاف جدید امنیت دریایی در خلیج فارس می‌پیوندیم.»

رادیو چین: سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر از آمریکا خواست مداخله در امور هنگ کنگ را متوقف کند. وی تاکید کرد، هیچ کس نباید عزم راسخ چین برای اجرای سیاست «یک کشور با دو نظام» و حفظ شکوفایی و ثبات هنگ کنگ را دست کم بگیرد.

ان .اچ.کی ژاپن:  شهر هیروشیمای ژاپن یادبود ۷۴ امین سالگرد اولین بمباران اتمی دنیا را برگزار کرد. این مراسم ساعت ۸ صبح سه شنبه در پارک یادبود صلح آغاز شد. نخست وزیر شینزو آبه و نمایندگانی از سراسر دنیا در آن شرکت کردند.

اسپوتنیک روسیه: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که در رابطه با استقرار موشک های آمریکایی پاسخی متقابل خواهد داد. رئیس جمهور روسیه، در رابطه با خروج آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد گفت: واشنگتن از بهانه ای ساختگی برای این کار استفاده کرده و قول داده است که به روش متقابل به توسعه موشک های آمریکایی ها پاسخ دهد.

آناتولی ترکیه:  دولت هند با لغو قانون 370 قانون اساسی در مورد جامو کشمیر به وضعیت ویژه این منطقه پایان داد. به موجب این قانون که از استقلال کشور هند از انگلستان در سال 1947 همچنان در قانون اساسی این کشور وجود داشت، جامو کشمیر به عنوان یکی از ایالت های هند قادر به تصویب قانون های مجزا به شکل خود مختار داشت. یکی از ویژگی های این وضعیت، عدم صدور مجوز اقامت و خرید ملک برای اتباع خارجه بود.

خبرگزاری فارس: به دنبال شدت گرفتن اوضاع بین هند و پاکستان و درگیری‌های مرزی بین دو کشور، دبیرکل سازمان ملل طرفین را به خویشتنداری دعوت کرد.«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از هند و پاکستان خواست با خویشتنداری مانع از شدت گرفتن اوضاع [بد] شوند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *