جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

رسانه ها؛ تلاش آمریکا و انگلیس برای تشکیل ائتلاف درخلیج فارس و…

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: مذاکره آمریکا و بریتانیا بر سر ماموریت در تنگه هرمز، درخواست آمریکا از آلمان برای همکاری در تنگه هرمز و مخالفت آلمان برلین، پیوستن سوئد به اینستکس، اقدام جدید کره شمالی به آزمایش موشک بالستیک کوتاه برد ، سفر کوشنربه منطقه  با ماموریتی جدید برای طرح "معامله قرن" ، تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران ، ازسرگیری مذاکرات دولت ونزوئلا و مخالفان ، مخالفت کُردهای شمال سوریه با طرح «منطقه امن» ترکیه، دیدار هیئت اعزامی نتانیاهو با پادشاه بحرین، طرح تل‌آویو جهت ساخت منزل برای فلسطینی‌ها در ازای گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین ، اولتیماتوم جانسون به اروپا، ابراز تمایل آمریکا برای انعقاد پیمان کنترل تسلیحات با روسیه و ادامه تقویت نیروهای مستقر ترکیه در مرز سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله : روز چهارشنبه نهم مرداد (۳۱ ژوئیه) نمایندگان نظامی آمریکا و بریتانیا در بحرین پیرامون تامین امنیت تردد کشتیرانی در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. گفته می‌شود نمایندگان چند کشور دیگر نیز در این مذاکرات حضور خواهند داشت. این دیدار در منامه، پایتخت بحرین، بین نماینده وزارت دفاع بریتانیا با سخنگوی نظامی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا انجام می‌شود.

آناتولی ترکیه: آمریکا جهت تامین امنیت کشتی های تجاری در تنگه هرمز رسما از آلمان درخواست کمک کرد. یکی از مسئولین سفارت آمریکا در برلین خبرگزاری «دی.پی.ای آلمان» گفت: ایالات متحده از آلمان به‌طور رسمی از آلمان درباره تامین امنیت در تنگه هرمز درخواست کمک نظامی کرده است.وی افزود: از آلمان رسما خواستیم به همراه فرانسه و انگلستان جهت تامین امنیت در تنگه هرمز و مقابله با اقدامات ایران کمک کند.

پارس تودی : بروز تنش‌ها در خلیج فارس با تقویت حضور نظامی آمریکا در این منطقه ژئو استراتژیک و نیز توقیف نفتکش بریتانیایی توسط ایران به دلیل تخلف آشکار از قوانین دریایی، موجب تلاش واشنگتن و لندن برای ایجاد ائتلاف دریایی برای به اصطلاح “حفاظت از آزادی کشتیرانی در خلیج فارس” شده است. با این حال این طرح با مخالفت متحدان اروپایی واشنگتن مواجه شده است. «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی بر مخالفت کشورش با تشکیل ائتلاف دریایی از سوی آمریکا تاکید کرد.

العالم: سفیر سوئد در روسیه اعلام کرد که کشورش قصد پیوستن به ساز و کار تعاملات مالی با ایران یا همان اینستکس را دارد.«پیتر اریکسون» در خصوص پیوستن کشورش به اینستکس گفت: «سوئد قصد دارد به ساز و کار تعاملات مالی با ایران (اینستکس) بپیوندد».

ان .اچ.کی ژاپن: ستاد مشترک نیروهای کره جنوبی می گوید که کره شمالی صبح چهارشنبه دو موشک بالستیک کوتاه برد را از نزدیکی شهر شرقی وونسان به داخل دریای ژاپن شلیک کرد.این مقامات می گویند هر موشک حدود ۲۵۰ کیلومتر پرواز کرده و به ارتفاع حدود ۳۰ کیلومتری رسید. کره شمالی پنج شنبه گذشته نیز دو موشک بالستیک کوتاه برد را از محدوده وونسان شلیک کرد. آنها حدود ۶۰۰ کیلومتر پرواز کرده و در دریای ژاپن سقوط کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا در سفری به منطقه خاورمیانه به دنبال جلب حمایت رهبران برخی کشورهای عربی از ابعاد اقتصادی طرح معامله قرن و در ادامه، اجرای ابعاد سیاسی این طرح است. رسانه‌های آمریکایی از جمله مجله سیاسی “ونتی‌فر” اعلام کردند، جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در راستای ادامه تحرکاتی که روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن گذشته در کارگاه منامه آغاز شد، عصر دوشنبه سفری را به منطقه خاورمیانه آغاز کرد.

 خبرگزاری مهر: واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه از قصد دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد. یک رسانه آمریکایی می‌گوید دولت واشنگتن قانع شده که در شرایط فعلی لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران عاقلانه نیست و باید آنها را برای یک دوره ۹۰ روزه دیگر تمدید کند.

خبرگزاری ایرنا:  نماینده رهبر مخالفان دولت ونزوئلا اعلام کرد که مذاکرات بیشتر با دولت کاراکاس که از پیش تعیین شده بود، در روزهای آتی از سر گرفته خواهد شد.به گزارش تارنمای روزنامه واشنگتن تایمز، “کارلوس وسینو” با این حال روز گذشته تاکید کرد، مادامی که نیکلاس مادورو در قدرت باقی بماند، سازماندهی انتخابات جدید در ونزوئلا غیرممکن است.

خبرگزاری فارس: یک روزنامه سعودی به اختلاف نظر بین ترکیه و کُردهای تحت‌الحمایه آمریکا برای ایجاد منطقه امن در سوریه پرداخت و تأکید کرد که کُردها با پیشنهاد آنکارا مخالفت کرده‌اند. مذاکرات هیأت آمریکایی به ریاست «جیمز جفری» فرستاده ویژه آمریکا در سوریه که اخیرا با مسئولان ترکیه‌ای در آنکارا انجام شد، به شکست انجامید.

خبرگزاری تسنیم: رسانه سعودی از سفر هیئت ویژه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به بحرین و دیدار آن با پادشاه این کشور خبر داد. «ایلاف» به نقل از منبعی، که آن را «ارشد» توصیف کرده، نوشته است «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل اخیرا هیئتی ویژه به همراه سه مقام امنیتی به بحرین اعزام کرد تا در دیدار با مسئولان این کشور درباره تهدید امنیتی خطرناک اطلاع‌رسانی کنند.

الکوثرفارسی:  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طرح ساخت منازلی برای فلسطینی‌ها در مناطق موسوم به مناطق “ج” در کرانه باختری را ارائه کرد؛ اما این طرح در ازای افزایش ساخت و ساز در داخل شهرک‌های یهودی نشین در این مناطق است.مناطق “ج” براساس توافق‌نامه اسلو که سال ۱۹۹۵ بین سازمان آزادی‌بخش فلسطین و اسرائیل امضا شد، مناطقی است که تحت سیطره دولت اسرائیل است و ۶۱ درصد مساحت کرانه باختری را در بر می‌گیرد.

یورونیوز: بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا می گوید حرکت بعدی در روند اجرای برکسیت بر عهده اتحادیه اروپا است و کشورش برغم عدم تمایل برای خروج بدون توافق از اروپا در صورت لزوم خود را برای این کار آماده می کند.نخست وزیر بریتانیا در جریان سفر به ولز با طرح این هشدار نسبت به اتحادیه اروپا تصریح کرد: «اگر نمی توانند مصالحه کنند و اراده ای برای این کار ندارند بنابر این ما بایستی خود را برای یک خروج بدون توافق آماده کنیم.»

اسپوتنیک روسیه: واشنگتن امیدوار حصول توافقات با مسکو در زمینه کنترل تسلیحات است. این مطلب را دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  در مصاحبه با شبکه تلویزیونی C-Span اعلام کرد.ترامپ این مطلب را در حالی اعلام کرده که جان بولتون، مشاور امنیت ملی او گفته بعید است پیمان استارت نو (پیمان دو جانبه کاهش تسلیحات هسته‌ای میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه) که دوره اعتبار آن در سال 2021 به سر می رسد، تمدید شود و این پیمان را “ناقص” نامیده است.

تی .آر.تی ترکیه: تقویت نیروهای مستقر ترکیه در مرز سوریه همچنان ادامه دارد.کاروان 12 خودرویی متشکل از اتوبوسها و خوروهای زرهی حامل کماندوهای فرستاده شده از یگانهای مختلف شهرستان جیلان پینار استان شانلی اورفا رسید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *