جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

سناتور اسبق آمریکایی در گذشت

تهران-ایرنا- «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.

Loading

رسانه ها؛هشدار آمریکا به اروپا و…

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: هشدار آمریکا به اروپا  درباره گسترش اینستکس، گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ماکرون درباره ایران، نگرانی روسیه از استقرار سامانه های ضد موشکی آمریکا در فضا، هشدار مسکو به آلمان درباره دخالت در امور داخلی روسیه، استقبال بریکس از پیشنهاد روسیه برای تامین امنیت خلیج فارس، سفر دومین رهبر عربی به دمشق ، عصبانیت رژیم صهیونیستی از تصمیم محمود عباس، استقبال روسیه از پیوستن ایران به تروئیکای افغانستان ، مالیات فرانسه بر غول‌های دیجیتال ، گفت و گوی قانونگذاران ژاپن امریکا و کره جنوبی پیرامون تنش ها، استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عربستان ، تاکید برگسترش همکاری در مدیترانه شرقی در نشست گفتمان اقتصادی واشنگتن، تمایل روسیه به همکاری با ترکیه در مدیترانه شرقی، هشدار اردوغان به آمریکا و ابراز نگرانی گوترش از اوضاع مهاجران غیرقانونی در لیبی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: تارنمای «واشنگتن اگزمینر» شنبه گزارش داد: آمریکا به اروپا هشدار داده سازوکار ویژه مالی موسوم به «اینستکس» را توسعه ندهد. «اینستکس توسط سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس و در راستای تلاش برای حفظ برجام ایجاد شده که برخی کشورهای اروپایی نیز از آن حمایت کرده‌اند.» یک مقام ارشد دولت آمریکا که نام وی ذکر نشده است، به واشنگتن اگزمینر گفت: وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نامه‌ای به هیات مدیره اینستکس نوشته و «ناخرسندی ما را از ایجاد این ابزار اعلام کرده است؛ ابزاری که به نظر می‌رسد برای دور زدن تحریم‌هاست.»

خبرگزاری فارس: کاخ الیزه فرانسه از گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور آمریکا و فرانسه با محوریت موضوع ایران خبر داد.بر اساس گفته کاخ الیزه، موضوع ایران و برگزاری نشست سران گروه 7 در پاریس از محورهای گفت‌وگو بود.رئیس جمهور فرانسه طی روزهای اخیر تلاش‌های تازه‌ای را برای کاهش تنش‌ها در منطقه غرب آسیا آغاز کرده است.

خبرگزاری صداو سیما: وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو نگران برنامه‌های آمریکا برای استقرار تسلیحات در فضاست و این اقدام منجر به مرحله دیگری از رقابت تسلیحاتی خواهد شد. سرگئی لاوروف افزود مسکو نگران برنامه‌های آمریکا برای استقرار تسلیحات در فضاست و این اقدام منجر به مرحله دیگری از رقابت تسلیحاتی خواهد شد.

 خبرگزاری مهر: وزارت خارجه روسیه به سفارت آلمان در مسکو هشدار داد که به کنوانسیون وین مبنی بر احترام به حق استقلال کشورها احترام بگذارد.گفتنی است سفارت آلمان در مسکو با توجه به مهیا شدن روسیه برای برگزاری انتخابات محلی، مدعی شده بود که از حضور بسیاری از چهره‌های مخالف دولت جلوگیری شده و از این بابت ابراز نگرانی کرده بود.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اینکه تشدید وخامت اوضاع در منطقه خلیج فارس نتیجه اقدامات ضدایرانی برخی کشورهاست، خواستار حمایت کشورهای “گروه بریکس” از دکترین پیشنهادی مسکو برای تامین امنیت جمعی این منطقه شد. لاوروف در نشست شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو “گروه بریکس” (شامل: برزیل، روسیه هند، چین و آفریقای جنوبی)، از شرکای خود در این اتحاد خواست تا از دکترین پیشنهادی روسیه درباره تامین امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس حمایت کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):یک مسؤول عالی‌رتبه فلسطینی اعلام کرد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از مدت‌ها پیش تمایل دارد به دمشق سفر کند و وی قصد دارد در اسرع وقت این کار را انجام دهد. عزام الاحمد، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) تاکید کرد، دلیل تاخیر در سفر عباس به دمشق، فشرده بودن مسائل پیش‌آمده است.

الکوثرفارسی: در پی اقدام محمود عباس به تعلیق اجرای تمام توافقنامه های امضا شده با رژیم صهیونیستی، این رژیم تهدید کرد، مردم فلسطین هزینه این اقدام عباس را خواهند پرداخت. ایلی کوهین وزیر اقتصاد و صنعت رژیم صهیونیستی در واکنش به این اقدام محمود عباس گفت: وی در اصل از همان ابتدا  نیز به توافقنامه های امضا شده با اسرائیل پایبند نبود و اکنون ملت فلسطین است که هزینه تعلیق آن را خواهد پرداخت و باید پرسید فلسطینی ها بعد از تعلیق این توافقنامه ها چه می توانند بکنند؟

العالم:  معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد، رایزنی های روسیه، آمریکا و چین درباره افغانستان را موثر دانست و گفت معتقدیم ایران می تواند نقش سازنده ای در این مذاکرات ایفا کند. ولادیمیر سافرانکف در نشست شورای امنیت که با موضوع افغانستان برگزار شد، افزود: : معتقدیم مهمترین کانال همکاری در افغانستان، رایزنی سه گانه در سطح نمایندگان ویژه روسیه، آمریکا و چین است که در ماه مارس در واشنگتن، در آوریل در مسکو و در ژوئیه در پکن دیدار کردند.

یورونیوز:  رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد کشورش اقدام فرانسه در وضع مالیات بر شرکتهای فناوری آمریکایی را به «اقدام اساسی متقابل» پاسخ خواهد داد.دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت: «اگر کسی بر این شرکت‌ها مالیات ببندد باید کشور خودشان یعنی ایالات متحده آمریکا باشد. ما به زودی خبر اقدام اساسی متقابلی را در پاسخ به اشتباه احمقانه ماکرون اعلام خواهیم کرد.»

ان .اچ.کی ژاپن: قانون گذارانی از ژاپن، امریکا و کره جنوبی جهت برگزاری مذاکرات سالانه در واشنگتن ملاقات کردند.آنها توافق کردند که سیاستمداران ژاپن و کره جنوبی، تلاش خواهند کرد تا از دولت های خود بخواهند تا تنش ها بین این دو کشور را کاهش دهند.تنش های روز افزون بین ژاپن و کره جنوبی بر سر مسئله کار اجباری زمان جنگ و محدودیت صادرات ژاپن به کره جنوبی موضوعات اصلی دستور کار این نشست بود.

اسپوتنیک روسیه:  یک نشریه تخصصی نظامی آمریکا گزارش داد که در ادامه تحرکات نیروی هوایی این کشور در عربستان سعودی، یک سامانه کامل پاتریوت به‌تازگی در پایگاه شاهزاده سلطان مستقر شده است. در حالی که پیشتر گفته شده بود نیروی هوایی آمریکا در حال انجام تحرکاتی جدید در یکی از پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی است، اکنون یک رسانه آمریکایی از استقرار یک سامانه کامل پدافند هوایی «پاتریوت» در این کشور خبر می‌دهد.

آناتولی ترکیه:  نمایندگان کشورهای آمریکا، اسرائیل، یونان و بخش روم‌نشین قبرس به بررسی زمینه‌های همکاری‌ اقتصادی در مدیترانه شرقی پرداختند. وزارت امور خارجه ایالات متحده بیانیه مشترک پایانی اولین نشست گفتمان اقتصادی نمایندگان آمریکا، اسرائیل، یونان و بخش روم‌نشین قبرس را منتشر کرد.

تی .آر.تی ترکیه:  الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در مورد احتمال همکاری شرکت های نفتی کشورش با ترکیه در حوزه دریای مدیترانه شرقی گفت: شرکت های روسیه پروژه های موفقی را در مدیترانه رقم زده اند. وی این سخنان را امروز در حاشیه نشست شانزدهمین دوره نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ترکیه و روسیه در آنتالیا بیان داشت و افزود: اگر منافع اقتصادی حوزه مدیترانه شرقی نیز برای تمام طرف‌ها مطلوب باشد، شرکتهای روسیه می توانند برای همکاری با ترکیه تصمیم بگیرند.

دویچه وله :  رئیس جمهور ترکیه در واکنش به کنارگذاشته شدن کشورش از پروژه ساخت جنگنده‌های اف- ۳۵، واشنگتن را به لغو سفارش بوئینگ تهدید کرد. طرفین توافق‌نامه خرید ۱۰۰ فروند بوئینگ را به تازگی امضا کرده‌اند. رجب طیب اردوغان می‌گوید چنانچه آمریکا، ترکیه را عملا از برنامه ساخت جنگنده‌های اف -۳۵ حذف کند، خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از کمپانی بوئینگ نیز منتفی خواهد بود.

پارس تودی :  دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد که لیبی کشور امنی برای مهاجران به شمار نمی رود.  «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل با ابراز نگرانی از اوضاع مهاجران در لیبی گفت: باید با آوارگان بر اساس قوانین بین المللی و با احترام برخورد کرد.گوترش همچنین درباره غرق شدن ده‌ها مهاجر در نزدیکی سواحل لیبی ابراز تأسف کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *