جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

رسانه ها؛ آغاز استقرار نظامیان آمریکایی درعربستان و…

۱۳۹۸/۰۴/۳۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین:آغاز استقرار نیرو، جنگنده‌ و سامانه‌های موشکی آمریکا در عربستان، هشدار مقام نظامی آمریکا درباره دکترین نظامی روسیه، برگزاری رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا، تاکید برلین بر گفتگو با ایران ، آغاز به کار نشست وزیران خارجه عضو جنبش عدم تعهد در کاراکاس، برگزاری انتخابات مجلس سنای ژاپن، شکایت انگلیس از ایران به شورای امنیت سازمان ملل ، درخواست یونان از ترکیه، گفتگوی وزرای خارجه ترکیه و آمریکا در باره جنگنده اف-35 و سامانه اس-400، انتخابات پارلمانی اوکراین و  تصمیم کره جنوبی به تجدید نظر در پیمان امنیتی با ژاپن ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  ارتش آمریکا استقرار صدها سرباز، جنگنده و سامانه‌های موشکی در پایگاه شاهزاده سلطان در نزدیکی ریاض را بعد از موافقت پادشاه سعودی با استقبال از نیروهای آمریکایی در عربستان شروع کرد. این گام از ترس تقابل نظامی در سایه تنش‌های روزافزون میان تهران و آمریکا و حملات مداوم انصارالله برداشته شده است. یک روز بعد از اعلام موافقت ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان با استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور به منظور “تقویت همکاری مشترک در دفاع از امنیت و ثبات منطقه‌ای” شبکه ان بی سی آمریکا فاش کرد، ارتش آمریکا انتقال تجهیزات و نیروها به پایگاه شاهزاده سلطان در عربستان را از ژوئن آغاز کرده و می‌خواهد دوباره از آن استفاده کند.

خبرگزاری صداو سیما:  پنتاگون اعلام کرد این وزارتخانه دکترین نظامی روسیه را به عنوان چالشی برای بازدارندگی هسته‌ای واشنگتن می‌داند. جان رود معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاستگذاری در مجمع امنیتی آسپن افزود روسیه در حال تقویت توانمندی‌های هسته‌ای تاکتیکی خود است و این در حالی است که ما ده‌ها سال است یک سلاح هسته‌ای جدید تولید نکرده ایم.

خبرگزاری ایرنا:  یک مقام عالیرتبه کره جنوبی اعلام کرد، رزمایش مشترک این کشور و آمریکا در ماه آینده(اوت)، طبق برنامه ریزی انجام شده برگزار می شود. “چویی جونگ کان”، مشاور برنامه ریزی صلح “مون جائه این”، رئیس جمهوری کره جنوبی، ضمن رد اظهارات کره جنوبی مبنی بر نقض توافقنامه سنگاپور در صورت اجرای این رزمایش، گفت، ماهیت این رزمایش، تهاجمی نیست و هدف آن، تحکیم ائتلاف دو کشور است.

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه آلمان درباره عواقب تشدید تنش‌ها بین لندن و تهران بر سر نفتکش توقیف شده انگلیس توسط ایران هشدار داده و بر راهکار دیپلماسی برای حل این بحران تاکید کرد. “هایکو ماس”، در گفتگویی با نشریه “بیلد” آلمان درباره تشدید اختلافات بین ایران و انگلیس و متحدانشان در منطقه هشدار داده و گفت: در اینجا این مسئله مطرح است که از جنگ جلوگیری کنیم. تمام تلاش ها با شرکای اروپایی و کشورهای منطقه در این راستا انجام می شود.

العالم:  خورخه آریزا،  وزیر امور خارجه ونزوئلا طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نشست وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد در کاراکاس خواهان صلح و ثبات در کشورش و همچنین احترام کشورها به حق حاکمیت ونزوئلا شد. در این نشست که با حضور ده‌ها کشور عضو این جنبش در کاراکاس پایتخت ونزوئلا و به مدت دو روز برگزار می‌شود، آریزا تصریح کرد که یکی از چالش‌های این جنبش متشکل از بیش از ۱۰۰ کشور، ارتقا و تقویت صلح از طریق احترام به حاکمیت و همبستگی است.در نشست ونزوئلا، وزرای امور خارجه ایران، کوبا، بولیوی، نیکاراگوئه، فلسطین، سورینام، آنتیگوا باربودا و معاونان وزیر خارجه روسیه و ترکیه حضور دارند.

ان .اچ.کی ژاپن:  امروز روز برگزاری انتخابات مجلس سنا در ژاپن است و مردم سراسر کشور در حال رأی دادن در مراکز اخذ رأی هستند. در این انتخابات که احتمال دارد تبدیل به معیاری برای سنجش نظر مردم درباره شش سال و نیم دوره در مسند قدرت بودن نخست وزیر شینزو آبه شود، تکلیف نیمی از کرسی های مجلس سنا مشخص خواهد شد.

اسپوتنیک روسیه:  انگلیس در خصوص توقیف کشتی این کشور در ایران با ارسال نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل از تهران شکایت کرد.در این نامه انگلیس اعلام کرده که  که توقیف نقتکش این کشور توسط نیروهای ایرانی در آب‌ های دریای عمان صورت گرفته است نه خلیج فارس و هیچ مدرکی از برخورد این نفتکش با کشتی صیادی ایران وجود ندارد و لذا اقدام ایرانی‌ها در توقیف نفتکش مذکور غیرقانونی است.

آناتولی ترکیه:  کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را برای یک رویکرد مشترک مبتنی بر “اقدامات شجاعانه” فرا خواند.کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان طی سخنانی در مجمع عمومی مجلس این کشور افزود: «می‌خواهیم از لفاظی‌های خشمگین در راستای حقوق بین‌الملل پرهیز کرده و برای گسترش روابط دوستانه گام برداریم».

تی .آر.تی ترکیه:  مولود چاووش‌اوغلو و مایک پمپئو وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا درباره جنگنده اف-35 و سامانه اس-400 به‌صورت تلفنی گفتگو کردند.طرفین همچنین علاوه بر روابط دوجانبه، در مورد تحولات منبج و ادلب و ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نیز به تبادل نظر پرداختند.

دویچه وله:انتخابات پارلمانی اوکراین روز یکشنبه برگزار ‌شد. براساس نظرسنجی‌هایی که تاکنون انجام شده، حزب “خدمتگزاران مردم” به رهبری رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی شانس زیادی برای پیروزی دارد. نامزدهایی که این حزب برای پارلمان معرفی کرده تاکنون نماینده نبوده‌اند و با سرمایه‌داران و پدرخوانده‌هایی که پیش‌تر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سیاست دخالت می‌کردند ارتباط ندارند.

پارس تودی :  کره جنوبی تهدید کرد، در واکنش به اقدام ژاپن برای جلوگیری از صادرات تجهیزات فناوری به سئول، در پیمان امنیتی با ژاپن تجدیدنظر می کند. “کیم هیون چونگ”  معاون اداره امنیت نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی گفت: ژاپن با این ممنوعیت یکجانبه حقوق و مقررات بین المللی را نقض کرده است و برای مقابله با این اقدام کره جنوبی همه گزینه ها از جمله تجدید نظر در پیمان نظامی تبادلات اطلاعات را بررسی می کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *