جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

رسانه ها؛ راهزنی آمریکا: توقیف دارایی‌های ایران به بهانه تروریسم و…

۱۳۹۸/۰۴/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: طرح مجلس نمایندگان آمریکا برای توقیف دارایی‌های ایران، قدردانی نخست وزیر انگلیس از جبل الطارق بخاطر توقیف نفتکش ایرانی، واکنش سازمان ملل به محدودیت‌های تردد دیپلمات‌های ایرانی در نیویورک، تاکید آلمان بر همکاری با روسیه برای صلح پایدار در اروپا، ادامه جنجال‌ها بر سر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، هشدار کشورهای اروپایی درخصوص توقف تخریب منازل فلسطینیان ، تاکید مادورو بر تداوم مذاکره با مخالفان، محدود کردن تسلیحات اتمی موضوع نشست آمریکا و روسیه در ژنو ، مهلت دبیرکل ناتو به روسیه ، اعزام نظامیان آمریکایی به عربستان ، دیدار وزیر دفاع چین با مقامات امنیتی آفریقا، توافق وزیران دارایی گروه ۷ برای استفاده از رمز ارز لیبرا ، واکنش شدید مقامات ترکیه به حمله مسلحانه در اربیل و مخالفت کنگره آمریکا با معامله تسلیحاتی هنگفت با عربستان ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صداو سیما:  مجلس نمایندگان آمریکا طرحی برای مصادره ۱.۶۸ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران تصویب کرد. مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رساند که خواستار دسترس‌پذیر کردن دارایی‌های ایران برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگ‌داران دریایی آمریکا در بیروت است. این طرح خواستار مصادره ۱.۶۸ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران است که در لوکزامبورگ نگه داشته می‌شود.

 خبرگزاری مهر: نخست وزیر انگلیس از دولت محلی جبل الطارق بابت توقیف نفتکش ایرانی قدردانی کرد. نخست وزیر انگلیس قدردانی از دولت محلی جبل الطارق را به دلیل اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه عنوان کرده است. پیش از این نیز، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در واکنش به توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق از سوی نیروهای انگلیسی، ضمن قدردانی از لندن، این اقدام را یک هدیه چهارم ژوئیه (روز استقلال آمریکا) به واشنگتن عنوان کرده بود.

خبرگزاری فارس: سخنگوی سازمان ملل در واکنش به محدودیت‌های اعمالی آمریکا علیه تردد اعضای هیات ایران در سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد، سازمان ملل نگرانی خودش را ابراز داشته و به رایزنی‌ با واشنگتن ادامه خواهد داد.«فرحان حق» افزود: «ما به مطرح کردن این موضوع تا جایی که نیاز باشد، ادامه خواهیم داد».در خبرها آمده بود که آمریکا محدوده تردد دیپلمات‌های ایران مستقر در نیویورک و خانواده‌های آنها را به شدت محدود کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان امروز (پنج‌شنبه) در آستانه سفر سرگئی لاوروف تاکید کرد، صلح پایدار در اروپا بدون همکاری با روسیه غیرممکن است. هایکو ماس تاکید کرد: در حال حاضر ما نقطه نظرات متفاوتی در بسیاری از مسائل داریم اما گفت‌وگو با روسیه همچنان ضرورت دارد. بدون مسکو نمی‌توانیم مسائل حساسی در عرصه سیاست جهان را حل کنیم. همچنین تحقق صلح پایدار در اروپا بدون همکاری میسر نمی‌شود.

خبرگزاری تسنیم: تعدادی از وزرای کابینه انگلیس تهدید کرده‌اند، در صورتی که نخست وزیر جدید قصد تعلیق پارلمان در روند برگزیت را داشته باشد، از سمت خود استعفا خواهند کرد.این در شرایطی است که برخی گمانه زنی ها نشان می دهد بوریس جانسون نامزد پیشتاز نخست وزیری انگلیس قصد دارد به منظور جلوگیری از دخالت پارلمان در روند برگزیت، خواستار تعلیق روند فعالیت پارلمان شود.

الکوثرفارسی:  هیأت‌های اتحادیه اروپا در قدس اشغالی و رام‌الله از رژیم صهیونیستی خواستند دست از سیاست تخریب منازل فلسطینیان و کوچاندن آنان بردارد. این هیأت‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند که چنین سیاست‌هایی راهکار تشکیل دو کشور و صلح پایدار را در معرض خطر قرار می‌دهد.  اخیرا مایکل لینک، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور فلسطین هم هشدار داد: در صورت سکوت جامعه جهانی برابر شهرک سازی در اراضی اشغالی، اسرائیل وارد آخرین مرحله از الحاق این سرزمین خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهوری ونزوئلا بر عزم جدی دولتش در مذاکره با مخالفان به عنوان راهی برای دستیابی به صلح در این کشور تاکید کرد. نیکلاس مادورو اعلام کرد که دولتش به مذاکره با مخالفان برای رسیدن به صلح در این کشور تمایل دارد.وی در صفحه توییترش نوشت: ما به مذاکره برای رسیدن به صلح، آرامش و رفاه برای مردم ونزوئلا معتقدیم.

یورونیوز:  نمایندگان ایالات متحده آمریکا و روسیه در ژنو دیدار می کنند تا درباره ابعاد یک توافق جدید برای محدود کردن تسلیحات اتمی میان دو کشور گفتگو کنند. احتمال می رود نماینده چین نیز به این گفتگوها بپیوندند. با این حال چین بخشی از پیمان تسلیحات اتمی بین آمریکا و روسیه نیست و دقیقا مشخص نیست حضور پکن در این گفتگو‌ها چه جایگاهی دارد.

اسپوتنیک روسیه: ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اعلام کرد اگر روسیه تا دوم اوت به رعایت پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد و کوتاه برد نپردازد ، اتحادیه آتلانتیک شمالی پاسخ هماهنگی به مسکو خواهد داد. استولتنبرگ در همایش امنیتی اسپن ضمن بیان این مطلب خاطرنشان ساخت پاسخ ناتو به روسیه سنجیده و هماهنگ خواهد بود.روز 3 ژوئیه امسال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانون تعلیق اعتبار پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد و کوتاه برد از سوی روسیه را امضا کرد.

العالم:  مقامات بلند پایه پنتاگون اعلام کردند که دونالد ترامپ در حال فراهم کردن شرایط برای ارسال صدها نفر از نظامیان آمریکایی به عربستان است. ترامپ قصد دارد حدود 500 نفر از نظامیان آمریکایی را به پایگاه هوایی الامیر سلطان واقع در شرق ریاض ارسال کند. بر این اساس شماری از نظامیان آمریکایی هم اکنون به منظور فراهم سازی شرایط برای استقرار سامانه پاتریوت و بهبود شرایط این پایگاه هوایی در عربستان حضور دارند.

رادیو چین:  وی فنگ‌هه، عضو شورای دولتی و وزیر دفاع چین به طور دست جمعی با نمایندگان آفریقایی حضور در نخستین مجمع صلح و امنیت چین و آفریقا دیدار کرد.وزیر خارجه چین اظهار داشت: همکاری صلح و امنیت ستون مهم روابط چین و آفریقا است که برای بر قراری و توسعه روابط چین و آفریقا فداکاری تاریخی کرده‌است.

ان .اچ.کی ژاپن:  وزیران و روسای بانک های مرکزی گروه ۷ متعهد شده اند که نسبت به پیشنهاد فیس بوک برای ارز رمزگذاری شده، اقدامی اتخاذ کنند. این روسای مالی که در حال دیدار در فرانسه هستند در اولین روز اجلاس خود به موضوع «لیبرا» پرداختند. همه آنها ابراز نگرانی کردند که این ارز دیجیتالی ممکن است برای پولشویی و تامین پول برای تروریست ها استفاده شود. فیس بوک در نظر دارد که از سال آینده ارز رمزگذاری شده لیبرا را راه اندازی کند.

آناتولی ترکیه:  سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد که اقدامات لازم برای دستگیری عاملان حمله شنیع به سرکنسولگری ترکیه در اربیل آغاز و پاسخ قاطعانه به عاملان این حمله شنیع داده خواهد شد. ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد: اقدامات لازم برای دستگیری عاملان حمله شنیع به سرکنسولگری ترکیه در اربیل آغاز شده است. پاسخ قاطعانه به عاملان این حمله شنیع داده خواهد شد.

دویچه وله :  کنگره آمریکا با معامله‌ای هشت میلیارد دلاری برای فروش تسلیحات به متحدان آمریکا در خاورمیانه مخالفت کرد. پس از مجلس سنا، نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا هم با معامله تسلیحاتی ۱/ ۸ میلیارد دلاری آمریکا با عربستان سعودی و امارات عربی متحده مخالفت کرد. رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند این رأی را وتو کند. پمپئو گفته بود که این معامله با توجه به اقدامات ایران ضروری است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *