جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

رسانه ها؛ تلاش برای حفظ برجام در بروکسل و…

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: نشست وزرای خارجه اروپایی با موضوع تنش‌ها با ایران و حفظ برجام، بیانیه تروئیکای اروپایی درباره توافق هسته‌ای ایران، واکنش پمپئو به پیش شرط ایران برای مذاکره با آمریکا، تنش در روابط ایتالیا و فرانسه، انتقاد سندرز از ماجراجویی‌های نظامی آمریکا، آغاز رزمایش مشترک عربستان و آمریکا ، توافق هند و پاکستان برای حل اختلافات بر سر گذرگاه کارتارپور، مخالفت روسیه با مذاکره درباره جزایر مورد مناقشه با ژاپن ، حمله «نژادپرستانه» ترامپ به نمایندگان کنگره ، کاهش سرعت رشد اقتصاد چین ، تقویت نیروهای مرزی ترکیه در مرز سوریه و نشست فرماندهان ارتش‌های کشورهای آفریقایی در چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی:  وزرای خارجه کشورهای اروپایی امروز دوشنبه در بروکسل دیدار می‌کنند تا پیرامون برجام و تحولات اخیر منطقه بحث و تبادل نظر داشته باشند. رسانه‌های انگلیسی از سفر جرمی هانت وزیر خارجه این کشور به بروکسل برای دیدار با همتایان آلمانی و فرانسوی خود در راستای بحث و تبادل نظر پیرامون برجام خبر می‌دهند.

آناتولی ترکیه: کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن تاکید بر پایبندی خود به توافق هسته‌ای اعلام کردند که اجرایی این توافق‌نامه مشروط به تبعیت کامل ایران است. کشورهای فرانسه، آلمان وانگلیس با صدور بیانیه مشترک اعلام کردند: ما به حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می دهیم، اما ادامه برجام مشروط به تبعیت کامل ایران به آن است.

 خبرگزاری مهر:  وزیر امور خارجه آمریکا به اظهارات رئیس جمهوری ایران در خصوص پیش شرط تهران برای مذاکره با آمریکا واکنش نشان داد. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه دونالد ترامپ تصمیم نهایی در مورد مذاکره با ایران را خواهد گرفت، عنوان داشت که سخنان اخیر رئیس‌جمهوری ایران همان پیشنهادی است که او به جان کری و باراک اوباما ارائه کرده بود.

خبرگزاری فارس:  ایتالیا، فرانسه را به ریاکاری متهم کرد. وزیر کشور ایتالیا در ارتباط با دفاع فرانسه از کاپیتان یک کشتی امدادی آلمانی که رم اخیرا وی را دستگیر کرده بود، پاریس را به اتخاذ رویکردی ریاکارانه متهم کرد.

خبرگزاری صداو سیما:  نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: باید تلاش شود تا این کشور دیگر هرگز وارد جنگ‌های بی پایان نشود. برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت و از نامزدهای پیشتاز حزب دموکرات در رقابت های درون حزبی برای معرفی نامزد نهایی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا , در مصاحبه با ام اس ان بی سی از ماجراجویی های نظامی آمریکا انتقاد کرد و گفت باید تلاش شود تا این کشور دیگر هرگز وارد جنگ های بی پایان نشود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رزمایش مشترک ” فرمانده غیور ۲۰۱۹” با حضور نیروهای زمینی عربستان و آمریکا در مرکز تمرین اصلی شهرک نظامی “ملک خالد” در شمال عربستان آغاز شد و این رزمایش به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت. هدف از این رزمایش تقویت همکاری نظامی مشترک میان دو کشور و تبادل مهارت‌ها و مفاهیم و همچنین بالا بردن سطح آمادگی برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای است.

خبرگزاری ایرنا: هند و پاکستان برای حل اختلافات بر سر گذرگاه  کارتارپور به توافق رسیدند. دو کشور همچنین توافق کردند که یک دیدار دیگر برای نهایی کردن پروژه گذرگاه مذهبی کارتارپور برگزار کنند.اس سی ال داس رییس هیات هندی در مذاکرات با پاکستان گفت: ما توانستیم اختلافات میان خود را کاهش دهیم.

العالم:  به گفته دیپلمات های ژاپنی، با وجود توافق سال گذشته روسیه و ژاپن، مسکو با شروع مذاکرات درباره بازگرداندن دو جزیره از چهار جزیره مورد مناقشه با توکیو مخالفت کرد.روزنامه “ژاپن تودی” به نقل از این دیپلمات ها افزود، روسیه از این نگران است که در صورت واگذاری دو جزیره از چهار جزیره واقع در هوکایدوی ژاپن به توکیو، میزان حمایت از “ولادیمیر پوتین”، رئیس جمهوری روسیه، ممکن است کاهش یابد.جزایر چهارگانه کوریل به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز، ذخایر آبزیان و واقع شدن در اقیانوس آرام، موقعیت اقتصادی و راهبردی فوق العاده ای دارد.

یورونیوز: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد «زنان ترقی‌خواه» کنگره آمریکا قبل از آنکه «به دولت بگویند چطور مشکلاتش را مهار کند»، باید «برگردند و جاهای جُرم‌زده‌ای» را ترمیم کنند که خودشان «در اصل از آنجا می‌آیند.»گرچه ترامپ به شکل مستقیم در این توییت‌ها از کسی نام نبرده است اما به نظر می‌آید که منظور وی گروهی از زنان ترقی‌خواه عضو کنگره است که هیچکدام سفیدپوست نیستند؛ یعنی نمایندگان دموکراتی نظیر رشیده طلیب از میشیگان، ایلهان عمر از مینسوتا، آلکساندریا اوکاسیو کورتز از نیوریورک و آیانا پرسلی از ماساچوست.

ان .اچ.کی ژاپن: رشد اقتصاد چین در دوره سه ماهه آوریل تا ژوئن کمترین سرعت از سال ۱۹۹۲ میلادی را داشته است. رشد ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم ۶/۲ درصد بود که نسبت به رقم ۶/۴ درصد سه ماهه اول سال ، کمی کاهش داشته است. در بحبوحه مناقشه تجاری بین چین و آمریکا، تولیدکنندگان از سرمایه گذاری در تجهیزات و تاسیسات خودداری کرده اند.

تی .آر.تی ترکیه: نیروهای مسلح ترکیه اقدام به اعزام کماندو و ارسال مهمات، توپهای اوبوس و تانک به مرز سوریه کرده است.این کاروان نظامی از غازی آنتپ به سوی مناطق نظامی در مرز استان کیلیس ترکیه با سوریه براه افتاده است.این کاروان که تحت تدابیر امنیتی به سوی مرز سوریه براه افتاده ، برای تقویت واحدهای نظامی مرزی فرستاده شده است.

دویچه وله : رهبری چین فرماندهان ارتش‌های کشورهای آفریقایی را به پکن دعوت کرده است. هدف از این دیدار “گفت‌وگوهایی برای رسیدن به صلح” عنوان شده، اما کارشناسان می‌گویند چین اهدافی فراتر از این، ازجمله فروش تسلیحات را دنبال می‌کند.سربازان چینی برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ به آفریقای شمالی اعزام شدند. آن‌زمان دولت چین یک ناو جنگی را راهی بندر لیبی کرده بود تا بر خروج ۳۵ هزار نفر از اتباع این کشور از لیبی که درگیر جنگ داخلی شده بود، نظارت کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *