أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

ببینید | لحظه وتوی آمریکا برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل

در رای گیری پیش نویس قطعنامه عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل ۱۲ کشور روسیه، چین، فرانسه، مالت، اسلوونی، اکوادور، گویان، روسیه، ژاپن، موزامبیک، سیرالئون، و الجزایر رای مثبت دادند. دو کشور بریتانیا، سوئیس رای ممتنع دادند اما ایالات متحده آمریکا با رای مخالف این قطعنامه‌ را وتو کرد.

Loading
5مرداد 1397

رسانه ها ؛ تاکید رهبران بریکس برمقابله با تهدیدهای تجاری آمریکا و…

۱۳۹۷/۰۵/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: برگزاری دهمین دورگفتگوهای رهبران کشورهای عضو بریکس، اختلاف نظر آمریکا و کره شمالی بر سر غیر هسته ای سازی شبه جزیره کره ،جلسه شورای امنیت ملی آمریکا برای بررسی راهبرد واشنگتن در قبال ایران،حمله پهپادی نیرو‌های یمنی به فرودگاه ابوظبی، اتهام جاسوسی اقتصادی ازسوی آمریکا به روسیه ، هشدار سناتورهای آمریکایی به اروپا درباره تخطی از تحریم‌ها علیه ایران و استقرار حسگرها و رهگیرهای آمریکا در فضای کیهانی، ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

رادیو چین: دهمین مذاکرات رهبران کشورهای بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد. رییسان جمهوری چین، برزیل، روسیه و هند در این نشست حضور یافتند. شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در سخنان خود گفت: کشورهای بریکس باید با توجه به شرایط کلی زمان، تعمیق روابط مشارکتی راهبردی و تحکیم چارچوب همکاری در قالب با ثباتتر، آرمان زیبای «دومین دهۀ طلایی» را به واقعیت تبدیل و همراه با هم جامعه بشری با سرنوشت مشترک را ایجاد کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): کشورهای شرکت کننده در نشست بریکس در بیانیه‌ پایانی مشترک بر لزوم کنار گذاشتن سیاست‌های یک جانبه و حمایت گرایانه اقتصادی در تجارت جهانی تاکید شد و اعضای این گروه برای رویارویی با تهدیدهای جنگ تجاری آمریکا با یکدیگر متحد شدند.رهبران حاضر در نشست بریکس علاوه بر این نسبت به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده و خواهان پایبندی به قوانین سازمان تجارت جهانی شدند.

ان .اچ.کی ژاپن: ایالات متحده آمریکا و کره شمالی بر سر غیر هسته ای سازی شبه جزیره کره اختلاف نظر دارند.در ماه ژوئن سال میلادى جاری، اولین نشست سران ایالات متحده آمریکا و کره شمالی در یک محیط آشتی جویانه برگزار شد اما اختلافاتی بین دو کشور در حال ظاهر شدن است.کره شمالی خواهان آن است که قبل از آغاز روند غیرهسته ای شدن، خاتمه جنگ اعلام شود اما ایالات متحده آمریکا می گوید که کره شمالی ابتدا باید در راستای غیر هسته ای شدن اقدامات قاطعی را اتخاذ کند.

خبرگزاری فارس: شورای امنیت ملی آمریکا قرار است امروز برای بررسی راهبرد این کشور در قبال ایران، تشکیل جلسه دهد.به گزارش خبرگزاری فارس، پس از بالا گرفتن انتقادات از «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به دلیل خودداری از برگزاری جلسات منظم سیاستگذاری، شورای امنیت ملی آمریکا قرار است امروز با حضور بولتون و دیگر مقام‌های ارشد دولت این کشور تشکیل جلسه می‌دهد.

 خبرگزاری مهر:  رسانه استرالیایی با استناد به گفته‎های مقامات دولت کانبرا و در راستای همدستی با واشنگتن برای تشویش اذهان عمومی، مدعی آمادگی آمریکا برای حمله به تاسیسات هسته‎ای ایران شد.به گزارش خبرگزاری مهر، «ای‌بی‌سی نیوز» در مطلبی به نقل از منابع بلندپایه دولت کانبرا مدعی شد آمریکا آماده بمباران  تاسیسات هسته‎ای ایران است و در این راه از حمایت اطلاعاتی استرالیا برخوردار خواهد بود.

خبرگزاری صداو سیما: یگان پهپاد‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با پهپاد جدید صماد -۳ در چندین نوبت به فرودگاه ابوظبی حمله کرده است.به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، یگان پهپادهای ارتش و کمیته های مردمی یمن با پهپاد جدید صماد -3 در چندین نوبت به فرودگاه ابوظبی حمله کرده است.

الکوثرفارسی: دولت آمریکا در گزارش خود، سرویس ویژه فدراسیون روسیه را به جاسوسی «تهاجمی، پیچیده و بزرگ مقیاس» اقتصادی در فضای سایبری متهم کرده است.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا آمده است:«روسیه به جاسوسی درباره فناوری حساس آمریکا دست می زند و از فضای سایبری به عنوان یکی از روش ها برای دریافت دانش فنی ضروری و فناوری رشد اقتصاد خود استفاده می کند».

العالم:  سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اعمال تعرفه جدید واشنگتن به ارزش 16 میلیارد دلار بر کالاهای وارداتی چین، هر گونه مذاکره تجاری با آمریکا را بی نتیجه توصیف کرد. “گائو فنگ” روز جمعه در جمع خبرنگاران در پکن افزود: آمریکا پیشتر 34 میلیارد دلار تعرفه بر روی کالاهای چینی در نظر گرفته است و برنامه دارد با افزودن 16 میلیارد دلار دیگر، این رقم را به 50 میلیارد دلار افزایش دهد.

یورونیوز: گروهی از اعضای جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه به کشورهای اروپایی در مورد تخظی از تحریم های ایالات متحده علیه ایران هشدار دادند.تحریم های هسته ای واشنگتن علیه ایران قرار است به دنبال خروج آمریکا از برجام به زودی بار دیگر به اجرا گذاشته شود.

اسپوتنیک روسیه:  قرار است آژانس دفاع ضد موشکی آمریکا، وابسته به پنتاگون کارهای مربوط به استقرار سامانه های تعقیب و رهگیری موشک های بالستیک در فضای کیهانی را در آینده نزدیک آغاز کند.به گزارش اسپوتنیک، این کار در طرح بودجه دفاعی امریکا پیش بینی شده که دیروز به تصویب مجلس نمایندگان کنگره رسید.طبق طرح مصوبه که حالا باید به تصویب سنا و امضای رئیس جمهور ایالات متحده برسد، بودجه دفاعی آمریکا 716 میلیارد دلار خواهد بود.

آناتولی ترکیه: گروه های فلسطینی می گویند در صورت تعهد اسرائیل به آتش بس آنها نیز به آن پابند خواهند ماند.خالد البطش، عضو جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پایان جلسه مشترک با گروه های مختلف فلسطینی در غزه برای بررسی حملات اخیر اسرائیل اعلام کرد: دشمن (اسرائیل) توافق آتش بس صورت گرفته در سال 2014 با میانجیگری مصر را نقض می کند. ما نیز تاکید می کنیم که تا وقتی اشغالگران به این توافق متعهد باشند، ما نیز پایبند خواهیم بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *