جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading
سوم تیرماه 1398

رسانه ها؛ اینستکس روی مدار تحریم و…

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: احتمال تحریم اینستکس از سوی آمریکا، رد پیش شرط برای مذاکره با ایران از سوی ترامپ، سفر پمپئو به عربستان برای تشکیل ائتلاف جهانی علیه ایران، بیانیه چهار کشور در مورد سیاست های منطقه ای ایران، نشست امنیتی سه‌جانبه آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی در قدس، نگرانی آلمانی ها از احتمال استقرار سلاح های آمریکا، هشدار چین به گروه بیست درخصوص هنگ کنگ ، احتمال دیدار دوباره ترامپ و کیم در مرز دو کره، هشدار روسیه درباره خطر‌ دکترین «حمله هسته‌ای محدود» آمریکا، شروط‌ شبه‌نظامیان کرد وابسته به آمریکا برای مذاکره با دولت سوریه، دودستگی در جهان عرب درباره معامله قرن، انتقاد حزب کمونیست هندازجنگ تجاری آمریکا، کودتای نافرجام اتیوپی و تشدید تنش میان مسکو و تفلیس ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس:  یک نشریه آمریکایی به نقل از منابع مطلع مدعی شد که احتمال دارد کانال ویژه مالی اروپا با ایران (اینستکس) امروز از سوی واشنگتن تحریم شود. به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام نزدیک به خزانه‌داری آمریکا به نشریه «وال‌استریت ژورنال» گفت که در بین محدودیت‌هایی که قرار است امروز (دوشنبه) آمریکا علیه اعلام کند، احتمالا تحریم کانال ویژه مالی اروپا با ایران موسوم به «اینستکس» نیز وجود داشته باشد.ترامپ شامگاه شنبه طی پیامی در صفحه شخصی توئیتر خود گفت روز دوشنبه (امروز) تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال می‌کند.

ان .اچ.کی ژاپن: در زمان تنش های فزاینده بین ایران و آمریکا دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده می گوید برای مذاکره با ایران هیچ پیش شرطی تعیین نکرده است. دولت ترامپ گفت که هفته ی گذشته حملات نظامی به ایران را ده دقیقه پیش از انجام آنها متوقف کرد. این در پی سرنگونی پهپاد تجسسی آمریکا توسط ایران بود.ترامپ تاکید کرد که او در پی اقدام نظامی علیه ایران نیست.

اسپوتنیک روسیه: وزیر خارجه آمریکا برای گفتگو در خصوص وضعیت ایران به عربستان و امارات سفر می کند. به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای گفتگو با مقامات عربستان و امارات در خصوص ایران به این کشورها سفر خواهد کرد. وزیر خارجه آمریکا گفت: من امروز سفر خود را آغاز خواهم کرد و ابتدا به عربستان سعودی و امارات خواهم رفت تا با دو متحد بزرگ خود  به منظور “اطمینان از انسجام استراتژیک” آمریکا و متحدانش در خصوص وضعیت ایران گفتگو کنم.

آناتولی ترکیه: آمریکا، انگلستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در بیانیه‌ای مشترک ایران را به «برهم زدن» ثبات منطقه متهم کرده و حوثی های یمن را به توقف حملات به عربستان سعودی فراخواندند. در این بیانیه با اشاره به حملات 12 می و 13 ژوئن به نفتکش ها آمده است: این حمله ها برای مسیرهای دریایی در آب های بین المللی ایجاد خطر می کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  نشست امنیتی سه‌جانبه آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی قرار است که امروز (دوشنبه) با محوریت سوریه و ایران در شهر قدس برگزار شود. به گزارش ایسنا، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا، نیکولای پاتروشف، همتای روس وی و مئیر بن شبات، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی امروز نشست امنیتی سه‌جانبه‌ای را با محوریت سوریه و ایران در شهر قدس برگزار می‌کنند.

خبرگزاری صداو سیما: استقرار احتمالی سلاح های هسته ای آمریکا در آلمان باعث نگرانیهای زیادی شده است. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فعالان آلمانی در نظر دارند به مدت یک هفته در نزدیک پایگاه هوایی آمریکایی رامشتاین در شمال آلمان تجمع و به استقرار احتمالی سلاح های هسته ای آمریکایی در این پایگاه اعتراض کنند. هدف آنها از این تجمع اعتراضی جلب توجه به مشکل استقرار احتمالی سلاح های هسته ای در این پایگاه اعلام شده است.

 خبرگزاری مهر:  چین در مورد دخالت در امور هنگ کنگ هشدار داد. دستیار وزیر امور خارجه چین اعلام کرد که پکن به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور هنگ کنگ را نمی دهد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، چین اجازه نمی‌دهد نشست گروه بیست مساله هنگ کنگ را در نشست این هفته خود مطرح کند. نشست گروه بیست ۲۸-۲۷ ژوئن (۷-۸ تیر) در شهر اوزاکای ژاپن برگزار می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: رسانه های کره جنوبی از احتمال سفر “دونالد ترامپ” به منطقه غیرنظامی مرزی بین دو کره و دیدار با رهبر کره شمالی در طول سفر این هفته به سئول خبر دادند. به گزارش رادیو “کی بی اس” کره جنوبی، ترامپ قرار است پس از پایان نشست گروه ۲۰ در اوزاکا در تاریخ ۲۷ تا ۲۹ ژوئن (۶ تا ۸ تیر ۱۳۹۸)، برای سفری دو روزه عازم کره جنوبی شود.

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داد که دکترین جدید «حمله هسته‌ای محدود» آمریکا سیاست بسیار خطرناکی است که به‌بهانه خطرات احتمالی از سوی مسکو، تنها توجیهی برای افزایش قدرت نظامی این کشور در سراسر جهان شده است.به گزارش خبرگزاری تسنیم، “سرگئی ریابکوف” معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو اعلام کرد، محتوای دکترین «حمله هسته‌ای محدود» که اخیراً رهبران آمریکا از آن صحبت می‌کنند، نگرانی‌های زیادی را برای مقامات مسکو به‌وجود آورده، چرا که این سیاست بسیار خطرناک است.

العالم: در ادامه تمایلات جدایی‌طلبانه شبه‌نظامیان کُردی که تحت حمایت آمریکا قرار دارند، این بار عناصر برای مذاکره با دمشق شرط‌هایی تعیین کردند.شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (موسوم به قسد) که تحت حمایت ایالات متحده آمریکا قرار دارند، همچنان نسبت به اجرای طرح‌های جدایی‌طلبانه خود پافشاری می‌کنند.یکی از شرط‌های کُردهای تحت‌الحمایه واشنگتن، به رسمیت شناختن ادارات موجود در این خودمختاری خودخوانده توسط دولت سوریه است.

یورونیوز: ایالات متحده آمریکا برای اولین بار، جزئیاتی از طرح خود با موضوع حل و فصل اختلافات اسرائیل و فلسطینی‌ها منتشر کرد. واشنگتن اعلام کرد که قرار است در چهارچوب این طرح، یک سرمایه‌گذاری عظیم ۵۰ میلیارد دلاری با هدف بازسازی اقتصاد فسلطین و دو برابر کردن تولید ناخالص داخلی فلسطینی‌ها انجام شود اما نبود یک راه حل سیاسی که واشنگتن می‌گوید بعدا دربارۀ آن سخن خواهد گفت، باعث شده است که این طرح نه تنها از سوی فلسطینی‌ها بلکه از سوی بسیاری از کشورهای عربی حتی برخی از متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس رد شود. طرح کوشنر از سودان تا کویت رد شده است و بسیاری از سیاستمداران و مفسران عرب، آن را یک «اتلاف وقت بزرگ» و «طرحی مرده حتی پیش از تولد» خوانده‌اند.

رادیو چین: سیتارام یچوری دبیر کل حزب کمونیست هند (مارکسیست)  گفت که سلطه جویی تجاری و یکجانبه گرایی دولت آمریکا به زیان خودشان است و در ضمن روند توسعۀ کل جهان را تهدید می کند. سیتارام یچوری گفت که اگر دولت آمریکا همچنان به افزایش تعرفه های گمرکی نسبت به کالاهای صادراتی چین به آمریکا ادامه دهد، حتما بر آمریکا تاثیر خواهد گذاشت و باعث کاهش شدید رشد اقتصادی آمریکا می شود و تعداد زیادی از مشاغل از دست خواهد رفت.

دویچه وله :  در کودتای نافرجام در آمهاره اتیوپی رئیس دولت محلی و رئیس ستاد ارتش اتیوپی کشته شدند. ابی احمد‌، رئیس دولت اتیوپی در تلویزیون این کشور اعلام کرد که سیاری مکونن، رئیس ستاد ارتش اتیوپی هدف اصابت گلوله قرار گرفته است. دفتر رئیس دولت اتیوپی تلاش برای کودتا در منطقه شمال شرقی آمهاره را محکوم کرد.

پارس تودی : در سایه تشدید تنش‌ها میان مسکو و تفلیس، تظاهرات گسترده ضد روسی در گرجستان همچنان ادامه دارد. به گزارش پارس تودی، هزاران نفر  برای چهارمین روز متوالی ضد روسیه و مقامات گرجستان در خیابان های تفلیس پایتخت این کشور تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان اقدام «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای لغو پروازهای میان این کشور و گرجستان را غیرقابل قبول خواندند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *