جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

Loading
5اردیبهشت ماه 1398

رسانه ها؛ آغاز نشست بین المللی جاده ابریشم نوین درچین و…

۱۳۹۸/۰۲/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آغاز دومین نشست بین المللی یک کمربند - یک جاده در پکن، استقبال گوترش از طرح کمربند و جاده، گفتگوی رهبران روسیه و کره شمالی،آغاز دور جدید مذاکرات صلح سوری در کشور قزاقستان، واکنش حماس به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تشکیل کمیته مرحله انتقالی در سودان، انتقاد روسیه از تحرکات جدیدکلاه سفیدها در سوریه، گفتگوی پمپئو و وزیر خارجه قطر درباره ایران، فشار دموکرات‌های آمریکا برای بازنگری در روابط با سعودی‌ها و آمادگی روسیه برای فروش جنگنده به ترکیه ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

پارس تودی:  دومین نشست بین المللی طرح جاده ابریشم نوین به عنوان “یک کمربند – یک جاده” با حضور هیات هایی از 110 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران در پکن آغاز بکار کرد.به گزارش پارس تودی، این نشست از امروز پنج شنبه با حضور 5 هزار مهمان خارجی در 12 بخش و به مدت 3 روز در مرکز گفت و گوهای ملی چین در پکن پایتخت این کشور برگزار می شود.در این نشست بین المللی 40 نفر از سران  کشورها و همچنین حدود 120 وزیر از کشورهای مختلف حضور دارند.طرح جاده ابریشم نوین به عنوان یک کمربند – یک جاده، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از۶۰ کشور جهان است که از سوی «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در سال 2013 مطرح شده است.

رادیو چین:  آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: پیشنهاد «کمربند و جاده» به توسعه پایدار جهان و ایجاد عدالت در روند جهانی شدن و شکوفایی مشترک کشورها کمک می کند.آنتونیو گوترش در مقر سازمان ملل در نیویورک در گفت و گو با رسانه های چینی گفت: دومین مجمع همکاری بین المللی کمربند و جاده برای گسترش نفوذ پیشنهاد «کمربند و جاده» در جهان نقشی مثبت ایفا می کند.

اسپوتنیک روسیه: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مذاکرات مفصلی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی انجام داده است.کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیروز وارد روسیه شد.به گزارش اسپوتنیک، رهبران دو کشور در دیدار رودرروی تقریباً دوساعته خود اوضاع در شبه جزیره کره را مورد بحث قرار دادند.

 خبرگزاری مهر:  دور جدید مذاکرات صلح سوری در شهر «نور سلطان» پایتخت قزاقستان از صبح امروز آغاز شد. به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس این گزارش، هیأت وابسته به دولت دمشق روز گذشته به منظور مشارکت در این دور از مذاکرات صلح وارد قزاقستان شده بود. «گیر پدرسون» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز در این مذاکرات حضور دارد.

خبرگزاری فارس:  جنبش حماس در بیانیه‌ای، تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را محکوم کرد و گفت، این اقدام امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری فارس، حماس در بیانیه‌ای به اقدام آمریکا در لغو معافیت هشت کشور در خرید نفت ایران، واکنش نشان داد و این تصمیم آمریکا را بشدت محکوم و اعلام کرد، «این اقدامی خطرناک است که توسعه و اقتصاد ملت برادر ایران را هدف قرار داده و ثبات و امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند».

خبرگزاری تسنیم: ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر سودان از توافق با شورای نظامی انتقالی این کشور برای تشکیل کمیته‌هایی جهت ترسیم چشم انداز مرحله انتقالی خبر داد.به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سایت النشره، ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر سودان در بیانیه خود اعلام کرد: نشست با شورای نظامی انتقالی مثبت بود. توافق برای تشکیل کمیته ای جهت ترسیم چشم انداز مرحله انتقالی صورت گرفت و ما نقش نیروهای مسلح در محافظت از غیرنظامیان را ارج می نهیم.

الکوثرفارسی:  یک مقام ارشد روسیه در سازمان ملل تاکید کرد «کلاه سفیدها» در سوریه برای تحریکات دیگری با مواد شیمیایی آماده می شوند. به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،   ولادیمیر سافرونکوف ، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: گروه تروریستی « شبه انسان دوستانه» کلاه سفیدها برای تحریکات دیگری با هدف اتهام زنی به دولت قانونی سوریه برای استفاده از مواد شیمیایی آماده می شوند.

العالم:  وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن در دیدار با همتای قطری‌اش، درباره برخی پرونده‌های منطقه‌ای، از جمله ایران، گفتگو کرد. به گزارش العالم، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای، از دیدار «مایک پمپئو» و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیران خارجه آمریکا و قطر، در واشنگتن خبر داد و تصریح کرد که این دو وزیر درباره «مسائل مهم منطقه‌ای، از جمله در افغانستان، لیبی و سودان و تلاش‌ها برای مقابله با نفوذ خبیثانه ایران در منطقه» گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): دموکرات‌های سرشناس آمریکایی با ابراز نگرانی از اعدام‌های دسته‌جمعی توسط آل سعود، خواستار تجدیدنظر ائتلاف آمریکا با عربستان شدند. در همین حال دولت دونالد ترامپ تنها به ابراز نگرانی غیر مستقیم بسنده کرد.به گزارش ایسنا، سناتور برنی سندرز که به دنبال کسب نامزدی دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری است، گفت: این اعدام‌های گسترده نشان می‌دهد که چقدر برای ایالات متحده ضروری است تا در روابطش با این رژیم خودکامه در عربستان سعودی تجدیدنظر کند.

آناتولی ترکیه:  مدیرعامل شرکت صادرات تسلیحات «روسوبورون اکسپورت» روسیه اعلام کرد آماده مذاکره برای فروش جنگنده به ترکیه هستیم. الکساندر میخائف، مدیرعامل شرکت صادرات تسلیحات «روسوبورون اکسپورت» روسیه در پاسخ به پرسش که آیا حاضرید در صورت خروج ترکیه از برنامه اف-35 به این کشور جنگنده بفروشید گفت: حاضریم در این زمنیه با مقامات ترکیه مذاکره کنیم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *