أحدث المقالات

وال استریت ژورنال: حماس بنا دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند / رهبری حماس در روز‌های اخیر با حداقل دو کشور از جمله عمان ارتباط برقرار کرده

رسانه‌های آمریکایی‌ به نقل از منابع آگاه فاش کردند که رهبری سیاسی جنبش حماس ‌قصد دارد از قطر به یک کشور عربی دیگر نقل مکان کند. این روزنامه اشاره کرد که رهبری حماس در روزهای اخیر با حداقل دو کشور منطقه از جمله سلطان‌نشین عمان ارتباط برقرار کرده است.

Loading
21مهرماه 1396

رسانه ها ؛ انتشار استراتژی جدید آمریکا درباره ایران و…

۱۳۹۶/۰۷/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: اعلام استراتژی جدید و جامع آمریکا علیه ایران ، گفت و گوی تیلرسون با همتایانش از روسیه، چین، فرانسه و انگلیس در مورد برجام، تشدید تنش میان اربیل و بغداد و درخواست کمک کردستان ازآمریکا، ورود نظامیان ترکیه به ادلب سوریه، اعتراض روسیه به افزایش نظامیان آمریکایی در لهستان، خروج آمریکا و رژیم صهیونیستی از یونسکو و برگزاری نشست ارتشهای چین و روسیه دربارۀ تهدید سامانه های ضد موشکی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

الکوثر فارسی: کاخ سفید امروز (جمعه) متن کلیات استراتژی جدید دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» علیه جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «دونالد ترامپ»‌ رئیس جمهور آمریکا در مشورت با تیم امنیت ملی خود، استراتژی جدید و پیشنهادی آنها درباره ایران را پذیرفت.این استراتژی حاصل 9 ماه بررسی و محاسبات با کنگره و متحدان آمریکا، درباره چگونگی حفظ منافع امنیتی آمریکا، به بهترین شکل ممکن است. در استراتژی جدید آمریکا درباره ایران با وجود تمام لفاظی ها علیه توافق هسته ای ، تاکید شده است که توافق هسته ای باید با شدت و دقت اجرا شود و آژانس بین المللی انرژی اتمی باید بطور کامل از اختیارات بازرسی خود استفاده کند.

خبرگزاری فارس: چین از واشنگتن خواست تا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند باشد. «نوربرت روتگن» سیاستمدار برجسته آلمانی هم ضمن هشدار درباره اقدامات نسنجیده رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت که وی با این اقدام اعتبار واشنگتن به توافق‌های جهانی را زیر سؤال می‌برد، اروپا دنباله‌رو او نخواهد بود.ترامپ قرار است امشب آنچه «راهبرد کلان در قبال ایران» خوانده شده است را اعلام کند.

العالم فارسی:  رکس‌تیلرسون وزیر خارجه امریکا با مقامات ارشد روسیه،انگلیس،فرانسه و چین در مورد ایران گفت و گو کرده است. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که رکس تیلرسون ،وزیر خارجه این کشور با مقامات ارشد این چهار کشور در مورد تصمیم ترامپ در مورد برجام که قرار است روز جمعه اعلام شود گفت و گو کرده است .

خبرگزاری مهر: وزارت پیشمرگه کردستان عراق در بیانیه ای به دنبال عملیات نظامی نیروهای عراقی در جنوب کرکوک خواستار مداخله آمریکا شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در این بیانیه آمده است: سربست لزکین معاون وزارت پیشمرگه با کرین کروس کنسول آمریکا در اقلیم کردستان درباره عملیات نظامی نیروهای ارتش و حشد شعبی عراق دیدار و رایزنی کرده است و کنسول آمریکا را در جریان اقدامات ارتش و حشد شعبی در نزدیکی مواضع نیروهای پیشمرگه در مناطق سنجار، شمال موصل و جنوب کرکوک داده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  اولین هیات عملیات نظامی ترکیه با رد کردن مرز سوریه وارد ادلب شد. به گزارش ایسنا، ابو خیرو، فرمانده ارتش آزاد سوریه اعلام کرد: این هیات شامل ۳۰ خودروی نظامی است. این هیات نظامی با نفراتی از “تحریرالشام” اسکورت می‌شد.

خبرگزاری صدا و سیما:  سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود حضور دو تیپ زرهی ارتش آمریکا با توافق نامه ای که روسیه و ناتو در سال 1997 امضا کردند، در تضاد است.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، وزارت دفاع روسیه آمریکا را متهم کرد با نقض توافق نامه ای که مسکو با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امضا کرده، شمار نیروهای نظامی خود را در خاک لهستان که در همسایگی روسیه قرار دارد، افزایش داده است.طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، قرار بود تیپ زرهی سوم نیروهای مسلح آمریکا مستقر در خاک لهستان این کشور را ترک و جای خود را به تیپ زرهی دوم آمریکا بدهد اما در نهایت هر دو تیپ در خاک لهستان باقی ماندند.

یورونیوز: ایالات متحده آمریکا از عضویت سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد، یونسکو خارج شد.ایرینا بوکووا، رییس یونسکو نسبت به این اقدام واشنگتن ابراز تاسف کرده است. رییس این سازمان با انتشار بیانیه ای تصریح کرده: «جهان شمولی بودن برای ماموریت یونسکو در ایجاد صلح و تامین امنیت دنیا در برابر تنفر و خشونت ضروری است. ساعاتی پس از خروج آمریکا از یونسکو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به وزارت خارجه این کشور دستور داده تا مقدمات خارج شدن از یونسکو را فراهم کنند.

رادیوچین: ارتشهای چین و روسیه دربارۀ تهدید سامانه های ضد موشکی نشست خبری برگزار کردند.جوئو شانگ پینگ نماینده چین اظهار کرد که کشورها باید با توجه به حفاظت از ثبات راهبردی جهانی و منطقه‌ای و تعمیق اعتماد متقابل راهبردی بین کشورها، به طور کامل به زیان توسعۀ سامانه های ضد موشکی در جهان توجه کنند و مسائل خلع سلاح هسته‌ای و منع گسترش هسته‌ای را از راه‌های سیاسی و دیپلماتیک حل کنند.

خبرگزاری ان. اچ.کی ژاپن:   کره شمالی در بحبوحه افزایش فشار بین المللی بر برنامه های توسعه هسته ای و موشکی این کشور، تلاش هایش برای برقراری ارتباط نزدیک تر با روسیه را بیشتر می کند.کره شمالی و روسیه روز پنجشنبه، شصت و نهمین سالگرد آغاز مناسبات دیلپماتیک دوجانبه را گرامی داشتند. 

اسپوتنیک روسیه: وزارت دفاع جمهوری خلق چین گفت استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی منافع امنیتی استراتژیک چین و روسیه را تضعیف می کند. به گزارش اسپوتنیک، پکن همچنین از واشنگتن و سئول خواست تا به طور جدی نگرانی های چین و سایر کشورهای منطقه را در نظر گرفته و دست از این تصمیم اشتباه برداشته و این تجهیزات را در کره جنوبی قرار ندهد.

تی .آر.تی ترکیه:  ستاد کل ارتش ترکیه از آغاز فعالیت‌های مربوط به ارتش این کشوردر چارچوب مذاکرات آستانه در ادلب سوریه خبر داد. ستاد کل ارتش ترکیه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروهای نظامی کشور در چارچوب مذاکرات آستانه و به منظور رساندن کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان، فراهم کردن شرایط برای بازگشت آوارگان و حل مسالمت آمیز اختلافات در ادلب سوریه، عملیات شناسایی برای راه‌اندازی مقرهای بازرسی در ادلب و ایجاد نقاط دیده‌بانی مناسب را آغاز کرد.

پارس تودی:  فرماندهی عملیات مشترک عراق آغاز هرگونه عملیات نظامی در جنوب کرکوک را تکذیب کرد.به گزارش پارس تودی، فرماندهی عملیات مشترک نیروهای عراقی امروز جمعه در بیانیه ‏ای اعلام کرد که هیچ گونه عملیات نظامی از سوی نیروهای عراقی در جنوب کرکوک در شمال این کشور آغاز نشده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *