أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading
26آبانماه 1396

رسانه ها ؛ پایان رویای خلافت در عراق و…

۱۳۹۶/۰۸/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آزادسازی آخرین پایگاه داعش در عراق، نشست وزیران امورخارجه روسیه و لبنان، واکنش مقاومت نُجَبای عراق به لایحه تحریمى آمریکا، برگزاری نخستین کنفرانس مقابله با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در کویت، دیدار مکرون و حریری در کاخ الیزه ، رایزنی مقام‌های کشورهای عربی با اعضای کنگره آمریکا درباره برجام ، خشم اردن از تلاش «محمد بن سلمان» برای عادی سازی روابط با اسرائیل، ساخت 14 پایگاه نظامی آمریکا در سوریه، پیشنهاد رییس‎ ستاد کل ارتش اسرائیل برای همکاری با کشورهای عربی علیه ایران، تاکیدکشورهای آ.سه.آن بر حل صلح آمیز مسئلۀ دریای جنوبی ، خروج نظامیان ترکیه از رزمایش ناتو در نروژ، انتقاد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا از ارتش این کشور و تاکید چین برهمبستگی با کره شمالی ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

العالم فارسی: آخرین پایگاه داعش در عراق آزاد شد و  نیروهای عراقی به مرکز شهرستان «راوه» در استان الانبار رسیدند.سرلشکر عبد الامیر رشید یار الله اعلام کرد شهر راوه به طور کامل از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد شد و پرچم عراق بر فراز ساختمان های آن به اهتزاز درآمد.فرمانده نیروهای مشترک عراقی پیش از این گفته بود نیروهای عراقی به مرکز «راوه» رسیده و در حال پاک‌سازی آن از عناصر داعش هستند.

الکوثرفارسی:  مذاکرات سرگئی لاوروف و جبران باسیل وزیران امورخارجه روسیه و لبنان در مسکو برگزار شد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، لاوروف و جبران باسیل، استعفای اجباری سعدحریری نخست وزیر لبنان را بیانگر دخالت آشکار عربستان سعودی در امور داخلی لبنان بیان کردند.جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان دراین دیدار گفت:  برخی نیروها می کوشند نخست وزیر لبنان را آواره کنند.لاوروف گفت: مشکلات لبنان باید بدون مداخله خارجی حل و فصل شود.

الکوثرفارسی:  «شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء عراق به لایحه تحریمى کنگره آمریکا واکنش نشان داد.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «شیخ اکرم الکعبی» بااشاره به لایحه تحریمى کنگره آمریکا تاکید کرد: این از بزرگترین نعمتهای خداوند متعال برای ما است که دشمنان، ما را در لیست شریفان قرار دادند.وبسایت رسمی کنگره ایالت متحده آمریکا روز دوشنبه 22 آبان‌ماه در گزارشی جدید تحت عنوان “کنگره آمریکا طی لایحه‌ای در نظر دارد مقاومت اسلامی نجبای عراق را تحریم کند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین اعلام کرد، نشست سه جانبه میان رهبران روسیه، ترکیه و ایران در شهر سوچی روسیه تمامی مسائل مربوط به سوریه را مورد بررسی قرار می‌دهد. به گزارش ایسنا، پسکوف در توضیح برنامه‌های نشست مقرر سوچی در روز چهارشنبه آینده(22 نوامبر جاری)، میان ولادیمیر پوتین، رجب طیب اردوغان و حسن روحانی، روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران گفت که در این نشست مسائل مهمی مطرح می‌شود.پسکوف این مسئله را که آیا روسای جمهور این سه کشور بیانیه رسمی در اختتامیه مذاکرات صادر خواهند کرد یا خیر را فاش نکرد.

خبرگزاری فارس:جنبش تحریم رژیم صهیونیستی در خلیج‌ فارس امروز نخستین کنفرانس مقابله با عادی‌سازی روابط با این رژیم را در کویت برگزار می‌کند.به گزارش خبرگزاری فارس، کنفرانس مقابله با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در خلیج‌فارس تحت نظارت «مرزوق الغانم» رئیس مجلس الأمه (پارلمان) کویت عصر امروز جمعه به میزبانی انجمن فرهنگی و اجتماعی زنان در کویت برگزار می‌شود. جنبش تحریم رژیم صهیونیستی (BDS) در وب سایت خود گزارش داد که در این کنفرانس پاره‌ای از موضوعات و چالش‌هایی که جنبش‌های تحریم رژیم صهیونیستی در خلیج‌فارس با آن مواجه هستند و نیز راهکارهای تقویت و افزایش طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به تحریم این رژیم، آگاهی‌بخشی به جوانان منطقه درباره مبارزه عربی و فلسطینی و اهمیت مشارکت در تحریم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری ایرنا:دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور شنبه آینده میزبان سعد الحریری نخست وزیر لبنان در کاخ الیزه است.به گزارش ایرنا ، مکرون روز چهارشنبه از سعد الحریری دعوت کرد به همراه خانواده اش به فرانسه سفر کند. این اقدام تلاش برای یافتن راه حلی در باره مشکل الحریری است که اکنون در عربستان بسر می برد و چهارم نوامبر(13 آبان) از همانجا به طور غیر منتظره استعفای خود را اعلام کرد.

خبرگزاری تسنیم :منابع خبری روز جمعه گزارش داده‌اند مقام‌های کشورهای عربی در روزهای گذشته با اعضای کنگره آمریکا دیدار و درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ رایزنی کرده‌اند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، مقام‌های رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، با اعضای کنگره آمریکا دیدار و درباره برجام رایزنی کرده‌اند.

  خبرگزاری مهر:   یک مسئول ارشد در دربار اردن به میدل ایست آی گفت که عربستان فشار زیادی به امان برای پیوستن به ائتلاف ضد ایرانی خود وارد کرده، ولی اردن از نزدیک شدن ریاض به تل آویو به شدت نگران و عصبانی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «میدل ایست آی»، یک مسئول ارشد اردنی نزدیک به دربار این کشور از نگرانی امان از تلاش ریاض برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بدون هماهنگی با اردن خبر داد. این مسئول اردنی اعلام کرد که کشورش از تلاش عربستان برای بهبود روابط خود با اسرائیل و عقب نشینی در خصوص مسائل مربوط به آوارگان فلسطینی در برابر تل آویو که ثبات اردن را به خطر می اندازد، نگران است.

 خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور ترکیه گفت: آمریکا تاکنون چهارده پایگاه نظامی برای خود در سوریه ایجاد کرده است. رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود در آنکارا گفت: همواره این سوال را مطرح می‌کنیم که چرا آمریکا که هزاران کیلومتر با سوریه فاصله دارد در امور این کشور دخالت می‌کند و کمک در اختیار گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد؟

یورونیوز:  گادی آیزنکوت، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، روز پنجشنبه گفت که کشورش در زمینه تبادل اطلاعات با ریاض آمادۀ همکاری است.آیزنکوت در مصاحبه ای با سایت خبری ایلاف با اشاره به «منافع مشترک» فراوان میان ریاض و تل‌آویو بر سر ایران گفت: «دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما آمادۀ انتقال تجربیات و اطلاعات به کشورهای میانه‌رو منطقه برای رویارویی با ایران دارند.»

رادیوچین:  سی و یکمین نشست سران اتحادیه آسیای جنوب شرقی (آسه آن) و نشستهایی درباره همکاری آسیای شرقی چندی پیش در مانیل پایان یافت. روز پنجشنبه 16 نوامبر، اتحادیه آسیای جنوب شرقی بیانیۀ هیئت رییسه این نشست را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو آسه آن همکاری با چین در مساله دریای جنوبی را مثبت قلمداد می کنند و امیدوارند در آینده ضمن تقویت اعتماد متقابل، از طریق صلح آمیز مساله دریای جنوبی را حل و فصل کنند.

خبرگزاری آناتولی:  رئیس جمهور ترکیه گفت که دیروز به دلیل استفاده از تصویر آتاتورک و نام وی به عنوان سیبل تیراندازی در جریان رزمایش ناتو در نروژ، 40 سرباز کشور را از این رزمایش خارج کرده اند. رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه و رئیس جمهور ترکیه  همچنین ضمن انتقاد از همکاری آمریکا با گروه های تروریستی در سوریه به بهانه مبارزه با داعش تصریح کرد: “عدم پایبندی آمریکا به بخش عظیم وعده‌های خود که از آغاز بحران سوریه داده بود، باعث ناامیدی ما شده است.

تی .آر.تی ترکیه:  ژوزف دانفورد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا طی سخنانی در دانشگاه ” Tufts ” در ماساچوست اعلام کرد : آمریکا برتری نظامی بر رقبایش مانند روسیه و چین را از دست داده است. دانفورد تاکید کرد روسیه، چین و دیگر کشورها با بررسی روش های جنگی آمریکا امکانات و استراتژی های خود را با کاهش دادن برتری واشنگتن به حداقل، توسعه بخشیدند.

دویچه وله:  سخنگوی وزارت خارجه چین، بر ادامه روابط دوستانه با کره شمالی تاکید کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین چند روز پس از پایان سفر آسیایی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بر همبستگی کشورش با کره شمالی تاکید کرد و گفت دو کشور همسایه چین و کره شمالی روابط تنگاتنگ دوستانه با هم دارند. سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه گفت: این “رابطه دوستانه” ضرورتی است برای “ثبات و توسعه” منطقه.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *