جدیدترین مطالب

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

مصر: حمله به رفح پیامدهای فاجعه‌باری برای صلح و ثبات منطقه به همراه دارد

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر روز چهارشنبه درباره هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح هشدار داد. وی در سخنانی گفت: «هرگونه عملیات نظامی در رفح پیامدهای فاجعه باری برای اوضاع انسانی غزه و صلح و ثبات منطقه‌ای به همراه خواهد داشت».

اجلاس روسای مراکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی کشورهای بریکس در روسیه آغاز شد

تهران – ایرنا – اجلاس روسای مراکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی(اف‌آی‌یو) کشور های عضو بریکس با حضور معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی ایران در روسیه آغاز شد.

Loading
17 شهریور 1395

رسانه ها ؛ گمانه زنی ها درخصوص توافق آتش‌بس در سوریه و…

۱۳۹۵/۰۶/۱۷ | رصد

شوراآنلاین : ادامه مذاکرات آمریکا-روسیه درباره سوریه ، برگزاری نشست مخالفان سوری در پاریس، اقدام شورای امنیت در محکومیت کره شمالی ، انتشار جزئیات سند کمیته چهارجانبه صلح عربی درباره پرونده فلسطین، انتقاد ترکیه از عدم ایجاد منطقه حائل در سوریه، تقویت نیروهای آلمانی در پایگاه اینجرلیک ، احداث دیوار انگلیسی برای کنترل پناهجویان درمرزفرانسه ،استقرار سامانه راکتی آمریکا در مرز ترکیه با سوریه، جانبداری ژاپن از فیلیپین در مناقشه دریایی باچین، وضع تحریمهای جدید آمریکا علیه چند شرکت روسی و آمادگی چین برای میزبانی از بشار اسد از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پیشرفت در مذاکرات با روسیه درباره توافق آتش‌بس سوریه خبر داد. همزمان وزیر خارجه عربستان پیش بینی کرد که ظرف 24 ساعت توافق درباره آتش بس سوریه حاصل شود. مارک تونر اعلام کرد که مذاکرات واشنگتن با مسکو درخصوص رسیدن به توافقی درباره نحوه تحقق آتش بس در سوریه به پیشرفت‌هایی رسیده است. وی گفت که احتمالات آغاز آتش بس در سراسر سوریه به صورت فوری ضروری نباشد.آمریکا آغاز هفته جاری از توافقی برای توقف جنگ در سوریه خبر داد اما مذاکرات وزرای خارجه دو کشور در باره جزئیات نهایی به شکست انجامید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): امروز (چهارشنبه) در نشست به اصطلاح “دوستان سوریه” در لندن از طرح “هیئت عالی مذاکرات سوریه” (مخالفان خارج نشین) درباره حل بحران سوریه پرده برداری می‌شود. الیان مسعد، رئیس “هیئت حمیمیم” شرکت کننده در مذاکرات ژنو اعلام کرد، بر پیش‌نویس طرح مخالفان دست یافته و این سند ۱۶ صفحه‌ای مربوط به “مرحله گذار” در سوریه است. به موجب این سند، هئیتی برای اداره مرحله انتقالی تشکیل می‌شود که قدرت رئیس‌جمهور و دولت را در دست دارد و نماینده کشور سوریه در محافل بین‌المللی و منطقه‌ای است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز سه شنبه خود ضمن محکوم کردن شدید تازه‌ترین پرتاب‌های موشکی کره شمالی، هشدار داد، این پرتاب‌ها به رشد و توسعه ظرفیت‌ تسلیحات اتمی پیونگ یانگ کمک می‌کند. ارتش‌های کره جنوبی و آمریکا اعلام کردند، همزمان با نشست رهبران گروه 20 در چین، کره شمالی روز دوشنبه سه موشک بالستیک را از ساحل شرقی‌اش به طرف دریا پرتاب کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): جزئیات سند کمیته چهارجانبه صلح عربی برای به جریان انداختن پرونده فلسطین و تحقق آشتی میان گروه‌های فلسطینی منتشر شد. شبکه خبری المیادین به سند کمیته چهارجانبه صلح عربی متشکل از مصر، اردن، امارات و عربستان دست یافت که دربردارنده طرحی برای به جریان انداختن پرونده فلسطین با هدف تحقق آشتی میان جنبش‌های فتح و حماس و سایر گروه‌ها و حمایت از فلسطینی‌های داخل و تقویت موضع فلسطین در برابر اسرائیل است. براساس این طرح کشورهای مذکور برای ایجاد وحدت در جنبش فتح و حل مسائل قضایی و بازگرداندن محمد دحلان، از رهبران فتح و اتخاذ اقداماتی برای فعال سازی نهادهای سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) تلاش می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم :  نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات به ژنرال‌های ارتش ۳۰ روز مهلت خواهد داد تا طرحی را برای شکست داعش ارائه کنند. دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا در سخنانی گفت: به عنوان فرمانده نیروهای مسلح آمریکا به ژنرال های ارشد ارتش 30 روز فرصت خواهم داد تا طرحی را برای شکست داعش آماده کنند. وی در سخنانی در یک تجمع انتخاباتی در کارولینای شمالی، گفت: می خواهم ژنرال های ارشد ارتش آمریکا را جمع کنم و به آنها یک دستور ساده بدهم؛ آنها 30 روز وقت خواهند داشت تا طرحی را برای شکست سریع داعش ارائه دهند.

خبرگزاری تسنیم : سخنگوی رئیس جمهور ترکیه از عدم تعهد قدرت‌های جهانی برای ایجاد منطقه حائل در سوریه خبر داد. ابراهیم کالین در سخنانی تاکید کرد: قدرت های جهانی احتمال اجرای ایده ترکیه در ایجاد منطقه حائل در سوریه را رد نکرده‌اند ولی در عین حال آنها هیچ عزم روشن و شفافی را برای اجرای این طرح نشان نداده‌اند. وی در ادامه تصریح کرد: رجب طیب اردوغان برای اجرای طرح آتش بس 48 ساعته در شهر حلب در شمال سوریه همچنان تلاش می کند تا این طرح در تعطیلات عید قربان نیز ادامه یابد.

خبرگزاری تسنیم : نمایندگان بریتانیایی از دولت لندن خواسته اند تا فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را متوقف کند. پیش نویس گزارشی که توسط نمایندگان کمیته کنترل صادرات اسلحه آماده شده، اعلام می کند: در حالی که تحقیقات درباره اقدامات عربستان سعودی در یمن در حال انجام است، دولت بریتانیا باید فروش تسلیحات نظامی به ریاض را متوقف کند.کمیته کنترل صادرات تسلیحات بریتانیا اعلام افزود: به احتمال زیاد تسلیحاتی که توسط بریتانیا به عربستان فروخته شده، برای نقض قوانین بین المللی و قوانین حقوق بشر مورد استفاده قرار گرفته است.

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر خارجه روسیه گفت تحریم‌های ایالات متحده علیه بخش نظامی روسیه بخشی از رویکرد ریاکارانه واشنگتن است، با این حال، مسکو آمادگی دارد تا در صورت تمایل طرف آمریکایی در راستای بهبود روابط متقابل گام بردارد. سرگئی ریابکوف همچنین درباره برجام گفت: «ما با ارزیابی‌ها و نتیجه‌گیری‌های دوستان ایرانی خود اشتراک نظر داشته و موافقیم، که برخی کشورها که در هنگام مذاکرات (هسته‌ای) مشارکت قابل توجهی داشتند، در مرحله اجرای (توافق برجام)، در موضع خود متوقف شده و موانع را رفع نمی‌کنند، موانعی که توسط خودشان و از طریق قانون‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های داخلی‌شان اعمال شده‌اند.

خبرگزاری پارس تودی : ارتش آلمان با اختصاص ۵۸ میلیون یورو، عملیات در پایگاه نظامی اینجرلیک ترکیه را گسترش می دهد. پس از ماه ها بحث درباره ادامه حضور یا خروج نظامیان آلمانی از پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه، سرانجام دولت آلمان تصمیم بر ماندن در این پایگاه و بازسازی و گسترش آن گرفت.”گرد هوفه”، معاون وزارت دفاع آلمان گفت، یک بودجه ای حدود 58 میلیون یورو برای این عملیات در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری ایرنا: انگلیس برای کنترل پناهجویان در بندر کاله فرانسه دیوار 4متری احداث می کند. «رابرت گودویل» معاون وزارت کشور انگلیس در امور مهاجرت تایید کرد که کشورش به عنوان بخشی از اقدامات برای کنترل پناهجویان در اردوگاه کاله در شمال فرانسه، دیواری به ارتفاع 13 فوت (4 متر ) احداث می کند. این «دیوار بزرگ جدید» که یک کیلومتر طول خواهد داشت یکی از تازه ترین اقدامات دولت انگلیس برای ارتقا شرایط امنیتی در این شهر بندری است.

خبرگزاری فارس :  خبرگزاری انگلیسی رویترز نوشت ایران یکی از سه کشور اولویت اصلی داعش است اما توانسته با اتخاذ سیاست‌های پیچیده ضد تروریسم از این گروه در امان باشد. رویترز افزود: «داعش، دو هدف از میان اصلی ترین هدفهایی که در فهرست داشته را هدف حمله قرار داده است: فرانسه و آمریکا. اما این گروه تا کنون در انجام حمله ای موفقیت آمیز علیه سومین هدفش، یعنی ایران ناموفق مانده است.»

خبرگزاری فارس: تصمیم شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس برای توقف فروش سلاح به عربستان، وزیر خارجه آل‌سعود را به لابی‌گری با اعضای پارلمان انگلستان واداشته است. «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی امروز در نشستی با نمایندگان پارلمان انگلیس تلاش خواهد کرد آن‌ها را به تغییر تصمیم در زمینه عدم فروش تجهیزات نظامی به ریاض متقاعد کند. تصمیم نمایندگان مجلس انگلیس به دلیل جنایات جنگی ریاض در یمن و تحت فشار افکار عمومی اتخاذ شده است.

خبرگزاری فارس: آمریکا از استقرار سامانه راکتی «هیمارس» در مرز ترکیه با سوریه به بهانه مقابله با گروه تروریستی داعش خبر داد. 50 نظامی آمریکا به نزدیکی مرز ترکیه با سوریه اعزام شده‌اند تا از سامانه راکتی «هیمارس» که به تازگی «برای نبرد با داعش» در مرزهای ترکیه با سوریه استقرار یافته‌اند، استفاده کنند.به نوشته روزنامه «حریت»، سامانه راکتی هیمارس در نزدیکی سامانه موشکی ارتش ترکیه در منطقه آلمالیتپ در جنوب شرقی استان غازی عینتاب استقرار یافته‌اند. این سامانه مجهز به 6 راکت بوده و بردی معادل 60 تا 100 کیلومتر دارد.

خبرگزاری فارس: نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با رئیس جمهور فیلیپین، حمایت توکیو از حکم دادگاه بین‌المللی در موضوع دریای چین جنوبی به نفع فیلیپین را اعلام کرد. «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن حمایت خود از فیلیپین در موضوع دریای چین جنوبی را اعلام کرد.به نوشته روزنامه «نیکِی» شینزو آبه طی ملاقاتی دوجانبه با «رودریگو دوترت» رئیس جمهور فیلیپین در حاشیه نشست آسه‌آن گفت که در مناقشه میان چین و فیلیپین بر سر موضوع دریای چین جنوبی، جانب فیلیپین را می‌گیرد. دادگاه حل اختلاف بین‌المللی در ماه جولای سال جاری بعد از شکایت فیلیپین درباره مالکیت چین بر دریای چین جنوبی رای به عدم مالکیت تاریخی پکن داد.

خبرگزاری فارس: آمریکا یازده شرکت روسی و بین‌المللی را به بهانه نقش آفرینی در درگیری‌های اوکراین تحریم کرد. وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه ای در روز چهارشنبه اعلام کرد یازده شرکت روسی و بین المللی فعال در زمینه الکترونیک را به بهانه نقش آفرینی در درگیری های اوکراین هدف تحریم های جدید قرار داده است. نام شرکت روسی «آنگسترم»، از بزرگترین شرکت های تولید کننده مدارهای مجتمع (آی سی) در شرق اروپا در فهرست جدید تحریمی آمریکا دیده می شود.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه درباره مسایل سوریه بار دیگر دیدار می کنند.مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام این مطلب افزود: هنوز زمان و مکان برگزاری این دیدار میان جان کری و سرگئی لاوروف مشخص نیست.تونر همچنین اعلام کرد: هر گونه توافق میان آمریکا و روسیه در خصوص اوضاع سوریه باید به وضوح، به ارائه شیوه های اجرایی بپردازد. وی همچنین پیشنهاد داد توقف سراسری خصومت ها در سوریه به هیچ وجه لازم نیست هم اکنون رخ دهد.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر خارجه عربستان سعودی گفت حاضریم نیروهای بیشتری به سوریه وارد کنیم تا برای آنچه از آن به اصطلاح خود مقابله با گروه تکفیری صهیونیستی داعش می نامد استفاده شود. عادل الجبیر که پس از حضور در نشست سران گروه بیست در شهر هانگجو چین، برای شرکت در نشست مخالفان سوری به لندن رفته است، در مصاحبه اختصاصی با کریستین امانپور، تهیه کننده سی ان ان، به طرح دیدگاههایش پرداخت.

شبکه خبری پرس تی وی: سازمان ملل متحد اعلام کرد تولید ناخالص داخلی فلسطین در صورت پایان اشغال سرزمین‌های اشغالی از سوی اسرائیل، دو برابر می‌شود و مشکل بیکاری و فقر فلسطینیان به میزان قابل ملاحظه‌ای حل خواهد شد. کنفرانس تجارت و توسعۀ سازمان ملل موسوم به «آنکتاد»، روز سه‌شنبه در گزارشی جدید فهرستی بلند‌بالا از مزاحمت‌های اقتصادی که اسرائیل برای فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن و باریکۀ غزه ایجاد کرده است منتشر کرد که از آن جمله می‌توان به مصادرۀ زمین‌های فلسطینیان، بستن آب و سایر منابع طبیعی آنان اشاره کرد.

شبکه خبری پرس تی وی: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به درخواست دولت چین به پکن سفر خواهد کرد. چین پیشتر برای فراهم‌کردن مقدمات سفر بشار اسد به این کشور، «گوان یو فی»، رئیس دفتر همکاریِ نظامی بین‌المللیِ چین را به دمشق اعزام کرد.این سفر، دومین سفر مهم بشار اسد در یک سال اخیر می‌باشد.به گفته ناظران سیاسی، سفر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در مهر 94 به روسیه، سرآغاز بازگشت قدرتمندانه سوریه به پایتخت‌های جهان بوده‌است.

خبرگزاری مهر:  اِدوارد اِسنودن در جدیدترین افشاگری خود اعلام کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا از یک پایگاه جاسوسی در «مِن وید هیل» انگلیس برای اجرای عملیاتهای سرّی استفاده می کند. اسناد منتشره از سوی اسنودن نشان می دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا عملیاتهای سرّی «قتل یا دستگیری» در خاورمیانه را از داخل همین پایگاه آغاز و رهبری می کند. در مناطق جنگی همچون افغانستان و یمن که بطور رسمی درگیر جنگ با آمریکا یا انگلیس نیستند، این عملیاتها با اسامی همچون «روح گرگ» و «روح شکارچی» برای پشتیبانی از عملیاتهای متعارف مورد استفاده قرار می گیرند

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *