جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

سخنگوی سازمان ملل: هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به غزه وجود ندارد

تهران – ایرنا – سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه موانع بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه برای اهالی غزه همچنان وجود دارد، تأکید کرد در شرایطی که بیش از ۱.۱ میلیون نفر در این منطقه با خطر گرسنگی مواجه هستند و هیچ جایگزینی برای ارسال زمینی کمک‌ها به این منطقه وجود ندارد.

انتقاد شدید نماینده فلسطین از نقض قطعنامه شورای امنیت توسط اسرائیل

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از نقض قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت مبنی بر برقراری آتش بس فوری از سوی اسرائیل بشدت انتقاد کرد و گفت: اسرائیل با نقض قطعنامه شورای امنیت مرتکب جنایت می شود.

Loading
20شهریور 1395

رسانه ها ؛ گفتگوهای روسیه و آمریکا برای آتش بس در سوریه در ایستگاه آخر و…

۱۳۹۵/۰۶/۲۰ | رصد

شوراآنلاین: جزئیات طرح توافق پیشنهادی مسکو و واشنگتن درباره آتش‌بس در سوریه ، هشدار ایمن الظواهری به تکرارحملات11سپتامبر درآمریکا،تاکید شورای امنیت بر از سرگیری مذاکرات صلح یمن، آلمان و فرانسه خواستارسیاست دفاعی"فعال‌تر" دراتحادیه اروپا، مخالفت مخالفان سوری با طرح آتش‌بس کری و لاوروف، پایان کار منافقین در عراق، استقرار نظامیان بیشترآمریکایی در عراق، آزمایش موشک بین قاره‌ای روسیه، تصویب طرحی درمجلس نمایندگان برای شکایت قربانیان ۱۱ سپتامبر از عربستان ، ابراز نگرانی آژانس به برنامه هسته ای کره شمالی و تاکید موگرینی برضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری تسنیم :  وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، دولت سوریه از جزئیات طرح توافق پیشنهادی مسکو و واشنگتن درباره آتش‌بس در این کشور جنگ‌زده آگاه است و اعلام کرده است این توافق را رعایت می‌کند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، جمعه شب در پایان مذاکرات 12 ساعته خود با همتای آمریکایی‌اش «جان کری» در ژنو، تصریح کرد: ایالات متحده و روسیه به توافقی برای انجام حملاتی «هماهنگ» در سوریه در صورت دوام آتش‌بس پیشنهادی، دست یافتند.

خبرگزاری تسنیم :  دولت کوبا اعلام کرده که تحریم‌های آمریکا طی سال مالی گذشته بیش از ۴.۶ میلیارد دلار خسارت به این کشور وارد کرده است. دولت کوبا ضمن اشاره به خسارات اقتصادی و مالی ناشی از تحریم‌های آمریکا از دولت باراک اوباما خواسته است تا با توجه به بهبود روابط سیاسی و دیپلماتیک، فشار تحریمها را کاهش دهد. برونو رودریگز وزیر خارجه کوبا در مراسم آغاز یک کمپین سالیانه در محکومیت تحریم‌های تجاری آمریکا، تاکید کرد: محدودیت‌های اعمال شده توسط آمریکا علیه کوبا، همچنان وجود دارد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رهبر القاعده دولت آمریکا را به تکرار حملات یازده سپتامبر “برای هزاران دفعه دیگر” تهدید کرد. ایمن الظواهری،  در فیلمی ویدئویی که در پایگاه‌های وابسته به القاعده منتشر شد دولت آمریکا را به تکرار حملات یازده سپتامبر 2001 آمریکا تهدید کرد.وی در این نوار ویدئویی خطاب به حامیان القاعده گفت که “راه خلاصی و نجات آنها تنها دعوت وجهاد” است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): شورای امنیت طرف‌های درگیر در یمن را به ازسرگیری فوری و بدون پیش‌شرط مذاکرات دعوت و تاکید کرد که این مذاکرات باید بر اساس رویکرد سازمان ملل باشد و هیچ یک از طرف‌ها نباید تصمیمات یک جانبه بگیرند. شورای امنیت ضمن دعوت از طرف‌های یمنی برای از سرگیری فوری و بدون پیش‌شرط مذاکرات تاکید کرد مذاکرات میان طرف‌های یمنی باید با حسن نیت، بر اساس رویکرد سازمان ملل و با مشارکت اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل و نیز با هدف دستیابی به توافقنامه‌ای جامع در مورد مسایل امنیتی و سیاسی انجام شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در آستانه نشست سران اروپا درباره مرحله ما بعد بریگزیت، وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد پاریس و برلین برای ارائه پیشنهادات مشترک در زمینه سیاست دفاعی _ اروپایی “فعال‌تر و کارآمدتر” آماده می‌شوند. سند مذکور که تلاش مشترک ژان ایو لودریان و اورسلا فون درلاین، وزرای دفاع فرانسه و آلمان است، به عنوان “اساس راه‌اندازی مجدد دفاع اروپایی” در نظر گرفته خواهد شد و پیش از نشست اتحادیه اروپا در 16 سپتامبر (26 شهریور) برای بررسی طرح‌های ارتقای مکانیزم‌های دفاعی و امنیتی این اتحادیه ارائه می‌شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مخالفان سوریه طرح آتش‌بس وزرای خارجه روسیه و آمریکا را رد و اعلام کردند که این طرح تنها به بعد امنیتی و نظامی پرداخته و راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه ارائه نکرده است. ریاض نعسان آغا، سخنگوی هیئت عالی مخالفان سوریه در مذاکرات صلح گفت: «طرف‌های سوری در این مذاکرات “حاضر غایب” بودند. توافقی که وزرای خارجه روسیه و آمریکا به آن دست یافته‌اند ، مشروعیت بخشیدن به تخریب تمامی شهرهای سوریه به “بهانه” مبارزه با تروریسم است.

خبرگزاری پارس تودی: کمپ یا پایگاه لیبرتی (نزدیک پایتخت عراق) پس از اخراج آخرین عناصر گروهک تروریستی منافقین از آن رسماً بسته شد. تعطیلی کمپ لیبرتی بعد از آن صورت گرفت که آخرین گروه از عناصر گروهک تروریستی منافقین عراق را به مقصد آلبانی ترک کردند.برخی گزارش‌ها حاکی است دولت عراق حکم بازداشت این تروریست‌ها را صادر کرده بود و آنان با هویت و گذرنامه‌های جعلی از این کشور گریخته‌‌اند.

شبکه خبری پرس تی وی  درحالی که ارتش عراق با همکاری بسیج مردمی (حشد الشعبی) خود را برای عملیات آزادسازی موصل، پایتخت خودخواندۀ گروه تروریستی داعش آماده می‌کند، امریکا 460 سرباز دیگر خود را در این کشور  مستقر کرده است.سرهنگ جان دوریان، سخنگوی ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به رهبری امریکا، پنجشنبه گفت شمار سربازان امریکایی در عراق از حدود 4000 نفر در هفته گذشته به 4460 نفر افزایش یافته است.

شبکه خبری پرس تی وی :  روسیه می‌گوید موشک بالستیک بین قاره‌ای آراس-12ام توپول را که قابلیت حمل کلاهک اتمی دارد، با موفقیت آزمایش کرده است.وزارت دفاع روسیه روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این موشک سه مرحله‌ای «در آخرین مرحله از آموزش فرماندهان و ستاد نیروهای موشکی استراتژیک»، از پایگاه فضایی پلستسک در منطقه میرنی، در استان آرخانگلسک، حدود 800 کیلومتری شمال مسکو، پرتاب شده است.

خبرگزاری فارس:  شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد شنبه آزمایش اتمی کره شمالی را محکوم کرد.کره شمالی، روز جمعه پنجمین آزمایش اتمی خود را انجام داد. گفته می‌شود این، بزرگترین آزمایش اتمی کره شمالی تا کنون بوده است.

یورونیوز:  مجلس نمایندگان آمریکا با رای اکثریت طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن خانواده قربانیان حملات یازدهم سپتامبر می توانند از عربستان سعودی شکایت کرده و درخواست غرامت کنند. علاوه بر شماری از مقامات امنیتی و دستگاه دیپلماسی ایالات متحده آمریکا، کاخ سفید نیز با وضع چنین قانونی مخالف است و گمان می رود که باراک اوباما آن را وتو کند.

 خبرگزاری صدا و سیما: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: شواهد نشان می دهد که کره شمالی درحال تولید پلوتونیوم و غنی سازی اورانیوم است. یوکیا آمانو در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی ان ان، درباره خبرهای هسته ای کره شمالی گفت شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه کره شمالی در حال تولید پلوتونیوم و غنی سازی اورانیوم است. اما نمی توانیم بگوییم که در آزمایش اخیر کره شمالی از چه ماده ای استفاده شده است.

خبرگزاری صدا و سیما:  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و دستیابی به توافق آتش بس در سوریه تاکید کرد. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست مشترک خبری با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه و عمر چلیک وزیر امور اتحادیه اروپا در دولت ترکیه در آنکارا گفت: ما بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و دستیابی به توافق آتش بس در سوریه تاکید کردیم.

خبرگزاری مهر:  شرکت سازنده بخش های جدید نیروگاه بوشهر اعلام کرد که برای توسعه بخش های جدید این نیروگاه از استانداردهای فوق ایمنی اروپایی استفاده می شود. از امروز شنبه ساخت واحد های جدید نیروگاه بوشهر آغاز می شود. در همین رابطه «اتم استروی اکسپورت» وابسته به شرکت روس اتم با صدور بیانیه ای اعلام کرد: برای ساخت واحدهای جدید نیروگاهی در ایران طرح جدید ایمنی ۳+ اجرا می شود که مجوز Eur (سازمان اروپایی استفاده کننده از نیروگاهها) را دریافت کرده است.

خبرگزاری مهر: وزیر امور خارجه روسیه در یک نشست خبری درباره آزمایش های موشکی کره شمالی اظهار داشت: اعمال تحریم دیگر فایده ای برای ممانعت کره شمالی از آزمایش هسته ای ندارد. «سرگئی لاوروف» در یک نشست خبری گفت: تحریم دیگر راه حل قطعی برای توقف آزمایش های موشکی پیونگ یانگ نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *