جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها/ هفت پیامد تقابل نظامی اسرائیل-ایران و پنج پیشنهاد برای ثبات و امنیت خاورمیانه

سید حسین موسویان دیپلمات بازنشسته و تحلیل گر ارشد سیاست خارجی در مقاله ای برای شورای سیاست خاورمیانه آمریکا نوشت: آرام کردن اوضاع بحرانی غرب آسیا نیازمند روش‌های خلاقانه تر و ابتکارهای بیشتر قدرتهای منطقه ای وجهانی بویژه آمریکا است‌ . اتخاذ سیاستهای غیر مسئولانه و نامتوازن آنها می تواند منطقه غرب آسیا را به مدت طولانی دچار بی ثباتی کرده و بحران‌های آن را بیش از پیش دچار بن بست کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: خواهان افزایش تنش‌ها در منطقه نیستیم

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل با عنوان عملیات نظامی «وعده صادق» بار دیگر بر حمایت از تل آویو تاکید کرد اما در عین حال گفت که واشنگتن در حال گفتگو با متحدان و شرکاری خود برای کاهش تنش هاست و خواهان افزایش و تشدید تنش نیستیم.

ای. بی. سی نیوز: نشست کابینه جنگی اسرائیل بدون تصمیم‌گیری نهایی پایان یافت

تهران- ایرنا- شبکه ای. بی. سی نیوز سه‌شنبه شب به نقل از یک منبع آگاه نوشت که نشست کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره حمله تنبیهی ایران علیه نتانیاهو بدون تصمیم‌گیری نهایی پایان یافت.

Loading
24شهریور 1395

رسانه ها ؛ افزایش بی‌سابقه کمکهای تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل و…

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ | رصد

شوراآنلاین : افزایش بی‌سابقه کمک های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی، نامه اعضای کنگره به اوباما درخصوص عربستان، افشای دخالت نظامی لندن در لیبی با استناد به اطلاعات نادرست ، برگزاری رزمایش مشترک نظامی پاکستان با روسیه ، برقراری آتش بس در 612 شهرک و روستای سوریه، هشدار کره شمالی به کشورهای متخاصم و تمدید قانون «تجارت با دشمن» در قبال کوبا از سوی آمریکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

دویچه: آمریکا و اسرائیل در مورد یک قرارداد ده ساله کمک تسلیحاتی به توافق رسیدند. بر اساس این قرارداد اسرائیل سالانه سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار کمک از آمریکا دریافت می‌کند. توافق حاوی برخی امتیازهای اسرائیل به آمریکا است.

خبرگزاری فارس :  بیش از 50 نفر از اعضای کنگره آمریکا با نوشتن نامه‌ای به باراک اوباما از وی خواسته‌اند حمایت از اقدام «غیرقانونی» عربستان در حمله به یمن را متوقف کند تا وجهه اخلاقی آمریکا در دنیا بیش از این تخریب نشود. 64 نفر از اعضای کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای خطاب به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور این کشور، ضمن غیرقانونی خواندن «اقدامات شقاوت‌آمیز» عربستان در یمن، لغو معامله فروش تسلیحات به ریاض را خواستار شدند.آمریکا قراردادی به مبلغ 1.15 میلیارد دلار با عربستان امضاء کرده و بناست علاوه بر 153 تانک آبرامز، مقادیر چشمگیری مسلسل‌های سنگین و حتی بمب‌های ممنوعه خوشه‌ای به آل سعود بفروشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پارلمان انگلیس در گزارشی فاش کرد که دخالت نظامی انگلیس در لیبی در سال 2011 که به دستور دیوید کامرون انجام شد، با استناد به اطلاعات اشتباه بوده است؛ مداخله‌ای که در نهایت به فروپاشی سریع سیاسی و اقتصادی این کشور آفریقایی منجر شد. این گزارش که امروز چهارشنبه به استناد مدارک محکمی از سوی کمیته روابط خارجه پارلمان انگلیسی منتشر شده تاکید می‌کند، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که از سال 2010 قدرت را به دست گرفته بود در این تصمیم‌گیری نقش مستقیم داشته و باید مسئولیت این اقدام را پذیرا باشد.

خبرگزاری تسنیم :  رئیس شورای اروپایی بر لزوم کنترل مرزهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بررسی این مساله در نشست آتی غیر رسمی این اتحادیه تاکید کرد. دونالد تاسک تاکید کرد: می خواهم در نشست آتی اتحادیه اروپا به شرکت کنندگان اطمینان دهم که اروپا می تواند به طور موثری از مرزهای خود دفاع کند.وی در ادامه تصریح کرد: بحران مهاجرت موجب بروز ضعف ها و ناهنجاری هایی در امنیت مرزهای اروپا شده است.نشست مقامهای ارشد اتحادیه اروپا قرار است روز جمعه در شهر براتیسلاوا پایتخت اسلواکی برگزار شود.

خبرگزاری تسنیم :پاکستان با روسیه برای نخستین بار رزمایش مشترک نظامی برگزار می‌کنند که به نظر کارشناسان این رزمایش نشاندهنده سردی بیشتر روابط اسلام‌آباد و واشنگتن است. یک مقام عالی رتبه دولت پاکستان به روزنامه «اکپرس تریبیون» گفته است که در زمایش مشترک نظامی مشترک روسیه و پاکستان 200 نظامی این کشور شرکت می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم: وزیرخارجه روسیه بر آمادگی کشورش برای میزبانی نشست رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد. سرگئی لاوروف گفت که مسکو آماده میزبانی برای نشست محمود عباس و بنیامین نتانیاهو است.لاوروف همچنین درباره امکان اجرای مذاکرات مستقیم فلسطینی و اسرائیلی نیز گفت که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر خواستار دیدار مستقیم بین نتانیاهو و محمود عباس در روسیه شده است و ما نیز برای میزبانی این دیدار آمادگی داریم.

خبرگزاری ایرنا: مرکز روسی هماهنگی آتش بس در سوریه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته شمار شهرها و روستاهای سوریه که در آن ها آتش بس برقرار شده است به 612 مورد رسید. مرکز روسی هماهنگی آتش بس که مقر آن در پایگاه هوایی «حمیمیم» در نزدیکی لاذقیه قرار دارد، افزود: چهار شهرک دیگر طی 24 ساعت گذشته به آتش بس پیوسته اند.مرکز حمیمیم افزوده است: شمار گروه های مسلحی که پایبندی خود را به شروط آتش بس اعلام داشته اند 69 گروه است.

خبرگزاری مهر: کارشناسان تسلیحاتی مدعی هستند که کره شمالی با افزایش شمار تسهیلات غنی سازی اورانیوم و اتکا به ذخایر فعلی پلوتونیم خود، تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۶) از مواد لازم برای ساخت حدود ۲۰ بمب هسته ای برخوردار خواهد بود.اگرچه تشخیص میزان دقیق توانمندی هسته ای کره شمالی غیرممکن است، بعد از پشت سر گذاشتن پنجمین آزمایش اتمی این کشور در جمعه هفته گذشته که به باور بسیاری از کارشناسان قویترین در نوع خود بوده است، و همچنین با در نظر گرفتن احتمال انجام ششمین آزمایش در هفته ها یا ماه های پیش رو، به نظر نمی آید که دولت پیونگ یانگ با کمبود مواد لازم برای ساخت بمب مواجه باشد.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر امور خارجه ترکیه از موضع سفارت آمریکا، درباره انتصابات در شهرداری هایی که شهردارانشان به اتهام حمایت از گروه های تروریستی برکنار شده اند ، انتقاد کرد. مولود چاووش اوغلو در سخنانی در آنتالیا با اشاره به بیانیه سفارت آمریکا که از تنش ها در ترکیه پس از انتصاب سرپرست هایی برای شهرداری های 28 شهر این کشور ابراز نگرانی کرده بود، گفت: اظهارات مقامات دولت هایی که متحدان ما هستند درباره چنین مسائلی ما را هم متاسف و هم عصبانی می کند.

خبرگزاری صدا و سیما: کره شمالی اعلام کرده است  اگر این کشور هدف حمله قرار گیرد، از قدرت و توانمندی های لازم برای پاسخ نظامی و نابود کردن دشمن در یک ضربه برخوردار است

خبرگزاری پارس تودی:  باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، تمدید قانون تحریم علیه کوبا را یک سال دیگر تمدید کرد. بیش از 50 سال است که رؤسای جمهور دولت آمریکا با تحریم اقتصادی علیه کوبا موافقت می کنند.اوباما در این زمینه گفت که با تمدید این قانون تا 14 سپتامبر 2016 در راستای منافع ملی آمریکا موافقت کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *